سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پروژه دانشجویی تحقیق اشتباه در ارتکاب جرم فایل ورد (word)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی تحقیق اشتباه در ارتکاب جرم فایل ورد (word) دارای 59 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی تحقیق اشتباه در ارتکاب جرم فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی تحقیق اشتباه در ارتکاب جرم فایل ورد (word)

مقدمه    
تعریف اشتباه در حقوق:    
تعریف اشتباه در مسائل جزایی    
تعریف اشتباه    
اقسام اشتباه    
مبنای رفع مسئولیت کیفری    
قلمرو تاثیر اشتباه بر مسئولیت کیفری    
ضابطه در تحقق اشتباه    
مصادیق قانونی اشتباه    
2) اثر اشتباه در اراده    
بند اول: اشتباه موضوعی    
اشتباه موضوعی در جرائم عمدی:    
اشتباه موضوعی در جرائم غیر عمدی    
بند دوم: اشتباه حکمی    
الف- اشتباه موضوعی در جرائم عمدی    
ب- اشتباه در شخص محنی علیه    
ج-اشتباه در شخصیت مجنی علیه    
2-اشتباه در عناصر تشکیل دهنده جرم    
الف- اشتباه موضوعی در جرائم غیر عمدی    
ب-اشتباه در نتیجه جنایت بر نفس یا عضو به طور خطای شبیه عمد    
اشتباه در هدف    
اشتباه موضوعی    
اشتباه موضوعی    
جرایم عمدی    
گفتار دوم- اشتباه موضوعی    
ب) اشتباه موضوعی    
1-اشتباه نسبت به هویت مجنی علیه    
2- اشتباه در عناصر اختصاصی جرم    
3-اشتباه در نتایج حاصله از جرم    
ب- اشتباه موضوعی    
اول – اشتباه موضوعی درجرایم عمدی    
دوم- اشتباه موضوعی درجرایم غیر عمدی    
ج-اشتباه در مقررات جزایی اسلامی و قانون مجازات اسلامی    
2-شبهه موضوعی    
نتیجه    
مراجع و منابع    

بخشی از منابع و مراجع پروژه پروژه دانشجویی تحقیق اشتباه در ارتکاب جرم فایل ورد (word)

دکتر ایرج گلدوزیان، حقوق جزای اختصاصی چاپ دوم1372، ص
اشتباه در امور کیفری، ذکریا جهانگیری
بایسته های حقوق جزای عمومی(1 و 2 و 3)، دکتر گلدوزیان
دکتر محمد کتابی، عمد و خطا و آثار آن در حقوق  جزایی صفحه 1-38
دون دیود و وابر، رساله حقوق جزایی به زبان فرانسه ص1-84
یوزا ، حقوق جزا و جرم شناسی، جلد اول، ص 1-
اصول قضایی دیوان کشور، تالیف مرحوم عبده، ص 1-
مقارنه و تطبیق در حقوق جزای عمومی اسلام ص 183

مقدمه

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تحولات زیادی در عرصه های مختلف از جمله عرصه قوانین جزایی به وجود آمده است. اضافه شدن تاسیسات حقوق اسلام، حذف بسیاری از تاسیسات حقوقی سابق، تغییرات اساسی در جرائم، مجازات ها، آیین دادرسی و به طور کلی حقوق جزای جدیدی را در ایران به وجود آورده است

در این بحث می خواهیم در مورد اشتباه در ارتکاب جرم و انواع و اقسام آن صحبت کنیم. اشتباه عبارت است از تصوری خلاف واقع داشتن از امری اعم از موضوعی یا حکمی. وقتی شخصی مرتکب عملی می شود که جرم است، باید به کیفیت و ماهیت و اوصاف عمل ارتکابی، علم و آگاهی داشته باشد. لازم به یادآوری است که گاهی متهم برای اجتناب از احراز مسئولیت کیفری ادعا می کند که رفتار وی تحت سلطه اشتباه بوده است و لذا با دو عنصر قانونی و مادی، متهم در جهت اثبات فقدان عنصر معنوی آن هم به علت اشتباهی که مرتکب گردیده، می باشد

تعریف اشتباه در حقوق

 اشتباه در حقوق عبارت است از تصور خلاف واقع مرتکب نسبت به حکم یا موضوع قانون یا ماهیت یا عناصر تشکیل دهنده جرم می باشد[1].در حقوق جزا از مفهومی که در فقه به شبهه یاد می شود با عنوان اشتباه تعبیر شده است

در حقوق جزای اغلب کشورها با اعتقاد به عدم تاثیر جهل حکمی بر مسئولیت کیفری، قاعده جهل به قانون رافع مسئولیت کیفری نیست را با دلائل گوناگون پذیرفته اند. به این معنی که پس از تصویب و انتشار قانون، فرض بر این است که عموم افراد از آن مطلع شده اند و کسانی که در مقام آگاه شدن از قانون بر نیامده اند مسلماً در این راه مسامحه و سهل انگاری کرده اند

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، به موجب ماده 2 قانون مدنی مصوب سال 1307 و همچنین حکم شماره 293 مورخ 20/2/1317 دیوان عالی کشور، ادعای جهل به قانون مسموع نبود

تعریف اشتباه در مسائل جزایی

در مسائل جزایی اشتباه عبارت است از : « تصور خلاف واقع مرتکب نسبت به تشخیص حکم یا موضوع

قانون یا ماهیت و یا عناصر متشکله جرم که حسب مورد قابلیت انتساب جرم را به مرتکب آن از بین می برد و حد اعلای اشتباه جهل به قانون است». در حالی که در قانون مجازات اسلامی نمی توان ماده خاصی در خصوص اشتباه دید اما بر حسب آیات و روایات می توان چنین استنباط نمود که اشتباه با جمع شرایطی از علل نسبی رافع مسئولیت جزایی خواهد بود. در قانون مدنی نیز اشتباه عبارت است از «تصور خلاف حقیقت(اعم از مادی یا فیزیکی) که در ذهن انسان نقش می بندد» که در حقوق مدنی یکی از موضوعات اساسی در قسمت تعهدات و در هر عقدی اشتباه است. فایده بحث اکراه در جایی است که معامله بین طرفین عقد واقع شده است و شرایط صحت عقد نیز رعایت شده است ولی اراده حقیقی آنها توافق نداشته باشد و باید محقق نمود که اکراه در چه مرحله ای ایجاد شده[2] و قانون چه اثری بر آن مترتب نموده است. از آنجا که اراده منبع اصلی هر تعهد قراردادی است. لذا تراضی وقتی می تواند سبب ایجاد عقد شود که دارای شرایط لازمه خود باشد از جمله اینکه طرفین ایجاب و قبول دارای قصد ایجاد تعهد را داشته باشند و قصد و رضای آنها در محیطی ازاد و سالم و خارج از هرگونه فشار یا زور نامشروع ایجاد شود. در خصوص اشتباه این اصل که جهل به قانون رافع مسئولیت نیست به این جهت نیست که همه افراد در واقع همه قوانین مطلع باشند بلکه وجود این قاعده به علت مصلحت است که اگر چنین نباشد چاره دیگر نیست و جهت ایجاد در نظم در جامعه و حفظ انضباط ایجاب می کند که بگوییم جهل به قانون رافع مسئولیت نیست

در قوانین مدنی اشتباه حقوقی به دو دسته تقسیم شده است: الف) تصور وجود قانونی که اساساً وجود ندارد[3]

ب) تفسیر نادرست از یک قانون به تصور اینکه آن تفسیر نادرست است و به نظر می آید دامنه اشتباه حقوقی به مراتب محدودتر از اشتباه موضوعی باشد و فقط راجع به وجود قانون و تفسیر نادرست مواد قانونی یا فهم نادرست مقررات موضوعه است، ولی اشتباه موضوعی دامنه بسیار وسیعی دارد که در قسمت های بعد به طور اجمالی به آنها پرداخته می شود

 

تعریف اشتباه

«اشتباه عبارت است از تصوری خلاف واقع شدن از امری اعم از موضوعی یا حکمی» [4]

وقتی شخصی مرتکب عملی می شود که جرم است، باید به کیفیت و ماهیت و اوصاف عمل ارتکابی علم و آگاهی داشته باشد. این علم و آگاهی به کیفیت و ماهیت و اوصاف عمل ارتکابی از ارکان تقصیر است و به همین جهت آثار اشتباه و جهل و نااگاهی به موارد مزبور بر حسب عمدی یا غیر عمدی بودن جرم ارتکابی از نظر میزان و تقصیر و مسئولیت کیفری متفاوت است

لازم به یادآوری است که گاهی متهم برای اجتناب از احراز مسئولیت کیفری ادعا می کند که رفتار وی تحت سلطه اشتباه بوده است و لذا با دو عنصر قانونی و مادی، متهم در جهت اثبات فقدان عنصر معنوی آن هم به علت اشتباهی که مرتکب گردیده، می باشد.[5]

محمدعلی اردبیلی اشتباه را تعریف کرده است که

اشتباه از ریشه شبه و در لغات به معنی مانند شدن ویا چیزی یا کسی را به جای چیزی یا کسی گرفتن آمده است. آن عبارت است از تصور خلاف انسان از واقع چندان که امر موهومی را موجود و یا موجودی را موهوم بپندارد

معمولاً اشتباه انسان از ناآگاهی و جهل به امور واقع مایه می گیرد و خود ممکن است از بی دقتی و بی مبالاتی و نداشتن توجه کامل به امور ناشی می شود. در مفهوم حقوقی اشتباه به طور کلی تصور نادرستی است که آدمی از موضوعی پیدا می کند و بر این تصور افعالی را مرتکب شود که او را متعهد و یا ملزم سازد. حال چه بسا اگر در آنجا به این موضع واقف بود هیچ گاه میل و اراده او بر ارتکاب این افعال قرار نمی گرفت. قانون مجازات اسلامی درباره تاثیر اشتباه به عنوان قاعده عام و کلی ساکت است. لیکن در جرائم خاص نظیر زنا(ماده 65 و 66) شرب مسکر تبصره 1 ماده 66 سرقت(بند های 5 و 6 ماده 168) تاثیر اشتباه را پذیرفته و آن را موحب سقوط حد می داند. به طور کلی جهل به قانون و حکم مسئولیت را از بین نمی برد و نمی توان جهل را عذر تلقی کرد و بر اساس آن مخالفت با قانون را بر اساس آن توجیه نمود. برای کسی که در کشور اسلامی(دار الاسلام) به سر می برد نه درست است و نه پذیرفته که ادعا کند قانون مربوط به وجوب، صلوه، حج و زکات یا حرمت ربا و احتکار و شرب را نمی دانسته است. احکام اسلامی و قوانین اسلام میان عالم و جاهل مشترک است و علم یا جهل اثر روی آنها نمی گذارد و ادعای جهل به حکم و یا خود جهل به حکم موجب سقوط حکم و قانون نخواهد شد و به قول مجتهدین آگاهی از قانون کاشف از خود قانون است و در قانون تاثیری نخواهد داشت[6]

این یک قاعده کلی است درباره جهل به همه احکام و قوانین شرعی ولی در مورد قوانین جزایی این قاعده کلی تخصیص خورده است و دلیل مخصص آن قاعده درا است

با توجه به این مسأله قاضی نمی تواند کسی را محکوم کند مگر اینکه مجرم از جرم بودن عمل خود آگاهی داشته باشد و اینکه کاری را که مرتکب شده از مصادیق همان جرم قانونی است، آگاهی داشته باشد یعنی علم به حکم و موضوع آن داشته باشد.[7] پس جاهل به حکم و قانون و جاهل به موضوع و مصداق آن حکم و قانون از محکومیت کیفری معاف است

[1] اشتباه در امور کیفری(ذکریا جهانگیری)

[2] اشتباه در امور کیفری(ذکریا جهانگیری)

 

[3]  – hoqooqi.blogsky.com

2 Law-max.ir/post61.aspx

 

[4] – hoqooqi.blogsky.com

[5] Law-max.ir/post61.aspx

[6] -law.maair/post61.aspx

[7] اشتباه در امور کیفری(ذکریا جهانگیری)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی مقاله رابطه عقود اسلامی در سیستم بانکی با کاهش فق

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله رابطه عقود اسلامی در سیستم بانکی با کاهش فقر فایل ورد (word) دارای 33 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله رابطه عقود اسلامی در سیستم بانکی با کاهش فقر فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله رابطه عقود اسلامی در سیستم بانکی با کاهش فقر فایل ورد (word)

مقدمه        
1 بهره و نقاط ضعف آن   
2 عقود اسلامی درعملیات بانکی بدون ربا   
2-1 عقد قرض الحسنه  
2-2 عقود مشارکتی    
2-2-1 مشارکت مدنی   
2-2-2 مشارکت حقوقی  
2-2-3 مضاربه  
2-2-4 مزارعه  
2-2-5 مساقات   
2-3 عقود مبادله ای   
2-3-1 فروش اقساطی  
2-3-2 اجاره به شرط تملیک  
2-3-3 سلف   
2-3-4 جعاله   
2-3-5 خرید دین  
2-3-6 ضمان   
2-4 سرمایه گذاری مستقیم  
3 آثاراقتصادی عقد قرض الحسنه   
4 رابطه عقود مشارکتی با کاهش فقر  
5 رابطه عقود مبادله ای با کاهش فقر  
6 بررسی عملکردعقود درسیستم بانکی ایران  
نتیجه گیری    
منابع و مآخذ    

بخشی از منابع و مراجع پروژه پروژه دانشجویی مقاله رابطه عقود اسلامی در سیستم بانکی با کاهش فقر فایل ورد (word)

-         بهمن پور،« عقود اسلامی در نظام بانکی بدون ربا» ،‌ وزارت اقتصاد و دارایی

-         محسن خان و میرآخور ،« مطالعات نظری در بانکداری و مالیه اسلامی»

-         هدایتی ، سفری ، کلهر، « عملیات بانکی داخلی -2 »

-         موسویان، « بانکداری بدون ربا از نظریه تا عمل »

-         محمودی گلپایگانی ، « مبانی فقهی نظام مشارکت در بانکداری بدون ربا »

-         شیرازی ، « طرح هایی از اقتصاد اسلامی و مسئله ربا »

-         فرزین وش ، « بررسی عقود دربانکداری اسلامی »

-         مجله نامه مفید ،‌شماره 17،« مقاله نقش بانکداری بدون ربا دررفع فقر» ،سعید فراهانی فر

-         مرتضی مطهری ،‌ « ربا، بانک ، بیمه»

-         صدر ، « بانک اسلامی »

-         خاوری ، « حقوق بانکی »

-         عادلی، « مجموعه مقالات چهارمین سمینار بانکداری اسلامی »

-         بهمنی ،« مجموعه مقالات ششمین سمینار بانکداری اسلامی »

-         موسویان ،«مجموعه مقالات هشتمین سمینار بانکداری اسلامی »

-         کاظم صدر ،« مجموعه مقالات دهمین سمینار بانکداری اسلامی »

-         طبیبیان ، « مقالات شانزدهمین همایش بانکداری اسلامی »

چکیده :

در بینش اسلامی ، دریافت و پرداخت بهره تحریم شده است ؛ بنابراین عملیات بانکداری و مالی باید بدون بهره صورت گیرد، و اسلام روشهایی را برای جایگزین کردن بهره و نهادهای اقتصادی مبتنی بر آن پیشنهاد می کند، که از آن جمله می توان به عقود اسلامی به عنوان ابزاری کارآمد اشاره کرد

هدف این مقاله بررسی این عقود درسیستم بانکی ویافتن رابطه آنها با کاهش فقر درجامعه می باشد

برای رسیدن به این هدف ، عقود سیزده گانه موجود در سیستم بانکی به همراه ویژگی های آنها بیان گردید و سپس بر اساس دسته بندی صورت گرفته از این عقود ( قرض الحسنه ، عقود مبادله ای ، عقود مشارکتی ) ، رابطه احتمالی هر کدام از آنها با فقر شرح داده شد . نهایتا این مقاله به این نتیجه رسید که قرض الحسنه و عقود مشارکتی ،می توانند به کاهش فقردرجامعه کمک کنند وعقود مبادله ای اگرچه کاربرد ساده تری نسبت به عقود ذکر شده دارند اما به دلیل بازدهی ثابت  و ازقبل تعیین شده ، عملا سیستم بانکی را ربوی می کنند؛ بنابراین نمی توانند به ما در نیل به هدف اجتماعی و اقتصادی اسلام کمک نمایند

مقدمه

ربا که همان بهره یا سود ثابت است ،عامل عمده وجود فقروشکاف طبقاتی درجامعه به شمارمی آید. نظام های بانکی که آلوده به ربا هستند ، موجب ورشکستگی واحدهای تولیدی می شوند و از آنجا بیکاری و فقر گسترش پیدا می کند ؛ به علاوه سبب گران شدن و ایجاد تورم نیز می شوند که به گسترش فقر و شکاف طبقاتی می انجامد

یکی از مبانی عقیدتی اسلام و نظام اقتصادی مبتنی بر اصول اسلام ، تحریم بلا شرط دریافت و پرداخت بهره است. بنابراین ، عملیات بانکداری و مالی باید بدون بهره صورت گیرد ، و اسلام روشهایی را برای جایگزین کردن بهره و نهادهای اقتصادی مبتنی بر آن پیشنهاد می کند، که از آن جمله می توان به عقود اسلامی به عنوان ابزاری کارآمد اشاره کرد

هدف این مقاله بررسی این عقود درسیستم بانکی ویافتن رابطه آنها با کاهش فقر درجامعه می باشد. بنابراین برای رسیدن به این مقصود ابتدا و قبل از همه نقاط ضعف نظام بهره و پیامدهای آن شرح داده می شود. سپس این عقود شرح داده شده و ویژگی آنها بیان می گردد . درمراحل بعدی ارتباط احتمالی عقد قرض الحسنه ، عقود مشارکتی، عقود مبادله ای با کاهش فقر بیان می شود و درپایان هم عملکرد این عقود در سیستم بانکی کشورمان مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار می گیرد. در نهایت این مقاله به این نتیجه می رسد که ، تنها قرض الحسنه و عقود مشارکتی می توانند به کاهش فقر در جامعه کمک کنند و عقود مبادله ای به دلیل بازدهی ثابت و از تعیین شده عملا سیستم بانکی را ربوی می کنند ، بنابراین نمی توانند به ما در رسیدن به عدالت اجتماعی و اقتصادی کمک نمایند

1. بهره ونقاط ضعف آن

بهره پدیده ای است که در اقتصاد متعارف و فعالیت های بانکی به شکل قانون اقتصادی مطرح است و نرخ بهره در محاسبات بانکی و اقتصادی به عنوان یک شاخص ملاک عمل قرار می گیرد. در یک تعریف کوتاه و خلاصه بهره عبارت است از مبلغی که اضافه بر اصل سرمایه وام دهنده به موجب شرط قبلی از وام گیرنده مطالبه و دریافت می نماید. چه اینکه این اضافه به طور مطلق شرط شده باشد یا به صورت درصد نسبت به سرمایه محاسبه شود. از آنجا که بهره به موجب معیارهای شرعی از مصادیق ربای قرضی محسوب می شود لازم است نگاهی کوتاه به مساله ربا و انواع آن داشته باشیم

ربا به معنای « زیاده بر اصل » چه به صورت پول و چه به صورت جنس می باشد که در قرآن مجید صریحاً و موکداً منع شده است[1] و به دو دسته تقسیم می شود

الف) ربای معاملی

ربای معاملی یا معاوضه ای عبارت است از اینکه شخصی جنسی را با همجنس آن به اضافه به صورت پایاپای معامله نماید که نیازمند دو شرط است ، اول اینکه دو کالا همجنس باشند و دوم اینکه مکیل و موزون باشند

ب) ربای قرضی

عبارت است از اینکه شخصی پول یا جنسی را به دیگری قرض بدهد و شرط کند که او هنگام پس دادن آن پول یا آن جنس چیزی اضافه بدهد. از این دو قسم ربای قرضی از اهمیت بیشتری برخوردار است و بیشتر مورد ابتلاء می باشد و ربای معاملی بیشتر در خرید و فروش پایاپای تحقق می یابد . به همین جهت بیشتر آیات قرآن که درباره ممنوع بودن و حرمت ربا آمده است به ربای قرضی ناظر است. چنانچه فرموده ( یمحق الله الربا و یربی الصدقات )[2] خداوند ربا را نابود می کند و صدقات را رشد می دهد زیرا مشخص است که صدقه در برابر ربای قرضی است و نه ربای معاملی و نیز در آیه دیگر فرموده ( و اِن تُبتُم فَلَکُم روس اموالکم لا تُظلمونَ و لا تظلمون )[3] اگر توبه کنید و ازربا بازگردید سرمایه هایتان از آن شما خواهد بود ، نه ستم می کنید و نه ستم می شوید

به طورکلی حاکمیت نظام بهره درهرجامعه ای زمینه ساز بروز یکسری ازمشکلات و بی عدالتی ها می باشد. اکنون اگر نظام بهره را مورد بررسی قرار دهیم به روشنی می توانیم نقاط ضعف آن را دریابیم

1-1 ظلم اقتصادی و بهره کشی از کار دیگران

درنظام بهره سود سرمایه ازابتدا مشخص شده است و سرمایه دار هیچگونه خطراحتمالی را      نمی پذیرد و درهر شرایطی سود خود را دریافت می کند. یعنی اینکه درهرصورت به ثروت سرمایه دار افزوده می شود، درحالی که سود بردن عامل کار به صورت یک احتمال است و حتی ممکن است به جای سود ، زیان کند. اینجاست که تسلط سرمایه بر کار اثبات می شود و روشن است که محصول مستقیم بهره ، افزایش ثروت سرمایه دار و بی بهره ماندن قشرکاری و زحمتکش از بازده کار خویش است

1-2 مخالفت با موازین عقل و شرع

نظام بهره با موازین عقل و شرع مخالف است[4] ، زیرا اولاً از نظرعقلی، سود محصول کار است و به کسی تعلق می گیرد که کار کرده است ، در حالیکه درنظام بهره ،سرمایه دار محصول کار نیروی کار را به موجب بهره به خود اختصاص می دهد و کارگر از حق استفاده از قسمتی ازبازده کار خود محروم می شود، ثانیاً از نظرشرعی ، ربا محکوم و مردود و حرام شرعی است

1 -3 بی ثباتی اقتصادی

یکی دیگر از زیان های نظام بهره ، عدم تعادل و بی ثباتی اقتصادی است، زیرا در نظام سرمایه داری رشد اقتصادی همواره با نوسانات دوران رونق و رکود اقتصادی مواجه است و یکی از عوامل این بی ثباتی ها نظام بهره است، چون در نظام سرمایه داری تولیدکنندگان هر گاه انتظار بهبود اوضاع اقتصادی و در نتیجه آن سود بیشتر را داشته باشند اقدام به سرمایه گذاری می کنند و افزونی سرمایه، موجب به رونق خارج از قاعده و لجام گسیخته می شود. ازسوی دیگر اگر انتظار رکود اقتصادی را داشته باشند با خودداری ازسرمایه گذاری موجب به رکود بیشتر و وخامت اوضاع اقتصادی می شوند و مجموع این تغییرات و نوسانات منجر به عدم تعادل و بی ثباتی می گردد. آری به موجب نظام بهره است که غول های ثروت می توانند با سرمایه گذاری افراطی در یک کشوردر حال رشد رونق افسارگسیخته و بی ضابطه ایجاد کنند ، چنانکه در کره جنوبی واقع شد و نیز می توانند با برداشت سرمایه و تخلیه پول کشوری را دچار رکود بلکه فلج اقتصادی کنند ، چنانکه در اندونزی در سال 1999 شاهد این ماجرا بودیم.[5]

1-4 بی عدالتی درتوزیع درآمد و افزایش اختلاف طبقاتی

1- مرتضی مطهری « ربا،بانک،بیمه » ص 79-

2- سوره بقره ، آیه

[3] – سوره بقره، آیه 

[4] – البته به نظر می رسد که با عقل اقتصادی مخالف است

[5] – محمودی گلپایگانی ، « مبانی فقهی نظام مشارکت در بانکداری بدون ربا» ص

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی مقاله خواب و مرگ و مقایسهی آن دو فایل ورد (word)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله خواب و مرگ و مقایسه‌ی آن دو فایل ورد (word) دارای 57 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله خواب و مرگ و مقایسه‌ی آن دو فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله خواب و مرگ و مقایسه‌ی آن دو فایل ورد (word)

چکیده :  
فصل اول  
طرح تحقیق  
(1-1) مقدمه :  
(1-2) بیان مسئله :  
(1-3) مقایسه خواب و مرگ :  
ضرورت تحقیق:  
(1-4) اهداف تحقیق :  
معنای لغوی خواب و مرگ :  
فصل دوم  
گستره ی نظری و پیشینه‌ی نظری تحقیق  
(2-1) خواب چیست ؟  
(2-4) رؤیا و انواع آن :  
انواع رؤیا :  
(2-5) رؤیاهای ذکر شده در قرآن  
2-7 وجه تمایز خواب و بیداری :  
(2-12) تفاوت خواب و مرگ  
(2-13) وجوه اشتراک و اختلاف خواب و مرگ در قرآن:  
(2-14) ماهیت مرگ در نگرش قرآنی  
(2-15) واکنش انسان ها در برابر مرگ  
(2-16) مرگ از دیدگاه اولیای خدا:  
)2-17( ارتباط خواب با نفس، روح و مرگ  
پیشینه ی عملی تحقیق در داخل ایران:  
فصل سوم  
روش اجرای تحقیق، روش جمع آوری  داده ها، ابزار تحقیق  
(3-1) روش اجرای تحقیق:  
(3-2) روش جمع آوری داده ها:  
فصل چهارم  
بیان تحلیل داده ها : قرآن و تفسیر  
(4-1) معانی موت و اجل در قرآن مجید  
(4-2) آیات در رابطه با لفظ توفّی  
فصل پنجم  
نتیجه گیری – پیشنهادها  
(5-1) نتیجه گیری:  
(5-2) پیشنهادها  
فهرست منابع و مآخذ  

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله خواب و مرگ و مقایسه‌ی آن دو فایل ورد (word)

1-    طه، عثمان. (1382) قرآن کریم، تهران: اکسیر،

2-  بهشتی ، سیدمحمد حسین (-) . شناخت از دیدگاه قرآن، تهران: بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی، (-)

3-    حسینی تهرانی، سیدمحمد حسین(-) . معادشناسی، تهران: حکمت

4-    رضوان طالب، محمدرضا. (1379) رؤیا از نظر دین و روانشناسی، قم: شفق،

5-    شریعتمداری، جعفر. (1384) شرح و تفسیر لغات قرآن، مشهد: آستان قدس رضوی

6-    طیبیان، سیدحمید (1363). فرهنگ لاروس عربی به فارسی، تهران: امیرکبیر، 1363

7-    علیخواه، محمدمهدی (1372). خواب و رؤیا روح، تهران: جمال الحق

8-    علامه حلی. (-) کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، قم: شفق

9-    علامه طباطبایی (-). تفسیر المیزان، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه

10-قرشی، سید علی اکبر (1352). قاموس قرآن، تهران: دارالکتب الاسلامیه

11-معنوی و فدایی، عزالدین و فربد (1367). خواب و رؤیا از دیدگاه پزشکی، تهران: دانشگاه

12-مکارم شیرازی، ناصر (-) تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه

13-منتظری، علی. (1383) خواب و رؤیا بررسی و تحلیل از نگاه قرآن و حدیث، تهران: هستی نما، 1383

 

چکیده

در این تحقیق به بررسی خواب و مرگ و مقایسه‌ی آن دو پرداخته شده است

خواب : حالتی است که در اثر از کار افتادن موقتی بعضی از مراکز عصبی و دفاعی در بدن پدید می‌آید و در این هنگام تنها یک قسمت از مراکز دفاعی از فعالیت باز می‌ماند و بقیه‌ی قسمت‌های دفاعی و سایر دستگاه‌های بدن به کار مشغولند ولی حواس پنجگانه از کار می‌افتد و تنها قوه‌ای که در هنگام خواب از کار نمی‌افتد قوه‌ی تخیل است

مرگ : خواب شدید و بزرگ در هر دو مرحله‌ی روح و نفس است که انسان از نشئه‌ای به نشئه‌ی دیگر انتقال می‌یابد با این تفاوت که در حین خواب انسان غالباً توجه ندارد و هنگامی که بیدار می‌شود نمی‌داند که حقیقتاً از سفری بازگشته است برخلاف حالت مرگ

مقایسه‌ی خواب و مرگ : درخواب قبض روح به صورت کامل انجام نمی‌گیرد ولی در مرگ قبض روح کامل صورت می‌گیرد و تعلق روح نسبت به بدن بطور کامل از بین می‌رود

 هدف از انجام این تحقیق : 1- ایجاد تحول در دیدگاه انسان نسبت به زندگی در این جهان و جهان آخرت

و بی ارزش دانستن جهان فانی صورت پذیرفته است

روش تحقیق به صورت کتابخانه‌ای انجام شده است

با توجه به بررسی‌هایی که در این زمینه به عمل آمده از دیدگاه علمای اسلام و همچنین بررسی آیاتی که در این زمینه‌ها (خواب و مرگ) آمده است و نظریات دانشمندان می‌توان این نتیجه را گرفت که انسان با تمام تلاشهایی که نموده است باز هم نتوانسته به اسرار پیچیده‌ی این دو آیت خداوندی دست پیدا کند ولی با این وجود می‌توان این نتیجه را گرفت که خواب و مرگ هر دو از جنس واحدی است که در خواب قبض روح کامل صورت نمی‌گیرد ولی در حالت مرگ قبض روح کامل صورت می‌گیرد و در هنگام خواب کسانی که اجلشان نرسیده باشد خداوند آنها را قبض روح نمی‌کند تا زمانی که مدت مقرر آنها فرا رسد و این تحقیق و بررسی در این مورد باعث می‌شود به انسان این دانش را بدهد که همیشه جاودان نخواهد ماند و جاودانه‌ی مطلق خداست و اینکه انسان غافل باید از این دو آیتی که خداوند برای او آفریده است استفاده کند و در راه باطل گام ننهد و بداند که زندگی دنیوی فانی است. و باید برای رضای خداوند قادر همیشه تلاش نماید و برای جامعه فردی مفید واقع گردد

(1-1) مقدمه

به نام او که هستی و کائنات را آفرید. به نام او که با نشانه‌هایی انسانهای غافل را از خواب غفلت بیدار می‌دارد. خواب و مرگ آیت خداوندی است که همواره مورد توجه دانشمندان و بشر بوده است. وقتی به حدیثی که در این رابطه آمده است می‌نگریم «الناس ینام و اذا ماتوا انتبهوا (رسول) مردم در خوابند وقتی می‌میرند از خواب بیدار می‌شوند، نشان می‌دهد که انسانها در غفلت بسر می‌برند. مانند زمانی که مرگ یکی از عزیزان اتفاق می‌افتد ذره‌ای به خود می‌اندیشند ولی مدتی بعد به دنبال سرگرمیهای زندگی می‌روند و دوباره غرق در لذتهای دنیوی می‌شوند و خود را در دنیا جاودانه احساس می‌کنند. پس  باید با غفلت مبارزه کرد تا دچار پشیمانی نشد

(1-2) بیان مسئله

خواب چیست؟ حالتی است که دراثر ازکار افتادن موقتی بعضی از مراکز عصبی و دفاعی در بدن پدید می‌آید و در این هنگام تنها یک قسمت از مراکز دفاعی از فعالیت باز می‌ماند و بقیه قسمتهای دفاعی و سایر دستگاه‌های بدن به کار مشغولند ولی حواس پنجگانه از کار می‌افتد و تنها قوه‌ای که درهنگام خواب از کار نمی‌افتد قوه‌ی تخیل است

مرگ : خواب شدید و بزرگ، در هر دو مرحله روح و نفس که انسان از نشئه‌ای به نشئه‌ی دیگر انتقال می‌یابد با این تفاوت که در حین خواب انسان غالباً توجه ندارد و هنگامی که بیدار می‌شود نمی‌داند که حقیقتاً از سفری بازگشته است. بر خلاف حالت مرگ

(1-3) مقایسه خواب و مرگ

درخواب قبض روح به صورت کامل انجام نمی‌گیرد ولی در مرگ قبض روح کامل صورت می‌گیرد و تعلق روح نسبت به بدن بطور کامل از بین می‌رود

ضرورت تحقیق

آشنایی با مفهوم واقعی خواب و مرگ و ایجاد تحول در دیدگاه انسان نسبت به زندگی در این جهان و جهان آخرت و بی ارزش داشتن جهان فانی و اینکه انسان جاودان نیست پس باید در زندگی برای رضای خداوند قادر تلاش نماید و برای جامعه فردی مفید واقع گردد

(1-4) اهداف تحقیق

1- ایجاد تحول در دیدگاه انسان نسبت به زندگی در این جهان و جهان آخرت 2- بی ارزش دانستن جهان فانی

در این پژوهش محقق به دنبال آن است تا برای سوالات زیر پاسخ‌های مناسبی پیدا نماید

1- ماهیت خواب چیست؟

2- مکانیسم خواب از نظر فروید چیست؟

3- نظریات برخی روانشناسان در مورد خواب رؤیا چیست؟

4- رؤیا چیست و انواع رؤیا کدام است؟

5- رؤیاهای ذکر شده در قرآن کدام است؟

6- خواب و رویا از منظر آیات قرآن چیست؟

7- وجه تمایز خواب و بیداری چیست؟

8- خواب‌های الهام دهنده چیست؟

9- خواب از دیدگاه دین اسلام چیست؟

10- چگونه هنگام خواب روح از بدن جدا می‌شود؟

11- تفاوت نفس از نظر قرآن و فلاسفه چیست؟

12- تفاوت خواب و مرگ چیست؟

13- وجوه اشتراک و اختلاف خواب و مرگ از نظر قرآن چیست؟

14- ماهیت مرگ در نگرش قرآنی چیست؟

15- واکنش انسانها در برابر مرگ چیست؟

16- مرگ از دیدگاه اولیای خدا چیست؟

17- ارتباط خواب با نفس و روح و مرگ چیست؟

(1-5) تعاریف واژه‌ها :

معنای لغوی خواب و مرگ

خواب : حالتی توأم با آسایش و آرامش که  بر اثر از کار بازماندن حواس ظاهر در انسان و حیوان پدید می‌آید و معانی مختلفی دارد: 1- یقظه 2- نوم 3- غفلت 4- پرز جامه 5- غفلت و مغافل که به منزله‌ی خواب است 6- گروه خفتگان

مرگ : فنا و نیستی، فوت.     توفی : فلانی مرد، فلانی در گذشت

معنای اصطلاحی : نوم کلمه‌ای است عربی و در فارسی به معنای خواب می‌باشد و در اصطلاح «خواب» آن حالتی است که قسمتی از حواس انسان به واسطه عوامل طبیعی خاصی به هنگام آن رکود پیدا می‌کند. (شریعتمداری، 74، ص 54)
«لا تأخذه سنه و لا نوم» (بقره 225) منام نیز به معنی خواب است. «من آیاته منامکم باللیل و النهار» (روم 23) از جمله آیات خدا خواب شما در شب و روز است. «و هو الذی جعل لکم اللیل لباساً و النوم سباتاً» (فرقان 47)

زندگی امروز بشر، بدون خواب و تجدید قوا غیر ممکن است و خواب در موجودات زنده از قبیل انسان، حیوان، حشرات و نباتات عمومیت دارد. بیشتر گلها و برگها در روز روشن مقابل آفتاب بسته می‌شوند و صبح شکفته می‌شوند یعنی آنها پس از خواب و تجدید قوا زندگی را از سر گرفته‌اند. (قرشی، 86، صص 132 و 133) توفی از باب تفعل به معنی اخذ به طور کامل و تمام است «التوفی اخذ الشئ و علی ایتام» توفی و استیفاء هر دو به یک معنی‌اند. از اینجاست که به مرگ وفات گفته شده که انسان از طرف خدا بکلی اخذ شده و از بین می‌رود. (بندر ریگی، سال 60، ص 87)

«فامسکوهن فی البیوت حتی یتوفهن الموت» (نساء 15) آنها را در خانه‌ها نگاه دارید تا مرگ آنها را بگیرد

«و هو الذی یتوفا کم باللیل و یعلم ما جرحتم بالنهار» (انعام 60) در این آیه خوابیدن به توفی اطلاق شده است زیرا انسان در خواب رفتن از طرف خدا گرفته می‌شود و فهم و ادراک او مانند یک مرده از بین می‌رود یعنی خدا همان است که در شب می‌میراند و در خواب می‌برد و روز آنچه کرده‌اید می‌داند. (طیبیان، 63، ص 94)

(2-1) خواب چیست ؟

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی تحقیق بررسى هوش و شخصیت طلاب موفق و ناموفق فایل و

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی تحقیق بررسى هوش و شخصیت طلاب موفق و ناموفق فایل ورد (word) دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی تحقیق بررسى هوش و شخصیت طلاب موفق و ناموفق فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی تحقیق بررسى هوش و شخصیت طلاب موفق و ناموفق فایل ورد (word)

چکیده  
مقدمه  
بیان مسئله  
هدف‌هاى پژوهش  
فرضیه‌هاى پژوهش  
جامعه آمارى و گروه نمونه  
روش نمونه گیرى و حجم نمونه  
ابزار پژوهش  
روش تجزیه و تحلیل داده‌ها  
نتیجه گیرى  
تحلیل نهایى  
منابع فارسى  
منابع لاتین  
پى‌نوشت‌ها  

بخشی از منابع و مراجع پروژه پروژه دانشجویی تحقیق بررسى هوش و شخصیت طلاب موفق و ناموفق فایل ورد (word)

1 احمدى، على‌اصغر، روان‌شناسى‌شخصیت از دیدگاه اسلام، تهران، چاپ سوم، انتشارات امیرکبیر، 1374 ه . ش

2 پورافکارى، نصرت‌الله، فرهنگ جامع روان‌شناسى و روان‌پزشکى، تهران، چاپ اول، فرهنگ معاصر، 1373 ه . ش

3 پیاژه، ژان، روان‌شناسى هوش، ترجمه: میرباقر، تهران، چاپ دوم، انتشارات ابجد، 1372 ه . ش

4 دادستان، پریرخ، روان‌شناسى هوش، (جزوه درسى چاپ نشده گروه روان‌شناسى دانشگاه تهران)، 1372 ه . ش

5 دلاور، على، روش‌هاى تحقیق در روان‌شناسى و علوم تربیتى، تهران، دانشگاه پیام نور، 1376 ه . ش

6 سیاسى، على‌اکبر، نظریه‌هاى شخصیت یا مکاتب روان‌شناسى، تهران، دانشگاه تهران، 1374 ه . ش

7 گلشن فومنى، محمدرسول، جامعه‌شناسى آموزش و پرورش، تهران، چاپ دوم، انتشارات شیفته، 1375ه .ش

8 لطف‌آبادى، حسین، سنجش و اندازه‌گیرى در علوم تربیتى و روان‌شناسى، مشهد، انتشارات فردوسى، 1374 ه . ش

9 منصور، محمود و دادستان، پریرخ و راد، م، لغت‌نامه روان‌شناسى، تهران، انتشارات ژرف، 1365 ه . ش

10 منصور، محمود و دادستان، پریرخ، روان‌شناسى ژنتیک(2)، تهران، چاپ اول، انتشارات ژرف، 1369 ه .ش

11 نورى، مهدى، رشد و تکامل شخصیت، تهران، چاپ اول، انتشارات حکمت، 1368 ه . ش

12 هومن، حیدرعلى، شناخت روش علمى در علوم رفتارى، تهران، نشر پارسا، 1374 ه . ش

13 هومن، حیدرعلى، استنباط آمارى در پژوهش رفتارى، تهران، مؤسسه انتشارات پیک فرهنگ، 1374 ه . ش

بخشی از منابع و مراجع پروژه پروژه دانشجویی تحقیق بررسى هوش و شخصیت طلاب موفق و ناموفق فایل ورد (word)

1 testing Psychological, A, Anastasi Macmillan, New York, (1968)

2. Cole / Brooks, Pacific Grove, CA. Personality The Psycholoyy of B.J ,Carducci, (1998)

3. Brace and Wond, Personality and motivation structure and measurement R.B. Cattell, Harcourt, New York, (1957)

4. Institute for Personality and Ability Testing, Culturefree test, R,B, Cattell, World Book Company, New York, (1956)

5. Harper and Co, London. Description and measurement of Personality R.B, Cattell, (1946)

چکیده

مطالعه بنیادى درباره مؤلفه‌هاى شخصیت و تأثیر آن در حوزه‌هاى شناختى، عاطفى و رفتارى افراد مورد توجه فزاینده محققان بوده است

پژوهش حاضر نیز با هدف بررسى مؤلفه‌هاى شخصیتى، به‌ویژه هوش طلاب موفق و ناموفق حوزه علمیه قم انجام شده است. بدین منظور 120 نفر آزمودنى از پایه‌هاى دوم و چهارمِ پنج مدرسه به‌طور تصادفى انتخاب و در دو سطح موفق و ناموفق طبقه‌بندى شدند

پس از اجراى دو آزمون (پرسش‌نامه 16 عاملى شخصیت کتل، فرم A و تست هوش کتل، فرمB ) داده‌هاى به‌دست آمده با استفاده از روش‌هاى آمارى شامل محاسبه ضریب هم‌بستگى، میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل واریانس دو طرفه، تجزیه و تحلیل شد و نتایج زیر به‌دست آمد

1 بین طلاب موفق و غیر موفق حوزه علمیه در عامل O (بى‌اعتمادى اضطراب‌آمیز؛ اعتماد توأم با آرامش) از عوامل 16گانه شخصیت کتل، تفاوت معنادار وجود دارد؛ یعنى اینکه طلاب موفق از سطح اضطراب و نگرانى کمترى نسبت به طلاب غیر موفق برخوردارند

2 سطح هوش طلاب موفق بالاتر از سطح هوش طلاب غیر موفق است

کلید واژه‌ها: شخصیت، هوش، موفق، ناموفق

 

مقدمه

روان‌شناسان تعاریف گوناگونى از شخصیت ارائه داده‌اند و «این تکثر و تفاوتى که در تعاریف شخصیت وجود دارد، نامش از اصل موضوع شخصیت نیست. بلکه متوجه مفهومى است که از آن ساخته‌اند و در نتیجه بازتاب ناهم‌گرایى دیدگاه‌هاى نظرى مؤلفان است» (منصور، 1368). ما در پژوهش حاضر قصد بررسى دیدگاه‌هاى نظرى (که هر کدام تعریفى از شخصیت ارائه کرده‌اند) را نداریم، بلکه هدف در اینجا بیشتر ناظر به تأثیر شخصیت بر عملکرد افراد در حوزه شناختى و پیشرفت یا عدم پیشرفت تحصیلى است و از این‌رو هدف اصلى پیشرفت یا عدم پیشرفت تحصیلى این افراد است. بنابراین، در اینجا تنها به یک بیان قرآنى اشاره مى‌کنیم که بر تأثیرگذارى شخصیت بر اعمال و رفتار انسان در حوزه‌هاى گوناگون تأکید دارد. قرآن شخصیت انسان را حاصل کلیه عوامل تأثیرگذار اعم از عوامل ژنتیکى (ارثی) و محیطى مى‌داند و مى‌فرماید

کُـلٌّ یَـعْمَلُ عَلى شاکـِلَتِهِ

هر کس آن‌گونه عمل مى‌کند که شکل گرفته است. (اسراء: 84)

به عبارت دیگر، این آیه شخصیت را متمایز کننده رفتار یک انسان از سایر افراد، در جنبه‌هاى مختلف (اعمال، عواطف، هیجانات و شناخت) و در موقعیت‌هاى گوناگون مى‌داند

طبق این آیه قرآن، حوزه‌هاى تأثیرپذیر از شخصیت به گستردگى تمامى اعمال و رفتارهاى انسان است. یکى از این حوزه‌ها، مسئله تحصیل علم و کسب دانش است. این حوزه، در حقیقت یکى از مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین حوزه‌هاى زندگى بشر به شمار مى‌آید. در کمتر دینى به اندازه اسلام بر مسئله علم و دانش تأکید شده است. در نخستین آیات سوره علق (علق: 1 ـ 5) که اولین سوره‌اى است که بر پیامبر اکرم صلى‌الله‌علیه‌و‌آله نازل شده و آغاز رسالت آن حضرت را به همراه داشته است، قبل از هر چیز سخن از خواندن و نوشتن و تعلیم انسان به وسیله خداوند متعال است

نکته قابل توجه در این سوره این است که آغاز اولین آیه آن با لفظ «اِقرَء یعنى بخوان» بوده است، آن هم خطاب به کسى که هیچ سابقه خواندن و نوشتن ندارد، و این خود شاهد دیگرى است بر اهمیت و ارزش علم و دانش‌اندوزى از نظر اسلام

پیشوایان دینى ما بعد از پیامبر اکرم صلى‌الله‌علیه‌و‌آله اهتمام ویژه‌اى به علم و دانش داشته و شاگردان زیادى نیز در رشته‌هاى مختلف داشته‌اند

حوزه‌هاى علمیه وظیفه‌اى بس مهم در جهت حفظ و حراست از آثار گران‌بهاى گذشته و رشد و توسعه و تفسیر و تبیین آن با در نظر گرفتن شرایط امروز جهان به عهده دارند. انجام این وظیفه خطیر و مهم تنها از عهده کسانى ساخته است که توانایى‌هاى علمى لازم را با موفقیت کسب کرده باشند

اگرچه شناسایى و تبیین عوامل مؤثر بر موفقیت و پیشرفت تحصیلى کارى دشوار و پیچیده است. اینکار از یک‌سو نیاز به تحقیقات علمى بیشتر و دقیق‌تر دارد و از سوى دیگر، حوزه‌هاى اثرگذار به حدى متکثر و در هم تنیده‌اند که تمییز آنها و تعیین درجه تأثیرگذارى آنها کار آسانى نیست؛ از جمله عوامل مهم و تأثیرگذار، مؤلفه‌هاى شخصیتى و هوش است که موضوع پژوهش حاضر را به خود اختصاص داده است

 

بیان مسئله

در شرایطى که با توجه به افزایش سریع جمعیت بخصوص در کشورهاى جهان سوم، باید بخش عمده‌اى از درآمدهاى ملى این کشورها به گسترش آموزش و پرورش اختصاص یابد، در بیشتر این کشورها هنوز همه کودکان به مدارس راه نیافته‌اند و همچنان تعداد زیادى از بزرگ‌سالان و جمعیت فعال آنها بى‌سوادند؛ مشکل افت تحصیلى در مدارس نیز به این مشکلات افزوده شده است. (گلشن فومنى، 1375)

بنابر آمار یونسکو در سال‌هاى 1980 که ناظر به 121 کشور است، نرخ مردود شدن یا تکرار پایه تحصیلى دانش‌آموزان به ترتیب زیر بوده است

براى 42 کشور افریقایى 17%، براى کشورهاى امریکاى لاتین و حوزه کارائیب 13%، براى 32 کشور آسیایى و اقیانوسیه 6% و براى کشورهاى اروپایى و اتحاد شوروى 2%. در کشورهاى افریقایى نرخ مردود شدن دانش‌آموزان از صفر تا 47%، در کشورهاى امریکاى لاتین از 4 تا 26% و در کشورهاى آسیا و اقیانوسیه از صفر تا 18% در نوسان بوده است. (همان منبع)

در کشور ما هم به رغم تلاش‌هاى فراوان در جهت ارتقاى سطح علمى دانش‌آموزان و کمک به موفقیت تحصیلى آنها، مسئله افت تحصیلى یکى از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مشکلات کنونى نظام آموزش و پرورش است که هر سال ده‌ها میلیارد ریال بودجه کشور را به هدر مى‌دهد و نیروهاى بالقوه انسانى جامعه را یا از چرخه آموزشى کشور خارج مى‌کند و یا آنها را دچار مشکلات عدیده‌اى مانند تکرار پایه تحصیلى، بى‌انگیزشى و بى‌علاقه شدن به ادامه تحصیل، تغییر بعضى حالت‌ها و رفتارهاى مثبت و; مى‌کند

آمارهاى به‌دست آمده از پژوهش‌هاى در مدارس کشور نشان دهنده آن است که نرخ افت تحصیلى به صورت مردودى و یا ترک تحصیل زودرس، بسیار بالاست و به طور چشم‌گیر، تعداد زیادى از منابع مالى و استعدادهاى انسانى جامعه را تلف کرده و آثار جبران‌ناپذیرى بر جاى گذاشته است. از کل 6128231 دانش‌آموز پنج پایه تحصیل دوره ابتدایى در سال تحصیلى 64ـ1363، تعداد 782 هزار نفر، یعنى 74/12درصد آنها مردود شده‌اند و براى مردودى‌ها در سال تحصیلى بعد، 26077 کلاسِ 30نفرى تشکیل شده است. از کل دانش‌آموزان دوره راهنمایى در سه پایه تحصیلى، 525833 نفر، یعنى 84/26درصد مردود شده‌اند و در سال بعد 17527 کلاس مجدداً به وسیله این عده اشغال شده است و نیز از مجموع دانش آموزان متوسطه در پایه‌ها و رشته‌هاى مختلف، 132626 نفر، یعنى 13/15درصد مردود شده‌اند که در سال بعد، 4420 کلاسِ 30نفرى را به خود اختصاص داده‌اند. (گلشن فومنى، 1375)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی مقاله اکوسیستم کوهستان فایل ورد (word)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله اکوسیستم کوهستان فایل ورد (word) دارای 30 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله اکوسیستم کوهستان فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله اکوسیستم کوهستان فایل ورد (word)

مقدمه و طرح مسئله  
اهمیت اکوسیستم کوهستان  
کوههای ایران  
اکوسیستم کوهستانی اطراف تهران  
کوهها ،برجهای اب  
نواحی کوهستانی از چه توانمندی هایی برخوردارند؟  
کوهستان ها وسعت پروانه ها  
کوه ها آسیب پذیرترین اکوسیستم های جهان  
چرا اکوسیستم کوهستان حساس، آسیب‌پذیر و شکننده است؟  
لزوم پاسداشت کوهستان ها  
اکو سیستم کوهستان و راههای حفاظت از آن  
کوه ها، تفرجگاه های بی مانند  
منابع   

مقدمه و طرح مسئله

   کوه مهمترین کانون اکولوژیکی کره زمین است،  کوه ها یک پنجم سطح خشکی های زمین را تشکیل می دهند و مسکن حداقل  10  درصد از جمعیت جهان در این نواحی قرار دارند. بیش از نیمی از جمعیت جهان به آبخیزهای کوهستانی وابسته اند. کوه ها سرچشمه اصلی منابع آب شیرین جهان هستند که بدون آن حیات موجودات زنده ممکن نیست

   مطابق یک اصل بوم شناختی (ecologic) هر اندازه پستی و بلندی یا چین و شکن منطقه ای بیشتر باشد، «تنوع زیستی» یعنی گوناگونی جانوران و گیاهان آن منطقه، بیشتر خواهد بود. به این دلیل در کوه ها، گونه های بسیار متنوع جانوری و گیاهی را می توانیم ببینیم، پاره ای از گونه های گیاهی در سمت سایه گیر صخره ها و دامنه ها و پاره ای دیگر در سمت آفتاب گیر رشد می کنند. پاره ای از آنها در ارتفاع های پایین که گرمتر هستند و پاره ای دیگر در ارتفاع های بالاتر که سردتر هستند می رویند

جانوران گوناگون هم با استفاده از پوشش گیاهی متنوع و در پناه امکانی که صخره ها و غارهای کوهستان برای زیست آنان فراهم می سازد، جمعیت های قابل توجهی را شکل می دهند. به این ترتیب، در مجموعه کوهستان ها و کوهپایه ها، «گیا» (حیات گیاهی منطقه = flora) و «زیا» (حیات جانوری منطقه = fauna) تنوع چشم گیری دارد. حال سوالی که در این قسمت مطرح میشود این است که :اکوسیستم  کوهستانی از چه توانمندی هایی برخورداراست ؟ و به چه دلیل و توسط چه کسانی در حال نابودی است ؟ ایا واقعاً او اهمیت این اکوسیستم را احساس نمی کند؟

اهمیت اکوسیستم کوهستان  :

     کوه ها همانند سدی در برابر جریانات هوا قرار دارند. این امر موجب بروز بارش در ارتفاعات می شود. کوه ها در تمام نقاط دنیا فیلتر ورود هوای پاک به مناطق شهری هستند

       وزیدن بادها و شرایط متحول جوی به علت حضور فیزیکی ناهمواری های کوهستان است. در حقیقت کوهستان ها، آب و هوا را تغییر می دهند و آب و هوا، کوهستان ها را تحت تاثیر متقابل قرار می دهد

       از نظر طبیعی کوهستان ها حلقه ارتباطی گردش آب (هیدرولوژی) میان رطوبت آسمان در جو، با زمین و جریان های سطحی و زیرزمینی آن است. بنابراین، وجود رشته کوه های البرز در شمال و زاگرس از شمال غربی تا جنوب شرقی فلات ایران است که کشور پهناور ما را از منابع نسبتا خوبی برخوردار کرده است

       حفاظت از تنوع گونه های گیاهی و جانوری نقش تعیین کننده ای در اقتصاد شهرها، جوامع کوهستانی بویژه در ایجاد مشاغل پایدار برای آنها دارد. به همین دلیل، برای حفاظت از آنها احتیاج مبرم به تحقیق، مطالعه و آموزش است. تخریب و برداشت بی رویه در زمینه های مختلف، باعث آسیب پذیری زیستگاه شده و نسل تعدادی از گونه های گیاهی و جانوری را در معرض تهدید جدی و خطر انقراض قرار داده است

       کارشناسان معتقدند اهمیت کوه ها در تنظیم آب و هوای جهان اگر بیشتر از جنگل های بارانی نباشد، به یقین کمتر نیست. در این اکوسیستم، مخازن عظیمی از گونه های ارزشمند گیاهی و جانوری وجود دارد و جنگل های واقع در این مناطق، مخازن ژنتیکی بسیار بزرگی در طبیعت هستند

       مناطق کوهستانی در معرض شرایط سخت محیطی مانند دمای پایین، بادهای شدید و تند، حساسیت بالا، نوسانات بالای درجه حرارت و فرآیند کند ترمیم قرار دارند

       تحقیقات نشان می دهد کوه ها در تامین غذا، گذراندن اوقات فراغت و زیستگاه موجودات نیز نقشی مهم ایفا می کنند، این مناطق همچنین از اصلی ترین مراکز سکونت، صنعت و کشاورزی هستند و به همین دلیل گوناگونی فرهنگی فراوانی در این عرصه ها مشاهده می شود و توانایی بالقوه ای برای توسعه اکوتوریسم دارند

       کوه ها جزایر تنوع زیستی و محل زندگی گونه های بی نظیر و بی شماری از گیاهان و جانورانی است که در هیچ جای دیگر این کره خاکی یافت نمی شود

       در شرایط سخت آب و هوایی، محدوده تطابق انسانی و بیولوژیکی در مناطق کوهستانی فراتر می رود و در ارتفاعات بالاگیاهان و جانوران بومی مکانیسم های تطبیقی ویژه ای را در خود توسعه داده اند

       بعضی گیاهان وحشی در شرایط سخت کوهستان، گستره وسیعی را به وجود آورده اند و کاملابا محیط سازگارند

   شکنندگی این اکوسیستم ها باعث شده است تغییزات جزیی در دما، بارندگی یا ثبات خاک ایجاد شود و این خود می تواند به از بین رفتن کل جامعه گیاهی و جانوری منجر شود

       از آنجا که اکوسیستم های کوهستانی محل مناسبی برای پرورش گیاهان دارویی است، آمار ها نشان می دهد حدود  80  درصد جمعیت جهان به داروهای سنتی وابسته اند، اما متاسفانه یکی از  8  گونه گیاهی که از بیوم های کوهستانی به دست می آیند، در معرض خطر انقراض قرار دارند

    از سوی دیگر، با گسترش شهرها به سمت کوه ها بویژه کوه شهرهای ایران، احداث جاده های کوهستانی، فشار بی رویه توریسم آن هم در شرایطی که جایگاه و نقش آن از نظر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تعریف نشده و آحاد مختلف مردم تحت آموزش های خاص اکوتوریسم قرار نگرفته اند، از دلایل دیگری است که اعمال مدیریت ویژه را در کوهستان ها می طلبد

       کوهستان ها بستر و زیربنای توسعه از سالیان دور بوده اند، تحولات علمی، صنعتی، اجتماعی و فرهنگی مربوط به قرن های گذشته تاکنون بر پایه وجود منابع غنی کوهستان ها شکل گرفته است

       از این رو توجه مسوولان به لزوم برنامه ریزی و مدیریت، توانمند شدن و توانمند سازی اقشار مختلف مردم با نگاه دقیق و علمی به اکوسیستم ها برای پایش، حفاظت، بهره برداری پایدار و اشتغالزایی برای جوامع محلی، ضرورتی است انکارناپذیر است

 

کوههای ایران

 حدود  90  درصد از خاک ایران در محدوده فلات ایران واقع شده است و حدود  54  درصد خاک ایران را کوهها شکل داده اند. بدین صورت می توان گفت ایران کشوری کوهستانی محسوب می‌شود و بیش از نیمی از مساحت کشور را کوه‌ها و ارتفاعات، و کمتر از  4/1  آن را نیز اراضی قابل کشت تشکیل داده است

کوههای ایران بخشی از سلسله کوههای آلپ – هیمالیا می باشد. این سلسله کوههای از کوهستانهای جنوب فرانسه آغاز و پس از عبور از رشته کوه آلپ، از طریق شبه جزیره بالکان وارد ترکیه می شود. سپس این کمربند کوهستانی به دو شاخه شمالی – جنوبی تقسیم بندی می شود. شاخه شمالی از طریق رشته کوههای قفقاز کوچک (آذربایجان) وارد ایران شده و بصورت رشته کوه البرز به سمت جنوب و سپس به سمت شرق ادامه می یابد. شاخه جنوبی آلپ – هیمالیا از طریق جنوب ترکیه وارد ایران شده و کوههای زاگرس را تشکیل می دهد و به سمت جنوب شرق امتداد می یابد. رشته شمالی (البرز) پس از عبور ازافغانستان به فلات تبت می رسد و رشته جنوبی (زاگرس) پس از اتصال به پهنه مکران از طریق پاکستان به فلات تبت می پیوندد. روند سلسله کوههای آلپ – هیمالیا در شرق فلات تبت (شرق چین) به سمت جنوب تغییر کرده، از مجمع الجزایر فیلیپین و اندونزی و از شمال استرالیا می گذرد و در اقیانوس آرام تا نیوزلند ادامه می یابد. این کمربند عظیم محل برخورد دو ابر قاره اوراسیا و گندوانا که خود از چندین کمربند کوه زایی کوچکتر نظیر البرز، زاگرس و ;;.. تشکیل شده است

همانطور که بین دو ابرقاره اوراسیا در شمال و گندوانا در جنوب سلسله کوههای آلپ – هیمالیا تشکیل شده اند، بین دو خرد قاره لوت در ایران و هیرمند در افغانستان نیز کوههایی تشکیل شده اند که به مجموعه کوههای شرق ایران معروفند. کوههای ایران به دو شکل تقسیم بندی شده اند، در این مبحث سعی شده هر دو تقسیم بندی مورد بررسی قرار گیرد

می توان گفت: فلات مثلثی شکل ایران از کوههای البرز در شمال، زاگرس در غرب و جنوب غرب و ارتفاعات مکران در جنوب تشکیل شده و دیواره شرقی فلات را کوهستانهای شرق ایران می سازد. لذا می توان اینگونه بیان نمود که، ایران سرزمینی کوهستانی است که نواحی مرکزی آنرا شوره زارها، شن زارها، دریاچه های شور و دشتها پوشانده است

بعلاوه در سرزمینهای داخلی فلات مرکزی ایران علاوه بر نواحی پست، رشته کوهها و ارتفاعات منفردی نیز وجود دارد

اکوسیستم کوهستانی اطراف تهران

 با توجه به افزایش بیش از پیش جمعیت، گسترش روزافزون، کمبود فضای سبز و آلودگی شهر تهران شاهد گرایش عمومی مردم تهران برای گذراندن وقت آزاد و برخورداری از طبیعت و تنفس در فضای باز کوهستان ها و مناطق طبیعی اطراف تهران هستیم و به طور کلی این مناطق طبیعی را می توان به دو بخش تفکیک کرد

الف- مناطق کوهستانی و دره های مشرف به تهران که دسترسی به آنها به سادگی امکان پذیر است

ب- مناطق کوهستانی و دره های دیگر که محتاج به مسافرت کوتاه مدت برای دسترسی به آنهاست

در قسمت الف می توان از فرحزاد، اوین، درکه، پس قلعه، گلاب دره، کلکچال و ازگل نام برد و از قسمت ب می توان به لواسانات، رودبارقصران،  آبعلی، رودهن و پلور اشاره کرد. در مورد بخش الف می توان گفت که همگی آنها در ابتدا روستایی ییلاقی و خوش آب و هوا بوده اند و همین موضوع باعث جذب توسعه شهری بدین مناطق شده است ولی از آنجایی که در توسعه شهری منطق توان طبیعی محیط در نظر گرفته نمی شود، خود آن چیزی که به عنوان انگیزه باعث رونق اقتصادی می گشت (خوب بودن آب و هوا، حضور باغات و چشمه ها، امکانات محیطی) از میان برده  شد و به جای آن ساخت و ساز شهری توسعه پیدا کرد. اگر امروزه بگوییم که دیگر اثری از باغات معروف و لطافت طبیعی دره های شهر شمیران نمانده، سخنی به گزاف نگفتیم. اما بخش مورد بحث قسمتی از بخش «ب» یعنی رودبار قصران و لواسانات است که قابل تعمیم به کل منطقه «ب» است که اگر هم اکنون توجه خاصی به این منطقه نشود سرنوشتی شبیه بخش «الف» پیدا می کند

کلیات مرفولوژیک رودبار قصران و لواسانات

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر
<   <<   41   42   43   44   45   >>   >