سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پروژه دانشجویی تحقیق در مورد ایمنی در برق فایل ورد (word)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی تحقیق در مورد ایمنی در برق فایل ورد (word) دارای 29 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی تحقیق در مورد ایمنی در برق فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی تحقیق در مورد ایمنی در برق فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی تحقیق در مورد ایمنی در برق فایل ورد (word) :

ایمنی در برق

انسان در زندگی روزمره خود به ویژه در محیط کار همواره با خطرات مختلفی روبروست اما همین انسان می تواند با رعایت نکات ایمنی از تبدیل این خطرات به واقعه ای غیر منتظره یا حادثه ای تلخ جلوگیری نماید. ایمنی دارای ابعاد مختلفی است که انسان با توجه به مقتضیات زمانی و مکانی کم و بیش با آنها روبرو می شود یکی از ابزارهای مهم رقابت کشورها در دنیای امروز تولید است و عواملی چون کار، سرمایه وعامل طبیعی مهم ترین نقش را در آن ایفا می کنند

در دنیای امروز سرمایه یک سازمان یا شرکت شامل نیروی انسانی ،مواد،ماشین، روش ها ، نقدینگی یا پول و کالای تولیدی است که در کتاب های مدیریتی با عنوان 6 ام(m s 6) نام برده می شود یکی از مهم ترین سرمایه های باارزش هر سازمان نیروی انسانی آن است نیرویی که می تواند با بکارگیری توان و تفکر خود چرخهای صنایع را به گردش در آورد وبا خلاقیت و نوآوری خویش باعث پویایی و سودآوری سازمان شود پس وظیفه مدیریت جهت پیشبرد اهداف سازمان حفظ این نیروی باارزش و ایجاد فضایی سالم به منظور تولید بیش تر و بهتر و با بهره وری بالا می باشد و در این رهگذر آموزش کارکنان به منظور رعایت نکات ایمنی الزامی است .

آنچه در این کتاب موردبحث قرار گرفته ایمنی الکتریسیته یا ایمنی در برق است خطرات ناشی از برق بسیار با دیگر عوامل حادثه ساز مانند مواد سوختنی همچون بنزین ،نفت ،گاز ،مواد شیمیایی و غیره تفاوت دارد زیرا با استنشاق می توان به وجود این گونه مواد پی برد و احساس خطر کرد ولی وجود الکتریسیته را تنها از طریق آزمایش می شود تشخیص داد به همین جهت دراین جا تلاش می شود درباره عوامل مختلف بروز حادثه ناشی از الکتریسیته به ویژه در سیستم توزیع برق بحث شود.

تعریف ایمنی
در فرهنگ لغت فارسی دکتر محمد معین برای لغات ایمن و ایمنی تعاریف زیر آمده است:
ایمن : در امن، در امان،محفوظ،مصون،سالم،در سلامت،رستگار
ایمنی:ایمن بودن، مصونیت

بنابراین با توجه به معانی بالا و تجربیات حاصل در این زمینه می توان تعاریف مختلفی را برای ایمنی بیان کرد:
ایمنی یعنی رهایی از خطر ،در امان بودن ازخطر، به حداقل رساندن تماس انسان با خطر و پیش گیری جدی از صدمات فیزیکی و جراحت انسان ، رهایی از شرایط مخاطره انگیز و جلوگیری از عریان شدن نیرویی تخریبی نهفته در آن یا محو کامل این نیروی تخریبی .
اما تعریف نسبتاً کامل تر و جامع تری که تقریباً تمامی ابعاد را روشن می کند به قرار ذیل است :

ایمنی به معنای امن و امنیت و رعایت اصول و مقرراتی است جهت رهایی از شرایط مخاطره انگیز برای حفظ نیروی انسانی وتاسیسات .
آنچه از این تعریف استنباط می شود این است که اگر کسی خواهان سلامت و امنیت خود و تاسیسات است باید اصول و مقرراتی را به طور کامل به کار بندد البته باید توجه داشت که اصولاً با رعایت موارد ایمنی ،کلیه خطرات و عوامل حادثه ساز حذف نخواهند شد بلکه کاهش خواهند یافت و یا تحت کنترل در خواهند آمد.

لوازم ایمنی کاربر روی شبکه های برق
یکی از موارد همیشه مطرح جهت پیشگیری از حوادث در مهندسی ،استفاده از لوازم ایمنی است لوازم ایمنی جهت کاربر روی شبکه های برق شامل لوازم ایمنی فردی و گروهی می باشد لوازم ایمنی فردی عبارت است از لباس کار،کفش ایمنی،کلاه ایمنی ، دستکش ایمنی و; و لوازم ایمنی گروهی شامل تفنگ پرتاب کننده سم (یا تفنگ آزمایش خط )‌،دستگاه ارت موقت ،فازمتر دوبل ، فازمتر آژیر دار،چوب پرچ و;. است لوازم ایمنی فردی:
لوازمی هستند که بر حسب نیاز و با توجه به نوع کار اجرایی ،به وسیله کارفرما در اختیار افراد قرار می گیرد مسوولیت استفاده ونگهداری از آنها به عهده فرد اجرایی(یا کارگر) و نظارت بر حسب چگونگی استفاده با سرپرست است .

دلایل فردی بودن لوازم ایمنی
1- از نظر بهداشتی استفاده از لوازم ایمنی فردی توسط بیش از یک نفر جایز نیست .
2- اگر وسیله ایمنی تنها در اختیار یک نفر باشد مسوولیت نگهداری و حفظ ودر صورت نیاز تعمیر آن را به عهده خواهد داشت .
3- اگر وسیله ایمنی منحصر به یک نفر باشد می توان آن را به اندازه منسب شخص تهیه کرد تا کاملاً قابل استفاده اوباشد .
بعضی از لوازم ایمنی فردی
لباس کار

1- لباس کار باید دارای اندازه صحیح و متناسب با شغل و خطرات در برگیرنده آن باشد .
2- لباس کار اشخاص برقکار یا سیمبان باید از پارچه نخی و بدون دکمه و زیپ فلزی باشد.
3- لباس کار افراد برقکار تا حد امکان باید فاقد الیاف پلاستیکی یا دارای درصد بسیار کمی باشد تا قابلیت اشتعال آن پایین آید .
4- لباس کار باید تاحدامکان دارای آستین بلند و دکمه سرمچ باشد تا هنگام کار آستین ها ودکمه های لباس بسته باشند .

5-اندازه لباس کار افراد سیمبان قدری آزاد باشد تا صعود و فرود افراد از پایه های برق به سهولت صورت گیرد.
کفش کار

1-کفش کار باید متناسب با نوع شغل و حرفه ای که فرد انجام می دهد ایمنی لازم زا برای پنجه ها و پای او ایجاد کند .
2- کفش کار باید به اندازه پاها و کاملاً سبک قابل انعاف و راحت باشد .
3- برا ی کار در کارگاههای ساختمانی ،فلزکاری ، جوشکاری و به طور کلی کارگاههایی که لوازم سنگین جا به جا می شود باید از کفش کار ایمنی با سرپنجه آهنی استفاده شود .

4- کفش کار افراد سیمبان یا برقکار که معمولاً از پایه های برق صعود و فرود می کنند و یا کارشان بر روی مدارهای برقی انجام می گیردباید بدون پنجه آهنی (یا فولادی ) باشد و تا حد امکان از رویه چرمی وکف لاستیکی عاجدار استفاده شود و ساق آن نیمه چکمه یاپوتین باشد تا پاها را بپوشاند .
کلاه ایمنی

1- کلاه ایمنی باید ضد ضربه و متناسب با نوع شغل ،ایمنی لازم را فراهم کند .
2- کلاه ایمنی دارای ضربه گیر و بند زیر چانه باشد .
3- کلاه ایمنی برقکاران باید در مقابل جریان الکتریسیته عایق لازم را داشته باشد تا از ایجاد شوک الکتریکی به ناحیه سر پیش گیری کند .
4- نوارهای داخلی کلاه باید به آسانی قابل تعویض و بند داخلی کلاه قابل تنظیم برای اندازه های مختلف باشد .
5- کاسک کلاه باید از مواد غیر قابل اشتعال و یا یکپارچه ساخته شده باشد .
دستکش

1- برای جلوگیری از خطراتی که دست ها را حین کار تهدید می کند .
2- برای مواردی که دستها در تماس با مواد شیمیایی یا سطوح و مواد ناصاف و ساینده باشد .
3- جهت صعود و فرود از پایه های بتونی که احتمالاً دارای سطوح و مواد ناصاف و زبر هستند و پایه های چوبی آغشته به موتد کرزوت .( در این مورد می توان از دستکش چرمی یا نیمه چرمی استفاده کرد ).

4- برای کار بر روی شبکه های برق که در این مورد باید از دستکش لاستیکی عایق که دارای قدرت عایقی مناسب ولتاژ برق باشد استفاده کرد .
5- دستکش کار نباید مانع حرکت راحت دست ها و انگشتان شود .
6- برای استفاده بر روی شبکه های برقدار دستکش حتماً باید دارای ساق بلند باشد تا مچ و قسمت بالای آن را به پوشاند.
7- دستکش های لاستیکی را قبل از هربار استفاده به خصوص بر روی مدارهای الکتریکی برای اطمینان از نداشتن سوراخ یا روزنه باید آزمایش هوا کرد.
کمربند ایمنی

1- برای حفاظت فرد در ارتفاع و جلوگیری از سقوط
2- کمربندهای ایمنی در انواع منسوجی و چرمی وجود دارد .
3- کمربند ایمنی باید دارای خصوصیات لازم مطابق با استاندارد باشد .
4- کمربند ایمنی سیمبان از دو قسمت طناب با تسمه نگه دارنده یا ایمنی که به دور پایه برق بسته می شود ونیز تسمه کمری که به دور کمر بسته می شود تشکیل می گردد.

5- به دلیل کار بر روی پایه های مختلف وتنوع قطر آنها بهتر است کمربند دارای قفل تنظیم باشد.
6- قبل از استفاده باید اجزای کمربند را برای اطمینان از سالم بودن آنها بررسی کرد .
7- حراقل پهنای تسمه کمری باید 12 سانتی متر و حداقل ضخامت آن 6 میلی متر باشد .
لوازم ایمنی گروهی

وسایل حفاظت گروهی توسط کارفرما در اختیار سرپرست گروه قرار می گیرد تا هر یک از آنان در هنگام لزوم از آنها استفاده کنند نگهداری و حفاظت از این وسایل به عهده افراد گروه و نظارت بر استفاده از آنها به عهده سرپرست و کارفرما است .
فازمتر فشار ضعیف

کلیهافراد برقکار می توانند قبل از کار بر روی تابلوهای توزیع برق یا مدارهای برق برای آزمایش و اطمینان از برقدار یا بی برق بودن مدار از فازمتر فشار ضعیف استفاده کنند در واقع به وسیله فازمتر می توان فاز را از نول تشخیص داد.
1- باید قبل از استفاده از سالم بودن فازمتر مطمئن شد .

2- باید از پرتاب کردن و یا زمین زدن آن خودداری کرد.
3- باید از وارد آمدن ضربه به آن جلوگیر ینمود .
4- در صورتی که عایق آن آسیب دیده باشد به هیچ وجه نباید از آن استفاده شود.
ولت چک یا فازمتر دوبل فشار ضعیف

جهت اندازه گیری ولتاژ بین دو فاز یا فاز نول و آزمایش سبکه از آن استفاده می شود این وسیله به دو صورت عقربه ای و نوری (لامپی) است که ولتاژهای 50تا 380 ولت را نشان می دهد. بهتر است هنگام استفاده ابتدا آن را بر روی درجه تنظیم بالا گذاشت تا از آسیب رسیدن به آن جلوگیری شود . بعضی از برقکاران به غلط به جای فازمتر دوبل از دو لامپ سری برای آزمایش مدار فشار ضعیف استفاده می کنند که بسیار غیر ایمن و حادثه ساز است .
باید از وارد آمدن ضربه به آن یا انداختن آن به زمین جلوگیری کرد.
فشار دوبل فشار متوسط

این فاز متر که به فازمتر دوبل معروف است به وسیله کابل رابط به یکدیگر متصل می شوند این فازمتر لامپی است که هم فاز نبودن فازهای دو خط برقدار را نشان می دهد و به منظور هم فاز کردن در مواقعی که می خواهیم دو خط را رینگ کنیم قابل استفاده است هنگام استفاده از آن باید دقت شود که کابل رابط به بدن شخص تماس نداشته باشد همچنین قبل از استفاده باید آن را به دقت بازبینی کرد که صدمه ندیده باشد.
به وسیله فازمتر می توان فاز به فاز یا فاز به زمین را اندازه گیری کرد.

فازمترهای فشار متوسط یا قوی
جهت آزمایش تأسسات یا مدارهای برقی، به منظور اطمینان از برقدار بودن یا بی برقی مدار فشار متوسط یا قوی استفاده می شود. معمولاً به دو صورت آژیردار و نوری (لامپی) موجود است و معمولاً یک آزمایش کننده (تستر) جدا یا آزمایش کننده سر خود دارد که با باتری کار می کند.
یک نوع آن برای ولتاژهای مختلف مندرج شده و چوب پرچ (استیک) آن قابل تنظیم برای هر ولتاژ می باشد.

قبل از استفاده باید با دستمال پارچه ای تمیز شود تا آلوده و مرطوب نباشد. هنگام استفاده از آن باید از دستکش عایق استفاده کرد . باید توجه داشت که گاهی اتصال مستقیم ان به مدارهای برقدار موجب سوختن یا تضعیف آن می شود و باید این فازمتر را در حوزه مدار وارد کرد.
چوب پرچ

از این وسیله در اندازه های مختلف معمولاً 40/2، 3 متری و غیره برای کار بر روی شبکه های برق هوایی یا ایستگاه های برق و به خصوص برای قطع و وصل کت اوت فیوزهای خطوط بیست کیلوولت استفاده می شود. چوب پرچ تا محلی که ولتاژ را به خوبی تحمل می کند و احتمال نشت جریان بر آن بسیار ضعیف است، با یک حلقه قرمر رنگ یا یک لاستیک بشقابی مشخص شده که نباید دست را از آن فراتر برد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر