سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پروژه دانشجویی گزارش کارآموزی در مجتمع کارگاهی خودرو پژو GLX فای

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی گزارش کارآموزی در مجتمع کارگاهی خودرو پژو GLX فایل ورد (word) دارای 45 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی گزارش کارآموزی در مجتمع کارگاهی خودرو پژو GLX فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی گزارش کارآموزی در مجتمع کارگاهی خودرو پژو GLX فایل ورد (word)

1-مقدمه
2-سیستم شاسی و بدنه و ترمز پژو
3-سیستم فرمان هیدرولیکی پژو
4-سیستم فنربندی پژو
5-سیستم سوخت رسانی
6-سیستم خنک کار پیکان و پژو
7-سیستم انتقال قدرت در پژو
8-جمع آوری موتور
خلاصه ای بر ترمزهای ABS
ترمزهای ضد بلوکه ABS
اساس کار سیستم ABS
ترمزهای ABS در خودروهای سنگین
ABS در شرکتهای بزرگ خودروسازی
اصول هیدرولیک
ترمز پر قدرت کلسی – هیز

 

 

مقدمه

در این دوره کارآموزی،با وجود استادانی مجرب و تحصیل کرده و وجود اتومبیلهایی از نوع پژو(GLX)و بازدید از قسمتهای مختلف آن خصوصا موتور، به نکات جدید و جالبی رسیدم.از آنجائیکه در دوران تحصیلی از مکانیسم چنین اتومبیلهایی اطلاع کافی نداشتم برای من بسیار تازگی داشت و جالب بود

شاسی و بدنه و ترمز

       دو پنجره جلو و عقب و در واقع مکانهایی که امکان چرخش الکترود وجود ندارد از جوش مقاومتی استفاده شده است

ترمز:سیستم ترمز در پژو دیسکی توربین دار و در عقب کاسه ایی می باشد

بدین صورت که یک بوستر یا تقویت کننده از فشار وارده بر روی پدال تاثیر می پذیرد  . بر اساس همان روغن را از پمپ بالا به چرخها (4 چرخ)        می فرستد که در چرخهای جلو فشار وارده بر روی پمپ اثر کرده و پمپ که تماس مستقیم با لنت ها دارد باعث فشرده شدن آنها روی دیسک می شود و باعث توقف می شود و در عقب فشار روغن روی پمپی بنام کاتوسکا اثر کرده کفشکها را از هر دو طرف به بیرون فشار داده و باعث چسبیدن کفشکها به کاسه می شود و عمل توقف در چرخهای عقب نیز صورت می گیرد.در ضمن مکانیزم ترمز دستی در پژو به صورت سیمی بوده و با کشیدن اهرم ترمز دستی اهرمها باعث چسبیدن کفشکها به کاسه می شود.شایان ذکر است که سیستم ترمز در پیکان کاملا شبیه این سیستم بوده و فقط در چرخهای جلوی پژو دیسک توربین دار و در پیکان دیسک است

قسمت تصادف:آن چیزی که در هنگام تصادف اتفاق می افتد یکی تاب برداشتن در قسمت شاسی است ولی چیزی که باعث تعجب است در تصادف هایی که تخریب آن معمولی می باشد سقف در جوار ستون های بین دو شیشه عقب و جلو تحت خمش و اکثراً به سمت داخل قرار می گیرد بسته به شدت تصادف کم و زیاد می شود . در ضمن در اکثر تصادفهایی که جلوی اتومبیل به سختی آسیب می بیند موتور سالم می ماند

در یک تحلیل می توان گفت که طراحی پژو به صورتی است که در جریان ضربات نیرو به موتور وارد نمی شود و بیشتر به کناره یا ورودی اتومبیل  منتقل می گردد

دوماً نیرو به سرنشین وارد نمی شود که این امر با ستون های محکم که چهار چوب بالایی پژو هستند امکان پذیر می شود

 فرمان هیدرولیکی(GLX)

پژوهای جدید همگی از سیستم هیدرولیک فرمان سود می برند .در این سیستم که از لحاظ ظاهری شبیه سیستم قبلی است تنها یک سیلندر هیدرولیکی و همچنین سوراخها و منفذهای تنظیم پیستون که روی پیستون قرار دارند را دارا می باشد.بدین صورت که علاوه بر در گیری پیستون و شانه ، میله فرمان سمت راست به سر پیستون متصل شود در نتیجه هر گونه حرکتی از پیستون به سمت چپ و راست شدن چرخها ی جلو می شود.بدین صورت که روی پیستون 4 سوراخ وجود دارد که هر کدام نقش خاصی را بر عهده دارند

با چرخش فلکه فرمان پیستون نیز که این منفذها در آن قرار دارند،         می چرخد و سوراخهای محیطی را در هر شرایط و بطور مختلف تطبیق    می دهد . که این تطابق باعث می شود که با استفاده از فشار روغن هیدرولیک که در پمپ فرمان آنرا تأیین می کند پیستون به نرمی و راحتی به چپ یا راست حرکت می کند و این امر موجب می شود که چرخش راحت تر و نرمتر در حالت سکون صورت بگیرد

سیستم فنربندی پژو

سیستم فنربندی پژو: سیستم فنربندی پژو در جلو مقابل بازوهای عرضی و فنر های مارپیچ است و در عقب بصورت بازوهای طولی و فنرهای از نوع میله پیچشی

در سیستم تعلیق برای هر چرخ یک دستگاه جداگانه در نظر گرفته شده است که در هر طرف شامل فنر مارپیچ و کمک فنر تلسکوپی و یک میله موج گیر می باشد

در ضمن اهرمها و اتصالات عرضی مربوط به سیستم تعلیق در عقب پژو 405یک سیستم منتقل است و به نام بازوهای دنباله دار معروف است .نام دنباله ای به این جهت به این اعضاء داده می شود که ظاهراً دنبال اتومبیل کشیده می شود و همانطور که گفته شد در این سیستم از بازوهای دنباله ای و فنرهایی از نوع میله پیچشی دیده می شود . این نوع فنرها به شکب میله ای با دو سر هزار خار دار است که از طریق این هزارخارها یک سر آن به نقطه ای از شاسی و سر دیگر آن به یکی از اتصالات فنر بندی متصل       می شود . با حرکت چرخ و اتصالات فنر بندی به بالای پائین میله تحت پیچش قرار گرفته و حالت فنر یت آن با حرکت چرخ مقابله می کند که به صورت عرض قرار گرفته استفاده می شود .جلو پیکان مستقل و عقب پیکان از نوع فنر شمشی است (برگی) و تعلیق غیر مستقل است و در پژو هر دو مستقل است

این طراحی سبک است و می تواند بصورت بسیار جمع و جوری طراحی شود تنها اشکال آن تغییر زاویه انحراف از قائم چرخها به هنگام چرخش اتومبیل است . به عقیده بسیاری از رانندگان که از نوع مختلفی از اتومبیلها را سوار شده اند، فنر بندی پژو را نسبتاً خشک می نامند

البته در اتومبیلهای امروزی با کمک فنرهای بادی و هیدرولیکی سعی در بر طرف کردن این عیب دارند

1-سیستم های فنربندی به دو دسته تقسیم می شوند

الف-مستقل ب-غیر مستقل

منظور از فنربندی مستقل برای چرخها،یعنی مثلاً در جلوی یک اتومبیل این است که سیستم اجازه حرکت مستقل و جداگانه به هر یک از چرخها       می دهد.در حالی که در یک سیستم غیر مستقل چرخها از یکدیگر تاثیر   می پذیرند

 

سیستم سوخت رسانی

سیستم سوخت رسانی در پژو از باک بنزین،پمپ بنزین برقی ،پمپ بنزین مکانیکی،صافی بنزین،هواکش،المنت،کاربراتور و مانیفولد گاز تشکیل شده است

بدین صورت که یک پمپ بنزین برقی که درون باک 70 لیتری پژو که در زیر صندلی عقب است بنزین را به سمت پمپ بنزین مکانیکی پمپاژ              می کند.پمپ مکانیکی بصورت دیافراگمی عمل می کند و دارای یک شیطانک و میله دیافراگم و فنر می باشد.فنر برای تنظیم فشار بنزین ورودی و شیطانک برای پمپاژ بنزین به کاربراتور می باشد.با چرخش میله سوپاپ شیطانک که به محیط بادامک اتکا دارد حرکت ضربه ای داشته و بوسیله میله دیافراگم ،دیافراگم را به نوسان وا  می دارد که سبب پمپ کردن بنزین به کاربراتور می گردد.بدین صورت بنزین بعد از خروج از پمپ بنزین مکانیکی و عبور از صافی بنزین وارد محفظه مقسم بنزین می شود

مقسم بنزین چسبیده به کاربراتور می باشد که سه لوله به آن متصل بوده که بالایی،میانی،انتهایی نامیده می شود

بنزین به قسمت بالایی مقسم رفته و از لوله پایین به کاربراتور می رود و در صورت اضافه بودن بنزین توسط لوله میانی به باک برگشت داده              می شود.هوای مورد نیاز برای سیستم سوخت رسانی بعد از عبور از قسمت جلو پنجره به المنت می رسد . از طرفی یک لوله دیگر گرمایی حاصل از احتراق را از روی مانیفولد برداشته و به المنت می رسد.المنت چیزی جز تعدیل کننده حرارت نیست ،بنابراین بعد از اینکه هوا به ایده آل ترین شرایط برای احتراق آماده شد به درون هواکش می رود

هواکش به صورت کاغذی است و از آنجا به کاربراتور می رود البته بخارات حاصل از سوختن بنزین و تبخیر بنزین به هواکش رفته و از آنجا دوباره به جریان سوخت رسانی وارد می شود . البته از بالای درب روغن نیز یک لوله از طرفی به هواکش و از طرف دیگر با خلاء مانیفولد در تماس است و بخارات جمع شده روغن روی درب روغن با استفاده از این خلاء به جریان سوخت رسانی وارد می شده و باعث می شود که در محوطه سوپاپها مقداری هر چند کم روغن وجود داشته باشد . بنزین بعد از عبور از این صافی که بسیار ریز است وارد کاربراتور می شود و به محض پر شدن محفظه ورود بنزین قطع         می شود.در ضمن کاربراتور پر و دارای دو دریچه ورودی است که یکی در همه دورها کار کرده و دیگری تنها در دور تند به عبارتی پدال دوم کار     می کند . بطوریکه اگر گاز تا یک حدی فشرده شود ، باعث تکان دادن اهرم دور تند می شود و دریچه 2 را باز می کند . در کاربراتور پژو 3 مدار وجود دارد که اولی مدار دور آرام که دارای یک سنسور برقی می باشد و با آن تنظیم می شود

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی مقاله عکاسی و مکاتب و روش های آن فایل ورد (word)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله عکاسی و مکاتب و روش های آن فایل ورد (word) دارای 43 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله عکاسی و مکاتب و روش های آن فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله عکاسی و مکاتب و روش های آن فایل ورد (word)

مقدمه    
بیان مسئله    
ضرورت مسئله     
هدف مسئله     
پرسش ها مسئله     
پیشینه تاریخی    
فتومونتاژ    
جنبه روانشناسی پرتره    
عکاسی مد چیست؟    
باهاوس و عکاسی    
تأثیر سوررئالیسم    
عکاسی تبلیغاتی    
هنر عکاسی از حیات وحش    
تأثیر فتوشاپ در عکاسی    
عکاسی خلاق    
پاپ آرت    
زاویه دید در عکس    
عکاسی ژورنالیستی ( مطبوعاتی ):    
عکس در مطبوعات    
نتیجه گیری     
منابع     

بخشی از منابع و مراجع پروژه پروژه دانشجویی مقاله عکاسی و مکاتب و روش های آن فایل ورد (word)

1-     کوبر ، کن – عکاسی برای مطبوعات – وخشوری ، احمد – انتشارات برگ ،

2-  هلر ، استیون – چاوس ، سیمور – سبک های گرافیک – فرهنگ ، مهگان – انتشارات مارلیک ،

مقدمه

قرن بیستم عصر رسانه ها و ارتباطات است . میلیونها نفر از مردم جهان ، هر روز از طریق عکس و تصویر از جریان رویدادها و تحولات سیاسی ، علمی و هنری آگاه می شوند

رسانه ها با بهره گیری از عکس و تصویر ، در ابعاد مختلف گاه به شکل روزنامه ، مجله ، کتاب و گاه به صورت  اسلاید ، فیلم ، تلویزیون ، ویدئو ، همواره در رشد آگاهی عمومی نقش انکارناپذیری داشته اند. اگر انسان قدم بر کره ماه می گذارد یا در اعماق اقیانوس ها کندوکاو می کند ، عکس و تصویر با چشم ناظر ، همگام و همراه است و در ثبت لحظات حساس و با شکوه به ما مدد می رساند

این جانب به عنوان دانش پژوه می خواهم به مختصری از هنر عکاسی و سبکها و مکاتب آن به چشمه کوچکی از آن اشاره کنم و بتوانم به علم خود بیافزایم.

بیان مسئله

عکاسی یکی از بزرگترین اختراعات بشری است که فناوری در موارد متعددی تکامل و پیشرفت خود را مرهون آن است . از سوی دیگر جلوه های هنری آن افق دید واقع گرایانه و وسیع تری را از جهان رمز آلود در فراسوی دیدگانمان تصویر می کشد. در این پژوهش به این مهم دست خواهیم یافت که عکاسی چگونه در جهان رشد و نمو یافته است و به راستی کدام جنبه و جلوه آن در زندگی پررنگتر و کاربردی تر است؟ و چه بهره هایی بشر از آن برده است

ضرورت مسئله

در این پژوهش کسب معلوماتی جزئی از کلیت است و همچنین پاسخ به این سئوال که زاویه دید هنرمندانه یک عکاس حرفه ای چگونه بوده است که حتی بعد از گذشت سالیان متمادی اثر هنری وی هنوز خیره کننده و تحسین برانگیز است

هدف مسئله

تلفیق روش های سنتی و امروزی با یکدیگر و کاربرد آن و دیگر هنرها ، همچنین افزایش خلاقیت در راستای حرفه خود و افزایش دانش علاقه مندان  این هنر

پرسش ها مسئله

1-          فتو مونتاژ چیست ؟

2-       جنبه های روانشناختی پرتره پیست ؟

3-       عکاسی مد چیست ؟

4-       عکاسی ذهنی چیست ؟

5-      عکاسی در باهاوس چگونه بودهاست ؟

6-       چه تاثیری سورر ئالیسم  بر عکاسی گذاشته است ؟

7-       عکاسی تبلیغاتی چیست ؟

8-       هنر عکاسی در حیات وحش چگونه است ؟

9-       عکاسی هنری چیست ؟

10-       چه تاثیر فتو شاپ برعکاسی دارد ؟

11-        عکاسی خلاق چیست ؟

12-     پاپ آرت چیست و چه تاثیری بر عکاسی داشت ؟

13-     عکس رو پوستر چه تاثیری دارد ؟

14-     زاویه دید در عکس چه تاثیری بر کاربرد آن در صفحه آرایی دارد ؟

15-    عکاسی ژورنالیستی چیست ؟

پیشینه تاریخی

ابداع عکاسی روز 7 ژآنویه 1839 در مجتمع فرهنگستان علوم فرانسه اعلام شد. از آنتاریخ تاکنون حدود 158  سال می گذرد، این ابداع را به شخصی فرانسوی به نام لوئی ژاک مانده داگر (1878- 1851) نسبت می دهند، روش ابداعی وی در آن زمان «اگرئوتیت» نام گرفت. واژه فتوگرافی که معادل عکاسی است از ریشه یونانی فتوس به معنای نورو گرافوس به معنای نگاشتن ساخته شده است. (اگر از تجربیات ارزشمند شخصی به نام ژوزف نیسه فورنیپس استفاده کرد. نیپس در 1822، عملاً و با روشی کاملاً متفاوت با شیوه عکاسی امروز، توانست اولین عکس دنیا را بگیرد. پس اگر تاریخ رسمی اعلام ابداع عکاسی را در نظر بنگریم، باید بگوییم در تاریخ عکاسی جهان اولین عکس رانیپس گرفته است. هرچند نام داگردنیپس مترادف آغاز عکاسی است. نباید از تلاشهای سایر افراد در اعصار مختلف غافل شد، به هر حال نخستین عکاسی جهان هر که باشد، اصول ابتدایی این فن به 3 محور اساسی است: الف) نور      ب) مواد حساس به نور         ج ـ اتاقک تاریک

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی مقاله طبیعت و معماری خوزستان، دزفول فایل ورد (wor

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله طبیعت و معماری خوزستان، دزفول فایل ورد (word) دارای 41 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله طبیعت و معماری خوزستان، دزفول فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله طبیعت و معماری خوزستان، دزفول فایل ورد (word)

جغرافیای خوزستان ، دزفول :  
جغرافیای سیاسی دزفول :  
جغرافیای طبیعی دزفول :  
زلزله خیزی منطقه دزفول :  
کلیاتی درباه خوزستان کهن :  
آثار تاریخی :  
مهمترین آثار تاریخی ، باستانی شهرستان دزفول عبارتند از :  
آثار مذهبی :  
شناسنامه‌ی معماری دزفول :  
رودخانه دزفول :  
حمداله مستوفی آن را جندی‌شاپور ذکر می‌کند :  
پل دزفول :  
ضرورت ایجاد پل دزفول :  
سازندگان پل :  
مصالح پل از کجا آمده ؟  
ساختمان و نوع ملات به کار رفته در پل :  
شرح عمومی پل‌های بزرگ باستانی در خوزستان :  
شکل پایه‌های پل و ابعاد آنها :  
دوران‌های تعمیرات پل :  
شکل و فرم  پل از قدیم تا به حال :  
فهرست منابع :  

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله طبیعت و معماری خوزستان، دزفول فایل ورد (word)

1- آب و فن آبیاری در ایران باستان

2- احسن التقاسیم فی المعرفه الاقالیم ؛ ابو عبداله محمد بن احمد مقدس ؛ ترجمه دکتر علینقی متروی

3- استخراج آب‌های پنهانی ؛ تألیف ابوبکر محمد بن الحسن الحاسب الکرجی ؛ ترجمه حسین غریو جم

4- المسالک الممالک ؛ تألیف ابو اسحق ابراهیم اصطخری ؛ به کوشش ایرج افشار

5- ایرانشهر ؛ جلد اول ؛ نشریه شماره 22 کمیسیون ملی یونسکو در ایران

6- تاریخ جغرافیایی خوزستان ؛ تألیف سید نورالدین امام

7- تاریخ روضه الصفاء ؛ تألیف میر محمد بن سید برهان الدین خواند شاه ، الشهیر به « میر خواند »

8- تاریخ طبری یا تاریخ الرسل و الملوک ؛ تألیف محمد بن جریر طبری ؛ ترجمه ابوالقاسم پاینده

9- جفرافیای خوزستان ؛ تألیف سیفاله رشیدیان

10- حدود العالم من المشرق الی المغرب ؛ به کوشش دکتر منوچهر ستوده

11- دیار شهریاران ، جلد نخستین ؛ تألیف احمد اقتداری

12- سفرنامه جنوب ایران ؛ تألیف بابن و هوسه

13- سفرنامه جنوب خوزستان ؛ حاج عبدالغفار نجم الملک

14- سفرنامه مادام دیولافوآ

15- شکرستان در تاریخ شش هزار ساله خوزستان

16- شرح حال خاندان آیت ا; حاج شیخ محمد علی معزی دزفولی

17- لغت‌نامه دهخدا ؛ دانشگاه تهران

18- نزهه القلوب ؛ تألیف حمداله مستوفی قزوینی

جغرافیای خوزستان ، دزفول

خوزستان نزدیک به 64746 کیلو متر مربع بین 29 درجه و 58 دقیقه تا 33درجه و  4 دقیقه عرض شمالی و 47 درجه و 41 دقیقه تا 50 درجه و 39 دقیقه طول شرقی قرار گرفته است استان خوزستان در جنوب غربی فلات ایران واقع شده که از شمال غربی به استان ایلام و از شمال استان لرستان ، از شمال شرقی و مشرق به استانهای چهار محال بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد ، از جنوب شرقی به استان بوشهر ، از جنوب به خلیج فارس و از مغرب به کشور عراق محدود می شود

کوه‌های مرتفع رشته جبال زاگرس در حاشیه شرقی و شمالی دشت خوزستان رودخانه‌های پر آبی را به این دشت سرازیر کرده است و وجود خاک رسوبی و حاصلخیزی که بیشتر این دشت را فرا گرفته موقعیت کم نظیری از نظر حاصلخیزی برای این منطقه ایجاد کرده است ساکنان این دشت چه در دورانهای باستانی و چه در اعصار تاریخی توانسته‌اند با وسائل مصنوعی مانند سدها ، آبراه‌ها ، آب را در سطح زمین جاری کنند و در این دشت وسیع به پیشرفت‌های چشمگیری نایل آیند و مراکز اجتماعی و کشاورزی بزرگی در آن تشکیل دهند از نظر پستی و بلندی خوزستان را می توان به دو منطقه کوهستانی و جلگه‌ای تقسیم نمود

منطقه کوهستانی به طور عمده در شمال شرقی و شرق استان قرار گرفته و حدود         مساحت کل استان را شامل می شود ومنطقه جلگه‌ای در خوزستان از جنوب دزفول ، مسجد سلیمان ، رامهرمز و بهبهان آغاز شده تا کرانه‌های خلیج فارس و اروندرود ادامه دارد این جلگه‌ها دارای شیب کم است و در برخی از نقاط آن گنبدهای نمکی وجود دارد که در شور کردن اراضی آب‌ها نقش عمده‌ای دارد وسعت این منطقه تقریباً 65 درصد مساحت کل استان می باشد آب و هوای خوزستان در مناطق کوهستانی مرتفع با تابستان‌های معتدل و زمستان های سرد و در نواحی کوهپایه ای دارای آب و هوای نیمه بیابانی و در نواحی جلگه ای و پست هر چه به سمت جنوب شرق پیش رویم خصوصیات آب و هوا از نیمه بیابانی و کناره ای تبدیل می شود و منابع آبهای سطحی خوزستان که دارای ارزش والایی در اقتصاد ایران می باشد شامل پنج رود خانه اصلی   کارون ، دز ، کرخه ، جراحی ، هندیجان  است که میانگین حجم سالانه آبهای سطحی معادل 5/33 متر مکعب برآورد گردیده است و تاکنون سدهای بزرگی مانند دز روی رودخانه دز و سد شهید عباس پور بر روی رودخانه کارون و سدهای تنظیمی و انحرافی  دیگر بر روی سایر رودخانه های استان احداث گردیده است

پیدایش ناهمواریهای خوزستان مربوط به دوران سنوزوئیک است قسمتهای شمالی و شرقی آن طی تحولات کوهزایی در دوره ترشیاری به صورت مجموعه ای چین‌خوردگی در آمده و شامل تاقدیسهای و ناودیسهای است که به موازات دیگر چین خوردگیهای زاگرس کشیده شده اند قسمتهای جنوبی و غربی این چین خوردگیها طی دوره کوارترنری ، در نتیجه تجمع آبرفت رودها ، و تدریجاً به صورت سرزمینهای هموار در آمده است

جنس سنگهای این چین‌خوردگی‌ها از نوع مارن آهک، ماسه ، گچ و نمک است رسوبات مناطق هموار از تخریب آن چین خوردگی ها به وجود آمده اند رودها علاوه بر ایجاد تغییر شکل در ناهمواریهای موجود در مسیر خود، موجب عقب نشینی دریا و گسترش خشکی   نیز می شوند بر اساس پژوهشهای انجام شده سالیانه ، حدود 54 متر مربع  از کرانه های شمالی خلیج فارس که در مجاورت خاک خوزستان و کشور عراق قرار دارد در آب دریا پیشرفت می کند

جغرافیای سیاسی دزفول

شهر دزفول مرکز شهرستان دزفول می باشد  و در شمال استان خوزستان و در قسمت جلگه ای آن با مساحتی به اندازه 4762 کیلومتر مربع واقع شده است این شهر در موقعیتی بین 48 درجه و 34 دقیق طول شرقی از نصف النهار گرینویچ و بین 32درجه و 32دقیقه و 8 دقیقه عرض شمالی از استوا قرار گرفته است و ارتفاع این شهر از سطح دریا 120 متر    می باشد

    شهر دزفول در 721 کیلومتری تهران و در فاصله 160 کیلومتری شمال اهواز قرار دارد و از شمال به استان لرستان و از شرق به شوشتر و از جنوب به اهواز و از مغرب به اندیمشک و  ایلام محدود می گردد

    این شهر دارای 3 بخش مرکزی ، چغامیش و سردشت می باشد که این سه بخش از   5 شهر به نامهای صفی آباد ، دزآب ، میانرود ، سردشت و از11 دهستان دیگر تشکیل گردیده است

جغرافیای طبیعی دزفول

بحث در زمینه محیط طبیعی یعنی آن بخش از محیط زیست که محصول عملکرد و عناصر ، عوامل و نیروهای بوده و در غیاب امر به چشم اندازی طبیعی متنوع تجلی می‌نماید

جهت شناخت طبیعت می‌بایست همواره مجموعه عوامل ومنابع طبیعی را دید زیرا در طبیعت همواره مجموعه مطرح است . به یک رودخانه ، تعدادی گیاه ، یک کوه و غیره به تنهائی نمی تواند چشم انداز جالبی داشته باشد بلکه مجموعه پدید آمده از ترکیب و تداخل این عوامل است که چشم انداز جالبی به خود می گیرد و طبیعت نامیده می شود

زلزله خیزی منطقه دزفول

یکی از نزدیک‌ترین نقاط منطقه خوزستان به محل تقاطع دو نوار زلزله خیز زاگرس و انشعاب جنوبی البرز است و به همین سبب این منطقه بارها شاهد زمین لرزه‌هایی  بوده است . لیکن این زلزله ها دارای بزرگی زیادی نبوده و کمتر زلزله‌هایی با بزرگی  5 ریشتر بیشتر گزارش شده است

کلیاتی درباه خوزستان کهن

پیش از طلوع تمدن های تاریخی و حتی هزاران سال پیش از تمدن ایلامی و تمدن‌های بین النهرین اقوامی و مردمانی  که تفکرات فلسفی و اساطیری توأم با ذوق هنری و   نگارگری و افسانه پردازی و تنظیم روابط اجتماعی و صنایع ظریف ابتدائی داشته اند در سرزمین‌های خوزستان و پارس ساکن بوده اند

وجوه اشتراک و التباس بی شماری در مبانی فکری و فلسفی و  هنری و حتی لغوی  اقوام ساکن خوزستان از دیر باز ، یعنی تا حدود چند هزار سال پیش از میلاد مسیح ،   با اقوام و مردمان ساکن نواحی مختلف زاگرس و کوهستانهای البرز و ایران شناسی و   مرکزی وجود داشته است

نظریه ی ورود اقوامی ناشناخته که گفته اند از نقاطی مجهول به سرزمین های نامعلوم وارد شده و قسمتی از آنها در ایران زمین سکونت گزیده اند و تمدنی رابا خود آورده‌اند ، با مطالعه در مبانی فکری و زبان شناسی و مدارک تاریخی و باستان شناسی اقوام قدیمی ساکن خوزستان ، در معرض تردید قوی افتاده و دیگر نمی توان آن نظریه را مانند یا اصل غیر قابل تردید علمی مورد قبول قرار داد

هنر نگارگری و خط نویسی از همین سرزمین خوزستان آغاز شد و یا اگر به درست ، زمانی دراز پیش از دیگران ، یعنی پیش از همسایه شان سومریها ، آغاز دبیری و خط نویسی نکرده اند ، دست کم همزمان با آنها در ابداع خط و نقش و نگار خط نویسی یا خطوط تصویری گام برداشته اند و این خط نویسی و نگارگری دبیری با آنچه بنا بر کشفیات باستان شناسی در سایر نواحی ایران مانند « سگزآباد قزوین » به دست آمده است و جزئی از تمدن کهنسال آغاز ین ایرانی بوده است ، هم آهنگی و هم گامی دارد

    پرستش ارباب انواع ، ستاره شناسی ، و بخصوص آب پرستی ، و پرستش مظاهر آن و نیایش ناهید و یا آناهیتا ، در جلگه ی خوزستان که از هر سوی رودی بزرگ و خروشان سر به دشت فراخ و بارو آن می گذارد بر اساس تکوین و تطور و تکامل فلسفه های فکری و تجلیات هنری و ذوقی و خطوط تصویری و نقوش فرهنگی  و مذهبی و تمدنی اساطیری و اساس مذاهب این منطقه از جهان بوده است

آثار پرستش آب و مظهر عمده یا ایزد بانوی بزرگ آن ناهید ـ آناهیتا و آثار نیایش ایزد پرجلال دیگر دنیای قدیم یعنی تیر ـ عطارد ، در فرهنگ و تمدن این سرزمین عقاید دینی و فرهنگ عامه ی آن اثر گذاشته و تا به امروز هم قسمت هائی از آن در ذهن و فکر مردم آن دیار پا برجاست و این اعتقادات در فرهنگ ودائی هندی ونزد اقوام هند ایرانی و اقوام بین النهرین هم نفوذ و اعتبار تأثیر کامل یافته و آثار آن در ادبیان سنگ نبشته و نقوش سفالینه و آراء و عقاید مذاهب قدیمی بین النهرین و هند و سند محفوظ و مکشوف است

آثار و مظاهر فکری و ستایش تیر و ناهید دو خدای نامور خوزستان بین النهرین قدیم در ادبیات زردشتی در « اوستا» و «یشت ها » المثال آن به خوبی نمایان است و تا به زمان ما با نام های « آبان یشت » و « تیشتر یشت » و « رام یشت » و امثال آن به جای مانده است

آثار تاریخی

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی مقاله پروتکل I2C (ویژگی ها و کاربردها ) فایل ورد

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله پروتکل I2C (ویژگی ها و کاربردها ) فایل ورد (word) دارای 44 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله پروتکل I2C (ویژگی ها و کاربردها ) فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله پروتکل I2C (ویژگی ها و کاربردها ) فایل ورد (word)

چکیده

چگونه تبادل دیتا انجام می پذیرد؟

یک بیت در هر زمان یا یک بایت بطور کامل

یک کاراکتر در یک زمان یا یک جمله کامل

فرستنده و گیرنده

اتصال صحیح

تبادل شفاف (transparent communication)

ساختار Master-Slave

سرعت انتقال

مدوله سازی

Handshaking

Handshaking نرم افزاری

Handshaking سخت افزاری

مدل سیستمهای باز open systems model

تاریخچه I2

مزایای باس برای طراح

مزایای باس I2C برای تولید کنندگان

سخت افزار باس I2C

فرمت انتقال داده ها

مساله همزمان سازی پالس ساعت

مساله داوری و حاکمیت یک Master

آدرس دهی

آدرس دهی 7 بیتی

آدرس دهی 10 بیتی

تحولات در Fast-mode

تحولات در High Speed-mode (HS-mode)

فرمت ارسال داده های سریال در HS-mode

سایر کاربردها

مراجع

چکیده

­­در دنیای صنعتی امروز ، انتقال دیتا به عنوان یکی از مهمترین بخشهای پروسه های کنترلی شناخته شده است و طراحان در تلاش برای بوجود آمدن پروتکل های جدیدی با ایمنی ، صحت و سرعت بالا در انتقال دیتا هستند. در این مقاله ، در ابتدا به معرفی تبادل دیتا (Data Communication) پرداخته و برخی از مباحث کلیدی آن از جمله ارتباط سریال و موازی ، فزستنده و گیرنده ، اتصالات و تبادل شفاف ، ساختار Master-Slave ، سرعت انتقال ، مدوله سازی ، Handshaking را مختصراً توضیح می دهیم. سپس به قسمت اصلی مقاله ، معرفی پروتکل I2C می پردازیم . این پروتکل توسط شرکت فیلیپس در دهه 1980 جهت ارتباط دستگاههای TV با پردازشگر ابداع شده است. که بدلیل سادگی و سرعت مناسب آن مورد توجه دیگر سازندگان قطعات الکترونیک قرار گرفت و هم اکنون به عنوان یکی از پروتکل های کاربردی در صنعت شناخته شده است. در این مقاله به جزئیات فنی این پروتکل و کاربردهای آن در بخشهای مختلف پرداخته ایم

کلمات کلیدی :

I2C ، میکروکنترلر، همزمان سازی، SDA ، SCL ، Handshaking ، Baud rate ، DTE ، DCE ، Master ، Slave ، OSI ، Wired-AND ، open-collector ، open-drain ، current-source ، Arbitration ، Acknowledge ، RS-232 ، SERVO ، Hub ، Repeater ، Extender ، GPIO ، Multiplexer ، LED

 چگونه تبادل دیتا انجام می پذیرد؟

هدف از تبادل دیتا ، انتقال دیت بین 2 یا تعداد بیشتری واحد می باشد. به عنوان یک اصل ، آنها می توانند کاراکتر، دستورات باشند که نیاز به نمایش دارند.ساده ترین سطح زبان کامپیوتر ، کاراکترهای باینری است که شامل 7 یا 8 ، عدد صفر یا یک می باشد. اکثر کامپیوترها با این سطح کار می کنند

تبادل دیتا اساساً با صفر و یک صورت می گیرد.

یکی از استانداردهای معمول در کامپیوترها ، استاندارد ASCII می باشد که شامل 128 کاراکتر است که هر کدام از آنها از 7 بیت تشکیل شده است. باید توجه داشت که ارتباطات در داخل کامپیوتر با سرعت زیادی انجام می شود و برای ارتباط با محیط خارج باید ارتباطات همزمان شوند و همچنین باید صحت تبادل دیتا ، کنترل شود

استانداردهای مختلفی از ASCII وجود دارد. به عنوان مثال Extended ASCII که از هشتمین بیت نیز برای انتقال data استفاده می کند

یک بیت در هر زمان یا یک بایت بطور کامل

دو روش برای انتقال دیتا وجود دارد

 1-  سریال

2-  موازی

 در انتقال موازی ، برای هر بیت یک مسیر در نظر گرفته شده است. بنابراین کاراکترها می توانند بطور همزمان ارسال شوند. با توجه به این مزیت، که سرعت بالای انتقال است این روش در سیستمهای ارتباطی کوتاه مورد استفاده قرار می گیرد

در مقابل ، در روش سریال هر بیت در هر لحظه فرستاده می شود. بنابراین پروتکل ارتباطی ، باید بتواند برای مقصد ، ابتدا و انتها را مشخص کند. علاوه بر این، سرعت انتقال نیز با واحد bit/s معرفی می شود

یک کاراکتر در یک زمان یا یک جمله کامل

ما دو روش برای انتقال سریال داریم

1-     انتقال غیر همزمان (Asynchronous)  

2-     انتقال همزمان (synchronous)

در انتقال غیر همزمان ، ترانسمیتر، کاراکترها را در یک لحظه با بیت start و stop می فرستد. و گیرنده هر بیت start را که دریافت می کند، بقیه بیتها را به عنوان کاراکتر تفسیر می کند. و بیت stop گیرنده را ریست می کند. در حدود 90 تا 95 درصد از انتقال نوع سریال data بصورت غیر همزمان است

در انتقال همزمان همه پیام ها در یک لحظه فرستاده می شود. سرعت انتقال توسط خط clock بر روی یک سیم جداگانه یا بصورت مدوله شده بر روی سیگنال دیتا ، تعیین می شود. عیب روش غیر همزمان در مقابل روش همزمان این است که حدود 20 الی 25 درصد پیغام شامل بیتهای پریتی می باشد

فرستنده و گیرنده

در مبحث تبادل دیتا ، سخت افزارهایی با نام فرستنده و گیرنده وجود دارد. مانند PC و ربات که می توانند هم به عنوان گیرنده و هم به صورت فرستنده در یک زمان عمل کنند

این انتقال به سه روش می تواند انجام شود

1-     simplex : انتقال دیتا تنها یک طرفه است و از جانب فرستنده به گیرنده ، روی یک line می باشد

2-     Half duplex : انتقال دیتا ، به صورت دو طرفه می باشد ولی نه بصورت همزمان بلکه روی دو line جداگانه انجام می پذیرد

3-     Full duplex : انتقال دیتا ، به صورت دو طرفه ، همزمان روی یک line انجام می پذیرد.(مانند انتقال دیتا در مکالمات تلفنی)

اتصال صحیح

DTE(data terminal equipment) و DCE(data communication equipment) از جمله اصطلاحاتی است که در تبادل دیتا وجود دارد. کامپیوترها و ترمینالها معمولاً DTE هستند، مودم و سخت افزارهای ارتباطی معمولاً DCE هستند در حالی که تجهیزات دیگری تظیر مولتی پلکسرها و پرینترها می توانند هم DTE و هم  و هم DCE باشند. در DTE پینهای استفاده شده برای انتقال و دریافت دیتا متفاوت با پینهای کانکتور DCE می باشند. بدین ترتیب می توان DTE را مستقیماً به DCE متصل کرد. در صورتی که دو DCE را به هم متصل کنیم مجبوریم که فرمت اتصال را تغییر دهیم تا خط TD(Transmit Data) بر خط RD(receive data) منطبق شود

تبادل شفاف (transparent communication)

در سیستمهای کامپیوتری که بوسیله تعدادی مودم با هم شبکه شده اند از ارتباط شفاف استفاده می کند. شفافیت به معنای این است که همه واحدها همه پیغامها را می شنوند

ساختار Master-Slave

بخش گسترده ای از شبکه های صنعتی از این ساختار استفاده می کنند بدین صورت که چندین Master پیغام ها را بطور متناوب به Slaveهایی که پاسخ می دهند می فرستد. این توالی را polling می نامند. در این سیستم هر Slave آدرس مخصوص به خود را دارد

Master فرمان خود را به همراه آدرس Slave مورد نظر می فرستد. Slave مورد نظر پس از تشخیص آدرس ، فرمان را انجام داده و در بعضی مواقع سنگنال تاییدی برای master  می فرستد تا به کار خود ادامه دهد

ساختار و شکل آدرس و پیغام بستگی به نوع پروتکل ارتباطی که استفاده می شود، دارد. پیغامی که برای همه slave  ها فرستاده می شود پیغام broadcast  نامیده می شود. این می تواند پیغامی باشد که توسط master  به تمامی slave  ها دستور داده می شود که آن وظیفه را انجام می دهند. به عنوان مثال می توان plc  های کنترل کننده آژیر را نام برد. درهنگام خطر همه آژیرها باید به صدا درآیند بنابراین یک پیغام broadcast  باید فرستاده شود

سرعت انتقال

همواره بهینه ترین سرعت ، بیشترین سرعت نیست بلکه باید خطای انتقال و ارتباطات را نیز در نظر گفت.نوع کابل و فاصله سرعت بهینه را تعیین می کند.در این صورت ما به امنیت بالا و قابل اطمینان در انتقال دیتا دست می یابیم

برای انتقال دیتا دیجیتال به وسیله سیم های مسی باید در ابتدا تغییر شکل پیدا کند

کابل ارتباطی سبب تضعیف و متغیرشدن سیگنال می شوند که در سرعتهای بالا این اثرها می تواند بحرانی باشند

دو اصطلاح که در این مبحث وجود دارد bit/s و baud rate می باشند. سرعت انتقال با bit/s اندازه گیری می شود. بطور تقریبی برای انتقال هر کاراکتر 10 بیت نیاز است بنابراین می تواند با سرعت 9600 bit/s تقریباً 960 کاراکتر را در ثانیه انتقال داد

برای تغییر شکل سیگنال پیش از فرستادن به شبکه از مودم استفاده می شود. مودم ، سیگنال و baud rate را تغییر می دهد.  Baud rate تعیین می کند سیگنال در هر ثانیه چند بار تغییر شکل پیدا می کند (مدوله می شود). هر تغییر شکل در سیگنال در واقع ایجاد بسته ای است که در طول خط به سوی مودم گیرنده فرستاده می شود و در آنجا کدگشایی شده و دوبار اطلاعات به دیجیتال تبدیل می شود

در مودمهای short-haul (برای مسیرهای کوتاه) سیگنال تغییر شکل پیدا نمی کند و همان چیزی که فرستاده می شود در مودم گیرنده دریافت می شود و به صورت Transparent ارتباط برقرار می کنند

مودمهای PTT مانند مودمهای short-haul عمل می کنند با این تفاوت که بافری دارند که دیتا را قبل از فرستادن ذخیره می کند. با توجه به baud rate میزان سرعت انتقال دیتا مشخص می شود به عنوان مثال اگر مودم بتواند با 1400 baud   کار کند و در هر انتقال 4 بیت داشته باشیم باید سرعت انتقال 9600 bit/s باشد

مدوله سازی

سیگنالهای دیتا باید برای انتقال دیتا در انواع کابلها ، تغییر شکل پیدا کرده و سازگار شوند.سطح های دیجیتال برای کابل انتخابی مورد نظر به فرمی قابل خواندن تغییر داده شود

سه نوع مدوله سازی وجود دارد

1- مدوله سازی فرکانس

فرکانسهای مختلفی برای انتقال سطوح دیجیتال 0 و 1 استفاده می شود

2- مدوله سازی فاز

برای انتقال سطوح دیجیتال 0 و 1 ازشیفت فازی ناگهانی سیگنال سینوسی حامل استفاده می کند.این روش معمول در مودمهای  PTT  در شبکه های ارتباطی راه دور استفاده می شود

3- مدوله سازی دامنه

ازقدرت ودامنه سیگنال ارسالی برای نشان دادن سطح 1و0 استفاده می کند

4- مدوله سازی دامنه و فاز

ترکیبی است که اجازه انتقال بیتهای بیشتری در هر baud  را میدهد

Handshaking

Handshaking روشی برای تجهیزات ارتباط دیتا است تا بتوانند جریان دیتا بین دستگاه هایی که به شبکه متصل هستندرا کنترل کند. به خصوص در مواردی که یکی از دستگاه ها نسبت به بقیه کندتر باشند

دونوع Handshaking وجوددارد:  نرم افزاری و سخت افزاری

زمانی را در نظر بگیرید که بین کامپیوتر و پرینتر ارتباط بر قرار کرده اید . حال اگر بخواهید اطلاعات را با سرعت بیشتری از آ نچه پرینتر چاب میکند،بفرستید.دستگاه پرینتر این قابلیت را دارد که اطلاعات اضافی را در یک بافر ذخیره کند.در اینجا هنگامی که بافر پر می شود با  Handshaking نرم افزاری یا سخت افزاری ، کامپیوتر را از این مساله آگاه کرد

مثال دیگر در استفاده از مودم می باشد . سرعت دیتا بین کامپیوتر و مودم معمولا بیشتر از ان است که خطوط تلفن پشتیبانی می کند بنابراین مودم باید از این روش استفاده کند تا به کامپیوتر اطلاع دهد با سرعت کمتری دیتا را انتقال دهد

Handshaking نرم افزاری

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی تحقیق مقایسه نگرش مذهبی و سلامت روانی دانشجویان د

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی تحقیق مقایسه نگرش مذهبی و سلامت روانی دانشجویان دختر و پسر فایل ورد (word) دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی تحقیق مقایسه نگرش مذهبی و سلامت روانی دانشجویان دختر و پسر فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی تحقیق مقایسه نگرش مذهبی و سلامت روانی دانشجویان دختر و پسر فایل ورد (word)

چکیده  
مقدمه  
هدف پژوهش  
جامعه آماری، نمونه و روش نمونه‌گیری  
ابزار اندازه‌گیری  
الف) پرسش‌نامه نگرش‌سنج مذهبی  
ب ـ پرسش‌نامه سلامت روانی (SCL-25)  
یافته‌های تحقیق الف) یافته‌های توصیفی  
ب ـ یافته‌های مربوط به فرضیه‌های پژوهش  
بحث و نتیجه گیری  
منابع  

بخشی از منابع و مراجع پروژه پروژه دانشجویی تحقیق مقایسه نگرش مذهبی و سلامت روانی دانشجویان دختر و پسر فایل ورد (word)

ـ آرین، خدیجه؛ منصور، محمود و دلاور، علی، بررسی رابطه بین دینداری و روان درستی ایرانیان مقیم کانادا، رساله دکتری، دانشگاه علوم پژشکی و خدمات بهداشتی ایران، 1387

ـ چراغی، مونا و مولوی، حسین، «رابطه بین ابعاد مختلف دینداری و سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه اصفهان»، پژوهش‌های تربیتی و روان‌شناختی، ش 2، سال دوم، 1385، صفحه 1-22

ـ خانه کشی، علی، رابطه التزام عملی به اعتقادات مذهبی با سلامت روانی و هویت یابی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان، مقاله ارائه شده در همایش ملی روان شناسی و کاربرد آن در جامعه، مرودشت، 1387، ص 36

ـ خداپناهی، محمد و خوانین زاده، مرجان، «بررسی ساخت شخصیت در جهت‌گیری مذهبی دانشجویان»، مجله روان‌شناسی، ش 14، 1379، صفحه 185-204

ـ خدایاری فرد، محمد و غباری بناب، باقر، تهیه مقیاس اندازه گیری اعتقادات و نگرش مذهبی دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، 1373

ـ شریفی، طیبه، بررسی رابطه نگرش مذهبی با افسردگی، اضطراب، پرخاشگری، سلامت عمومی و شکیبایی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، 1381

ـ طهماسبی پور، نجف و کمانگیری، مرتضی، بررسی ارتباط نگرش مذهبی با میزان اضطراب، افسردگی و سلامت روانی گروهی از بیماران بیمارستان‌های شهدای 7 تیر و مجتمع حضرت رسول اکرمˆ، پایان‌نامه دکتری پزشکی، 1375

ـ مجدیان، محمد، بررسی نگرش مذهبی دانشجویان ورودی به دانشگاه تربیت معلم و رابطه آن با میزان عزت نفس و منبع کنترل، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم، 1380

ـ محمدی، داود و مهرابی زاده هنرمند، مهناز، «ارتباط نگرش مذهبی با مکان کنترل و نقش جنسیت»، پژوهش‌های روان شناختی، ش 3 و 4، 1385، صفحه 47-64

ـ میرهاشمیان، حمیرا، «تأثیر اعتقادات مذهبی در شکل گیری مکان کنترل و نیمرخ روانی دانشجویان دانشگاه‌های تهران»، فصل‌نامه دانشگاه آزاد اسلامی، 1378

ـ نجاراصل، صدیقه، بررسی رابطه بین نگرش مذهبی با مفهوم از خویشتن و سلامت عمومی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، 1384

ـ نجاریان، بهمن و داوودی، ایران، «ساخت و اعتباریابی SCL-25 (فرم کوتاه مدت SCL-90-R)»، روان‌شناسی، ش 18، سال پنجم، 1380، ص 136- 149

ـ نجفی، محمود، بررسی رابطه کارایی خانواده و دینداری با بحران هویت دانش‌آموزان دختر و پسر پایه سوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 82-81، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، 1382

Beti-Hallahme, B. & Argyle, M, The Psychology of Religious Behavior, Belief and Experience, New York, Routledge,

Brown, L. B, The psychology of Religious Blife, London, Academic Press In,

Donahu, M. J, Religion and the well- being of adolescents, Journal of Social Issues, 51,145-160, 1995

Egan, E, Kroll, J, Carey, K, Johnson, M., & Erickson, P, Eysenck personality scales and religiosity in a US outpatent sample. Personaliy and Individual Differences, 37,1023-1031,

Ferraro, K. F. & Kell-Moore, J. A, Religious consolation among men and women: Do health problems spuseeking Journal for the Scientific Study of Religion. 39,220-234,

Francis, L. J, Religion, neuroticism, psychoticism, In J. F. Schmaker (ed.), Religion and Mental Health (p. 149-160). New York: Oxford University Press,

Francis, L. J, The psychology of gender differences in religion: A review of empirical research.Religion,27, 81-96,

Loewenthal, K. M., Macleod, A. K. & Cinnirella, M, Are women  more religious than menGender differences in religious activity among different religious groups in the UK. Personaliy and Individual Differences, 32, 133-139,

Lewis, C. A. & Maltby, J, Religious attitude and practice: The relationship with obsessionality.Personaliy and Individual Differences, 19, 105-108,

Stark, R, Physiology and faith: Addressing the universal gender difference in religious commitment.Journal for the Scientific Study of Religion, 41, 495-507,

Suchman. A. L. & Mathews, D. A, What maks the doctor patient relationship therapeutic: exploring the comexional dimension of patient car. Annals of Internal medical. P. 125-130,

چکیده

هدف از این پژوهش، مقایسه نگرش مذهبی و سلامت روانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان است. جامعه آماری این پژوهش، همه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان در سال تحصیلی 88ـ1387 و نمونه آن را 180 نفر از دانشجویان (90 دانشجوی پسر و 90 دانشجوی دختر تشکیل می‌دهد)، که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ایی انتخاب شده‌اند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش عبارتند از: پرسش‌نامه نگرش‌سنج مذهبی و پرسش‌‌نامه سلامت روانی (25-SCL). طرح پژوهش نیز از نوع مقایسه‌ایی است. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها، افزون بر روش‌های آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار، از روش آمار استنباطی همانند t تست گروه‌های مستقل استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون t گروه‌های مستقل نشان داد که، بین نگرش مذهبی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد، ولی بین سلامت روانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان تفاوت معناداری مشاهده نشد

کلید واژه‌ها: نگرش مذهبی، سلامت روانی، تفاوت‌های جنسیتی

 

مقدمه

انسان موجودی چند بعدی، پیچیده و پر رمز و راز است و علم با همه پیشرفت‌ها و گستردگی خود، هم‌چنان در کشف هزاران سِر از اسرار وجودی انسان ناتوان و حیران مانده است؛ دنیای روان انسان به مراتب از دنیای جسم او ناشناخته‌تر مانده است. این عدم شناخت، به بروز بیماری‌های گوناگون منجر شده است که راه‌حل‌ها و درمان‌های قطعی برای بعضی از آنها حاصل شده است، ولی بسیاری از آنها تاکنون کاملاً شناخته شده نیستند. از آنجایی که پیشگیری به مراتب بهتر از درمان است، لازم است به منظور جلوگیری از افزایش شیوع بیماری‌های روانی، از جمله اضطراب و افسردگی و غیره که منجر به ناتوانایی‌هایی گسترده می‌شوند، اقدامات پیشگیرانه شناسایی و اجرا شود و با توصیه‌های لازم بهداشت روانی،1 از بروز این بیماری‌ها که در آینده حیات بشریت را تهدید خواهند کرد، جلوگیری گردد. شناخت این اقدامات، نیاز به شناخت واقعیت روان انسان دارد تا توصیه‌ها و اقداماتی از جنس و سنخ روان انسان شناسایی و ارائه گردد. این امر مهم تحقق نمی‌یابد مگر اینکه فطرت آدمی با توجه به دستورها و راهنمایی‌های خالق هستی، خوب شناسایی و درک گردد. روان آدمی از نظر فلسفی از مجردات است و موجود مجرد جز از مجردات تأثیر نخواهد پذیرفت. سنگ چون ماده است، از ضربه، باد و آب که جزو مادیاتند، تأثیر می‌پذیرد و خرد می‌شود. انسان که مجرد است، از مجرداتی مثل گناه، غیبت، تهمت، حسد، خوبی، عبادت و عمل خالص و نیت خیر اثر می‌پذیرد.2

بنابراین، برای پیشگیری از بروز حالات عدم تعادل روانی و خارج شدن انسان از خط صراط مستقیم، باید بازگشت به فطرت پاک الهی را توصیه کرد، تا انسان به دور از عوامل تحریکی خارج‌کننده از صراط مستقیم، به این راه راست پای‌نهد و منحرف نگردد. اینجا نقطه عطف ارتباط بین دین و بهداشت روانی است؛ زیرا بهداشت روانی نیاز به شناخت کامل روان انسان دارد؛ دین نشئت گرفته از علم الهی است و خالق، از روان مخلوق خود شناخت کامل دارد. بنابراین، دین می‌تواند اطلاعات جامعی درباره روان انسان ارائه کند و آموزه‌های آن می‌تواند راهنمای کاملی برای رعایت بهداشت روانی باشد.3

دین به شکل خاصی در هر فرهنگ شناخته‌شده‌ایی وجود دارد.4 همچنین دین یک واقعیت مشخص عینی است که مورخان آن را مطالعه می‌کنند. دین را می‌توان از دیدگاه آیین‌ها، شخصیت‌های نمادین و انواع دعاها بررسی کرد. فرد دین‌دار به نوعی با یک منبع الهی و منبع آفرینش که بر زندگی بشر و امور طبیعی تأثیر دارد، ارتباط برقرار می‌کند

نقش دین در بهداشت و شفا از قرن‌های بسیار دور شناخته شده است. در طول هزاران سال، مذهب و پزشکی در مداوا و کاهش رنج‌های انسان شریک بوده‌اند.5

همان‌طور که مشاهده خواهیم کرد، از جمله یافته‌های این پژوهش، تفاوت‌های جنسیتی در مذهب و سلامت روانی است. در بعضی از پژوهش‌ها، گزارش شده که شدت نگرش‌های مذهبی در زنان بیشتر از مردان است.6 برای مثال، داناهیو7 از نظر نگرش‌های مذهبی و فرارو و کلی‌ـ مور8 از نظر درخواست مشاوره مذهبی، بین دو جنس تفاوت معناداری یافتند. قوی‌تر بودن نگرش‌های مذهبی در زنان در چند پژوهش داخلی نیز به دست آمده است.9

در پژوهشی که همایون فرد نجام داد، مشخص شد که بین نوجوانان دختر و پسر تفاوت معناداری در زمینه ارزش‌های دینی، سیاسی، فطری، اجتماعی و هنری وجود دارد. بنابراین، نتایج، دختران به ترتیب در ارزش‌های دینی، سیاسی، فطری، هنری و اقتصادی در اولویتند.10

ابراهیمی گزارش می‌کند که در75 از دانشجویان دانشگاه اصفهان گرایش دینی وجود دارد و دانشگاه بر افکار و اعمال دینی 40% از دانشجویان تأثیر گذاشته است و دانشجویان مؤنث، در این زمینه در مقایسه با دانشجویان مذکر برتری داشته‌اند.11

اسلامی و همکاران نیز به بررسی رابطه بین افسردگی و نگرش‌های مذهبی در دانش‌آموزان پرداختند. نتایج تحقیق آنها نیز مؤید وجود رابطه معکوس بین شدت افسردگی و نمرات آزمون نگرش‌های مذهبی بود. از دیگر یافته‌های این پژوهش‌ آن بود که تفاوت معناداری در میزان جهت‌گیری مذهبی و افسردگی در دانش‌آموزان دختر و پسر وجود ندارد.12

در پژوهشی که نجفی13 انجام داد، مشخص شد که بین دین‌داری دختران و پسران تفاوت معناداری وجود دارد، به این معنا که دختران به مراتب بیشتر از پسران پایبند به مذهب هستند و باورهای مذهبی بالاتری دارند

نتایج تحقیق نجار اصل14 نشان داد که نگرش مذهبی با اختلال در سلامت عمومی رابطه منفی و با مفهوم از خویشتن، رابطه مثبت دارد؛ همین‌طور بین آزمودنی‌های مذکر و مؤنث از لحاظ نگرش مذهبی اختلاف معناداری وجود دارد، لکن تفاوت نمره‌های آزمودنی‌های مذکر و مؤنث در متغیرهای سلامت عمومی و مفهوم از خویش معنادار نبود

محمدی و مهرابی‌زاده هنرمند15 در پژوهشی که با عنوان «ارتباط نگرش مذهبی با مکان کنترل و نقش جنسیت» انجام داند دادند، به این نتیجه رسیدند که بین دانشجویان دختر و پسر از نظر نگرش مذهبی تفاوت معناداری وجود دارد و به عبارتی، تفاوت نمره دانشجویان دختر در نگرش مذهبی و مؤلفه‌های آن، به‌طور معناداری بیشتر از دانشجویان پسر بود

چراغی و مولوی16 در پژوهشی به بررسی رابطه ابعاد مختلف دین‌داری و سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه اصفهان پرداختند. نتایج این پژوهش نشان داد که تفاوت بین نمرات دین‌داری دانشجویان دو جنس از نظر آماری معنادار نیست. همچنین مقایسه نمرات سلامت عمومی دختران و پسران نیز نشان داد که تفاوت معناداری در نمرات سلامت عمومی دختران و پسران وجود ندارد

خانه کشی17 در پژوهشی با عنوان «رابطه التزام عملی به اعتقادات مذهبی با سلامت روانی و هویت‌یابی دانشجویان دختر و پسر» نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر از لحاظ التزام عملی به اعتقادات مذهبی تفاوت معناداری وجود دارد. بر اساس نتایج این پژوهش، نمرات معیار لزوم عمل بر اساس اعتقادات مذهبی در دانشجویان مؤنث به‌طور معناداری بیشتر از دانشجویان مذکر بود، ولی بین سلامت روانی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری ملاحظه نشد

هدف پژوهش

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر
<   <<   51   52   53   54   55   >>   >