سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پروژه دانشجویی مقاله دی اکسید کربن محلول ، PH ، قلیائیت ، سختی ف

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله دی اکسید کربن محلول ، PH ، قلیائیت ، سختی فایل ورد (word) دارای 22 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله دی اکسید کربن محلول ، PH ، قلیائیت ، سختی فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله دی اکسید کربن محلول ، PH ، قلیائیت ، سختی فایل ورد (word)

دی اکسید کربن محلول ، PH ، قلیائیت ، سختی

ترکیبات نیتروژن

مقایسه سمیت آمونیاک در ماهی

هیدروژن سولفید

ترکیبات فسفر

مواد محلول و ذره ای آلی

مجموع جامد ، مواد غیر آلی معلق و کدورت;

کدورت;

مواد آلی

منابع

بخشی از منابع و مراجع پروژه پروژه دانشجویی مقاله دی اکسید کربن محلول ، PH ، قلیائیت ، سختی فایل ورد (word)

 1 – جمیلی ، ش . 1372 . نقش شوری در میزان رشد و قدرت تحمل ماهی بنی . بولتن علمی شیلات ایران ، تهران ، شماره 2 ، صفحات 45 تا 55 .

 2 – طلا ، م . 1380 .اثرات متقابل PH ، دی اکسید کربن ، قلیائیت و سختی در استخرهای پرورش ماهی . فصلنامه آبزی پرور ، تهران سال نهم ، شماره 33 ، صفحات 34 تا 40 .

 3 – عمادی ، ح . 1371 . PH و اثرات آن بر روی آبزیان پرورشی . ماهنامه آبزیان ، تهران ، شماره 21 و 22 ، صفحات 16 تا 18 .

 4 – مشائی ، م . ع . 1379 . تاثیر نیتریت در استخرهای پرورش ماهی . فصلنامه آبزی پرور ، تهران سال هشتم ، شماره 31 ، صفحات 6 تا 9 .

 5 – Boyd , C . E . 1996 . Water quality in ponds for Aquaculture . Shrimp Mart Co . Ltd . 482 p .

 6 – Boyd , C . E . 1982 . Water quality Management for pond fish Culture . Elsevier Science B . V . 318 p .

 7 – Lucas , J . S . Southgate , P . C . 2003 . Aquaculture farming aqutic animals and plants . Black Well . 502P .

 دی اکسید کربن محلول ، PH ، قلیائیت ، سختی

 اگر چه Co2  بسیار محلول در آب می باشد در اتمسفر جزء کوچکی بحساب می آید . کمتر از 1% دی اکسید کربن در آب به شکل اسید کربنیک می باشد و این اجزاء به سختی از هم تفکیک می شوند

H2o + co2 = H2co3                                                         H2co3 = (H+) + (Co3 – - )

در آب خالص در دمای c25 غلظت کل دی اکسید کربن حدود mgil 48% می باشد . در غلظتهای بالای co2 ، PH  کاهش می یابد . در غلظت دی اکسید کربنی معادل mgil 30 ، ph حدود 8/4 می باشد . دی اکسید کربن نباید سبب کاهش PH به زیر 5/4 شود

PH استخرهای پرورش ماهی بدلیل فتوسنتز و تنفس در طی روز متغیر است . از آنجا که بعد از غروب خورشید فتوسنتز متوقف می شود و نیز اینکه همه گیاهان و جانوران موجود در استخر پرورش ماهی مصرف کننده اکسیژن هستند لذا مقدار اکسیژن محلول در آب کاهش می یابد . در استخرهایی که تراکم ماهی زیاد است ممکن است مقدار co2  حاصل از تنفس افزایش یابد . این co2  با آب ترکیب شده و اسیدکربنیک بوجود می آید و در نتیجه PH کم می شود ( 3 )

نقاط مرگ آور اسید و باز برای ماهیان در حدود PH 4 و 11 می باشد . هر چند ، اگر آبها بیشتر از 5/6 اسیدی شوند و یا قلیایت آنها بیشتر از 5/9 _ 9 شود و این برای مدتهای طولانی صورت گیرد تولید مثل و رشد متوقف خواهد شد . ( 1973 ,  swingle , 1961 , mount  )

مشکلات ناشی از PH دراستخرهای ماهیان غیرمعمول نیستند . در نواحی که معدن وجود دارد تراوشهای ناشی از معدن که اسیدی هستند باعث اسیدی شدن جویبارها و دریاچه ها می شود . اسیدی شدن طولانی مدت دریاچه ها و جویبارها باعث ایجاد بارانهای اسیدی خواهد شد که اثرات خطرناکی روی جمعیت ماهیان در نواحی اروپا و امریکای شمالی داشته است ( 1975 و همکاران ,  Beamish ) ( 6 )

یکی از عوامل عمده و مهم تغییر PH در استخرها ، وجود یا عدم وجود ترکیبات کلسیم در آب آنها می باشد . کربنات کلسیم یکی از فراوانترین مواد معدنی طبیعی است که بصورت نسبتاً خالص و یا بصورت ذراتی در سنگها و خاک وجود دارد . این ماده در آب خالص نسبتاً غیر محلول است و تنها به میزان 13 قسمت در میلیون در آب حل می شود . آبیکه از کربنات کلسیم اشباع شده است دارای PH حدود 3/9 است ( 3 )

کربناتها و بیکربناتها می توانند با اسید ها و نیز بازها واکنش نشان داده و منجر به تغییر PH گردند . زی شناوران گیاهی با تثبیت PH در قلیائیت 5/6 یا بیشتر توان تولید خود را بدلیل افزایش دسترسی به مواد معدنی ( مقدار فسفات محلول ) بهبود می دهند . قلیائیت به مقدار لیتر / میلی گرم 20 یا بیشتر co2 را به دام می اندازد و به این ترتیب مقادیر co2  موجود برای فتوسنتز را افزایش می دهد ( 7 )  

* تغییر در سیستم کربنات بر اساس دما و PH و شوری 34325 %  . ( 7 )

درصد اجراء به صورت مولار

آب شور

Co3- -

Hco3 -

H2 co3

Temp . C

PH

2.1

94.0

3.9

8

7.5

6.6

92.2

1.2

8

8

3.2

93.9

2.9

24

7.5

8.4

90.7

0.9

24

8

 

آب شیرین

00

912

88

8

75

03

967

30

8

8

02

929

69

24

75

04

973

23

24

8

 بدلیل استفاده زی شناوران گیاهی از Co2 در فتوسنتز ، PH آب استخر افزایش می یابد . زیرا اسید کربنیک از بین می رود . هم چنین ، زی شناوران گیاهی و سایر گیاهان می توانند جهت تشکیل Co2 برای فتوسنتز ، بیکربناتها را جذب کنند که در نتیجه کربناتها آزاد می شود . آزاد سازی کربنات از بیکربناتها توسط اعمال حیاتی گیاهان می توانند PH را شدیداً افزایش داده و نیز از طریق شکوفائی زی شناوران در طول دوره فتوسنتز ، موجب افزایش بارز PH می گردد . ( بیش از 9 )

این افزایش PH می تواند در آبی با قلیائیت کم ( 20 تا 50 لیتر/میلی گرم ) و یا قلیائیت متوسط به بالا ( 75 تا200 میلی / لیتر ) که سختی آن از لیتر/ میلی گرم 25 کمتر است روی دهد ( 2 )

 دی اکسید کربن به طور قابل ملاحظه ای ، برای ماهیان سمیتی ندارد . بیشتر گونه ها در آبهای با غلظت لیتر / میلی گرم 60 از Co2  برای چندین روز به بقا خود ادامه می دهند . هنگامیکه غلظت اکسیژن محلول پائین است درصد قابل قبولی از دی اکسید کربن از جذب اکسیژن بوسیله ماهی جلوگیری می کند . متاسفانه ، غلظتهای دی اکسید کربن بطور نرمال به حد کافی بالاست وقتی که اکسیژن محلول کم است ( 1979  و  Boyd ) . هنگامیکه اکسیژن محلول پائین است فتوسنتز سریع صورت نمی گیرد . بعلت رابطه دی اکسید کربن با فتوسنتز تنفس غلظت دی اکسید کربن در طول شب افزایش و در طول روز کاهش می یابد غلظتهای بالای دی اکسید کربن در استخرها بعد از مرگ فیتوپلانکتونها و بعد از کاهش لایه بندی دما و در طول روزهای ابری رخ می دهد  ( 6 )

سمیت چندین آلوده کننده معمولی مانند آمونیاک و سیانید اثر روی تغییرات PH  می گذارند . سمیت PH هم چنین بستگی به محتوی مواد معدنی و ظرفیت باکتری آب دارد . وجود فلزاتی مانند آهن می تواند خطر کاهش  PH را زیاد کند بعلت اینکه نفوذ هیدرواکسید فریک روی آبشش ها سبب چنین حالتی می شود .  ( EIFAC, 1969)

برای مثال ، ماهیانی که 4/8 = PH را تحمل کردند در 5/6 = PH در وجود آهن معادل 09/0 گرم درلیتر همگی مردند

آلومینیم در آبهای اسیدی به آبشش ماهیان آسیب می رساند و موکوس را پوشش می دهد . اثرات PH در رنج های مختلف آن و تاثیر آن بر روی ماهیان در جدول زیر آورده شده است : ( 7 )

 

رنج

اثر بر ماهی

35-3

مرگ بیشتر گونه های ماهی به سرعت صورت می گیرد .

45-4

احتمالاً به بیشتر گونه ها آسیب می رسد ولی باعث سازگار شدن آنها نمی شود . پایداری ماهی با سن و اندازه بیشتر می شود .

6-5

آسیبها متفاوت هستند گر اینکه Co2 آزاد بیشتر از لیتر/میلی گرم 20 باشد یا نمکهای آهن موجود باشند . تغذیه در بعضی از گونه های دریازی کاهش و ممکن است سبب مرگ و میر شود .

65-6

آبهای مربوط به ماهی متفاوت هستند گر اینکه Co2 آزاد بیشتر از میلی گرم / لیتر 100 شود .

8-65

آسیبی وجود ندارد . اگر چه تغییرات درون این رنج ممکن است اثر مستقیم داشته باشد . سمیت دیگر سم ها تغییر می یابد .

9-8

تعدیه ممکن است روی ماهیان دریا اثر کند بخصوص لارو آنها . اگر چه جوانها سازگار می شوند .

95-9

احتمالاً آسیبها روی لارو ماهیان دریایی است .

105-95

مرگ ماهیان دریایی در طولانی مدت صورت می گیرد ، اما ممکن است برای دوره ای کوتاه مقاومت ایجاد بشود .

11-105

تماس طولانی مدت در محدودیت های بالا در این رنج مرگ و میر ایجاد می کند بخصوص در کپور ماهیان .

115-11

مرگ و میر سریع در تمام گونه های ماهی صورت می گیرد .

مقدار باز موجود در آب تحت عنوان قلیائیت کل شناخته می شود . بازهائی که اغلب در استخرهای پرورش ماهی یافت می گردند شامل کربناتها ، بیکربناتها ، هیدرواکسیدها ، فسفات ، و بوراتها می باشند . قلیائیت کل بر حسب میلی گرم در لیتر یا قیمت در میلیون کربنات کلسیم بیان می گردد . در استخرهای حاصلخیز پرورش ماهی ، قلیائیت کل معادل لیتر/میلی گرم 20 یا بیشتر مورد نیاز است . دامنه مطلوب قلیائیت کل برای پرورش ماهی بین 75 تا 200 میلیگرم / لیتر  کربنات کلسیم می باشد ( 2 )  . آبهای طبیعی که محتوی لیتر / میلی گرم 40 یا بیشتر از قلیائیت باشند بیشتر برای آبزی پروری و تولید مورد نیاز هستند ، نسبت به آبهائیکه قلیائیت کمتری دارند ( 1966 و  Mairs و 1945 و Moyle ) . بر طبق ( 1946 ) Moyle تولیدات بیشتر در آبهای با قلیائیت بالا در نتیجه تاثیر مستقیم قلیائیت نیست بلکه بیشتر به علت فسفر و دیگر مواد غذایی است که با افزایش قلیائیت کل زیاد می شوند . رابطه بین قلیائیت کل و محصول  vitereum   stizostedion در استخرهای کود دهی نشده در Minnasota آورده نشده است

  • محصول سالیانه ماهی فوق در استخرهائی که قلیایت ها کل آنها متفاوت است ( 1946 و  Moyle )
  • هکتار/کیلو متوسط محصول

    شماره استخر

    قلیائیت کل

    19

    7

    20-8

    32

    7

    40-21

    71

    20

    80-41

    70

    15

    120-81

    54

    20

    120 <

     

    در استرهای کود دهی شده مقدار قلیائیت کل در بخشی حدود 120-20 لیتر / میلی گرم می باشد که اثر کمی روی تولید می گذارد ( 1975 و  Boyle , Walley )

    هر چند در استخرهای کود دهی شده محتوی قلیائیت کلی معادل لیتر / میلی گرم 20-0 تولید ماهی با افزایش قلیائیت افزایش می یابد ، بنابراین در استخرهایی بارور قلیائیت کلی معادل لیتر / میلی گرم 20 مناسب و مطلوب می باشد ( 6 )

    میزان سختی آب برای پرورش ماهی مهم بوده و یکی از ویژگیهای کیفی آب است که معمولاً گزارش می گردد . سختی عبارت است از مقدار کمی یونهای دو ظرفیتی مانند کلسیم ، منیزیم و یا آهن موجود در آب می باشد . سختی ممکن است در نتیجه مخلوطی از یونهای دو ظرفیتی ایجاد گردد اما معمولی ترین منابع ایجاد سختی آب کلسیم و منیزیم می باشند . سختی یک نمونه آب بر حسب میلی گرم در لیتر کربنات کلسیم گزارش می شود

    معمولاً سختی با قلیائیت اشتباه می شود . این اشتباه بدلیل واحد میلی گرم در لیتر کربنات کلسیم است که برای هر دو مقدار سختی و قلیائیت بکار می رود . چنانچه بی کربنات سدیم  NaHCo3  عامل ایجاد قلیائیت باشد ممکن است آب دارای سختی کم و قلیائیت زیاد باشد . کلسیم و منیزیم در فرایندهای بیولوژیک ضروری هستند . ماهی می تواند کلسیم و منیزیم را به طور مستقیم از آب یا غذا جذب کند و کلسیم مهم ترین یون دو ظرفیتی موجود در محیط پرورش ماهی است

    در مورد بعضی از گونه ها مثل بس کانال red drum و بس راه راه  stripped bass مقادیر نسبتاً زیاد سختی کلسیم برای بقا مورد نیاز است . مقدار 25 تا 100 میلی گرم در لیتر کلسیم آزاد ( 63 تا 250 میلی گرم در لیتر سختی Ca Co3  ) برای آبهای مورد نظر جهت پرورش ماهی توصیه شده است . قزل آلای رنگین کمان می تواند در PH بیش از 5/6 آبهای دارای مقادیر کم 10 میلی گرم / لیتر کلسیم آزاد را تحمل کند اما ممکن است تحت شرایطی که ذکر شد رشد به آهستگی انجام شود ( 2 )

    Arce و  Boyd ( 1980 ) رابطه مثبتی بین سختی و قلیائیت در استخرهای آلباما پیدا کردند . بیشتر آبهای با قلیائیت بالا آبهای سخت هستند ، اما این همیشه درست نیست . سختی کل آب دریا در حدود 6600 میلی گرم در لیتر می باشد ( 7 )

  • قلیائیت و سختی کل در آبهای استخرهای مختلف : ( 6 ) .
  •  

    سختی کل

    قلیائیت کل

    نوع آب

    129

    132

    استخر با خاک شنی

    123

    116

    استخر اسیدی با خاک رسی

    555

    511

    استخر با خاک کلسیمی

    151

    930

    استخری که با خاک نرم پوشش داده شده اما آب آن اسیدی است

    708

    346

    استخری که در ناحیه خشک نباشد

     ترکیبات نیتروژن

     

    برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
    » نظر

    پروژه دانشجویی پایان نامه رباتیک فایل ورد (word)

     

    برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

     پروژه دانشجویی پایان نامه رباتیک فایل ورد (word) دارای 105 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

    فایل ورد پروژه دانشجویی پایان نامه رباتیک فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

    این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

    توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

     

    بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی پایان نامه رباتیک فایل ورد (word)

    مقدمه  ;.. 
    تعریف ربات ;
    دسته بندی ربات ها ;
    اجزای اصلی یک ربات ;
    -  بازوی مکانیکی ماهر
    -    سنسور ها
    -    کنترلر
    -    واحد تبدیل توان
    -    محرک مفاصل
    طبقه بندی ربات ها از نقطه نظر کاربرد ;
    -    صنعتی
    -    شخصی و علمی
    -    نظامی
    طبقه بندی ربات ها از نقطه نظر استراتژی کنترل در نسل های ربات ;
    -    نسل اول
    -    نسل دوم
    -    نسل سوم
    -    نسل چهارم
    طبقه بندی از نقطه نظر محرک مفصلها ;
    -    سیستم های الکتریکی
    -    سیستم های هیدرولیکی
    -    سیستم های پنوماتیکی
    طبقه بندی از نقطه نظر هندسه حرکت ;
    -    مختصات کارتزین
    -    مختصات استوانه ای
    -    مختصات کروی
    -    مختصات لولایی
    طبقه بندی از نطقه نظر کنترل حرکت ;.. 
    -    کنترل غیر سرو مکانیزم
    -    کنترل سرومکانیزم
    مشخصات ربات  
    سیستم های انتقال قدرت 
    -    چرخ دنده ها
    -    پیچ های هدایت ( جلوبر )
    -    پیچهای ساچمه ای یا بلبرینگی
    -    محرک های منظم
    -    تسمه ها
    -    زنجیر ها و چرخ زنجیر ها
    -    کوپلر ها
    -    بادامک ها
    مچ ها ; 
    -    پیکر بدنی های مچ
    عوامل نهایی ;.. 
    -    گیره ها
    -    تقسیم بندی و مقایسه گیره ها
    -    مکانیزم های گیره
    -    تقسیم بندی گیره ها بر اساس نحوه قرار دادن جسم
    -    تقسیم بندی گیره ها بر اساس نحوه کنترل
    -    تقسیم بندی گیره ها بر اساس تعداد محل کار
    -    تقسیم بندی گیره ها بر اساس نحوه اتصال به مچ
    ربات های مسیر یاب;.. 
    ربات های خط دنبال کن ;
    دیاگرام کلی ربات ;
    قطعات مورد نیاز برای ربات مسیریاب ;
    شماتیک کلی مدار
    مدار چاپی پشت فیبر ;
    نحوا قرار گرفتن قطعات
    نرم افزار مدار ;
    برنامه ;. 
    برنامه شماتیک ;
    برنامه تهیه PCB ;
    پیوست
    منابع و مآخذ

    1- مقدمه

        اتوماسیون در بخشهای مختلف صنعت و کارهای تولیدی در چند دهه اخیر ظهور پیدا کرده است و روز به روز نیز در حال توسعه می باشد. بیش از چند دهه از ظهور کارخانجات کاملاً مکانیزه که در آنها تمامی پروسه ها اتوماتیک بوده و نیروی انسانی در آن نقش اجرائی ندارد، نمی گذرد. اما در چند ساله اخیر شاهد بوجود آمدن کارخانجات مکانیزه ای بوده ایم که طراحی، ساخت و نحوه کار آنها واقعاً حیرت انگیز است. ایده و دانش کنترل اتوماتیک و استفاده از سیستمهای مکانیزه در کارخانجات به جنگ جهانی دوم می رسد. اما تحولات عظیم و چشمگیر آن در سالهای اخیر بوقوع پیوسته است

    رباتها جدیدترین مرحله تلاش انسان جهت صنایع اتوماتیک به شمار می روند. رباتها آن دسته از ماشینهای ساخت بشر هستند که لزوماً حرکتهایی شبیه انسان ندارند ولی توان تصمیم گیری و ایجاد و کنترل فعالیتهای از پیش تعیین شده را دارند

     2- تعریف ربات

    دو تعریف موجود در رابطه با کلمه ربات از قرار زیر می باشند[9]

    1- تعریفــی که توسطConcise Oxford Dic.  صورت گرفتــه است؛ ماشینی مکانیکی با ظاهر یک انسان که باهوش و مطیع بوده ولی فاقد شخصیت است. این تعریف چندان دقیق نیست، زیرا تمام رباتهای موجود دارای ظاهری انسانی نبوده و تمایل به چنین امری نیز وجود ندارد

    2- تعریفی که توسط مؤسسه ربات آمریکا صورت گرفته است؛ وسیله ای با دقت عمل زیاد که قابل برنامه ریزی مجدد بوده و توانایی انجام چند کار را دارد و برای حمل مواد، قطعات، ابزارها یا سیستم های تخصصی طراحی شده و دارای حرکات مختلف برنامه ریزی شده است و هدف از ساخت آن انجام وظایف گوناگون می باشد

    3- دسته بندی رباتها

    رباتها در سطوح مختلف دو خاصیت مشخص را دارا می باشند

    1- تنوع در عملکرد

    2- قابلیت تطبیق خودکار با محیط

    به منظور دسته بندی رباتها لازم است که قادر به تعریف و تشخیص انواع مختلف آنــــــها باشیم. سه دسته بندی مختلف در مورد رباتها وجود دارد. دسته بندی اتحادیــــــه رباتهای ژاپنی، دسته بندی مؤسسه رباتیک آمریکا و دسته بندی اتحادیه فرانسوی رباتهای صنعتی.[9]

       1-3-  دسته بندی اتحادیه رباتهای ژاپنی

        انجمن رباتهای صنعتی ژاپن، رباتها را به شش گروه زیر تقسیم می کند

        1- یک دست مکانیکی که توسط اپراتور کار می کند : وسیله ای است که دارای درجات آزادی متعدد بوده و توسط عامل انسانی کار می کند

        2- ربات با ترکیبات ثابت : این دسته رباتها با ترکیبات ثابت طراحی می شوند. در این حالت یک دست مکانیکی کارهای مکانیکی را با قدمهای متوالی تعریف شده انجام می دهد و به سادگی ترتیب کارها قابل تغییر نیست

        3- ربات با ترکیبات متغیر : یک دست مکانیکی که کارهای تکراری را با قدمهای متوالی و با ترتیب تعریف شده، انجام می دهد و این ترتیب به سادگی قابل تغییر است

        4- ربات قابل آموزش : اپراتور در ابتدای امر به صورت دستی با هدایت یا کنترل ربات کاری را که باید انجام شود، انجام می دهد و ربات مراحل انجام وظیفه را در حافظه ضبط می کند. هر وقت که لازم باشد، می توان اطلاعات ضبط شده را از ربات درخواست نمود و ربات وظیفه درخواست شده را بصورت خودکار انجام می دهد

        5- ربات با کنترل عددی : اپراتور وظیفه ربات را توسط یک برنامه کامپیوتری به او تفهیم می نماید و نیازی به هدایت دستی ربات نیست. درواقع ربات با کنترل عددی، رباتی است که با برنامه کامپیوتری کار می کند

        6- ربات باهوش : این ربات درک از محیط و استعداد انجام کار با توجه به تغییر در شرایط و محدوده عمل کار را دارد

        2-3- دسته بندی مؤسسه رباتیک آمریکا

        انستیتوی رباتیک آمریکا تنها موارد 3 و 4 و 5 و 6 را به عنوان ربات پذیرفته است

        3-3- دسته بندی اتحادیه فرانسوی رباتهای صنعتی

        مؤسسه ربات صنعتی فرانسوی، رباتها را به شکل زیر تقسیم کرده است

        نوع A : دستگاهی که توسط دست یا از راه دور کنترل می شود (مورد 1 طبقه بندی قبل)

        نوع B : وسیله حمل کننده خودکار با یک سیکل محاسبه شده از قبل (موارد 2 و 3 طبقه بندی قبل)

        نوع C : دستگاهی قابل برنامه ریزی و با توانایی خود کنترل (موارد 4 و 5 طبقه بندی قبل)

        نوع D : دستگاهی که قادر است اطلاعات معینی از محیط را بدست بیاورد و به عنوان ربات باهوش معروف است (مورد 6 طبقه بندی قبل)

        4- اجزاء اصلی یک ربات

        مهندسی ربات، مهندسیهای نرم افزار، سخت افزار، برق و مکانیک را در خدمت خود گرفته است. بعضی مواقع این علوم به حد کافی پیچیده می باشند. همچنانکه در شکل 2-2 مشاهده می شود هر ربات دارای 5 مؤلفه به شرح ذیل می باشد [9]و[15]

        1-4- بازوی مکانیکی ماهر(Mechanical Manipulator)

        بازوی مکانیکی شامل چندین واصل است که با مفصلها به هم وصل می شوند. این واصلها در جهات مختلف در فضای کاری قادر به حرکت می باشند. حرکت یک مفصل بخصوص باعث حرکت یک یا چند واصل می شود. عامل تحریک مفصل می تواند مستقیماً یا از طریق بعضی انتقالات مکانیکی بر واصل بعدی متصل شود. به واصل نهایی بازوی مکانیکی وسیله کاری ربات وصل شده است که به آن عامل نهایی می گویند. هر یک از مفصلهای ربات یک محور مفصل دارند که واصل حول آن می چرخد. هر محور مفصل یک درجه آزادی(D.O.F.) تعریف می کند. بیشتر رباتها دارای 6 درجه آزادی می باشند به عبارت دیگر دارای 6 مفصل، بمنظور حرکت در 6 جهت. اولین سه مفصل ربات به عنوان محورهای اصلی شناخته می شوند. بطورکلی صرفنظر از جزئیات، محورهایی که برای محاسبه موقعیت و استقرار مچ استفاده می شونــد، محورهای اصلی ربات هستند

     محورهای مفصلهای باقیمانده جهت قرار گرفتن دست ربات را مشخص می کنند، ولذا محورهای فرعی  نامیده می شوند

                دو نوع مفصل اصلی به صورت گسترده در صنعت رباتها بکار گرفته می شود. مفصل دورانی که نمایش دهنده حرکت چرخشی حول یک محور است و مفصل انتقالی یا لغزشی که نمایش دهنده حرکت خطی در طول یک محور است، (جدول 1)

        2-4- سنسورها

        برای کنترل صحیح بازوی مکانیکی بایستی وضعیت هر مفصل شناخته شده باشد. منظور از وضعیت، موقعیت مفصل، سرعت و شتاب می باشد. بنابراین در مفصلها بایستی سنسورهایی جهت دید مفصلها و وصلها جهت تعیین موقعیت، گشتاور، سرعت، شتاب، و ; نصب شود، تا وضعیت مفصلها به کنترلر ابلاغ شود. خواندن اطلاعات سنسور، یا در اتمام حرکت یا در حین حرکت انجام می گیرد و با ارسال اطلاعات آنی سنسورها به کنترلر، کنترل صحیح و واقعی سیستم مکانیکی انجام می شود. این اطلاعات سنسوری، دیجیتال یا آنالوگ و یا ترکیبی می باشند

        3-4- کنترلر

        بخشی است که به بازوی مکانیکی، هوش انجام کار را می دهد. کنترلر معمولاً از بخشهای ذیل تشکیل می شود

                1- واحدی که اجازه می دهد ربات از طریق سنسورها با محیط بیرون ارتباط داشته باشد

                2- حافظه جهت ذخیره داده هایی که مختصات را تعریف می کنند تا بازو با توجه به این مختصات حرکت کند (برنامه)

                3- واحدی که داده ذخیره شده در حافظه را تغییر می دهد و سپس داده را برای ارتباط دادن با مؤلفه های دیگر کنترل بکار می برد

                4- حرکت مؤلفه هــای بخصوصی در نقاط معینــی مقدار دهی اولیه شده و در نقطه بخصوص دیگری پایان می یابند

                5- واحــد محاسباتی که محاسبــات لازم برای کنترلـر را انجام می دهد. به عبارت دیگر، برای انجام صحیح اعمال بایست یک سری محاسبات جهت مشخص کردن مسیر، سرعت و موقعیت بازوی مکانیکی انجام شود

                6- واسطی جهت بدست آوردن داده ها (مختصات هر مفصل، اطلاعاتی از سیستم بینایی و ;) و واسطی جهت اعمال سیگنالهای کنترل به محرک مفصلها

                7- واسطی جهت انتقال اطلاعات کنترلر به واحد تبدیل توان، به طوری که محرک های مفصلها باعث بشوند که مفصلها به صورت مطلوب حرکت کنند

                 8- واسط به تجهیزات دیگر، بطوری که کنترلر ربات با واحدهای خارجی یا ابزارهای کنترل دیگر، ارتباط داشته باشد

                9- وسایل و تجهیزات لازم جهت آموزش ربات

    کنترلرهای رباتها کلاً به 5 دسته تقسیم بندی می شوند

                1- کنترل با قدم ساده(Simple Step Sequencer)

                2- سیستم منطقی پنوماتیکی(Pneumatic Logic System)

                3- کنترلر با قدمهای الکترونیکی (Electronic Sequencer)

                4- میکرو کامپیوتر (Micro Computer)

                5- مینی کامپیوتر (Mini Computer)

    سه کنترلر اول در رباتهای کم هزینه به کار برده می شوند. بیشتر کنترلرهای امروزی براساس میکروکامپیوترهای معمولی می باشند و سیستم کنترل براساس مینی کامپیوتر زیاد رایج نمی باشد، چرا که نسبت به میکروکامپیوترها هزینه بالاتری دارند

        4-4- واحد تبدیل توان

        این واحد سیگنالهای کنترلر را گرفته و به یک سیگنال در سطح توان محرک ها و موتورها، جهت حرکت، تبدیــل می کند. این واحــد شامل تقویت کننده هـای توان الکترونیکی برای رباتهای الکتریکی و شیرهای کنترلی و راه اندازهای هیدرولیکی برای رباتهای هیدرولیکی می باشد

         5-4- محرک مفاصل

        این وسائـل تحت یک ســری شرایط کنتـــرل شده و دقیــق توان لازم را جهت مفصلها فراهم می آورند. این توان می تواند الکتریکی، هیدرولیکی یا پنوماتیکی باشد. پس به طور خلاصه یک ربات دارای مؤلفه های؛ اسکلت ساختاری، سیستم تحریک کننده مفصلها، سیستم سنسوری، کنترلر، سیستم تغییر سیگنال (تغییر سیگنال آنالوگ به دیجیتال و بالعکس، تقویت سیگنال، فیلتر کردن سیگنال و ;) می باشد

        در شکل 3 سلسله مراتب ساختاری یک ربات متحرک را مشاهده می کنید. هر ماجول در شکل قابل تجزیه به زیر سیستم هایی می باشد. هم اینک رباتها با مفصلهای متحرک به خاطر سادگی ساخت و سرعت عمل و نزدیکی آن به قابلیت انعطاف بازوی انسان، در صنعت به طور وسیع استفاده می شوند

        5- طبقه بندی رباتها

        تا بحال طرح های زیادی در طبقه بندی رباتها ارائه شده است که بیشتر آنها به بعضی جوانب رفتاری یا فیزیکی ربات توجه داشته اند. ولی طبقه بندی استانداردی در مورد ربات وجود ندارد. با طبقه بندی رباتها می توان مشخصه های آنها را با هم مقایسه کرد و برای یک کاربرد بخصوص، ربات مناسب را انتخاب کرد.[9،11و21]

        1-5- طبقه بندی رباتها از نقطه نظر کاربرد

        از نقطه نظر کاربرد، رباتها را می توان به سه دسته تقسیم کرد

        1-1-5- رباتهای صنعتی

        بسیاری از رباتها قادر به انجام عملیات لازم برای تولیدات صنعتی می باشند. رباتهای جوشکار، رنگ پاش، مونتاژ کننده و غیره، رباتهایی می باشند که در صنعت کاربرد فراوانی دارند

       2-1-5- رباتهای شخصی و علمی

        بیشتر رباتهای علمی قابلیتهای بهتری نسبت به رباتهای صنعتی دارند. این گونه رباتها در تعداد کم ساخته می شوند و هدف اصلی بهره برداری علمی از آنهاست. این گونه رباتها بیشتر در زمینه تحقیق در هوش مصنوعی ساخته می شوند و کنترلر بخصوصی ندارند و یک کامپیوتر از طریق زبانهــای برنامه نویســـی سطح بالا کنترلــر آنها می باشد. معمولاً به خاطر سرعت و دقت کم، قیمت کمتری دارند

        3-1-5- رباتهای نظامی

       این رباتها دارای مواد منفجره و سلاح های گردان می باشند و با محیط خود از طریق سنسور ارتباط برقرار می کنند. همچنین این رباتها قادر به ارتباط برقرار کردن با اپراتور انسان و دیگر سیستم ها می باشند

        2-5- طبقه بندی از نقطه نظر استراتژی کنترل در نسلهای ربات

        این تقسیم بندی ها در حقیقت متکی به اصول سیستمهای کنترلی رباتهاست و بصورت زیر نامگذاری شده اند

        1-2-5- نسل اول

        در اولین نسل، کنترل فقط در یک سری نقاط توقف انجام می گیرد. اینگونه کنترل به کنترل حلقه باز معروف می باشد. این نوع رباتها محدود به انجام حرکات کوچک (حرکت دادن قطعه ای از یک نقطه به نقطه دیگر) می باشند

          2-2-5- نسل دوم

        ساختار کنترلی این نسل همان ساختار حلقه باز می باشد ولی بعوض یک سری کلیدهای کنترلی، حرکات کنترلی توسط یک سری عدد که در حافظه سیستم ضبط شده اند، انجام می گیرد. بعضی رباتهای امروزی جزو همین نسل می باشند که به نسل اول کلی قابلیت و توان کامپیوتری اضافه کرده اند و تنها کار هوشمند آنها یادگیری یک سری از عملیات برای بازوی مکانیکی می باشد که توسط اپراتور انسان و به کمک جعبه کنترل انجام می گیرد. این رباتها قابلیت نشان دادن عکس العمل در برابر حوادث پیش بینی نشده را ندارند. به عبارت دیگر، بخش کنترلر در نسل اول مکانیکی و در این نسل الکترونیکی می باشد

        برای این رباتها بایستی محیط کارخانه با دقت هر چه تمامتر مناسب آنها وفق داده شود، قطعات با دقت زیاد در موقعیت مناسب خود قرار گیرند و روابط بین ماشینها به دقت معین شوند. بیشتر کاربرد اینگونه رباتها در کاربردهای جوشکاری و رنگ پاشی می باشد. شکل 4-2 شماتیک کنترل نسل اول و دوم را نشان می دهد

         3-2-5- نسل سوم

        از اختراع نسل سوم رباتها 15 تا 20 سال می گذرد. سیستم کنترلی این نسل به کنترل حلقه بسته معروف می باشد. در این نسل، کنترلر ربات یا یک کامپیوتر می باشد و یا یک پروسسور ارزان قیمت می باشد که به آن اضافه شده است. بدین ترتیب رباتهای نسل دوم دارای قابلیتهای زیادتری شده و نسل سوم بوجود آمده است. با اضافه شدن قدرت محاسبات کامپیوتری، محاسبات لازم برای کنترل حرکت هر درجه ازادی جهت انجام حرکت صاف عامل نهایی در طول مسیر تعیین شده، بصورت بلادرنگ انجام می گیرد. وضعیت محیط اطراف از طریق سنسورهای نیرو و گشتاور اخذ شده و در کنترل بکار گرفته   می شود. با حضور سنسورهای متفاوت، چندین ربات می توانند بی هیچ مشکلی کارهای متفاوتی را انجام دهند. برنامه ریزی اینگونه رباتها به کمک یک سری زبانهای سطح بالا انجام می گیرد

                شماتیک کل این سیستمها را در شکل 5-2 مشاهده می کنید. کاربردهای این نسل جوشکاری نقطه ای، رنگ پاشی، مونتاژ می باشند

         4-2-5- نسل چهارم

        نسل چهارم رباتها در چند سال اخیر معرفی شده است ولی پتانسیل کامل کاری آنها به زودی محقق نمی شود. در این نسل، رباتها دارای هوش مصنوعی بوده و ادراکاتی بیشتر از نسل سوم مانند قدرت تصمیم گیری و تشخیص طرح و ابعاد قطعه و همچنین تکمیل و تصحیح حرکات در عملیات مختلف را دارا می باشند. قدرت بینایی، مشابه سازی از تأثیرات محیطی به صورت دیجیتال و استفاده از سنسورها از ویژگیهای این نسل از رباتها است. در این رباتها، چندین پروسسور وجود دارند که هر یک بصورت آسنکرون یک سری عملکرد بخصوص را انجام می دهند و یک کامپیوتر ناظر، مسئول هماهنگی و نظارت بر این پروسسورها بوده و عملکردهای سطح بالا را برای آنها مهیا می کند. هر پروسسور سیگنالهای سنسوری داخلی (موقعیت، سرعت و جهت) را دریافت می کند، بخشی از کنترل کننده سرو سیستم می باشد. کامپیوتر ناظر بر پروسسورها، محاسبات هماهنگ کننده بین عملیات پروسسورها را انجام می دهد و با سنسورهای خارجی و تجهیزات و کامپیوترهای دیگر ارتباط دارد و برنامه های متنوع را اجرا می کند. هدف اصلی در این نسل طراحی پردازش سلسله مراتبی توزیعی می باشد که قابلیت انعطاف را بالا برده و بسادگی تغییرات را فراهم می کند. در این نسل سنسورها در نهایت باهوشی پیرامون خود را احساس کرده و با استفاده از مفاهیم هوش مصنوعی و با زیرکی هر چه تمامتر و با وجود کمترین اطلاعات، کار خود را بنحو احسن انجام می دهند. شکل 6-2 شماتیک کنترل این نسل را نمایش می دهد

        3-5- طبقه بندی از نقطه نظر محرک مفصلها

        هر محور حرکت دارای یک کارانداز می باشد که سیگنالهای الکتریکی کامپیوتر را به حرکات مکانیکی تبدیل می کند. در بیشتر رباتهای تحت کنترل کامپیوتر، محورهای حرکت تحت سیستم های حلقه بسته کنترل می شوند. سیگنال برگشتی با مقدار واقعی مقایسه شده و تصمیم گیری مناسب برای رفع میزان خطا انجام می گیرد تأمین کننده های محرک مفصلها عبارتند از : نیروی الکتریکی، نیروی هیدرولیکی و نیروی پنوماتیکی

         1-3-5- سیستمهای الکتریکی

        سیستمهای انرژی الکتریکی یکی از انواع سیستمهای تأمین نیروی محرکه ربات می باشد. یکی از مزیتهای این سیستم ها ایجاد نیرو و افزایش آن به نرمی و با سرعت کم و کاهش آن به نرمی و بدون هیچگونه شوک می باشد. سیستمهای الکتریکی برای جوشکاری با قوس الکتریکی، جوشکاری نقطه ای، حمل مواد و سوراخ کاری در خط تولید مورد استفاده قرار می گیرند

        موتورهــای الکتریکی می تواننــد با جریان مستقیم و جریان متناوب مورد استفاده قرار گیرند

    البته هر کدام از محدودیتها و استفاده های خاص خود را دارا می باشد. قصد نداریم که کارکرد تک تک آنها را شرح دهیم و توضیح مختصری درباره موتورهایی که بیشتر در رباتها استفاده می شوند، خواهیم داشت

         1-1-3-5- موتورهایDC 

        موتورهایDC  بشکلهای سری، شنت (موازی) و ترکیبی (کمپوند) وجود دارند. کنترل کردن سرعت موتورهایDC می تواند با تنظیم ولتاژ یا جریان و یا هر دو صورت گیرد. جهت حرکت آنها به راحتی با معکوس کردن قطبها و جهت جریان اعمالی، معکوس می شود. مقاومتهای متغیر نیز می توانند برای کنترل سرعت موتورهایDC  مورد استفاده قرار گیرند. مقاومت بصورت سری با سیم پیچها بسته می شود و با تنظیم آن ولتاژ مورد نیاز موتور کاهش یا افزایش می یابد

         2-1-3-5- مقایسه موتورهای DC

        برای اینکه بتوان دریافت که در چه مواقعی از کدام موتور DC باید استفاده نمود. می بایستی مشخصه های آنها را با هم مقایسه کرد. برای مقایسه کافی است که به مشخصه های گشتاور و سرعت نوع موتورها توجه کنیم، (نمودار 1). اگر موتورهای مختلف DC، با توان اسمی یکسان را با هم مقایسه کنیم. در این صورت تمامی مشخصه ها در یک نقطه تلاقی خواهند داشت و این نقطه مربوط به مقادیر اسمی مشترک می باشد. با توجه به محدوده تغییرات باری که باید توسط موتور بچرخد، می توان موتور مناسبی را انتخاب نمود

     5-3-1-3- موتورهای AC

        موتورهای AC برای راه اندازی کمپرسورهای هوا یا پمپ های هیدرولیکی و دیگر تجهیزات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند

          4-1-3-5- مزایا و معایب سیستمهای الکتریکی

       موتورهای الکتریکی رایجترین کاراندازهای به کار رفته برای بازوهای مکانیکی ماهر هستند

    زیرا

                1- براحتی با یک کامپیوتر و یا یک ریز پردازنده قابل کنترل می باشند

                2- براحتی جهت حرکتشان را می توان معکوس کرد

                3- تنظیم میزان حرکت و سرعت با سهولت صورت می گیرد

                4- قابلیت تکرار بالاتری دارند

    اما نسبت توان به وزن در این موتورها به بزرگی سیستمهای هیدرولیکی و پنوماتیکی نیست

         2-3-5- سیستمهای هیدرولیکی

        هیدرولیک شکلی از انتقال نیرو با موارد استعمال گوناگون است. ریشه لغت “هیدرولیک” یونانی است و تقریباً به معنی “چیزی که از آب استفاده می کنند” و یا دقیقاً به معنای “آب و لوله ها” می باشد. از مواقعی که یکسانی رفتار آب با سیالات دیگر محقق گشت کلمه هیدرولیک چنین معنی شده است : “علم رفتار فیزیکی سیالات”. اما در مهندسی تعریف مذکور بدین صورت است: “استفاده از سیالات برای تبدیل و انتقال انــرژی”. روغن بنــا بر خواص بهتر (مقاوم در برابر فساد، دارای خواص لغزندگی، نرمی و غیره). بعنوان سیال در سیستم ربات مورد استفاده قرار می گیرد. تقریباً 45% رباتهای صنعتی مورد استعمال امروزه بوسیله نیروی هیدرولیکی کار می کنند. سیستمهای هیدرولیکی در جوشکاری قوس الکتریکی، جوشکاری نقطه ای، ریخته گری و رنگرزی مورد استفاده قرار می گیرند

          1-2-3-5- مزایا و معایب سیستم های هیدرولیکی

        دلایل متعددی جهت استفاده از سیستمهای هیدرولیکی وجود دارد که عبارتند از

                1- نسبت توان به وزن بالا

                2- کارآیی نرمتر و انعطاف پذیر برای نیروهای بزرگ را داراست

    اما سیستمهای هیدرولیک برای کاربردهای کوچک و دقیق مناسب نیستند و همیشه صدای زیاد، آلودگی وسیع، لوله کشی پرحجم، دقت کم و عملکرد دینامیکی سطح پائین از مشخصات جداناپذیر آنهاست

        3-3-5- سیستمهای پنوماتیکی

        اصطلاح “پنوما” از کلمه زبان یونانی قدیم مشتق شده است و به عنوان “تنفس” و در فلسفه بعنوان روح آمده است. پنو در لاتین بمعنی هوا می باشد و پنوماتیک به قسمتی از علم فیزیک گفته می شود که در رابطه با حرکات و وقایع هوا می باشد. در حدود یک سوم رباتهای صنعتی برای به حرکت درآوردن محورهای خود از نیروی پنوماتیکی استفاده می کنند. نیروی پنوماتیکی از هوای فشرده تغذیه می شود. هوای فشرده از طریق لوله های طراحی شده به جهتهای مختلف رانده می شود و باعث حرکت ربات در جهات مختلف می شود. هوای فشرده، باعث حرکت بازو یا کل ربات می شود. سیستمهای پنوماتیکـــی بر روی ربات هایی کار گذاشته می شوند که کارهای ساده تولیدی انجام می دهند. این سیستمها در صنعت برای بلند کردن قطعات و نگه داشتن محصولات در نقطه ای ثابت بکار می روند، مانند : ریخته گری، حمل مواد و ;

        1-3-3-5- مزایا و معایب سیستمهای پنوماتیک

        نکات مثبت راه اندازهای بادی را می توان بطور خلاصه چنین توصیف نمود

                – سرعت بالا و نسبت توان به وزن مناسب و بالا

                – بازده گشتاوری بالا

                – قیمت پائین

                – امکان کنترل ساده

                – احتمال کم در آلوده سازی محیط (نسبت به سیستمهای هیدرولیک)

                – دارای ساختمانی ساده

    اما این سیستم بخاطر عملکرد دینامیکی پائین نسبت به سیستمهای الکتریکی و هیدرولیکی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد

        4-5- طبقه بندی از نقطه نظر هندسه حرکت

        مکان هندسی نقاطی در فضای سه بعدی که به وسیله مچ ربات قابل دستیابی است، پوشش کاری یا محیط کاری یک ربات نامیده می شود. این نوع طبقه بندی، ربات را از نقطه نظر ترتیبهای مکانیکی یا مهندسی بازوهای ربات دسته بندی می کند

         1-4-5- مختصات کارتزین(Cartesian – Coordinate) 

        در این حالت ربات تنها سه محور حرکت در مسیر مستقیم دارد. بازوی ربات در این حالت یک بازوی افقی می باشد که به یک محور عمودی متصل شده است. به عبارت دیگر محورهای حرکت بازوی ربات، در جهات مختصات کارتزین می باشد. این سیستم چند عیب به قرار ذیل دارد

                – برای بردن بازو به نقطه هدف الگوریتم پیچیده ای لازم می باشد

                – ربات نمی تواند به اجسامی که در سطح پایین تر از خود قرار دارند، دسترسی داشته باشد

                – سرعت انجام کارها در این مختصات به مراتب کمتر از رباتهایی است که براساس چرخش زاویه کار می کنند. در شکل 7 این مختصات را مشاهده می کنید

         2-4-5- مختصات استوانه ای (Cylindrical – Coordinate)

        در این سیستم، ربات دو محور خطی و یک محور چرخشی دارد. به طوری که هر نقطه در مختصات ربات با سه مؤلفه زاویه، شعاع و ارتفاع تعریف می شود. ترکیب یک بازوی افقی با یک بازوی عمودی که قادر به چرخش می باشد، این سیستم را تشکیل می دهد. و بدین ترتیب بازوی افقی هم در مسیر مستقیم می تواند حرکت کند و هم به دور محور عمودی به چپ یا به راست بچرخد. توجه داشته باشیم که گرچه سیستم چرخش بسیار کاراتر از سیستم کارتزین می باشد ولی رسیدن به چنین سیستمی کار سختی می باشد. گشتاور لازم برای یک مفصل بستگی به محل و سرعت و شتاب مفصل و حتی بعضی مواقع به وضعیت مفصلهای دیگر، دارد. شـــکل 8 این مختصات را نشــان می دهد

         3-4-5- مختصات کروی (Spherical – Coordinate)

        در این سیستم دو محور چرخشی و یک محور خطی داریم. سیستم به عوض حرکت در مسیر مستقیم عمودی، یک حرکت چرخشی عمودی دارد و محیط کاری بازو یک بخش به شکل قطاع می باشد. شکل 9 این مختصات را نشان می دهد

         4-4-5- مختصات لولایی (دورانی)     (Articulated – Coordinate)

     

    برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
    » نظر

    پروژه دانشجویی تحقیق شرح آثار و احوال نظامی گنجوی فایل ورد (word

     

    برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

     پروژه دانشجویی تحقیق شرح آثار و احوال نظامی گنجوی فایل ورد (word) دارای 82 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

    فایل ورد پروژه دانشجویی تحقیق شرح آثار و احوال نظامی گنجوی فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

    این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

    توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

     

    بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی تحقیق شرح آثار و احوال نظامی گنجوی فایل ورد (word)

     مقدمه
    نام ونسب
    ولادت
    مولد ومسکن
    زن وفرزند
    اخلاق وافکارومعیشت
    عصر زندگی
    مدت عمر
    محیط زندگی
    رحلت
    بازماندگان
    آثار نظامی
    مخزن الاسرار
    خسرو وشیرین
    لیلی ومجنون
    بهرام نامه
    اسکندرنامه
    دیوان نظامی
    پیروان روش نظامی
    شروح اشعار نظامی
    نظامی در خارج از ایران
    گفته های پیشینیان درباره ی نظامی
    رد شبهه ای بزرگ
    منابع ومآخذ

    بخشی از منابع و مراجع پروژه پروژه دانشجویی تحقیق شرح آثار و احوال نظامی گنجوی فایل ورد (word)

     1)   دکتر زنجانی- برات- هفت پیکر نظامی(متن علمی وانتقادی ازروی قدیم ترین نسخه های خطی قرن 8 با ذکراختلاف نسخ وشرح ابیات ومعنی لغات وترکیبات وکشف الابیات )- انتشارات دانشگاه تهران

    2) استاد نفیسی- سعید- دیوان قصاید وغزلیات نظامی گنجوی( شامل شرح احوال وآثار نظامی گنجوی )- انتشارات فروغی- چاپ هفتم بهار

    مقدمه

       سخن درباره ی شاعری که هشت قرن ونیم بلندترین قله داستان سرایی ادبیات فارسی را دراختیار داشت وستارگان ادب را زیردست نشانده وبا مهر فلک همبر شده آسان نیست ، خوبتردانان نتوانستند درخور میدان سخنش گویی زنند ورقیبانی که دعوی برابری داشتند به غبار سمندش نرسیدند وشرمگین وسرانداخته بخاک نشستند.چه بسیار کسانی که خسرو وشیرین ولیلی ومجنون را سراسر پیوستند اما درپایان به قصورخود واستادی اواعتراف کردند ، طبق گفته ی وی

             میدان سخن مراست امروز                     به زین سخنی کراست امروز

       هنراوآینه ای است پاک که چهره ها ویافته ها وبافته ها ی مدعیان را نشان می دهد. بسیار اندک اند کسانی که به صفا وپاکی وقدرت جلوه گری آینه بیندیشند با این وجود همچنان ستیغ سرکش ودست نیافتنی بزم سرایی را دراختیار دارد ویکی از خدمات برجسته اش اینست که شاعری را ازمصطبه آزاد وصومعه بنیاد کرده وبه خدمت معرفت نفس ومعرفت خالق درآورده است

              شعربمن صومعه بنیاد شد                     شاعری از مصطبه آزاد شد

        نامش ابومحمد الیاس بن یوسف بن مؤید معروف به نظامی گنجوی وآینه غیب جادو سخن جهان- ملک الملوک فضل ،درحدود سال 540هجری در گنجه بدنیا آمد ودرحدود سال 606 در همان شهر دیده از جهان فرو بست .بزرگترین شاعر بزم سرای ایران ئصاحب مکتبی خاص واز نوآوران بزرگ قرن 6 هجری است

         نظامی  درلفظ ومعنی وموضوع مبتکر است وطراوت وتازگی در کلام او موج می زند وبه همین سبک تازه سبب شده که اورا در بعضی جاها مطرزی بنامند. نظامی معتقد است سبب گذشت زمان در فنون مختلف به نوآوری احتیاج می افتدهمانطور که  درموسیقی آهنگهایی که ممتاز وسرآهنگ شناخته شده اند بعد ازمدتی ناخوشایند می شوند وبه آهنگ جدید نیاز می افتد

       اینک گزیده ای از زندگی وشرح احوال وآثار وی را درین مجموعه بطورمختصر گردآورده ایم

    نام ونسب

      نام  ونسب وی را عموماً الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤید ضبط کرده اند .تقی الدین اوحدی در خلاصهالاشعار وزبدهالاکار نام ونسبش را احمد بن یوسف بن مؤید وکنیه اش را ابومحمد ولقبش را نظام الدین آورده است . برخی دیگر از مؤلفان لقب اورا جمال الدین  ضبط کرده اند .در لیلی ومجنون،نظامی خود نام ونسب خویش را بدین گونه آورده است

                 مادر که سپند یار زادم                          با درع سپند یار زادم

                درخط نظامی ارنهی گام                     بینی عدد هزارو یک نام

                والیاس کالف بری زلامش                  هم با،نود ونهست نامش

                زین گونه هزارویک حصارم               با صد کم یک سلیح دارم

               هم فارغم از کشیدن رنج                       هم ایمنم از بریدن گنج

    چون تخلص وی «نظامی‌‌» بحساب جمل هزارویک می شود وهزارو یک عدد نامهای خداست والیاس بحساب جمل 102 است،والف ویا را که سه باشد از آن کم بکنند99 می ماند که شماره ی اسماء حسنیست مراد اینست که در پناه اسماء الله و اسماءحسنی می زیسته است.از این ابیات مسلم می شود که نام او الیاس بوده است

     دربعضی نسخ خطی چنین ضبط شده است

                 یارب تو مرا کاویس نامم                  در عشق محمدی تمامم

       وبهمین جهت در سی وچهار سال پیش من بخطاءپنداشته بودم که شاید مراداواز این بیت، این باشد که «ویس»یا «اویس» نام داشته است ولی مرحوم وحید دستگردی بدین گونه اصلاح کرده است که مراد وی اینست که ویرا چون اویس قرنی عاشق نام محمد دانند واین اصلاح کاملا ًبجاست

       دربسیاری ازکتابهای قدیم تخلص وی را«نظامی مطرزی» ضبط کرده اند.چنانکه تقی الدین اوحدی کاشانی هم درخلاصهالاشعار تصریح می کند که :« در کتب تواریخ بنظامی مطرزی اشتهار دارد.» چون قوامی گنجوی شاعر معروف قرن ششمکه درهمان شهرودر همان زمان می زیسته نیز بنام «قوامی مطرزی»خوانده شده است.برخی از تذکره نویسان قوامی را که گویند در گنجه بخبازی مشغول بوده است برادر وی ووبرخی دیگر عم وی دانسته اند.اما نظامی در آثار خویش همه ی کسان خود را نام برده بنام وی اشارتی نکرده است واگر شاعری معروف چون قوامی خویشاوندی با او داشت قطعاً اشاره می کرد

        میان کلمه نظام وقوام که در تخلص این دوهست قطعاً این شبهه را فراهم کرده. مطرز در زبان تازی بمعنی  زردوز یا گلدوز وکسیست که تراز جامه بدوزد ویا ببافد؛ ومطرزی درباره ی کسی گفته می شدکه نسبت وی بکسی که مطرز بوده است برسد ومانع نیست که نسبت قوامی ونظامی هردو به کسی که این پیشه را داشته است می رسیده باشد.ولازم نیست که هردو از یک خاندان باشند وانگهی قوامی که نانوا بوده قوامی رازیست ونه قوامی مطرزی گنجوی

       یگانه کسی از خویشاوندان نظامی که ذکری ازاو کرده خال اوست که خواجه عمر نام داشت ودر لیلی ومجنون بدو اشارت کرده است

             گر خواجه عمر که خال من بود             خالی شدنش وبال من بود

        پیداست که خواجه عمر خال وی نیز در 584 که لیلی و مجنون را بپایان رسانده زنده نبود است.  تقی الدین کاشانی گوید:« بعضی گفته اند که سید نیز بوده است». واین گفته نادرست می نماید زیرا که اگر نسبتش به رسول می رسید ناچار در آثار خویش بدان اشارتی می کرد وحال اندک اشاره ای درین زمینه نکرده است

       اما دراینکه تخلص نظامی را ازلقب خود”نظام الدین” گرفته باشد جای تردید نیست واین گونه تخلص ها که شاعران از نام یا لقب ونسب خود گرفته اند در میان گویندگان فارسی زبان بسیارست

      ولادت

       تاریخ ولادت وی درهیچ کتابی ضبط نکرده اند،اما راه تحقیق بسته نیست،زیرا که خود در اقبالنامه که از پیری می نالد درباره ی خویش می گوید

           بلی گرچه شد سال بر من کهن                 نشد رونق تازگیم از سخن

          هنوزم بپنجاه وهفت از قیاس              صدم در ترازو نهد حق شناس

          هنوزم زمانه به نیروی بخت                   دهد در بدامان ودیبا بتخت

          بشست آمداندازه ی سال من              نگشت ازنود اندازه ی حال من

       پیداست که هنگام سرودن این اشعار 57 سال از سن او می گذشته است.تاریخ سرودن اقبال نامه معلوم نیست اما چون شرفنامه راکه پیش از آن بپایان رسانیده در597 تمام کرده است وبرخی تصریح کرده اند که بلا فاصله بنظم اقبالنامه آغاز کرده احتمال بسیار می رود که این اشعار را در597 یا اندکی پس از آن سروده باشد وچون در جزوروایاتی که در تاریخ مرگ او بدست است سال 598 را نیزآورده اند.ممکنست پس از597 چندان نزیسته باشدوناچار این سخنان را در 597 گفته است واگر درین زمان 57 سال از عمر وی گذشته باشد می بایست در 540 ولادت یافته باشد.راه دیگری برای تحقیق باز است که آن نیز به 540  میرسد وآن اینست که خود در مخزن الاسرار تصریح می کند که هنگام نظم آن کتاب جوان بوده است

        بدین گونه هنگام نظم مخزن الاسرار که از 570تا572 بدان مشغول بوده جوان بوده یعنی نزدیک به سی سال داشته است وبدینگونه در حدود 540 ولادت یافته وچون آخرین تاریخ مرگ ویرا 606 ضبط کرده اند در حدود شست سال زیسته است وکاملا ً بقراین طبیعی درست می آید. در سنگی که برسر خاک او در گنجه از جانب حکومت شوروی آذربایجان گذاشته اند ولادت اورا در سال 535 حساب کرده اند ورحلت اورا در سال 599 دانسته اند

     مولد ومسکن

      در همه ی کتابها همیشه نظامی را گنجوی دانسته اند. مؤلف خلاصه الاشعار   نخستین کسیست که گوید:«اصل وی از ولایت قسمت اما مولدش در گنجه واقع شده». پیداست این مطلب را از دوبیتی گرفته است که در برخی نسخهای نامعتبر تازه ی اقبالنامه ضبط کرده اند وآشکار است که الحاقیست زیرا آنرا در میان دو بیت دیگر که قطعاً از نظامیست جا داده اند بدین گونه

        نظامی زگنجینه بگشای بند                  گرفتاری گنجه تا چند چند؟

       چو درگرچه در بحر گنجه گمم                ولی از قهستان شهر قمم

       بتفرش دهی هست تا نام او                     نظامی از آنجا شده نامجو

       برون آراگرصیدی افکنده ای               روان کن اگر گنجی آ کندهای

        پیداست که در اصل بیت اول وچهارم در پی یکدیگر وبهم پیوسته ولازم وملزوم یکدیگر بوده اند وبعدها بیت دوم وسوم را ساخته ودر میان آنها جا داده اند ورشته معنا رااز هم گسسته اند. گذشته از آنکه این دو بیت که ویرا از مردم ” تا” روستایی در تفرش از قهستان قم معرفی کرده است، درنسخه های قدیم ومعتبر خمسه ی نظامی نیست برساختگی والحاقی بودن آنها نیز دلیل دیگر هست وآن اینست که ظاهراً در زمان نظامی بآبادی معروفی که اینک نام آنرا «نفرش» می نویسند«طبرش» میگفته اند. وحتی در برخی کتابها «طبرس» نوشته اند،چنانکه در راحه الصدور که در 599 تألیف شده ومؤلف آن درست با نظامی معاصر بوده است در دو جا در صحایف 30و395 طبرش ضبط شده وحتی شمس الدین لاغری از شاعران آن زمان در قطعه ای که در شکایت از جور باطنیان که در آنزمان برین نواحی استیلا داشته اند نالیده بهمین گونه ضبط کرده وگفته است

            خسروا هست جای باطنیان                    قم وکاشان وآبه وطبرش

           آب روی چهار یار بدار                      وندرین چار جای زن آتش

           پس فراهان بسوز ومصلحکان               تا چارت ثواب گردد شش

        مستوفی است وظاهراً از قرن هشتم ببعد نام این آبادی را بدینگونه نوشته اند واین دو بیت نیز می بایست پس از قرن هشتم ودر حدود دویست سال پس از نظامی سروده شده باشد.در هر حال چون تقی الدین اوحدی هم در خلاصه الاشعار نوشته است:”اصل وی از ولایت قسمت اما مولدش در گنجه واقع شده”. پیداست که این مطلب را از همین دو بیت مجعول گرفته ودر1016 که تألیف این کتاب را به پایان رسانده است این اشعار کجعول بنام نظامی رواج داشته است. ازهمه گذشته دهی بنام ” تا ” را تاکنون در هیچ جای ایران ودر هیچ کتابی نیافته ام

        اگر درباره ی مولد نظامی این اختلاف در میانست درباره ی مسکن وی اختلافی نیست ومسلم است که همواره در گنجه سکنی داشته وتنها یکبار از آن شهر بیرون آمده وسفر کوتاهی کرده وسپس بدان شهر بازگشته وهم در آنجا درگذشته است

     در خسرو وشیرین به خانه نشینی وسفر نکردن خود اشاره می کند ومی گوید

         منم روی از جهان در گوشه کرده              کفی پست جوین ره توشه کرده

        چو ماری برسر گنجی نشسته                  زشب تا شب بگردی روزه بسته

        چو زنبوری که دارد خانه ی تنگ            در آن خانه بود حلوای صدرنگ

    زن وفرزند

       نظامی خود درآثارخویش چند باربه زن وفرزند خود اشاره می کند : نخست در خسرو وشیرین جایی که برمرگ شیرین افسوس می خورد این را بهانه برای گریستن برمرگ کنیزکی می داند که حکمران دربند برای او فرستاده بود ودر جوانی درگذشته وهمسراو بوده است ومی گوید

        درین افسانه شرطست اشک راندن              گلابی تلخ برشیرین فشاندن

       بحکم آنکه آن کم زندگانی                        چو گل برباد شد روز جوانی

       سبک روچون بت قبچاق من بود               گمان افتاد خود کافاق من بود

      همایون پیکری نغز وخردمند                         فرستاده بمن دارای دربند

      پرندش درع وازدرع آهنین تر                 قباش از پیرهن تنگ،آستین تر

      سران را گوش بر بالین نهاده                       مرا درهمسری بالش نهاده

      چوترکان گشته سوی کوچ محتاج                بترکی داده رختم را بتاراج

       ازین اشعار بخوبی پیداست که این کنیزک که حکمران دربند برای او فرستاده وهمسراو بوده درجوانی درگذشته ودر سال 576 که خسرو وشیرین را می سروده است زنده نبوده ونظامی ازاو فرزندی داشته است. مرحوم وحید دستگردی از این بیت که می گوید

         سبک روچون بت قبچاق من بود           گمان افتاد خود کافاق من بود

       استنباط عجیبی کرده و نام این کنیزک وهمسر نظامی را« آفاق» دانسته است ومتوجه نبوده که مراد وی از این بیت این نیست که نامش آفاق بوده ،بلکه مقصود اینست که چنان به اودلبسته بوده است که اورا همه چیز خود می دانسته ودر نزد او جانشین همه ی آفاق بوده است .البته درزمان ما معمول شده است که نام زنان را آفاق  بگذارند، اما درزمان نظامی این کلمه در نام زنان معمول نبوده ونظیر آن در جای دیگر دیده نشده است وبسیار بعید می نماید که نام این همسر نظامی آفاق بوده باشد

       البته از دیگر اشعار وی در اقبالنامه چنین برمی آید که بجز این کنیزک ،دو همسر دیگر نیز داشته  اما از آنها هیچ فرزندی نداشته است .نظامی فقط درباره ی یگانه فرزندی که از کنیز ترک نخستین خود داشته است در آثار خود اشاراتی دارد

         فرزند محمد نظامی                            آن بردل من چو جان گرامی

       این نسخه چو دل نهاد بردست             در پهلوی من چو سایه بنشست

      وجای دیگر در لیلی ومجنون در نصیحت به او می گوید

         ای چارده ساله قرهالعین                        بالغ نظرعلوم کونین

       از این اشارت آشکار می شود که نام وی محمد بوده ودر هنگام نظم لیلی ومجنون یعنی در سال 584در حدودچهارده سال داشته وازین قرار در حدود سال 570 ولادت یافته است. وچون پیش از این اشارت رفت که مادرش در 576 زنده نبوده است،این نکته کاملا ًدرست می آید ومادر وی در خردسالی ام در گذشته است

    اخلاق وافکار ومعیشت

     

    برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
    » نظر

    پروژه دانشجویی مقاله بررسی تست های غیر مخرب (NDT) در تجهیزات سیس

     

    برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

     پروژه دانشجویی مقاله بررسی تست های غیر مخرب (NDT) در تجهیزات سیستم های قدرت فایل ورد (word) دارای 109 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

    فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله بررسی تست های غیر مخرب (NDT) در تجهیزات سیستم های قدرت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

    این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

    توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

     

    بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله بررسی تست های غیر مخرب (NDT) در تجهیزات سیستم های قدرت فایل ورد (word)

    چکیده   
    فصل اول ارتباط پایداری شبکه قدرت با عملکرد صحیح تجهیزات
    1-1  مقدمه   
    1-2  تجزیه وتحلیل تجهیزات در شبکه های توزیع، فوق توزیع وانتقال  
    1-2-1 کلیدهای قدرت  
    1-2-2 اشکالاتی که ممکن است باعث عدم عملکردصحیح کلیدها شود 
    1-2-3 اشکالاتی ناشی ازعدم عملکرد صحیح کلیدها 
    1-2-4 عوامل موثر در میزان تاثیر عملکرد کلیدهای قدرت بر پایداری سیستم            
    1-2-5 خصوصیات عمده ومهمی که کلیدهای قدرت باید دارا باشند  
    1-2-6 تقسیم بندی کلیدهای فشار قوی بر حسب وظیفه ای که دارند  
    1-2-7 انواع کلیدهای قدرت 
    1-2-8 انتخاب کلیدهای فشارقوی 
    1-2-8-1 انتخاب کلیدهای فشار قوی برحسب مشخصات نامی 
    1-2-8-2 انتخاب کلیدهای فشار قوی برحسب وظیفه قطع و وصل 
    1-2-9 سکسیونر و کلید زمین و کلید و ویژه تخلیه بار الکتریکی 
    1-2-10 کلید زمین  
    1-2-11 کلید مخصوص تخلیه بار الکتریکی  
    1-2-12 فیوز 
    1-2-13 کلید بار  
    1-2-14 سکسیونر قابل قطع زیر بار  
    1-2-15 انواع وموارد استفاده ترانسفورماتورها 
    فصل دوم ضرورت بازرسی و روشهای مختلف بازبینی  
    2-1 مقدمه   
    2-2 روشهای مختلف بازبینی و بازرسی فنی   
    فصل سوم بررسی سیستمهای مختلف آزمون های غیر مخرب      
    3-1 مقدمه   
    3-2 تکنیک بازرسی بامایع نافذ     
    3-2-1 اصول بازرسی بامایع نافذ     
    3-2-1-1 آماده سازی قطعه 
    3-2-1-2 استعمال مایع نافذ   
    3-2-1-3 تمییز کردن مایع اضافی 
    3-2-1-4 ظهور     
    3-2-1-5 مشاهده و بازرسی 
    3-2-2 ویژگیهای یک مایع ناذ   
    3-2-3 مزایا ومحدودیت ها و دامنه کاربرد تکنیک بازرسی بامایع نافذ   
    3-3 سیستم بازرسی با ذرات مغناطیسی   
    3-3-1 مغناطیسی کردن قطعات   
    3-3-2 آشکار سازی عیب بوسیله ذرات مغناطیسی  
    3-3-3 مزایا ومحدودیت ها و دامنه کاربرد تکنیک بازرسی با ذرات مغناطیسی  
    3-4 سیستم بازرسی با جریان فوکو       
    3-4-1 ساختمان سیم پیچ ها       
    3-4-2 انواع مدارهای سیم پیچی جریان های گردابی  
    3-4-2-1 شبکه پل   
    3-2-2-2 مدارهای تشدید 
    3-5 سیستم بازرسی با رادیو گرافی     
    3-5-1 برخی ازمحدودیت های استفاده از سیستم رادیو گرافی      
    3-5-2 اصول استفادهاز سیستم رادیوگرافی 
    3-6 سیستم ترمو گرافی    
    فصل چهارم بررسی سیستمهای ترموگرافیک درتست تجهیزات شبکه قدرت  
    4-1 مقدمه   
    4-2 تاریخچه عکس های حرارتی مادون قرمز   
    4-3 طیف اشعه مادون قرمز     
    4-4 اصول و نحوه کار سیستمهای ترموگرافیک 
    4-5 استفاده از عکسهای حرارتی در برنامه تعمیراتی تجهیزات  
    فصل پنجم بررسی و تعین نقاط معیوب تجهیزات بااستفاده از ترموگرافی    
    5-1 مقدمه   
    5-2 اولویت های تعمیرات برحسب دمای اضافی 
    5-3 عوامل مشکل زا در تعین درجه حرارت اضافی 
    5-4 نمونه هایی از عکس های حرارتی   
    فصل ششم دوربین کرونا       
    6-1 مقدمه   
    6-2 کرونا   
    6-3 دوربین کرونا    
    6-4 ساختار عملیاتی دوربینهای کرونا     
    6-5 کاربرددوربین های کرونا       
    6-5-1 بازدید زمینی خطوط انتقا ل نیرو   
    6-5-2 بازدیدهای پریودیک تجهیزاتپست های فشار قوی      
    6-5-3 بازدیدهای پریودیک شبکه های توزیع  
    6-5-4 بازدیدهای هلیکوپتری خطوط انتقال نیرو 
    فصل هفتم بررسی روغن ترانسفورماتور و روشهای بازرسی آن      
    7-1 مقدمه   
    7-2 عایق روغن   
    7-3 آزمایشات روغن    
    7-3-2 رطوبت    
    7-3-3 ویسکوزیته     
    7-3-4 کشش بین سطحی     
    7-3-5 عدد اسیدی کل     
    7-3-6 نقطه اشتعال     
    فصل هشتم گاز کارماتوگرافی     
    8-1 مقدمه   
    8-2 گاز کارماتوگرافی    
    8-3 آنالیز نتایج حاصل از گاز کارماتوگرافی   
    8-3-1 روش دورننبرگ       
    8-3-2 روش نسبت راجرز پیشرفته   
    نتیجه گیری و پیشنهادات     
    اختصارات   
    واژه نامه   
    مراجع     

    بخشی از منابع و مراجع پروژه پروژه دانشجویی مقاله بررسی تست های غیر مخرب (NDT) در تجهیزات سیستم های قدرت فایل ورد (word)

    1-    احد کاظمی ، سیستمهای قدرت الکتریکی ، جلد اول ، چاپ چهارم انتشارات علم و صنعت ، تهران ایران ، تیر

    2-    بهرام صالحی ، اصول تست های غیر مخرب . چاپ اول . انتشارات دانشگاه صنعتی سهند، تبریز ، ایران ، مرداد

    3-    هادی سعادت، بررسی سیستمهای قدرت ، مترجمین حیدر علی شایانفر وشهرام جدید و احد کاظمی

    4-    آرشیو شرکت تعمیرات وبهره برداری نیروی بر ق آذربایجان

    5-      آرشیوآزمایشگاه روغن وگاز شرکت تعمیرات نیروی برق آذربایجان، مهرداد عابدی ، تجهیزات نیروگاه،جلد اول ، چاپ سوم انتشارات دانشگاه تهران ، تهران ایران ، تیر 

    فصل اول

    ارتباط پایداری شبکه با عملکرد صحیح تجهیزات

    1-1   مقدمه

    دراین فصل به بررسی تاثیر عملکرد صحیح تجهیزات بر پایداری سیستم قدرت پرداخته شده است برای این منظور در ابتدا ماسله پایداری سیستم قدرت به عنوان مقدمه ای برای این بخش مورد بررسی قرارگرفته است

    تمایل سیستم قدرت برایایجاد نیروهای بازیابی برابر یابیشتر از نیروهای اختلال وارد شده به آن ، به منظور نگهداری حالت تعادل سیستم را پایداری می گویند.اگر نیروهایی که سعی دارند ماشین ها را با یکدیگر درحالت همگام synchronous حفظ نمایند به قدر کافی بزرگ باشند تا بر نیروهای اختلال غلبه کنند، سیستم پایدار ( درحالت همگام) باقی میماند. مساله پایداری به رفتار ماشین های سنکرون پس از رخداد یک اختلال مربوط می شود ، به عبارتدیگر پایداری سیستم قدرت، خاصیتی از سیستم است ، که به ماشین های سنکرون سیستم توانایی میدهد تا به اختلال در وضعیت کار عادی پاسخ دهند و دروضعیت جدیدی به کار عادی خود باز گردند

    مسائل پایداری بسته به ماهیت و وضعیت اختلال معمولا بر دو نوع اصلی تقسیم می شود

    * بررسی پایداری درحالت مانا Steady state stability

    * بررسی پایداری درحالت گذرا Transient stability

    پایداری مانا ( ماندگار) به توانایی سیستم قدرت در بازگرداندتن همگامی پس از رخداد اختلال های کوچک وکند مثل تغییرات تدریجی تونان اطلاق میگردد. حالت توسعه یافته پایداری ماندگار پایداری پویا (دینامیکی) Dynamjic stability نامیده می شود. پایداری پویا مربوط به اختلال های کوچک برای مدت زمان طولانی با منظور کردن وسایل کنترل خود کار می باشد

             امروزه بررسی پایداری حالت گذرا، راه تحلیلی اصلی برای بررسی رفتار پ.یای الکترودینامیکی سیستم قدرت است. مطالعات پایداری گذار بااثرات اختلال های بزرگ وناگهانی مانندوقوع یکخطا، خروج ناگهانی یک خط ورود یا خروج ناگهانی بارها سرو کار دارد

    به بیان دیگر هدف بررسی های حالت گذرا، تعیین این است که آیا سیستم به دنبال اختلالاهای بزرگی نظیر اتصالیهای سیستم انتقال تغییرهای ناگهانی بار، ازکار افتادن واحدهای تولید، یاکلید زنی خط ، سنکرون خواهد ماند یا نه

    مطالعات پایداری گذرابرای اطمینان از توانایی تحمل سیستم قدرت در مقابل شرایط گذراپس از رخداد یکاختلال عمده ضروری است . بهنگام طراحی تجهیزات تولید وانتقال جدید چنین مطالعاتی اجتناب ناپذیر است . این مطالعات برایتعیین پارامترهایی مانند نوع رله گذاری موردنیاز ، زمان بحرانی رفع خطای مدار شکن ها و تعیین سطح وتاژ سیستم و قابلیت انتقال توان بین سیستم ها مفید است

    هدف همه بررسی ها یپایداری تعییناین است که آیا روتور ماشین های اختلال یافته به کارکرد سرعت ثابت باز می گردند یانه . مسلما این بدان معنا است که سرعت روتورها باید حداقل بطور موقت از سرعت همزمان ، منحرف شده باشد

    در حالت کارعادی سیستم ، موقعیت نسبی محور روتور و محور میدانمغناطیسی منتجه ثابت است . زاویه این دو محور ، زاویه توان Power angle  یا زاویه گشتاور Torque angle نامیده میوشد

    در حین هراختلال شتاب روتور نسبت به mmf فاصله هوایی که باسرعت سنکرون می چرخد کاهش یا افزایش یافته وحرکتنسبی آغاز می شود. معامله ای که این حرکت نسبی را بیان می کند معادله نوسان swing equation  نامیده می شود

    اگر پس از دوره نوسانی سرعت روتور به سرعت سنکرون برگردد ژنراتور پایدار خواهد ماند . در صورتی که بر اثر اختلال ایجاد شده مجموع تغییرات توان صفر شود ، روتور به موقعیت اولیه خودباز خواهد گشت . اگر اختلال به خاطر تغییر در تولید یا تغییر در بار یا شرایط شبکهایجاد شود ، روتور به یک زاویه توان جدید نسبت به میدان دوار سنکرون خواهد رسید

    سیستم قدرت امروزی شبکه ای به هم پیوسته وپیچیده است که می توان آن را به چهار قسمت اصلی تقسیم نمودکه عبارتند از : تولید ، انتقال و فوق توزیع ، توزیع ، بار

    در فصل اول این پایان نامه به تجزیه و تحلیل تجهیزات در شبکه های توزیع ، فوق توزیع و انتقال پرداخته شده تا ارتباط پایداری شبکه با عملکرد صحیح تجهیزات روشن شود

    1-2 تجزیه وتحلیل تجهیزات در شبکه های توزیع ، فوق توزیع و انتقال

    علاوه بر ژنراتورها ، ترانسفور ماتورها و خطوط انتقبال ، وسایل دیگری نیز برای حفاظت و بهره برداری مناسب سیستم قدرت مورد نیاز هستند . برخی از وسایل حفاظتی که به طور مستقیم به مدارها متصل هستند کلید افزار Switchgear نامیده می شوند . اینها شامل ترانسفورماتورهای اندازه گیری ، مدار شکنها (کلیدهای فشار قوی Circuit breaker یا دیژنکتورها) و کلیدهای قطع ( سکسیونرها) فیوزها و برقگیرها Lighting arrester هستند این وسایل برای بدون برق کردن یا قطع مدارها تحت شرایط بهره برداری عادی یا در زمان وقوع خطا بکار می روند. دراین قسمت توضیحاتی اجمای در مورد تجهیزات مذکور آورده شده است

    1-2-1 کلیدهای قدرت

    دریک پست فشار قوی کلید قدرت تقریبا یکی از اساسی ترین اجزای آن می باشد. کلید قدرت نقش اصلی در قطع و وصل کردن و وارد و خارج کردن و مصرف کننده ها و خطوط انتقال در شبکه ر به عهده دارند. به طور کلی مانور در شبکه جهت تغییر در سیستم توزیع وانتقال انرژی توسط کلیدهای قدرت صورت می پذیرد. در زمان ایجاد عیب یا خطایی بر روی شبکه کلیدها قسمت معیوب را به سرعت از مدار خارج نموده و بدین وسیله از آسیب رسیدن به نیروگاهها و وسایل تجهیزات پست که ایجاد انها هزینه های هنگفتی را به وجود آورده جلویگری میگردد. به طور کلی عملکرد صحیح کلیدها بسیار اهمیت دارد.ک کلیدها دستور قطع یا وصل را از طریق سیستم های کنترل و یا سیستم های حفاظت( ر له های حفاظتی ) دریافت می نمایند. سیستم های کنترل ، بیشتربرای مانور روی شبکه بکار برده می شوند . حال اینکه سیستم های حفاظتی در موقع بروز عیب یا خطا و به صورت اتوماتیک فرمان قطع کلیدها راصادر می کنند

    1-2-2 اشکالاتی که ممکن است باعث عدم عملکرد صحیح کلیدها شوند

    اشکالاتی که ممکن است باعث عدم عملکرد صحیح کلیدها شوند عبارتند از

    اشکال درمدار فرمان کلید
    اشکال درمکانیزم عملکرد
    زیاد بودن جریان خطا
    زیاد بودن زمان قطع کلید دراثر تنظیم نادرست

    1-2-3 اشکالات ناشی از عدم عملکرد صحیح کلیدها

    · ناپایداری شبکه
    · قطع برق تعداد زیادی از مصرف کنندگان
    · عدم استفاده از سرمایه گذاری ها

    1-2-4 عوامل موثر در میزان عملکرد کلیدهای قدرت بر پایداری سیستم

    · محل قرار گرفتن کلید در سیستم قدرت

    هر قدر کلید به ژنراتور نزدیکتر باشد عملکرد غلط آن تاثیر بیشتری بر پایدرای سیستم دارد

    · نوع عیبی که کلید باید به دلیل بروز آن باید عمل می کرد

    از نظر مکانیکی نیز جریان های اتصال کوتاه باعث ایجاد گشتاور مخالف گشتاور محرک توربین به محور ژنراتور می شوند که می تواند صدماتزیادی به ژنراتور وارد کند مقدار این  گشتاور به زمان برقراری عیب ، میزان جریان خطا ونوع خطا بستگیدارد . هرچه قدر زمان برقراری عیب بیشتر باشد در این صورت میزان خستگی ژنراتور نیز به همان نسبت افزایش خواهد یافت

    1-2-5 خصوصیات عمده و مهمی که کلیدهای قدرت باید داشته باشند

    · در موقع بسته بودن مقاومت الکتریکی آنها در مقابل عبور جریان الکتریکی ناچیز باشد
    · قادر به قطع جریان یا باز شدن هنگام عبور جریان از آنها باشند
    · عبور جریانهای شدید از نظر الکتریکی و حرارتی برای آنها قابل تحمل باشد
    · قادر به بستن مدار وقتی که کنتاکتهای آنها تحت ولثاژ هستند باشد
    · در هنگام باز بودن بتوانند در برابر ولتاژی که در دو سر کنتاکت های آنها قرار می گیرد استقامت الکتریکی کافی دارند. به عبارت دیگر یک قطع شدگی مطمئن در سیستم ایجاد کنند
    · در موقع بروز اتصال کوتاه در شبکه پس از دریافت فرمان قطع در سریعترین زمان ممکن بدون اشکال بتوانند جریان اتصال کوتاه را قطع و قسمت عیب دیده را از قسمت های سالم ایزوله کنند

    1-2-6 تقسیم بندی کلیدهای فشار قوی بر حسب وظیفه ای که دارند

    · سکسیونر یا کلید بدون بار، که تنهنا وظیفه برداشتن ولتاژ از روی تجهیزات وایجاد یک قطع شدگی مطمئن و قابل رویت را برعهده دارد
    · سکسیونر قابل قطع زیر بار، که قادر به قطع جریانهای نامی میباشد اما جریان اتصال کونتاه را نمی تواند قطع کند . در نتیجه باید از وسیله دیگری برای قطع جریان اتصال کوتاه استفاده نمود
    · کلید قدرت یا دیژنکتور، که قادر به قطع و وصل جریان های نامی و اتصال کوتاه می باشد

             درتمام کلیدها به جز کلید خلا از یک ماده برای خاموش کردن جرقه استفاده می کنند که به یکی از سه صورت جامد مایع و گاز می باشد

    1-2-7 انواع کلیدهای قدرت (دیژنکتور)

    · کلیدهای روغنی
    · کلیدهای کم روغنی
    · کلیدهای هوایی
    · کلیدهای خلا
    · کلیدهای گازی SF6

    1-2-8 انتخاب کلیدهای فشار قوی

    کلیدها باید طوری انتخاب شوندکه متناسب با مورد استعمال ، تحمل هرگونه فشار وارده در محل نصب را داشته باشند.اصولا در انتخاب کلیدها معیارهای مختلفی در نظر گرفته می شود که در ادامه آورده شده است

    1-2-8-1 انتخاب برحسب مشخصات نامی

    در موقع انتخاب کلیدهای قدرتباید به مشخصات نامی کلید که درجدول صفحه بعد با علامت × مشخص شده، توجه شود

     

    1-2-8-2 انتخاب با توجه به وظیفه قطع و وصل

             علاوه بر مشخصات نامی کلید ، برای انتخاب آن باید بدانیم در کجا نصب می شود و چه مداری را باید در حالت عادی و اتصالی ، بدون بار یا زیر بار یا حتی جریان اتصال کوتاه قطع ووصل کند

    1-2-9 سکسیونر و کلید زمین و کلید ویژه تخلیه بارالکتریکی

             سکسیونر درموقعیتباز بودن ، یک جدایی آشکار رانشان می دهد و برای جدا کردن تاسیسات شبکه یا قسمتی از ان لازماست . سکسیونر برای وصل کردن قسمت های تقریبا بدون جریان بسیار مناسب است، برای مثال وصل کردن شین های بار ساکن دارنتد ، کابل های کوتاه و یا جریان ترانسفورماتور ولتاژ

    سکسیونر را زیر با ر هم می توان قطع ووصل کرد، به شرط آن که بین دو سر کلید، در هر دو حالت اختلاف پتانسیل قابل توجهی وجود نداشته باشد. برای مثال هنگام وصل کردن دو شین موازی با بارهای متفاوت

    1-2-10 کلید زمین

    کلید زمین برای زمین کردن و اتصال کوتاه کردن قسمتی از تاسیسات شبکه که بدون برق شده است به کار می رود و معمولا با سکسیونر به طور مشترک یک دستگاه واحد را تشکیل میدهند. ما بین سکسیونر و کلید زمین اغلب یک چفت و بست متقابل وجود دارد. ولی این چفت و بست نباید مانع آن شود که زمین کردن بدون توجه به ولتاژ داشتن شبکه انجام گیرد

    1-2-11 کلید مخصوص تخلیه بار الکتریکی ( کلید زمین با توانایی وصل)

             این کلید برای زمین کردن و اتصال کوتاه کردن قسمت هایی از شبکه به کار برده می شود که دارای اختلاف سطح بار الکتریکی هستند، و طوری ساخته شده اند که جرقه تخلیه بار در دو سر تیغه مزاحمتی برای کلید و اطراف آن ایجاد نمی کند

             سکسیونر، کلید زمین و کلید تخلیه بار ساخت زیمنش تابع مقررات DIN VDE 060  بخش دوم و  DIN VDE 0111 و همین طور IEC 129 می باشند

    این کلیدها باید علاوه بر جریان های نامی ، مقاوم در مقابل جریان های اتصال کوتاه درمحل نصب شده باشند و کلید تخلیه بار الکتریکی حتی برای بستن روی جریان اتصال کوتاه هم مناسب است. استقامت اتصال کوتاه کلیدهای زمین وسکسیونر زیمنس و همین طور کلید ویژه تخلیه بار در جدول 1-2 آورده شده است

              باز و بسته کردن کلید : عمل قطع و وصل کردن کلیدهای زمین ، کلید ویژه تخلیه بار الکتریکی و سکسیونر ها را طبق جدول 1-3 می توان براساس درخواست ، دستی ، موتاوری و یا کمپرسی سفارش داد. سکسینرهایی که موتوری یا کمپرسی باز و بسته می شوند و به کلید زمین نیز مجهز شده اند، کلید زمین آنها معمولا دستی باز و بسته می شوند

    1-2-12 فیوز

    حفاظت دستگاه ها و شبکه در مقابل جریان اتصال کوتاه توسط فیوز انجام می شود. فیوز فشار قوی با قدرت زیاد (HH) در پست های فشار قوی ( فرکانس 50 تا 60 هرتز) برای حفاظت دستگاه ها در برابر جریان اتصال کوتاه ضربه ای ، قبل از ترانسفورماتورها ، موتورها ، خازن ها و انشعابات کابلی نصب می شود. در ضمن فیوز (HH) دستگاه ها و قسمت هایی از شبکه را مقابل آثار مخرب دینامیکی و حرارتی جریان های اتصال کوتاه زیاد نیز محافظت می کند ، به طوری که این جریان ها رادرهمان زمان شروع ، قطع می کند

    1-2-13 کلید بار

             کلیدبار در جایی به کار می رود که بخواهیم جریان بار را قطع و وصل کنیم ، بدون اینکه نیازی به رویت جدایی یا وصل شدن کنتاکت های آن را داشته باشیم و یا اینکه بخواهیم قطع و وصل به نحو دیگری پدیدار شود. درکلید بار ساخت زیمنس برای قطع جریان از روش قطع درخلا استفاده شده است. به طوری که این سیستم هر قطع و وصل را بدون محدودیت و با اطمینان کامل انجام دهد. مشخصات الکتریکی و مکانیکی این کلید خیلی بالاتر از مشخصات یک کلید معمولی است . به طور مثال می توان جریان نامی 800 آمپر را 1000F0 بار ، بدون مراقبت و نگهداری و سرویس قطع و وصل کرد. این کلید هر 10 سال یکبار احتیاج به روغن کاری در قسمت های متحرک دارد. کلید بار خلا برای دفعات قطع و وصل زیاد بخصوص درحالت های زیر بسیار مناسب است

    درمواقع عادی ( شبکه بدون عیب )

    1-               وصل کردن کلید بار تا 800 آمپر مستقل از F cos

    2-               وصل کردن ترانسفور ماتور در حالت زیر بار یا بدون بار

    3-               وصل کردن کابل های بدون بار با سیم های هوایی نقل انرژی

    4-               وصل کردن موتورها

    5-               وصل کردن خازن ها با جریان نامی تا 680 آمپر

    6-                وصل کردن کابل های رینگ شده تا 800 آمپر

    درمواقع غیر عادی

    1-               وصل کردن روی جریان اتصال کوتاه دائم

    2-               قطع کردن جریان های اتصال کوتاه کوچک در ترکیب با فیوز HH مطابق بااستاندارد پیشنهادی IEC

    1-2-14 سکسیونر قابل قطع زیر بار

             سکسیونر قابل قطع زیر بار، کلید باری است که قطع شدن آن با جدایی قابل رویت تیغه ها توام است . این کلید برای تعداد قطع و وصل کم بخصوص درحالت های زیر بار بسیار مناسب است

    درشبکه سالم

    1-               وصل کردن جریان بار 07 F cos

    2-               وصل کردن رینگ کابل

    3-      وصلکردن خازن ها تا 40 آمپر و همین طور کابل بدون بار و سیم هوایی نقل انرژی بادیژنکتور صرفه جویی می شود.و

    4-      کاربرد به عنوان سکسیونر حفاظتی . ( در نتیجه از وسایل چفت و بست در ارتباط با دیژنکتور صرفه جویی می شود)

    شبکه ناسالم

    1-               وصل کردن روی جریان اتصال کوتاه

    2-               قطع کردن جریان اتصال زمین

    3-               قطع سه فاز شبکه پس از قطع شدن جریان اتصال کوتاه ، توسط فیوز HH

    1-2-15 انواع و موارد استفاده ترانسفوماتورها

             -ترانسفور ماتورهای کوچک: ترانسفوماتورهای کوچک برای تطبیق ولتاژ شبکه با ولتاژ مصرف کننده به کار برده می شوند

             – ترانسفوماتور جداکننده: این ترانسفورماتور درجایی به کار برده می شود که یک جدایی الکتریکی مطمئن بین ورودی و خروجی ( پریمر و زکوندر) لازم باشد . چنین ترانسفوماتورهایی دارای عایق بندی قوی، فاصله هوایی بزرگ ( مقره های طویل) و مسیر جریان خزنده الکتریسیته از سطح عایق طویل می باشند . به عبارت دیگر قدرت عایقی آنها از هر لحاظ بیشتر از ترانسفوماتور معموی است

    - ترانسفورماتورهای ایمنی: این ترانسفوماتورها، ترانسفوماتورهای جدا کننده با شرایط ایمنی بیشتر هستند وبرای تغذیه مدارهای الکتریکی بکار می روند، که در آنها علاوه بر جدا کردن ، حفاظت در مقابل اختلاف سطح زیاد تماس ( ایمنی ولتاژ کم طبق DIN VDE 0100 ) مورد نظر است

    - ترانسفوماتورهای سه فاز توزیع برق تا 2500 کیلو ولت آمپر

    - این ترانسفورماتورها درمحلی که لازم باشد انرژی الکتریکی بااختلاف سطح موجود به اختلاف سطح مورد نیاز تبدیل شود، بکار گرفته شده و به خصوص در شبکه های صنایع و
    شبکه­های شهری نصب می شوند

    از نظر ساختمان ترانسفوماتونرها برحسب نوع ساختمان به انواع زیر تقسیم می شوند

    1-ترانسفوماتور با عایق مایع

    ترانسفور ماتور با عایق مایع ( ترانسفورماتور روغنی) و ترانسفوماتور با عایق مایع مصنوعی که درجه اشتعال آن بالاتر از 300 درجه سانتیراد است  ( روغن سیلیکن ، کلوفن  و آسکارل و دیگر ترکیبات شیمیایی) ، این ترانسفوماتورها از سال 1982 به بعد ساخته نشدند. این ترانسفوماتورها برای نصب درمکان ها یسر پوشیده و در هوای آزاد مجهز به ظرف انبساط یا بدو نظر ، انبساط ( کاملا بسته) بسیار مناسب است

    2-ترانسفوماتور خشک

    ترانسفوماتور خشک مانند ترانسفوماتور با صمغ مصنوعی ترانسفوماتور با عایق صمغ مصنوعی برای نصب در مکان های سرپوشیده ودرحالت های ویژه با جدار خارجی مخصوص برای نصب در هوای آزاد مناسب است

    3-ترانسفوماتور با عایق گازی

             یکی ازمتداولترین انواع این ترانسفوماتور، ترانسفوماتور با گاز SF6 است. هسته این ترانسفوماتور در بشکه بسیارمحکمی جای گرفته و باید پیش بینی او احتیاط لازم برای تحمل فشار گاز داخل آن به عمل امده باشد

    1-    ترانسفوماتورهای اندازه گیری

    ترانسفوماتور اندازه گیری ، یک وسیله الکتریکی است که جریان ولتاژ اولیه ( پریمر) را با همان کیفیت فقط مناسب برای سنحجش در دستگاه های اندازه گیری ، دستگاه های کنترل و رله ها ووسایل حفاظتی به طرف دیگر ( دمین بازکوندر) انتقال می دهد. حداکثر دما 40 درجه سانتیگراد ، میانگین حداکثر دمای 24 ساعت 35 درجه سانتیگراد ، مناسب برای عملکرد صحیح این تجهیزات میباشد

    فصل دوم

    ضرورت بازرسی و روشهای مختلف بازبینی و بازرسی فنی

    2-1 مقدمه

             ضرورت بازرسی یا بازبینی از آنجا ناشی می شود که در طی یک فرآیند تولید و یا در طول دوره کار یک تجهیز امکان دارد که انواع عیوب به اندازه های مختلف در آن بوجود آیند. ماهیت و اندازه دقیق هر عیب روی عملیات بعدی آن تجهیز تاثیر خواهد گذاشت. عیوبی مانند ترکهای حاصل از خستگی یا خوردگی ممکن است در حین کار قطعه ایجاد شود. بنابر این برای آشکار سازی وجود عیوب و نیز جهت تشخیص و تعیین سرعت رشد این نقصهادر طول عمر قطعه یا دستگاه ، داشتن وسایل مطمئن ضروری است

    2-2 روشهای مختلف بازبینی وبازرسی فنی

     

    برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
    » نظر

    پروژه دانشجویی مقاله قیمومیّت غربى ها بر اقلیّت هاى دینى عاملى د

     

    برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

     پروژه دانشجویی مقاله قیمومیّت غربى ها بر اقلیّت هاى دینى عاملى در فروپاشى دولت عثمانى فایل ورد (word) دارای 29 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

    فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله قیمومیّت غربى ها بر اقلیّت هاى دینى عاملى در فروپاشى دولت عثمانى فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

    این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

    توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

     

    بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله قیمومیّت غربى ها بر اقلیّت هاى دینى عاملى در فروپاشى دولت عثمانى فایل ورد (word)

    چکیده    4 نظام اقلیّت هاى دینى در دولت عثمانى    5 [اعطاى امتیازهاى تجارى به ایالت هاى ونیز و جنوا]    9 آغاز قیمومیّت    9 نتایج قیمومیّت    12 [فخرالدین معنى دوم و فرجام روابط او با اروپاییان]    13 نظام اقلیّت هاى دینى در خدمت دشمنان    16 منابع    

    بخشی از منابع و مراجع پروژه پروژه دانشجویی مقاله قیمومیّت غربى ها بر اقلیّت هاى دینى عاملى در فروپاشى دولت عثمانى فایل ورد (word)

    2 کتابشناسى این اثر، چنین است: قیس جواد العزاوى، الدوله العثمانیه، قراءه جدیده لعوامل الانحطاط، چاپ اول: بیروت، دارالعلوم العربیه، 1414ق / 1994م

    3 Louis Gadet , La Cite Musulmane : Vie sociale et Politiqe , (Paris : J.Vrin , 1981)

    4 . Antoine Fattal , “Le statut Legal des non musul mans” en : pays d’Islam, (Beyrouth, Imprimerie Cath oliqcce , 1958)

    5. محمدفرید بک محامى، تاریخ الدوله العلیه العثمانیه، ص 165

    6 برات حورانى، الفکر العربى فى عصر النهضه، ص 53

    7 کارل بروکلمان، تاریخ الشعوب الاسلامیه، ص 489

    8 آندره میکال، الاسلام و حضارته، ص 340-341

    9 عبدالعزیز شناوى، الدوله العثمانیه دوله اسلامیه مفترى علیها، ج 1، ص 105

    10 آندره میکال، همان، ص 340

    11 آلبرت حورانى، همان، ص 47

    12 مسعود ظاهر، الجذور التاریخیه للمسأله الطائفیه اللبنانیه، ص 285

    13 همان، ص 287

    14 محمدفرید بک، همان، ص 31

    15 عبدالعزیز سلیمان نوار، وثائق اساسیه من تاریخ لبنان ، ص 85-86 به نقل از

    J.C.Hurewitz, Diplomacy in the Near and Middle East, London, March 1958, Vol.1, p

    16. هنرى غیز، تعریف مارون عبود، ج 1، ص 102

    17 ر.ک: لونغریغ، سوریه و لبنان تحت الانتداب الفرنسى، ترجمه بیار عقل، ص 58، هم چنین ر.ک: محمد مخزوم، ازمه الفکر و مشکلات السلطه الیاسیه فى المشرق العربى فى عصر النهضه، ص 23

    18 در این جا منظور فصل دوم از متن اصلى کتاب (عربى) است. (مترجم)

    19 ر.ک: احمد صفوى، لبنان فى عهد الامیر فخرالدین المعنى الثانىبه کوشش اسد رستم و افرام بستانى و هم چنین ر.ک: بازیلى، سوریه و لبنان و فلسطین تحت الحکم الترکى، ص 48

    چکیده

    نوشتار حاضر، ترجمه فصلى از کتاب «الدوله العثمانیه، قراءه جدیده لعوامل الانحطاط» نوشته دکتر قیس جواد العزاوى است.2 او، دکترى خود را با رتبه عالى در حوزه مطالعات عثمانى از دانشگاه سوربن فرانسه در سال 1993،م دریافت کرده است. او سردبیر نشریه دراسات شرقیه است و تاکنون، از وى چندین کتاب و مقاله در زمینه مطالعات دولت عثمانى چاپ و منتشر شده است

    در شماره چهارم از فصلنامه حاضر، مقاله اى عنوان «دولت عثمانى و امتیازدهى به اروپایى ها;» انتشار یافت که بخشى از مقدمه و فصل نخست از کتاب مزبور، ترجمه آقاى على غلامى دهقى بود

    در این نوشتار، ترجمه فصلى دیگر از کتاب یاد شده تقدیم مى شود که در واقع، بیانگر یکى از عوامل مهم انحطاط و فروپاشى دولت عثمانى است. در این نوشتار، روشن مى شود که دولت عثمانى با عدم دوراندیشى و با بى توجهى به جوانب مختلف امور، قیمومیّت و سرپرستى اقلیّت هاى دینى مستقر در قلمرو خود را به دولت هاى اروپایى سپرد، و آنان با استفاده از فرصت به دست آمده، در پیکره قلمرو عثمانى نفوذ کردند، و سپس نفوذ خود را در ابعاد سیاسى، اجتماعى و فرهنگى بسط دادند. بدین سان، با اقدامى که آغاز آن به دست خود دولت عثمانى بود، یکى از عوامل مهم فروپاشى آن دولت رقم خورد

    کلید واژگان: دولـت عثمانى، اقلیّت هاى دینى، قیمومیّت، دولت هاى اروپـایى، فروپاشى دولت عثمانى.

    نظام اقلیّت هاى دینى در دولت عثمانى

    در این نوشتار، راجع به موضع اسلام درباره اهل ذمه یا اهل کتاب بحث نمى کنیم. اصول و مبانى اسلام دراین باره، در قرآن کریم و سخنان ارزش مند پیامبر(صلى الله علیه وآله) و نیز در روش مسلمانان که در همه مذاهب اسلامى معین است، روشن شده است. هم چنین به دو پیمان نامه، یکى واقع میان رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) و یهودیان، و دیگرى میان او و مسیحیان نجران نمى پردازیم، زیرا برخى از خاور شناسان مانند لوید گارید،3 و شمارى از مسیحیان عرب، همچون آنتونى فتال4در پژوهش درباره آزادى هاى اهل ذمه در دولت اسلامى، آن دو پیمان نامه را بررسى کرده اند

    در این نوشتار، نظام اقلیت هاى دینى را در دولت عثمانى بررسى خواهیم کرد، و آن نظام بر اصول اسلامى براساس مذهب حنفى مبتنى بوده است. در این بررسى به عصر سلطان محمد فاتح (1451-1481م) روى مى کنیم و او کسى است که آرنولد توین بى، مورخ انگلیسى وى را عامل اصلى در باقى ماندن دولت هاى اروپایى بر آیین هاى مسیحى و یهودى به شمار مى آورد. واین در دورانى بود که آنان در برابر دولت عثمانى سر فرود آورده بودند. در آن دوران اگر سلطان محمد فاتح همان رفتار اسپانیایى ها را با مسلمانان و یهودیان پس از سقوط غرناطه در پیش مى گرفت، دیگر مناطقى همچون یونان، صربستان، یوگسلاوى، بلغارستان، رومانى، جزیره کریمه، شرق اتریش و جنوب لهستان، سرزمین هایى اسلامى بودند و در آن ها اثرى از اهل کتاب یافت نمى شد. اما حاکمان عثمانى که به نام اسلام حکومت مى کردند، از اجراى هر چیزى جُز شریعت سمحه اسلام اجتناب ورزیدند و برهمین اساس، همه خداپرستان و پیروان ادیان اسلامى را به رسمیت پذیرفتند

    تعامل میان دولت عثمانى با مسیحیان و یهودیان، پس از فتح قسطنطنیه به شکلى گسترده آغاز شد. پس از آن فتح، مقرراتى معین شد و به شکل نظامى کامل در سراسر ولایت هاى عثمانى در تمام دوره هاى برپایى آن دولت به اجرا در آمد. با توجه به اهمیت آغاز اجراى نظام اقلیت هاى دینى یاد شده به وسیله عثمانى ها، به حادثه تاریخى فتح قسطنطنیه روى مى آوریم و گزارش هاى برجسته ترین مورخان درباره آن حادثه را ارائه مى کنیم

    سلطان محمد فاتح در 29 مى1453 وارد قسطنطنیه شد و فرمان هایى را مبنى بر منع هرگونه تعدّى و ایجاد اختلال در امنیت عمومى صادر کرد. سپس از کلیساى ایاصوفیا بازدید کرد و فرمان داد تا در آن جا براى اقامه نماز، آشکارا اذان گفته شود، و آن مکان را مسجد جامع مسلمانان قرارداد. پس از اتمام فتح بدین شکل، او در همه جا اعلام کرد که با برپایى شعایر دینى مسیحیان برخورد نمى کند و چنین مى پذیرد که نیمى از کلیساهاى مسیحیان به خود آنان واگذار شود و نیم دیگر به مساجد مسلمانان تبدیل شود. سپس سلطان محمد فاتح، روحانیان مسیحى را گرد آورد تا از میان خود، اسقف بزرگ برگزینند، و آنان جورج سکولاریوس را برگزیدند. سلطان این انتخاب را تأیید کرد و جورج سکولاریوس را رئیس رومیان مسیحى قرارداد و به مناسبت این انتخاب، جشنى با شکوه و مفصل گرفت; شبیه آن چه در روزگار پادشاهان روم مسیحى براى اسقف هاى بزرگ بر پا مى شد. هم چنین محمد فاتح براى آن اسقف بزرگ از میان نیروهاى نظامى موسوم به ینى چرى، محافظانى قرار داد، و به او این حق را اعطا کرد که در همه اختلاف هاى مدنى و جنایى میان رومى هاى مسیحى به قضاوت بپردازد، و مجلسى متشکل از روحانیان بزرگ کلیسا معین کرد تا اسقف بزرگ را در امر قضاوت یارى کنند. در سایر ولایات عثمانى نیز به همین شکل قضاوت را به کشیشان واگذار کرد. در برابر اعطاى این امتیازها، سلطان محمد فاتح مسیحیان را به پرداخت خراج موظف کرد، البته روحانیان مسیحى را از آن معاف کرد

     

    برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
    » نظر
    <   <<   11   12   13   14   15   >>   >