سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پروژه دانشجویی مقاله در مورد آیش بندی و تناوب زمین فایل ورد (wor

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله در مورد آیش بندی و تناوب زمین فایل ورد (word) دارای 85 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله در مورد آیش بندی و تناوب زمین فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله در مورد آیش بندی و تناوب زمین فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله در مورد آیش بندی و تناوب زمین فایل ورد (word) :

آیش بندی و تناوب زمین

کاشت مکرر یک محصول در یک قطعه زمین و کاشت مداوم زمین باعث تراکم عوامل نامساعد شده و ادامه زراعت را در آن زمین غیر ممکن می سازد . اگر یک کشاورز ، تنها یک محصول در مزرعه خود بکارد یا در یک قطعه زمین همیشه فقط یک نوع محصول تولید کند ، نه تنها از کار و سرمایه خود حداکثر بازده را نخواهد داشت بلکه با مسائلی از قبیل نقصان تدریجی محصول، توسعه بیماریها و

آفات، گسترس علفهای هرزو نقصان باروری خاک، نوسانات قیمت محصول در بازار و عوامل نامساعد محیطی روبرو خواهد گردید که در مدت کوتاهی مجموعه این عوامل موجب ورشکستگی او خواهد شد و برای دوری از این مشکلات بایستی تولید دو یا چند محصول را مورد توجه قرار داده و برای زراعت خود برنامه مدون داشته باشد.

آیش‌بندی و تناوب زمین
1 آیش بندی Fallowing : عبارت است از تقسیم زمین به قطعات حتی الامکان مساوی برای کشت محصولات مورد نظر .
2 آیشFallow : عبارت است از ناکاشت گذاشتن زمین برای یک یا چند سال به خاطر کمبود امکانات یا آب ویا برای تقویت زمین .
3 تناوبRotation :عبارت است از تسلسل کاشت گیاهان مختلف در یک قطعه زمین بر طبق نظم و ترتیب معین طی سالهای مختلف که به آن گراش زراعی نیز می گویند.
4 دوره تناوب Rotation Period : عبارت است از زمان بین دو عبور یک کشت در هر قطعه از زمین که به آن طول یک تناوب نیز گفته می شود .یعنی تعداد کل سالهایی که در طول آن محصولات معین زمانی را اشغال می کنند و میتوان مجددا“ آن را شروع نمود .

آیش بندیFallowing
پس از مطالعه دقیق عوامل طبیعی و عوامل اقتصادی و مطالعه گیاهان مختلفی که کشت آنها در مزرعه مورد نظر امکان پذیر است ، بالاخره گیاهانی را که باید کشت شوند انتخاب و سطح کشت هر یک از آنها را معلوم می نمایند ، سپس قطعات مختلف مزرعه را بسته به نوع گیا

هانی که عملیات کشاورزی مشابه دارند و موقع کشت آنها یک فصل است قسمت بندی می کنند و در هر قسمت زراعت های مشابه را می کارند ، این عمل را آیش بندی (Fallowing) گویند .
مثلا“ قسمتی از اراضی را برای کشت غلات پاییزه از قبیل گندم و جو که عملیات زراعی و فصل کشت مشابه دارند و قسمت دیگر را برای کشت گیاهان صیفی از قبیل چغندر قن

د و پنبه که فصل کشت آنها در بهاره و عملیات کشت و تهیه زمین آنها نیز مشابه است ، اختصاص می دهند و ممکن است قسمتی از زمین را هم بدون کاشت بگذارند و چیزی در آن نکارند و این تقسیم اراضی را به شتوی کاری، صیفی کاری و نکاشت گذاردن را آیش بندی سه قسمتی می نامند.
حال اگر علاوه بر این سه قسمت ،قسمتی نیزیونجه یا شبدرکاری نمایند ، آیش بندی چهار قسمتی خواهد بود . بنابراین آیش بندی عبارت است از قسمت بندی اراضی به قطعاتی که از لحاظ عملیات کشاورزی و فصل کشت گیاهانی که در آن می کارند مشابه باشند.

آیش Fallow
زمینی را آیش می گویند که برای یک یا چند فصل زراعی کشت نگردد .آیش یکی از روشهای متداول در تمام مناطق نیمه خشک جهان است و در ایران نیز به مقدار وسیعی معمول می باشد .در مناطقی که رابطه نزولات آسمانی و تبخیر و تعرق طوری است که باران کافی برای تولید همه ساله محصول وجود ندارد ، آیش ضروری است . با اینکه آیش گذاردن زمین باعث افزایش هزینه واحد زراعی می گردد ولی در بیشتر موارد این افزایش هزینه با اضافه عملکرد جبران میگردد .
اهداف آیش
1 بهبود حاصل خیزی خاک.
2 ذخیره رطوبت در خاک.
3 کنترل علفهای هرز.
4 کنترل فرسایش خاک.
5 کنترل آفات و بیماریها .
6 به دست آوردن فرصت لازم برای تهیه زمین.

هدف از آیش تابستانه
سیستمی از مدیریت رطوبت که به طور گسترده ای در مناطق نیمه خشک دنیا استفاده میشود شامل آیش تابستانه است . آیش تابستانه باعث می شود تولید محصولات زراعی به مناطق خشک دنیا هم توسعه یابد . هدف از آن ذخیره رطوبت خاک به منظور جبران بارندگی سالانه است که به زحمت برای کاشت سودمند محصولات بر اساس سالانه کافی است.
عملیات سنتی آیش تابستانه شامل آیش زمین بدون کشت برای تمام فصل رویشی است ولی چنانچه نیاز باشد خاک کولتیواتور زده میشود یا با علف کش برای ممانعت از رشد علفهای هرز و تعرق آنها سمپاشی می شوند . بدین ترتیب مدت زمانی که ذخایر آب و خاک برای محصول بعدی مجدداً جبران می شود ، افزایش می یابد .

کارائی حفاظت آب در آیش تابستانه

آیش تابستانه را نمی توان به عنوان یک روش کارآمد برای حفاظت آب در نظر گرفت زیرا حدود 50% بارندگی تابستانه بر روی خاک بدون پوشش از طریق تبخیر و حدود 30 تا 35% از طریق نفوذ عمقی به پایینتر از منطقه ریشه دهی گیاه زراعی تلف می شود و فقط 15 تا 25% در بخش دو متری خاک برای استفاده بوسیله گیاه زراعی بعدی باقی می ماند .
درصد واقعی بارندگی ذخیره شده به تیپ خاک ، مقدار بارندگی و ارد.آیش تابستانه به طور وسیعی در تولید ارقام زمستانه و بهاره استفاده می شود . در جنوب دشتهای وسیع ایالات متحده گندم زمستانه به صورت متناوب با آیش تابستانه زمانی عملی است که کل بارندگی سالانه کمتر از 55 تا 60 سانتی متر باشد . در مرکز دشتهای وسیع گندم بهاره در تناوب جایگزین گندم زمستانه می شود ، زیرا مرگ تابستانه گیاهان زراعی مشکل آفرین است و آیش تابستانه در بارندگی سالانه 45 تا 50 سانتی متر به کار می رود و در شمال دشتهای وسیع در 35 تا 40 سانتی متر ، باران سالانه از آیش استفاده می شود .

تناوب زراعی
چنانچه زارعی فقط به تولید یک محصول در مزرعه خود بپردازد و یا همیشه یک محصول را درقطعه زمین بکارد ، نه تنها حداکثر بازده را از کار و عوامل تولید در دراز مدت به دست نمی آورد ، بلکه با مسائلی از قبیل نقصان تدریجی عملکرد طی سالهای متوالی ، توسعه علفهای هرز ، آفات و بیماریهای گیاهی ، فرسایش و نقصان باروری خاک ، عدم بهره گیری از عوامل تولید مانند آب آبیاری ، نیروی کار و ماشین آلات در بخشی از سال و در نتیجه به هدر رفتن سرمایه ، نوسانات قیمت محصول دربازار و عوامل نامساعد محیطی پیش بینی نشده روبرو می گردد.
مجموعه این عوامل موجب شکست سیستم تولید در کوتاه مدت یا دراز مدت خواهد شد . زارع می بایستی برای پرهیز از این مشکلات تولید، دو یا چند محصول را در مزرعه خود مورد توجه قرار دهد ، از کاشت مداوم یک محصول در یک قطعه زمین خودداری نماید و اصول تناوب زراعی را رعایت کند .
توالی زمان کاشت محصولات مختلف را در یک قطعه زمین با ترتیب ثابت تناوب (Rotation ) زراعی می گویند . تناوب زراعی مطلوب آنست که باعث افزایش عملکرد محصولات مورد کاشت ( نسبت به کاشت مستمر آنها در یک قطعه زمین ) گشته ، سبب حفاظت آب خاک شده و بازده کار و سرمایه را افزایش دهد .
در جهت نیل به این هدف پاره ای اصول اساسی به شرح زیر در انتخاب گیاهان زراعی پیوسته باید مراعات گردد :

1 گیاهان زراعی برای تناوب طوری باید انتخاب شوند که قدرت جذب عناصر غذایی ، آب و همچنین عمق نفوذ سیستم های ریشه ای آنها مشابه نباشند .
2 از انتخاب گیاهانی که بیماریهای مشترک دارند ، اجتناب گردد .
3 گیاهانی باید انتخاب شوند که از نظر جذب عناصر غذایی

و رطوبت و ترشحات سمی اثرات سوئی بر روی گیاهان بعدی نداشته باشد .
4 گیاهان مورد استفاده در سیستم تناوبی طوری باید انتخاب شوند که در مواقع مشابه سال به حداکثر آب و نیروی کارگری نیاز نداشته باشد .

مزایای تناوب زراعی صحیح
یک تناوب زراعی که به حفظ حاصلخیزی و باروری خاک کمک می کند ، در صورتیکه به طور صحیح برنامه ریزی شده باشد نسبت به یک کشت تک محصولی یا زراعت های پیاپی تصادفی دارای مزایای زیادی می باشد که منافع حاصل از آن عبارتند از :
1 افزایش محصول : یک طرح تناوب خوب در طولانی مدت به جای تخلیه کردن مواد غذایی و حاصل خیزی خاک آن را نگهداری نموده و بهبود می بخشد و با تداوم حاصل خیزی خاک باعث افزایش محصول می گردد .
2 ذخیره مواد آلی خاک و افزایش آن :زمانی که پوشش پر تراکمی از لگوم یا گیاهان دیگر در تناوب قرار گیرند ، مقدار زیادی از بقایای گیاهی با شخم به زیر خاک رفته و مواد آلی خاک حفظ و افزایش می یابند . زیرا در اصل تقریبا“ همه مواد آلی خاک از گیاهان به دست می آیند . مواد آلی خاکهای جنگلی از پوسیدن برگها ، ریشه ها ،درختهاو درختچه ها ، اندوخته می گردد .

علف های هرز ، کاه و کلش و سایر بخشهای گیاهی که برداشت نمی شوند و محصولاتی که به عنوان کود سبز زیر خاک می روند منابع عمده مواد آلی در اراضی کشاورزی هستند . البته مقدار ذخیره آنها در خاک به شرایط آب و هوایی و نوع استفاده از زمین بستگی دارد . در مناطق حاره و نیمه حاره که درجه حرارت بالا و طول فصل رشد زیاد است.
در عین حال که مقدار زیادی، مواد آلی تولید می شود ، خاکها مقدار نسبتا“ کمی مواد آلی دارند زیرا که به دلیل سرعت تجزیه و طولانی بودن زمان پوسیدن آنهاست. در مناطقی که دوره رشد کوتاه و درجه حرارت کم است ، هر سال گیاهان کمی تولید می شوند ولی تجزیه در این مناطق کند و زمان مناسب برای پوسیدن مواد در هر سال کوتاه است ، در نتیجه مقدار زیاد تری مواد آلی در خاک ذخیره می شود.همچنین عملیات زراعی و تهویه، خاک فعالیت باکتریها را افزایش داده و این افزایش به حدی است که نسبت به سرعت پوسیدن مواد آلی بیش از مقدار افزوده شده به خاک می شود یا وقتی زمین بدون پوشش رها می شود مقدار زیادی از مواد غذایی حاصل از پوسیدن مواد آلی توسط فرسایش و آبشویی به هدر می‌رود.
3 جلوگیری از تجمع آفات ، علفهای هرز و بیماریهای خاکزی : هر چند تناوب علف های هرز و بیماری ها را به طور کلی کنترل نمی کند ولی در کم کردن شیوع آنها تا حد زیادی تاثیر دارد و مزرعه ای که هر ساله برای کشت یک محصول مورد استفاده قرار می گیرد . اغلب شدیدا“ به علفهای هرز معینی آلوده می شود . بعضی از آفات و بیماریها فقط به گونه ای معین یا گروه محدودی از گیاهان حمله می کند و با تکرار کشت هر ساله یک گیاه معین این آفات از سالی به سال دیگر زنده می مانند و سرانجام این آفات تا حدی افزایش می یابند که کشت محصول مقرون به صرفه نخواهد بود .
4 کنترل فرسایش خاک : مواد آلی پوسیده شده یعنی هوموس ، در خصوصیات فیزیکی خاک تاثیر مهم تری که دارد ، بهبود ساختمان خاک است که ظرفیت جذب و حفظ رطوبت در خاک را افزایش می دهد و به این ترتیب آبشویی و فرسایش مواد غذایی با ارزش در خاک کاهش می یابد و با کشت محصولات حفظ کننده خاک در تناوب می توان تقریبا“

به طور کلی از هدر رفتن این مواد جلوگیری کرد .
5 تضمین توازن برنامه کار در طول سال : در تناوب صحیح کار مزرعه به طور یکنواخت تری توزیع می شود . استفاده کارآمد تر از نیروی کار یکی از مهمترین موارد در کشاورزی امروزی است . زمانی که در مزرعه ای یک محصول یا چند محصول مشابه کشت می شوند نیروی کار مورد نیاز به خصوص در روزهای آماده کردن زمین ، موقع کاشت یا زمان برداشت زیاد است و در باقیمانده فصل رشد این نیاز کم است . بنابراین در دوره هایی به کارگر اضافی نیاز خواهد بود و در دوره هایی کار کافی و موثر برای کارگران در مزرعه وجود ندارد . بر این اساس یک تناوب خوب باید طوری طراحی شود که محصولات مختلفی را شامل گردد تا کار یکنواخت تقسیم شده و احتیاج به استخدام کارگر اضافی نباشد .
6 کاهش خطرات و تثبیت درآمد: خطرات زیادی در زراعت وجود دارد . ممکن است قبل از فرارسیدن زمان برداشت محصول شرایط نامساعد آب و هوایی ،بیماریها یا حشرات زیان آور به مزرعه حمله نموده و میزان محصول را کاهش داده یا کل محصول از بین

برود .
وقتی یک کشاورز فقط یک محصول کشت می کند ، ریسک بزرگی کرده و همه شانس درآمد خود را به زمان برداشت آن محصول و بهای آن موکول کرده ، هر چند این کشاورز ممکن است موفق باشد و تحمل آن برایش آسان ولی بیشتر کشاورزان توانایی تحمل این خطرات را ندارند و بهتر است که از تناوب زراعی پیروی کنند و این ریسک را بین محصولات مختلف توزیع نمایند.
7 حفظ رطوبت از یک فصل به فصل دیگر و ذخیره آن.

اصول فنی تناوب زراعی
نکات فنی و اصولی که به طور سنتی تناوب زراعی بر آن استوار است عبارتند از:
1 تغذیه گیاه : هر نوع گیاهی به یک نوع ماده غذایی بیشتر از سایر مواد احتیاج دارد و آن را بیشتر از سایر عناصر جذب می کند . بنابراین خاک پس از کشت و برداشت یک نوع گیاه زراعتی از حیث ماده ای که این نوع گیاه جذب کرده ضعیف می گردد . مثلا“ چغندر قند و سیب زمینی احتیاج

زیادی به پتاس دارند و یا غلات که نیاز وافری به ازت دارند زمین را از لحاظ این مواد ،فقیر می کنند و اگر چند سال متوالی اقدام به کشت مثلا“ چغندر قند در یک قطعه زمین شود کمبود پتاسیم در عمق خاک بروز خواهد نمود که باید گیاهانی را که از یک ماده و در یک عمق خاک جذب می کنند در تناوب به دنبال هم قرار نگیرند ، البته این موضوع را میتوان با مصرف صحیحی کودهای شیمیایی جبران نمود .
2 شکل ریشه ها : ریشه گیاهان مختلف از لحاظ شکل متفاوتند . برخی دارای ریشه افشان و سطحی خاک هستند و از مواد غذایی موجود در قسمت سطحی خاک استفاده می کنند و برخی دارای ریشه های عمودی می باشند و از مواد غذایی قسمتهای عمقی خاک استفاده می نمایند و در تناوب قرار گرفتن این گیاهان به دنبال هم باعث می شود که سطح و عمق خاک به یک نسبت مواد غذایی یک عمق خاک پی در پی استفاده نمی گردد.
3 مسمومیت خاک :کشت پی در پی یک محصول یا یک گیاه در قطعه زمین ، باعث نقصان فاحش عملکرد آنها در سالهای بعدی می شود. علت آن این است که این کار علاوه بر پایین آوردن قوه حاصلخیزی خاک نیز می‌شود، زیرا ریشه بعضی ازگیاهان در موقع رشد و نمو مواد مسموم کننده ای از خود ترشح می کند که در خاک باقی مانده و در صورت ادامه کشت آن گیاه ،به طور متوالی ، ترشحات مذکور علاوه بر مسمومیت خاک باعث مسمومیت خود گیاه نیز می شود که به عنوان نمونه کتان و پیاز جزو این گیاه هستند و در تناوب مراعات این نکته نیز لازم است .
4 شیوع آفات و بیماریهای مختلف گیاه : بروز آفات شدید و بیماری های مختلف در اثر کشت

پی در پی یک گیاه در یک قطعه زمین امری است تقریبا حتمی ، زیرا تعدادحشرات به تدریج زیاد شده و شدت آن به حدی خواهد رسید که باعث از بین رفتن محصول می گردد . در این مورد به عنوان مثال می توان آفت کارادینا یا کرم برگ خوار چغندر قند و مگس لوبیا یا مگس خربزه را نام برد .آزمایشات نشان داده است که تغییر محل کشت تا اندازه ای از شدت بروز امراض نیز جلوگیری می کند.

5 گسترش علفهای هرز : در بعضی از گیاهان به علت کندی نمو و کم بودن شاخه و برگ ، سبب می شود که علف های هرز بر آنها استیلا پیدا کرده و اگر چندین سال متوالی در یک قطعه زمین کاشت شوند علفهای هرز نیز در زمین گسترش می یابند به طوری که برای نجات مزرعه از چنگ علفهای هرز ناگزیر باید زمین را طی چندین دوره زراعی ناکاشت گذاشت ، این دسته گیاهان را گیاهان کثیف کننده می گویند. مانند: ارزن .
برعکس پاره ای از گیاهان به علت سرعت رشد و زیادی شاخ و برگ خفه کننده علفهای هرز می باشند . بنابراین اگر هر دو دسته از گیاهان فوق در تناوب زراعی قرار گیرند ، یعنی گیاهان کثیف کننده و گیاهان خفه کننده علفهای هرز، زراعت با دشواری هایی مواجه نخواهد شد . از گیاهان خفه کننده علفهای هرز می توان گندم ، جو و شاهدانه نام برد .
دسته دیگر گیاهان معروف به وجینی هستند که نمو آنها نیز بطئی است و در مراحل اولیه رشد نمی توانند با علفهای هرز رقابت کنند . ولی چون مداوم آنها را وجین و تمیز می کنند زمین پاک و زراعت تمیز می گردد. وجود این گیاهان وجینی در تناوب کمک موثری به از بین رفتن علف‌های هرز می کند . از این دسته از گیاهان پنبه، چغندر قند ، سویا و سیب زمینی را نام برد .

دیدگاهی جدید در مورد تناوب
برقراری تناوب های زراعی زمانی ،تنها راه جلوگیری از تضعیف حاصلخیزی خاک و فرسایش خاک ، تنظیم نیروی کارگری با کنترل بیماریها ، آفات و علفهای هرز و تثبیت سطح عملکرد هکتاری به شمار می رفت . اما نیل به این اهداف با پیشرفتهایی که امروزه در دنیای کشاورزی بوجود آمده به طرق دیگری نیز امکان پذیر می باشد . به عنوان مثال ، زمانی که کودهای شیمیایی وجود خارجی نداشتند ، تثبیت ازت و مصرف کودهای دامی تنها راه تامین حاصلخیزی خاک و عناصر غذایی مورد نیاز برای گیاهان به حساب می رفتند ، اما امروزه با توجه به اینکه کودهای مختلفی در بازار وجود دارند حاصلخیزی خاک را می توان بدون نیاز به تناوب زراعی تامین نمود. به علاوه هزینه های مربوط به زراعت گیاهان لگوم نیز بالا رفته است و استفاده از کودهای شیمیایی به نوبه خود می تواند با افزایش رشد گیاهان مواد آلی قابل توجهی نیز به خاک برگرداند .
همچنین پیدایش قارچ کشها ، حشره کشها و علف کشهای شیمیایی مختلف ، امروزه کشاوزان را قادر ساخته است که بهتر از برقراری تناوب ساده محصول خود را از گزند اثرات سوء بیماریهای خاک زا ، حشرات و علف کشهای هرز محفوظ نگه دارند . به علاوه ، سیستم های زراعی معاخم ، نواری و غیره در حال حاضر قادرند که فرسایش خاک ، حتی در سیستم زراعی تک کشتی را نیز کنترل کنند .مزیت ایجادتناوب در تنظیم نیروهای کارگری به کار گرفته می شد.

 

اما اینک که مکانیزاسیون مزارع در حال گسترش است و از ماشین آلات جدید ، پیچیده و گرانقیمت نیز استفاده می شود از اهمیت تناوب برای تنظیم نیروی کارگری کاسته شده است . االبته ذکر این نکته هم ضروری است که استفاده از ادوات و ماشین آلات جدید مستلزم هزینه‌های سنگین می باشد و اصولاً فقط کشاورزانی می توانند اینگونه‌ هزینه‌های سنگین را تحمل نمایند که اقلاً یک محصول زراعی با عملکرد مطلوب در سطح نسبتاً وسیعی تولید نمایند.
چه زمانی تناوب لازم نیست؟
اگر چه در بیشتر شرایط استفاده از تناوب زراعی مطلوب است ولی در بعضی موارد این کار بی فایده است یا مزایای کمی دارد.برای مثال در مزارعی که هر ساله به علت طغیان رودها و رودخانه ها غنی می شوند، تناوب زراعی سود کمی در بر دارد . به همین ترتیب ، در خاکهای پیت یا خاکهای عمیق ، حاصلخیز و مسطح که باروری زیادی دارند اغلب با کشت ممتد محصولات گرانقیمت و با ارزش بهترین استفاده را از زمین می برند.
تجربیات نشان داده است که کشت ممتد ذرت در خاکهای حاصلخیز و با شیب کمتر از 3 تا 5 درصد ، هیچ گونه اثر سوئی در خاک نداشته و باروری آن همچنان حفظ می شود و بقایای ذرت که در خاک می مانند میزان مواد آلی خاک را بهبود می بخشند . در حقیقت در بعضی از موارد در اثر کشت ممتد میزان محولات ذرت افزایش می یابد ، زیرا به باروری خاک ، دفع آفات ، بیماریها و علفهای هرز و انتخاب واریته های سازگاری توجه بیشتری می شود .
زیر خاک کردن بقایای ذرت مقدار مواد آلی را در بیشتر خاکها در حد رضایت بخشی نگه می دارد . خاکهایی که از ابتدا دارای مقدار کمی ماده آلی بوده اند و یا مناطقی که درجه حرارت زیاد و باران فراوان با هم ترکیب می شوند و مواد آلی سریعاً تجزیه شده و مواد غذایی آنها آبشویی می شوند از مسئله ذکر شده در بالا مستثنی می شوند.
محدودیتهای سیستم تک کشتی
قبل از اینکه تناوب به عنوان یک عامل ضروری برای کشاورزان خوب کاملاً منسوخ گردد باید برخی مسائل حل گردد :
1 در کشاورزی دیم در شرایط نیمه خشک کمبود ر طوبت خاک باعث محدودیت مصرف کودهای شیمیایی می شود و در مورد ازت حتی مصرف آن را غیر عملی می سازد . عملکرد پایین نیز مانع از مصرف مقادیر زیاد کود می شود و در نتیجه در سیستم های کاشت مناسب برای این مناطق هنوز استفاده از تناوبهایی که شامل گیاهان بقولات می شوند اقتصادی ترین راه حل این مشکل است .
2 کود های شیمیایی در همه جا ارزان و فراوان نیستند و به خصوص در مناطق عقب افتاده و نیمه خشک که مراکز صنعتی وجود ندارند گران می باشند و بنا براین گیاهی که هم بتواند علوفه تولید نماید و هم ازت تامین کند وجود خاک را از نظر اقتصادی توجیه می

 

کند.
چون نوع ازت عالی که از طریق تثبیت شدن به وسیله میکروارگانیسم‌ها حاصل می‌شوند، به تدریج در دسترس گیاه قرار می‌گیرند و در شرایط محدود بودن رطوبت نسبت به ازت معدنی ،مناسب ترمی باشد . به علاوه در سیستم تک کشتی به علت جذب بیشتر بعضی عناصر و عدم مصرف برخی دیگر توسط گیاه، توازن عناصر غذایی خاک به هم می خ

ورد .
3 با وجودی که تعداد قارچ کشها ، حشره کشها و علف کشها فراوان هستند ولی هیچ کدام از آنها تا کنون نتوانسته اند کنترل کامل این عومل را فراهم سازند و حداکثر کارایی این مواد تنها زمانی حاصل می شود که همراه با یک سیستم تناوبی صحیح به کار برده شوند . در شرایط مطلوب که بیماریها ، آفات و علفهای هرز تواماً تجمع حاصل می کنند و ساختمان خاک به هم میخورد و موثرترین راه جهت بهبود حاصلخیزی خاک ، کاهش عوامل خسارت زا و بهبود ساختمان خاک شامل نمودن گیاه دیم با گیاهان نیمه دیم که م

ی توانند خاک را کاملاً خشک نمایند ، در تناوب زراعی می‌باشد و غلات همانگونه که در زراعت نقش عمده ای در حاصلخیزی خاک دارند در کشاورزی آبی نیز از نظر بهبود ساختمان خاک و کاهش عوامل بیماری زا و آفات مهم می باشند.
4 نیاز به ادوات کشاورزی گران قیمت نیز موردی است که نمی توان آنرا نادیده گرفت . مناسبترین تناوب زراعی آن است که در دراز مدت دارای حد اکثر منف

عت و حداقل هزینه و نوسان باشد .
5 در مقابل مزایای اقتصادی که سیستم تک کشتی دارد روش چند محصولی خطرات کمتری در بر دارد ، ز یرا نوسانات عوامل اقلیمی و قیمتها بر همه گیاها

ن اثر نمی گذارد .
6 از ریشه و ساقه های زیر زمینی برخی گیاهان در خاک و همچنین از پوسیدگی بقایای آنها بعضی مواد سمی ترشح می شود که اگر به طور ممتد کشت شوند تحت تاثیر این قبیل مواد واقع شده و پوشش آنها به تدریج تنگ و ضعیف می شود در حالی که سایر گیاهان در چنین خاکی به خوبی رشد می کنند .
به طور خلاصه در عین حال که در حال حاضر کشاورزان برای تولید بیشتر در مزرعه خود آنطور که در گذشته وابسته به رعایت تناوب بودند ، نمی باشند ولی در رعایت یک تناوب صحیح از نظر حفظ حاصل خیزی خاک، کاهش عوامل بیماریزا ، کنترل علفهای هرز، تنظیم نیروی کار، مصرف آب و ثبات و اطمینان درآمد هنوز هم از اهمیت خاص برخوردار است و بنابر این در بسیاری موارد از نظر اقتصادی به روش و سیستم تک کشتی برتری دارد.

بررسی کاشت غلات و تناوب در استان خراسان (شهرستان بجنورد)
ویژگی‌های استان خراسان
موقعیت و وسعت استان خراسان
مساحت استان خراسان در حدود 313337 کیلومتر مربع و تقریباً یک پنجم مساحت کشور است و بین 30 درجه و 21 دقیقه تا 38 درجه و 17 دقیقه عرض شمالی و 55 درجه و 28 دقیقه تا 61 درجه و 14 دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ قرار گرفته است. این استان از طرف شمال و شمال شرق با اتحاد جماهیر شوروی، از مشرق به استان‌های یزد و اصفهان و سمنان و گلستان محدود است. طول متوسط آن به خط مستقیم در جهت شمالی ـ جنوبی، 750 کیلومتر و عرض متوسط آن در جهت شرقی ـ غربی، 420 کیلومتر است.
آب و هوای استان
به طور کلی عرض جغرافیایی، بادها، بارش، ارتفاع زمین، جهت کوه‌ها و همچنین دریاها و وجود کویرها و صحرای خشک اطراف در آب و هوای هر منطقه موثر است. پس لازم است اثر عوامل فوق بر آن ناحیه مطالعه شود.
خراسان در ناحیه معتدل شمالی واقع است و به طور کلی دارای آب و هوای متغیر می‌باشد و فصل بارش عمدتاً در اواخر فصل پاییز و زمستان و اوایل بهار است. در تابستان هوا گرم و خشک و زمستان‌ها نسبتاً سرد است و اختلاف دمای روز و شب زیاد می‌باشد. دمای هوا از شمال خراسان به طرف جنوب افزایش می‌یابد و از میزان بارش سالیانه کاسته می‌شود.
به طور کلی بر اساس مطالعات و آمارهای اداره ه

واشناسی، تقسیمات آب و هوای استان خراسان به شرح زیر است:
1 آب و هوای سرد کوهستانی
2 آب و هوای معتدل کوهستانی
3 آب و هوای نیمه‌صحرایی ملایم
4 آب و هوای صحرایی بیابانی گرم و خشک
بادهای مهم

• بادهای شمالی و شمال شرقی
در فصل زمستان، بادهای شمالی که از سیبری به طرف جنوب غربی می‌وزند، در مناطق کوهستانی شمال خراسان دما را پایین می‌آورد و گاهی موجب ریزش برف می‌شود. این بادها گاهی از کوه‌های شمالی گذشته، به دامنه‌های جنوبی نیز نفوذ می‌کنند و سبب سردی‌ هوا می‌گردد.
• بادهای غربی
در زمستان و فصل بهار، بادهای باران‌آور غربی پس از عبور از آذربایجان و شمال ایران، به خراسان رسیده باعث اعتدال دمای هوا می‌شود و ریزش باران و برف را سبب می‌گردد.
• بادهای جنوبی و کویری
این بادها از جنوب ایران به طرف شمال می‌رود و از جانب کویر گذشته به خراسان می‌رسد که هوا را گرمتر می‌کند و معمولاً همراه با گرد و غبار است.

• بادهای 120 روزه سیستانی
از شرق در تابستان به جنوب شرقی خراسان می‌وزد و سبب برپاشدن طوفان‌های شن و ریگ‌های روان می‌شود و سرعت وزش آن در جنوب، گاه به 110 کیلومتر در ساعت می‌رسد و اثر منفی بر پوشش گیاهی و کشاورزی و تبخیر و دما در مسیر وزشش دارد.

بارش
بارش سالانه بین 75 تا 500 م.م به صورت باران و تگرگ است و در سال‌های مختلف این میزان تغییر می‌کند و در خشکسالی به حداقل می‌رسد. بیشتر بارش در فصل زمستان و بهار صورت می‌گیرد که قسمت‌های شمالی استان نسبت به مناطق جنوبی این استان دارای بارش بیشتر است.

ارتفاع زمین
در ارتفاعات شمالی استان، دمای هوا به مقدار زیادی کمتر از مناطق پست جنوبی است. در این مناطق پست، اختلاف دمای حداقل و حداکثر مطلق در طی یک شبانه‌روز زیاد است. در تابستان سال 1361، حداکثر مطلق دما تا 49 درجه بالای صفر (در طبس) بالا رفته است و در زمستان همان سال تا حداقل 5/21- درجه (در اسدآباد بیرجند) گزارش شده است.
اثر دریاها
فاصله زیاد استان از دریاها، با توجه به جهت کوه‌ها، موجب به حداقل رسیدن نقش آنها بر آب و هوای خراسان شده است و فقط دریای مازنداران اثرات مثبتی در میزان رطوبت و بارندگی نواحی شمال غرب دارد.

منابع آب
منابع آب در خراسان به دو بخش آبهای جاری و آبهای زیرزمینی تقسیم می‌شود.
الف: آبهای جاری عبارتند از رودخانه‌ها و نهرها
1 رودخانه زنگلانلو و درونگر
2 رود اترک
3 کشف رود
4 رود قره‌سو
5 رودخانه جوین و کالشور
ب: آبهای زیرزمینی:
این آب به صورت قنوات و چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق و چشمه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پوشش گیاهی
الف) جنگل: در ارتفاعات شمال غرب

ی این استان (غرب شهرستان بجنورد)، جنگل‌های تنک و جنگل‌های خزری انبوه که رفته رفته به جانب غرب بر انبوهی آن افزوده می‌شود، وجود دارد.
پوشش گیاهی استپی خراسان بسیار متنوع است، بطوری که بیشتر گیاهان ایران را در این استان می‌توان دید. مهمترین آنها عبارتند از:
1 خارشتر که در تمام استان خراسان، بخصوص در جنوب آن یافت می‌شود.
2 تلخک که در بیشتر نقاط سرخس و تربت‌جام و تایباد و قسمت‌های جنوبی دیده می‌شود.
3 درمنه در غالب نقاط استان خراسان، بخصوص در نواحی سرخس، فراوان است.

4 گون و همچنین تعداد زیادی از خانواده‌های مختلف مانند کنگر، مخلصه و ریواس و ; در نقاط مختلف خراسان، بویژه در جنوب دیده می‌شوند. بعضی از این گیاهان در مقابل عوامل نامساعد طبیعی، مقاومت عجیبی به خرج می‌دهند و همین‌ها هستند که برای بهبود وضع مراتع امیدوارکننده می‌باشند.
ب) مراتع: مراتع استان خراسان اعم از مرطوب و غیرمرطوب را 5/12 میلیون هکتار تخمین زده‌اند.

بررسی شرایط هم اقلیمی گندم و جو در شهرستان بجنورد
خلاصه
عمده‌ترین عوامل و متغیرهایی که برای تعیین رشد گندم و جو به کار برده می شود ، شامل نزولات جوی و توزیع آن ،متوسط درجه حرارت ، نور خورشید و نوع خاک هستند. مقدار بارشی که می تواند در کشت و رشد غلات دیم به کار آید حدود 500 تا 250 میلیمتر است ، لذا میزان بارش سالیانه بجنورد بیش از 250 میلیمتر است که قدرت تامین رطوبت خاک برای تغذیه و رشد محصول را دارد . از طرف دیگر درجه حرارت مطلوب ، که تهویه مناسب را به وجود می آورد ، بین 22 تا 20 درجه سلسیوس است ، زیرا دمای بالاتر از 22 درجه ، باعث نامنظمی جوانه زدن محصول و دمای کمتر از 4 درجه، سبب توقف جوانه زدن می شود .
پس در شهرستان بجنورد درجه حرارت مطلوب برای رشد و جوانه زدن فراهم شده است. همچنین غلات از گیاهان نورپسند به شمار می‌روند و برای رسیدن به نور اشباع به 6000 تا 5000 فوت شمع نیاز دارند . البته نور اشباع از طریق پرتوهای خورشید در دوره رشد محصولات گندم و جوی دیم بجنورد به وجود می آیند . پس می توان گفت : بجنورد از نظر شرایط اقلیمی محل و مکان مناسبی برای کشت محصولات دیم ، بالاخص

گندم و جو است .

مقدمه
شهرستان بجنورد در شمال غربی استان خراسان قرار دارد که از شمال به ارتفاعات کپه داغ و ادامه آن از جنوب به کوهستانهای آلاداغ و کورخود محدود می شود . این شهرستان در طول جغرافیایی َ59، ْ57 و َ2، ْ56 و عرض جغرافیایی َ20،ْ38 و َ45، ْ36 واقع شده است و حدود 17245 کیلومتر مربع وسعت دارد ، که 354606 هکتار از وسعت آن قابل بهره برداری است . از این وسعت اراضی قابل بهره برداری ،203191 هکتار درسال 1368 زیر کشت بوده است و معادل 169839 هکتار آن ، یعنی 5/83 درصد آن به

کشت گندم و جو اختصاص یافته که 5/70 درصد آن را کشت دیم و 5/29 درصد دیگر آن را کشت آبی تشکیل داده است .
پس علت توسعه و کشت گندم و جو در شهرستان بجنورد سازگاری نبات با اقلیم و خاک آن سامان است ، ولی از راندمان کمتری ، یعنی حدود 670 کیلوگرم در هر هکتار ، برخوردار می باشد . هرچند در افزایش بازده محصول عواملی چند موثرند ، ولی نقش زمان کشت در افزایش راندمان را نمی توان نادیده گرفت ؛ لذا هدف از این مقاله بیان سازگاری گندم و جو با شرایط محیطی ، بالاخص اقلیم بجنورد و نیز تعیین مناسبترین تاریخ کشت گندم و جو دیم در آن شهرستان است .

سازگاری ( بیولوژی گندم و جو )
گندم و جو ، که از نظر شرایط اقلیمی دارای رشد شبیه به هم هستند ، در مناطقی که میزان بارش سالانه آن بین 250 تا 750 میلیمتر است ، به خوبی رشد می کنند ، اما بهترین محصول در شرایطی تولید می شود که بارش سالانه از 750 میلیمتر کمتر باشد . از نظر فصل کشت ، گندم به دو نوع بهاره و زمستناه تقسیم می شود که گندم بهاره در مناطق نسبتاً مرتفع بجنورد ، که دارای زمستان تقریباً سخت و طولانی است ، کشت می شود که در مرحله اولیه رشد می تواند حرارت کمتر از 10- درجه سلسیوس را تمل کند . در حالی که گندم زمستانه در نقاطی از بجنورد ، که دارای زمستان نسبتاً ملایم است کشت می گردد و در صورتی که سخت شده باشد قادر است در زیر برف تا سرمای 30- درجه سلسیوس را تحمل کند .
گندم یک گیاه روز بلند است ؛ البته ممکن است در روزهای با طول 8 ساعت نیز گل کند، ولی روزهای بلند ، گل کردن آنرا تسریع می کند . روز کوتاه به افزایش رویشی گیاه کمک کرده ، سبب به تاخیر افتادن خوشه می شود . همچنین گندم محصولی است که به 50 تا 1000 گرم آب در مدت طول رویش خود نیاز دارد . عدم وجود رطوبت از تشکیل جوانه جلوگیری می کند . بنابراین با توجه به شرایط بیولوژیکی محصول ، می

توان شرایط انطباق آن را در شهرستان بجنورد مشاهده کرد .
عوامل موثر درسرعت رشد و تولیدوماده خشک در محصولات گندم و جو به مجموعه ای از عوامل اقلیمی نظیر انرژی خورشید ( نور ، ساعت و روشنایی ) ، درجه حرارت ، رطوبت ، بارش و غیره بستگی دارد که بررسی و شناخت نوع تابش هر یک از این عوامل بر محصولات دیم ، بالاخص گندم و جو در شهرستان بجنورد لازم به نظر می رسد .
1- تابش خورشید
که منبع نهایی تمام انرژی برای مراحل فی

زیکی و بیولوژیکی کلیه اعمال حیاتی نبات است. شدت ، مدت و کیفیت انرژی ورودی از خورشید به طور مستقیم و غیر مستقیم بر کنترل رشد و نمو و فتوسنتز گندم و جو دیم تاثیر دارد، زیرا ماده خشک در گیاه از طریق فتوسنتز تولید می شود . سه خصوصیت اصلی نور و تابش که رشد و نمو محصولات زراعی دیم را در بجنورد تحت کنترل قرار می دهند ، عبارتند از :
الف : شدت تابش
شدت تابش بر فرآیندهای داخلی نبات تاثیر می گذارد . میزان شدت تابش در شهرستان بجنورد 10867 فوت شمع در بهار و 13027 فوت شمع در تابستان و 1053 فوت شمع در زمستان است که نور اشباع برای گندم و جو دیم در بجنورد 5300 فوت شمع است که این نور از طریق تابش خورشید تامین می شود ، هرچند از نظر تئوری ، فتوسنتز در هر شدت تابش ناچیز انجام می گیرد ، ولی حداقل شدت تابش لازم برای فتوسنتز مفید این محصولات 1000 تا 2500 فوت شمع است .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی مقاله اختلافات بین دستگاههای اجرایی که در نظام ا

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله اختلافات بین دستگاههای اجرایی که در نظام اداری ایران فایل ورد (word) دارای 71 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله اختلافات بین دستگاههای اجرایی که در نظام اداری ایران فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله اختلافات بین دستگاههای اجرایی که در نظام اداری ایران فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله اختلافات بین دستگاههای اجرایی که در نظام اداری ایران فایل ورد (word) :

اختلافات بین دستگاههای اجرایی که در نظام اداری ایران

مقدمه :
اختلافات بین دستگاههای اجرایی که در نظام اداری ایران وجود دارد می تواند از جمله موانع انجام مسئولیت ها به نحو احسن باشد، و اکثر دستگاههای دولتی با این معضل مواجه هستند و گریزی از آن نیست. اما با توجه به این مسأله و اهمیت غیر قابل انکار آن در روند اجرایی مسئولیت های محوله هنوز درباره این مسأله (چگونگی حل و فصل اختلافات بین دستگاههای دولتی در ایران) تحقیقات چندانی صورت نگرفته است ، وجود یکی دو مورد قانون و تصویب نامه در ارتباط با حل و فصل اختلاف بین دستگاههای دولتی ( که با توجه به

ماهیتشان جهت اقامه دعوا علیه یکدیگر به محاکم عمومی نمی توانند مراجعه نمایند، زیرا یکی از شرایط اساسی رجوع به مراجع عمومی جهت اقامه دعوی ، داشتن شخصیت حقوقی مستقل برای چنین اقامه کننده دعوی است در حالی که این دستگاهها به اعتبار شخصیت حقوقی دولت می باشند و شخص حقوقی مستقلی به حساب نمی آیند) نیز ناشی از ضرورت اجباری می باشد که مسئولان اداری را واداشته که فقط با اتکا به تجربه کاری و معطوف ساختن توجه شان به مورد یا موارد اختلافی حاصله به وضع مقررات ارائه شده دست یازند بدون اینکه توجهی به سایر مسائل از جمله آشنایی با قوانین و اصول مسلم حقوقی، رعایت اصل سلسله مراتب کانونی و ; که همه این موارد مستلزم وجود تخصصی حقوقی است، داشته باشد.

وجود شرایط مطروجه ، و اهمیت آن ما را به تحقیق در این زمینه یعنی و چگونگی حل اختلاف بین دستگاههای دولتی در ایران، واداشت، که البته سعی شده بیشتر (آنچه هست) بررسی شود تا (آنچه باید باشد) بیان گردد. و هدف از آن بیشتر بیان صلاحیت ها و نحوه حل و فصل اختلافات پیش بینی شده ، و در صورت امکان ارائه راه حل جهت رفع ابهامات یاد شده ، اشاره به نواقص و معایب طرز نگارش قانون و معضلات تبعی این امر، بیان ایرادات وارده بر عدم استفاده بهینه از متخصصین در وضع مقررات و وضعیت سامان نیافته ناشی از این عامل و ارائه پیشنهادات لازم است . لذا سعی شده با روش بررسی کتابخانه ای موضوع به بررسی موضوع تحقیق بپردازیم.

به امید روزی که نظام حقوق اداری ایران استحکام لازم را پیدا نموده و این معضلات و مشکلات به یاری اساتید و حقوقدانان و مسئولین این نظام از آن رخت برندد این تحقیق مشتمل بر یک مقدمه ، دو بخش و پنج فصل و نتیجه گیری می باشد، که سعی شده یک تصویر واقعی از شرایط و اوضاع و احوال حاکم بر روند چگونگی حل اختلافات بین دستگاههای دولتی در ایران ارائه شود. از آنجایی که در زمینه چگونگی حل و فصل اختلافات حاصله بین دستگاههای دولتی و موضوعات پیرامون این مبحث تحقیقات چندانی صورت نپذیرفته است و با توجه به وسع علمی اینجانب راهنمای ناچیز و کاستی ها و خطاهای آن را به دیده اغماض بنگرند، باشد که نقطه عطف کوچکی برای تحقیقات بهتر و شایسته تر در این زمینه برای دانش پژوهان آینده باشد.

سازماندهی تحقیق :
بخش اول این تحقیق به مبانی و کلیات و تعاریف و مفاهیم مربوط به چگونگی حل اختلافات بین دستگاههای دولتی ایران پرداخته تا راهنمایی باشد که خوانند را به بحث های اختصاصی بعدی جهت دهد و ابهامات اصطلاحات و مفاهیم به کار گرفته شده در این تحقیق را برطرف نمایند.بخش اول شامل 2 فصل است و هر فصل شامل 3 مبحث . فصل اول : که در زمینه شخصیت حقوقی و بررسی جایگاه دولت در اقسام آن و به تعریف برخی اصطلاحات مورد نیاز پرداخته تا خواننده پس از مطالعه شخصیت حقوقی بتواند جایگاه دولت را در اقسام آن شناسایی کرده و یک شناخت اولیه برای او حاصل شود که در این فصل 3 مبحث مورد بررسی قرار گرفته.

فصل دوم : در این فصل پس از شناسایی شخصیت حقوقی به طور کلی ، به بررسی شخصیت حقوقی دولت به عنوان بزرگترین شخصیت حقوقی در حقوق عمومی پرداخته شده که طی 3 مبحث مورد بررسی قرار گرفته که در آن شخصیت حقوقی دولت ، چگونگی آن و مزایای مترتب بر شخصیت حقوقی دولت مورد بررسی قرار گرفته و همین طور مطالبی در جهت قدرت تمیز بین دستگاههای دولتی از غیر دولتی و شناخت اقسام دستگاههای دولتی که شخصیت حقوقی دولت و سازمان ها را مورد بررسی قرار داده ایم .
بخش دوم : این بخش شامل 3 فصل است و هر فصل شامل 3 مبحث

که در آن به راهکارهای قانونی و عملی حل اختلاف بین دستگاههای دولتی پرداخته شده است. که فصل اول به مسأله چگونگی حدوث اختلاف بین دستگاههای دولتی پرداخته و فصل دوم آن شامل مبانی حقوقی و قانونی صلاحیت هیأت وزیران در حل و فصل اختلافات بین دستگاههای دولتی پرداخته که در 3 مبحث ارائه شده و در مبحث سوم به متون تصویب نامه هایی که با توجه به مبانی یاد شده وضع شده اند و علت لغو و ابطال تعدادی از آنها و عدم کارایی در روند عملی حل اختلاف بین دستگاههای دولتی در حد وسع نگارنده و منابع موجود آمده است.

و فصل سوم که به بررسی قوانین مربوط به نحوه حل و اختلافات براساس تصویب نامه های هیأت وزیران و آخرین راهکارهای اجرایی حل اختلافات در سال 87 و سایر مراجع حل و فصل اختلاف در مبحث اول و دوم بیان شده و مبحث آخر به چگونگی حل اختلاف و داروی در قرار دادهای دولتی که به عنوان یکی از انواع اختلافات بین دستگاههای دولتی است پرداخته شده و در پایان نتیجه و فهرست منابع آورده شده است.

بخش اول : تعاریف و مفاهیم
فصل اول : شناخت شخصیت حقوقی و بررسی جایگاه دولت در اقسام آن
قبل از بررسی شخصیت حقوقی دولت ، لازم است شخصیت حقوقی بیان شود، تا زمینه جهت شناخت شخصیت حقوقی دولت و تحلیل آن آماده گردد، بنابراین ابتدا به تعریف شخصیت حقوقی و عناصر تشکیل دهنده آن و اقسام شخصیت حقوقی خواهیم پرداخت.
مبحث اول : تعریف شخصیت حقوقی و عناصر تشکیل دهنده آن

واژه شخصیت در لغت به معانی زیر آمده است :
1- سجیه مختص هر شخص
2- خاصه هر فرد
3- مجموعه عوامل باطنی یک شخص
4- مجموع نفسانیات یک شخص ( از احساسات ، عواطف و افکار آمده است) .

مفهوم شخص حقوقی :
واژه شخص ، ترجمه کلمه Person و به معنای ” ایفای نقش ” است . این معنی نیز
با توجه به اینکه هر شخص در اجتماع نقشی ایفا می کند و از این طریق سعی دارد به خواسته هایش جامه عمل بپوشاند برای رساندن منظور از شخص و شخصیت مناسب و به جا می باشد.

« شخصیت» یک نوع وصف و شایستگی برای دارا شدن حقوق و تکالیف است، از نظر علوم قضایی شخص یا حقیقی است یا حقوقی، اگر این وصف و قابلیت ذاتی، همزاد و همراه با شخص باشد، در این صورت صلاحیت مزبور را که قانون مدنی از آن به « اهلیت » تعبیر نموده است . می توان به شخصیت به مفهوم حقوقی تفسیر کرد و واجد آن را « شخصیت حقیقی» گفت که تنها مصداق منحصر بدان انسان

زنده ای است که از حیات مستقل ، و نه جنینی، بهره مند می باشد.شخصیت و اهلیتی که انسان از آن برخوردار است، از طرف خداوند به اعتبار طبیعت انسانی در او به ودیعه گذاشته شده است . آن چنان همراه و وابسته به شخص آدمی است که هیچ کس ، نه خود او ، نه دیگران و نه مقامات عمومی نمی توانند آن را سلب کنند و در نتیجه انسان را از شخصیت تهی کنند .

که در ایران نیز شخصیت حقوقی به موجب قانون تجارت مصوب سال 1303 – 1304 اولین بار به رسمیت شناخته شده است .
در مقابل اگر این حالت و وصف ، ذاتی شخص نباشد ، بلکه قانونگذار و یا خردمندان یک جامعه آن را برای موجودی اعتبار قائل باشند و در نتیجه قابلیت سلب و انفکاک از آن موجود را داشته باشد، در این صورت چنین شخصیتی را « شخصیت حقوقی» و دارنده آن را « شخص حقوقی» می نامند. این شخصیت مصادیق متعددی دارد، شامل هر موضوعی غیر از انسان زنده واجد حیات مستقل می باشد که صلاحیت دارا شدن حقوق و تکالیف را داشته باشد، بنابراین شرکت ها،موقوفات ، دولت ، موسسات عمومی، از نظر علم حقوق دارای صلاحیت شناخته شده و لذا به عنوان « شخص حقوقی» قلمداد شده اند .

به عنوان نتیجه می توان بیان داشت که « طرف» حق بودن و استفاده از زندگی حقوق یک امر اجتماعی است که هر دولتی با توجه به میزان رشد اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی جامعه اش از آن حمایت می کند، در شرایط فعلی رشد جامعه ما که تعاون و همکاری همه افراد لازمه زندگی اجتماعی است انسان مهمترین موضوع حقوق است ، ولی منافع مشترک و جمعی از قبیل: منافع یک استان، شهر، ده ، مؤسسات تجارتی و یا مؤسسات غیر انتفاعی می تواند طرف حق باشند و مورد حمایت قانون گذار قرار گیرند .
تعریف شخصیت حقوقی :

شخصیت حقوقی یعنی « توانایی دارا شدن حقوق و تکالیف و همچنین توانایی اجرای آن»
در مورد « شخصیت حقوقی» تعریف واحدی ارائه نشده است، زیرا جزو مفاهیمی است که ماهیت شان واقعیت عینی ندارد ، بنابراین تعاریف ارائه شده را در دو مبحث خواهیم آورد.
اول : افرادی که شخصیت حقوقی را به معنا اعم که شخصیت اشخاص حقیقی را هم شامل شود مورد تعریف و شناسایی قرار داده اند.
نظر مرحوم دکتر امامی در این زمینه چنین است « شخصیت عبارت از قابلیتی است در انسان که بتواند در جامعه دارای تکلیف و حق گردد و آن را با واسطه یا بدون واسطه اجرا نماید. بنابراین در اصطلاح علم حقوق ، شخص حقوقی به کسی گفته

می شود که بتواند دارای حق گردد و عهده دار تکلیف شود و بتواند آن را اجرا نماید ، حق و تکلیف چون از موضوعات حقوقی می باشد نه آن وضعیت موجود را در شخص، شخصیت حقوقی گویند» .
ایشان در بخش دیگری از بحث خویش ، در تعریف شخص حقوقی چنین بیان
می دارند :
« در میان روابطی که در جامعه موجود است حقوق و تعهداتی مشاهده می شود که موضوع آن اشخاص طبیعی نیستند، بلکه جمعیت ها و مؤسساتی هستند که مانند اشخاص طبیعی دارایی دارند آنها را اشخاص حقوقی، اعتباری یا اخلاقی می نامند.
اشخاص حقوقی به قدرت تصور و اعتبار ، در عالم حقوق خلق شده اند، زیرا دارا شدن حق و تکلیف لازمه وجود طبیعی انسان مادی است و اشخاص حقوقی موجوداتی طبیعی نیستند» .

در این تعریف و شناسایی از شخصیت حقوقی که اشاره شد، نکاتی قابل بررسی و مطالعه می باشند :
1- در قوانین ایران موردی دیده نشده است که مقنن برای نشان دادن اهلیت و صلاحیت اشخاص حقیقی از اصطلاح « شخصیت حقوقی» استفاده کند، بلکه از واژه « اهلیت » برای این منظور استفاده نموده است. ( مواد 959 ، 958 ، 957 ،956 قانون مدنی و نظایر آن) در عوض برای اعلام اهلیت و صلاحیت اشخاص حقوقی از اصطلاح « شخصیت حقوقی » استفاده نموده است. ( ماده 583 قانون تجارت و ماده 3 قانون تشکیلات و اختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه) با این توضیح

می توان گفت که قانون « شخصیت حقوقی» را برای اشخاص حقوقی و « اهلیت مدنی» را برای اشخاص حقیقی وضع و جعل نموده است.
در نتیجه « شخصیت حقوقی» اصطلاحی است که در برابر شخصیت حقیقی قرار گرفته :

یعنی این 2 واژه قسیم یکدیگرند و مقسم آن واژه « شخصیت » می باشد. چنانکه اصطلاح « شخص حقوقی » نیز در برابر « شخص حقیقی» قرار دارد و هر دو واژه قسیم یکدیگرند و مقسم آن واژه «شخص» می باشد. بنابراین تنها موضوعات واجد شخصیت حقوقی « شخص حقوقی» نامیده می شوند. در حالی که بعضی از موضوعات با آنکه شخصیت حقوقی دارند اما شخص حقوقی نامیده نمی شوند. ممکن است به نظر بعضی این ایراد بی فایده جلوه کند ولی در پاسخ باید گفت که اساساً فایده تقسیم بندی صحیح اشیاء و از آن جمله مفاهیم به این است که در پرتو آن ، انواعی را که نشناخته ایم بشناسیم و از این طریق انواع جدیدی را کشف کنیم. لذا برای استفاده از تقسیم ، به نحوی که مقسم خود یک قسم واقع گردد، پرهیز کنیم».

2- در این شناسایی و تعریف از شخصیت حقوقی آمده بود که : «دارا شدن حق و تکلیف لازمه وجود، طبیعی انسان مادی است و اشخاص حقوقی موجودات طبیعی نیستند.»
این گفته قابل بحث است .زیرا دلیلی بر اینکه دارا شدن حق و تکلیف لازمه وجود طبیعی انسان مادی می باشد، وجود ندارد، وجود بردگان ، کفار و مرتدان که مطابق بعضی مقررات، از جمله مقررات حقوق اسلام فاقد اهلیت هستند و وجود اشخاص حقوقی که صاحب حق و تکلیفند ، ناقص این سخن می باشد. آری بعضی از حقوق و تکالیف لازم وجود طبیعی انسان مادی است ، مثل حق زوجیت ، ابوت و نبوت که ماده 588 قانون تجارت متعرض آن شده است .

3- در این شناسایی و تعریف از شخصیت حقوقی اراده به شخص حقوقی نسبت داده شده است و گفته شده که : «; هر شخص حقوقی دارای اراده مخصوص به خود می باشد که مجزا از اراده افراد آن است ، اشخاص حقوقی برای آنکه بتواند از اراده خود استفاده کنند; باید از حمایت قانون بهره مند گردند.»
این مطلب نیز قابل بررسی است ، که آیا شخص حقوقی واجد اراده است ؟ زیرا بعضی از نویسندگان با شخصیت حقوقی موضوعات غیر انسانی مخالفت نموده و گفته اند از نظر علم حقوق عامل حقوق (شخص) موجود با اراده و صاحب شعور
می باشد و چون این موضوعات فاقد اراده هستند ، در نتیجه نمی توانند عامل حقوق (شخص) تلقی گردند.»

این عقیده بیشتر مورد قبول طرفداران نظریه « فرضی بودن شخصیت حقوقی » واقع شده است. به اعتقاد آنها ، حق تنها به موجود با اراده و با شعور و اداری اختصاص دارد و غیر انسان موجود دیگری اراده ندارد دوم : برخی نیز به تنها شخصیت حقوقی را به معنای اعم از شخصیت اشخاص حقیقی دانسته اند ، بلکه اطلاق شخص حقوقی را بر جمعیت ها و موسسات ، خالی از اشکال تلقی نکرده و گفته اند « چون اصطلاح شخص حقوقی به معنی عام کلمه به دارنده حقوق گفته می شود ، خواه انسان باشد و خواه جمعیت یا مؤسسه ، به همین جهت اطلاق این اصطلاح که یک مفهوم کلی است به دسته خاصی از آن ، امر صحیحی نیست.»

سوم : گروهی دیگر بدون اینکه تعریفی از شخصیت حقوقی بیان نمایند، تنها به تعریف و شناسایی « شخص حقوقی » پرداخته اند.
1- دکتر صفایی بدون آنکه از شخصیت حقوقی تعریف به عمل آورده باشد، شخص حقوقی را چنین تعریف نموده : « شخص حقوقی عبارتست از دسته ای از افراد که دارای منافع و فعالیت مشترک هستند یا پاره ای از اموال که به هدف خاص اختصاص داده شده است و قانون آنها را طرف حق می شناسد و برای آنها شخصیت مستقل قائل است: مانند دولت ، شهر ، دانشگاه ، شرکت های تجاری ، انجمن ها و موقوفات.»

2- دکتر شایگان نیز شخص حقوقی را این گونه تعریف کرده اند؟
« شخص حقوقی یا اعتباری ، عبارت است از دسته ای افراد انسان یا مؤسسه ای از مؤسسات تجاری یا خیر یه و امثال آنهاست که قانون به آنها شخصیت می دهد ، یعنی برای آنها حقوق و تکالیفی شبیه به حقوق و تکالیف انسانی تا آنجا که میسر است قائل می شود. دولت ، شهرها ، شرکت های تجارتی، دانشگاه ها و بیمارستان ها اشخاص حقوقی هستند.»

3- دکتر کاتبی به لحاظ اعتباری بودن شخص حقوقی، تعریف دیگری از شخص حقوقی بیان ساخته است : « شخص حقوقی از اجتماع و تشکل و همبستگی افراد انسان یا اشخاص حقیقی به منظور انجام مقصود و هدفی اعم از انتفاعی یا غیر انتفاعی تحت شرایط و مقررات قانونی به وجود می آید.»
چهارم : تعریف دکتر کیایی از شخص حقوقی به لحاظ اشاره شده اشعار دارد بر اینکه : « شخص حقوقی عبارت است از شخصیتی است که به وسیله شخص یا اشخاص ،اعم از حقیقی و حقوقی ، به وجود می آید و می تواند دارای همه نوع دارایی و حقوق و تکالیف و اعمال آنها جز آنچه که مختص به فرد انسان است بشود.»
پنجم : دکتر ابوالحمد تنها استاد حقوق اداری می باشد که تعریفی از شخص حقوقی ارائه نموده است. از آنجا که نگرش ایشان در مورد شخص حقوقی گرایش بیشتری به حقوق عمومی دارد و در این زمینه تنها نظر تخصصی استوار بر پایه اصول حقوقی عمومی می باشد، لذا در زیر به آن می پردازیم :

« شخص حقوقی عبارت از اجتماع منافع و هدف هایی است که قدرت عمومی آن را به عنوان واحد مستقل از عناصر تشکیل دهنده اش تلقی می کند و مورد حمایت قرار می دهد.»
از تعاریف ارائه شده در خصوص شخص حقوقی ، موارد زیر را به عنوان نتایج مترتب بر آن تعاریف می توان برشمرد :
1- این تعاریف از یک سو بیانگر میزان مشارکت اساتید حقوق عمومی در این زمینه می باشد که نشانه کمبود اهل فن در گرایش حقوق عمومی و عدم رغبت ایشان به تحقیق و ارائه نظر در این زمینه و سایر زمینه های از این قبیل است.

از سوی دیگر تعاریف مذکور نشان می دهد که در این زمینه حقوق عمومی بطور عام و حقوق اداری به طور خاص از چندان غنایی برخوردار نیستند و از امکان رقابت با سایر رشته های حقوق در این زمینه بهره ای چندان ندارد. لذا چاره ای باید اندیشیده شود تا عدم تعادل موجود در این زمینه بهبود یابد.
2- این گروه شخصیت حقوقی را به معنایی که خاص موضوعات غیر انسانی است، ندانسته اند، هر چند ممکن است گفته شود ، در تعریف شخص حقوقی، گروه نخست نیز با این گروه هم رای می باشند. چنانکه آنان نیز در پاره ای از تألیفات خویش، از شخص حقوقی ، تعاریفی نظیر آنچه که بیان شد ، ارائه داده اند. نقص و ایراد وارد بر تعابیر فوق، این است که تعاریف مذکور، چون از نوع تعریف به تمثیل و تشبیه است، جامع نمی باشد. ولی چون در کتاب های آموزشی و درسی مطرح شده اند، برای آموزش و تعلیم مفید می باشند و این شیوه تعریف برای فراگیران هر رشته علاوه بر سودمند بودن ، معمول و متداول نیز هست. ممکن است این سؤال مطرح شود که پس

چرا این همه اختلاف در تعریف و شناسایی این پدیده حقوقی وجود دارد؟ در پاسخ باید یادآور شد که علت اختلاف در این تعاریف بطور خلاصه چنین می تواند باشد:
نخست آنکه همان طور که قبلاً اشاره شده ، مفاهیم حقوقی امور ماهوی نیستند بلکه از امور اعتباری هستند و در نتیجه ، تعریف این امور، بصورت یکسان و واحد ، امری مشکل می باشد. علاوه بر آن ، قانون تعریفی از « شخصیت حقوقی» و « شخص حقوقی» ارائه ننموده است. در نتیجه مفهوم مزبور ماهیت مستنبطه دارد و هر پژوهشگری با توجه به برداشت و اطلاعاتی که از « شخص حقوقی» دارد، آن را تعریف نموده است، از سوی دیگر در پژوهشهای علوم انسانی منجمله حقوقی دخالت اغراض محقق در موضوع تحقیق قابل احتراز نیست و در عمل دشوار است که نگرشها و اعتقادهای شخصی را در پژوهش های خود تأثیر ندهد و از انگیزه های گوناگونی که در دوران مختلف زندگی از آنها متأثر بدوه است. بر کنار بماند،

این وضعیت شاید مهمترین دلیل اختلاف و گوناگونی دستاوردهای پژوهشی باشد. بویژه که در مورد مفهوم « شخصیت حقوقی» عقاید و برداشت ها یکسان نیست . بعضی به جهات معنار اقتصادی و سیاسی که برای آن قائلند. معتقد به توسعه و تعمیم این مفهوم نبوده و پیشنهاد نموده اند که دولت ها نباید در همه موارد شخصیت حقوقی را به رسمیت بشناسند . بدیهی است که این طرز برداشت در تعریف شخصیت حقوقی نمی توان بی تأثیر باشد.

3- از طرف دیگر شخصیت حقوقی از جمله واژه هایی است که از زبان بیگانه ترجمه شده اند و آنچه که نویسندگان ایرانی از آن تعریف نموده ، تنها ترجمه هائیست که از کتب حقوقی بیگانه بویژه فرانسوی ها صورت گرفته است . مسلم است که انتقال این مفاهیم به ادبیات حقوقی کشورمان که گاه با دخل و تصرف های ناشیانه همراه
بوده ، به اختلاف در تعاریف می انجامد.

4- آخرین و مهمترین دلیلی که می تواند توجیه کننده اختلاف در تعریف این پدیده باشد،اینست که اساساً شناخت حقایق اشیاء کاری سخت و مشکل است . با این
بیان ، قضاوت نهایی درباره علت اختلاف در تعاریف مفاهیم حقوقی، بویژه مفهوم«شخصیت حقوقی» به سادگی امکان پذیر خواهد بود.

اقسام شخصیت حقوقی:
اشخاص حقوقی به 2 گروه تقسیم می شوند.
1- اشخاص حقوقی حقوق خصوصی
2- اشخاص حقوقی حقوق عمومی
اول : اشخاص حقوقی حقوق خصوصی :
اشخاص مذکور معمولاً به 2 دسته بزرگ قابل تقسیم هستند :
الف) شرکت های تجاری ب) مؤسسات غیر تجاری
الف) شرکت های تجاری :

شرکت آن است که 2 یا چند نفر به منظور به دست آوردن سود مادی و تقسیم آن بین خود توافق کنند .
طبق قانون تجارت کلیه شرکت های تجاری مشروط بر اینکه مطابق تشریفات قانونی به ثبت رسیده باشند، شخصیت حقوقی دارند .
اقسام شرکت های تجاری و توضیحات مربوطه شان به تفصیل در قانون تجارت پیش بینی شده است.
ب) مؤسسات غیر تجاری (ص44)

ویژگی بارز این دسته از اشخاص آن است که اصولاً در جستجوی سود مادی نیستند منظور این است که مؤسسات مزبور نسبت به مادیات به کلی بی تفاوت و بی اعتنا باشند بلکه در حقیقت این مسائل برای آنها در درجه دوم اهمیت قرار دارد .
قانون تجارت در این مورد مقرر می دارد که : تشکیلات و مؤسساتی که برای مقاصد غیر تجاری تأسیس شده یا شوند از تاریخ ثبت در دفتر مخصوصی که وزارت دادگستری معین خواهد کرد شخصیت حقوقی پیدا می کنند. مؤسساتی که مخالف انتظامات عمومی بوده یا نامشروع باشند قابل ثبت نیستند و نمی توانند شخصیت حقوقی پیدا کنند .
مهمترین اقسام مؤسسات غیر تجاری ( مؤسسات انتفاعی و غیر انتفاعی) عبارتند از :

انجمن های سیاسی، صنفی
انجمن ها : اجتماعی هستند که برای مقاصد معنوی مانند مقاصد فرهنگی، علمی،
ادبی ، ورزشی تشکیل می شوند.
در ماده 131 قانون جدید کار مصوب 1369 آمده است : « در اجرای اصل 26 قانون اساسی و به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی و بهبود وضع اقتصادی کارگران و کارفرمایان ، که خود متضمن حفظ منافع جامعه باشد کارگران مشمول قانون کار و کارفرمایان یک حرفه یا صنعت می توانند مبادرت به تشکیل انجمن های صنفی نمایند.
تا اینجا بحث از اشخاص حقوقی بود که از اجتماع عده ای افراد طبیعی تشکیل
می شوند.

ولی یک فرد هم می تواند شخص حقوقی ایجاد کند، برای مثال مقداری از اموال خود را به مصارف معینی از قبیل امور خیریه وقف کند که بر طبق اراده اش به وسیله متولی اداره شود. دکتر صفایی و دکتر قاسم زاده موقوفات را مستقلاً جزو اشخاص حقوقی حقوق خصوصی آورده اند . طبق قانون « هر موقوفه ای دارای شخصیت حقوقی است و متولی یا سازمان حسب مورد نماینده آن می باشد.»
گفتار دوم : اشخاص حقوقی حقوق عمومی

اشخاص حقوقی حقوق عمومی منحصراً از اشخاص حقوقی تشکیل می شوند ولی اشخاص حقوقی خصوصی علاوه بر اشخاص حقوقی از قبیل شرکت ها و انجمن ها ،شامل اشخاص طبیعی نیز می گردد. هیچ شخص طبیعی وجود ندارد که دارای خصلت شخص حقوقی عمومی باشد،ویژگی مهم اشخاص حقوقی حقوق عمومی آن است که این اشخاص دائماً از امتیازات قدرت عمومی برخوردارند .

مطابق قانون تجارت« مؤسسات و تشکیلات دولتی و بلدی به محض ایجاد و بدون احتیاج به ثبت دارای شخصیت حقوقی می شوند.» این مورد کی از مزایای اشخاص عمومی بر اشخاص خصوصی است که باید با رعایت برخی تشریفات به ثبت برسند.
اشخاص حقوقی حقوق عمومی عبارتند از :
1- دولت :
با توجه به اینکه دولت و موضوعات مربوط به آن موضوع اصلی تحقیق می باشند مفهوم و شخصیت حقوقی دولت و سایر موارد پیرامونی در بخش آتی به تفصیل بیان خواهد شد و بیان آن در اینجا فقط به جهت نمایاندن جایگاه دولت در میان اشخاص حقوقی حقوق عمومی می باشد. دولت چون مظهر اجتماع و گرداننده و مدیر آن است ، ناگزیر طرف حق و تکلیف قرار می گیرد و اموالی در اختیار دارد که آنها برای اداره امور کشور به کار می برد و به نام خود اعمال حقوقی انجام می دهد و داین و مدیون می شد. شناختن شخصیت حقوقی برای دولت و سازمان های عمومی در واقع جدا کردن شخصیت آنها از شخصیت حقوقی هیأت حاکمه و مأموران آنها و اعتبار بخشیدن به استمرار و مفهوم تجربه ی سازمانهاست.
دولت ایران مانند هر دولتی دارای شخصیت حقوقی است که مورد بحث قرار خواهد گرفت.

2- شوراهای اسلامی کشور :
یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی ایران ، ایجاد شوراهای اسلامی است که یکی ازمظاهر دموکراسی (حاکمیت مردم به شمار می رود. هدف از تشکیل این شوراها، شرکت دادن مردم در اداره امور است، از پایین سطح جامعه تا بالاترین سطح آن ( از ده ، شهر، بخش ، شهرستان ، استان یا کشور) و در تمام واحدهای سازمانی و واحدهای کار ( در مؤسسات ، کارخانجات ، سازمان های دولتی و مراکز آموزشی) تا مردم به شهر و محلی که در آن زندگی می کنند و یا در سازمانی که در آن کار

می کنند ،علاقمند شوند و نسبت به آن احساس شخصیت و مسئولیت کنند. علاوه بر این ، از این طریق زمینه بحث و گفتگو در سطح محلی و ملی برای همه افراد و همه گروهها فراهم می شود و مسائل و مشکلات اجتماعی به روشنی و با بی غرضی و با دیدی انتقادی مطرح و برای آنها راه حل های مناسب و سازنده پیدا می شود و بالاخره روابط سالم و مردمی، جایگزین روابط شخص و بوروکراسی پیچیده و استبداد می گردد.

بدیهی است در فضای بسته و نفوذ ناپذیر و در پشت درهای بسته ، بین دستگاه رهبری و مردم تفاهم به وجود نمی آید و گردانندگان امور نمی توانند از حدود و عقاید و افکار و خواست ها و تمایلات افراد آگاهی یابند. در نتیجه مسائل در پشت هاله ای از ابهام سوء تفاهم و ریا و تزویر باقی می ماند.
شوراهای اداری و کارگری در بحبومه انقلاب و در زمانی که بیکار بین انقلابیون و رژیم گذشته ادامه داشت ، در سازمان ها ، مؤسسات و هیأت ها بوجود آمدند و نقش آنها در ابتدا سازمان دادن و رهبری تظاهرات ، راهپیمایها ،اعتصابها و به طور کلی مبارزه با رژیم گذشته بود. در آن ایام که همه چیز از هم پاشیده بود، این شوراها شبکه عظیمی از نیروی فعال و متحرک را تشکیل می دادند و به طور موقت مدیریت دستگاهها و سازمان های مربوط را بر عهده گرفتند تا آنکه دولت موقت انقلابی توانست رشته امور را به دست گیرد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی گزارش کار اموزی بررسی مقدماتی کارگاه باس داکت فای

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی گزارش کار اموزی بررسی مقدماتی کارگاه باس داکت فایل ورد (word) دارای 56 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی گزارش کار اموزی بررسی مقدماتی کارگاه باس داکت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی گزارش کار اموزی بررسی مقدماتی کارگاه باس داکت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی گزارش کار اموزی بررسی مقدماتی کارگاه باس داکت فایل ورد (word) :

آشنایی با کارگاه باس داکت

 

مقدمه
اصطلاح Bus Duct‌ شامل دو کلمه Duct‌ به معنای مجرا و Bus‌ به معنای گذرگاه می‌باشد که در واقع گذرگاه عبور می‌باشد در پروژه‌های نیروگاهی اصطلاح Bus Duct‌ در مورد اتصالات اصلی ژنراتور به کار می‌رود که به منظور انتقال برق فشار قوی (ولتاژ بالا) و تقسیم این ولتاژ بالا درون conductor‌ به کار می‌رود.
یکی از تجهیزات اصلی Bus Duct‌ لوله‌های باس داکت است که شامل پوسته و ondutor‌c می‌باشد که ondutor‌c به وسیله مقره‌هایی از جنس سرامیک در محل مخصوص به خود درون پوسته قرار می‌گیرد.

کارگاه باس داکت و تجهیزات آن
کارگاه باس داکت با مساحت 2200 متر مربع، با قابلیت ساخت انواع باس داکت‌های استاندارد تا ولتاژ 20kv‌ و توان انتقالی 500MVA‌ و قابلیت ساخت (با نصب تجهیزات مناسب) باس داکت SF6‌می باشد که دارای تولید متوسط روزانه 10 متر انواع باس داکت می‌باشد. پروسه تولید در کارگاه شامل آماده سازی قطعات با ابعاد مشخص، مونتاژ اولیه، ایجاد پوشش مناسب در صورت لزوم (از قبیل رنگ و نقره‌کاری)، مونتاژ ثانویه، کنترل کیفیت و بسته‌بندی می‌باشد. این پروسه در ایستگاه‌های مختلف انجام می شود که عبارتند از:
ایستگاه دپوی ورق

در این ایستگاه ورق‌های آلومینیومی با ابعاد مختلف (ورق‌های با ضخامت، 03‌، 5mm،
3mm، 15mm 1mm، 6mm‌ و…) دپو می‌گردد که جهت ساخت قطعات مختلف به کار می‌رود. این ورق‌ها اغلب از جنس All050 یا All350‌می باشد. اطلاعات مفصل راجع به ترکیب شیمیایی این آلیاژها در استاندارد DIN EN573-3‌ آمده است که در ذیل به اختصار به آن اشاره شده است:

آلیاژهای All050‌و All350 ‌ ، آلیاژهای کارپذیر آلومینیوم بوده که مطابق استاندارد با چهار عدد مشخص شده‌اند، عدد اول از سمت چپ (1) نشان دهنده گروه آلیاژی آلومینیوم با خلوص بالا، عدد دوم از سمت چپ بیانگر نوع آلیاژ (با توجه به ترکیب شیمیایی) و دو عدد اخر (50) بیانگر خلوص آلیاژ آلومینیوم می‌باشد. مثلا Al 1050‌ دارای 9950‌درصد آلومینیوم خالص در ترکیب می‌باشد.

ورق آلومینیوم 1350 ‌جهت پروژه‌های آبی و آلومینیوم 1050‌که شامل لوله‌های آماده می‌باشد جهت پروژه‌های حرارتی به کار می‌رود.
ابعاد ورق‌‌های خام موجود در کارگاه عبارتند از: (ابعاد بر حسب میلیمتر می باشد)
300*2000* 5، 3000* 2000*3،3000*1500*3
3000*1500* 6، 3000* 1500*8،3000*1270*15
3000*1270* 15، 3000* 1060*15

6*1060: ابعاد ورق طویل مورد استفاده در دکویلر
به طور کلی مواد خام اولیه در کارگاه شامل انواع ورق آلومینیمی(plate) لوله آلومینیومی با قطرهای مختلف (pipe) لوله‌های مسی و قطعات جانبی همانند مقره‌های سرامیکی، فلنج
و … می‌باشد.
آماده کردن قطعات مختلف جهت مونتاژ طبق نقشه‌های فنی مهندسی (با توجه به M.O.B و M.R طبق آخرین Rev) انجام می‌شود.
(2) ایستگاه پخ زنی

در این ایستگاه‌ پخ‌های مورد نیاز بر روی قطعات ایجاد می‌شود. پخ‌های مورد نیاز می‌تواند به صورت پخ Double,V ، پخ Double U,U ، پخ k‌ و … ایجاد می‌شود.
دستگاه CHP-20 در کارگاه باس داکت عمل پخ زنی را انجام می‌دهد که در ادامه بحث به آن خواهیم پرداخت.
(3)ایستگاه دپوی ضایعات

ضایعات ایجاد شده پس از آمادن کردن قطعات در این ایستگاه دپو می‌گردد.
(4)ایستگاه شیت ورق

در این ایستگاه آماده کردن ورق‌های با ابعاد مورد نظر به منظور نورد کردن انجام می‌شود.
(5) ایستگاه Rooling ورق کنداکتور
در این ایستگاه ورق‌هایی به ضخامت (mm)12,15‌و … نورد می‌شوند. نورد این ورق‌ها به منظور تهیه کنداکتورهای استوانه‌ای شکل انجام می‌شود.
(7)ایستگاه شابلن بری

در این ایستگاه شابلن‌های با ابعاد دقیق جهت تهیه قطعات مختلف، به کار می‌رود.
(7)ایستگاه پولیش کاری و سنگ‌زنی
در این ایستگاه قطعات مختلف به کمک دستگاه سنگ زنی صاف می گردد و برجستگی‌های اضافی حذف می‌گردد. سنگ زنی معمولا به هنگام مونتاژ و بعد از جوشکاری انجام می‌شود.
(8)ایستگاه والس و ایستگاه Rooling

در این ایستگاه مونتاژ قطعات به طرز خاصی انجام می‌شود. در ایستگاه Rooling ، رول کردن ورق‌های (mm)6,5 به منظور تهیه پوسته‌ها، انجام می‌شود.
(9) ایستگاه flaxible

در این ایستگاه فلکسیبل‌هایی به صورت برید (گیس باف) و از جنس brass (Cu+Zn) تولید می‌شود که دو سر این کلاف به لوله‌های مسی مهار می‌شود، در کارگاه باکس داکت فلکسیبل‌هایی از ورق آلومینیومی با (ضخامت 03mm) نیز تولید می‌شود.
(10)ایستگاه خط انتقال پوسته و کنداکتور

دراین ایستگاه کنداکتور به کمک نگهدارنده‌هایی (مقره‌ها) درون پوسته تنظیم می‌شود.
(11)ایستگاه نهایی مونتاژ اسپول‌های پروژه‌های آبی
در این ایستگاه نصب درپوش فلنج‌ها و تنظیم مقره‌ها جهت قرار گرفتن کنداکتور درون پوسته صورت می‌گیرد.
(12)ایستگاه مونتاژ ترانک آنسالدو

مونتاژ پوسته وکنداکتور آنسالدو در این ایستگاه صورت می‌گیرد.
(13)ایستگاه ساخت suporting
دراین ایستگاه suport‌ ها جهت محافظت از قطعات بسته‌بندی تهیه می‌شود.
(14)ایستگاه Packing

در این ایستگاه بسته‌بندی قطعات (ترانک و قطعات جانبی) پس از مونتاژ نهایی صورت می‌گیرد.
(15)ایستگاه جوشکاری کنداکتور
جوشکاری قطعات آلومینیومی در کارگاه باس داکت با روش (Metal IntertGas) MIG انجام می شود. به عنوان مثال، قطعاتی همانند Starpoint ، کنداتورهای سرترانس و … در این ایستگاه جوشکاری انجام می‌شود. از آنجایی که جوشکاری به روش MIG‌ از اهمیت خاصی در کارگاه باس داکت برخوردار است، بهتر است با این روش جوشکاری بیشتر آشنا می‌شویم. به همین منظور در ادامه به طور اختصاصی این بحث را مورد بررسی خواهیم داد.
(16) ایستگاه تست Electrical

در این ایستگاه تست الکتریکی بر روی اسپول‌های تولید شده در کارگاه صورت می‌گیرد. همچنین دستگاه‌های دیگری که نیاز به تست الکتریکی داشته باشند در این ایستگاه آزمایش می‌شود.

تجهیزات کارگاه باسداکت

 

بررسی تجهیزات کارگاه باس داکت
(1)دستگاه پخ زنی
دستگاهی است سبک، قابل حمل و بسیار دقیق جهت انجام عملیات پخ زنی به صورت خودکار می‌باشد. اهمیت پخ زنی لبه‌ها همراه با سرعت بالا موجب شده است که دستگاه پخ زنی که قابلیت حمل به هر نقطه از کارگاه را دارد مورد استقبال شدید صنایع خودروسازی و … قرار می‌گیرد. این دستگاه برای پخ زنی ورق‌ها و یا لوله‌های فلزی اعم از آلومینیوم، آهن و فولاد با ضخامت‌های متغیر از 6 الی 40 (mm) طراحی گردیده و قادر به ایجاد پخ‌هایی به عمق 12 (mm) (و 24 میلیمتر به صورت جناقی) می‌باشد.
دستگاه مزبور برای پخ زنی ورق‌های طویل یا دوار، لوله‌هاو یا حتی قطعات کوچکتر کاملا مناسب بوده و با قرار گرفتن بر روی قطعه کاری، به صورت اتوماتیک حرکت نموده و با سرعت بالا (3 متر در دقیقه) عملیات پخ زنی را در چهار زاویه مختلف (5/22 و30 و 5/37 و 45 درجه) انجام می‌دهد.

ضمنا نظر به اینکه تیغچه‌های فرز دستگاه پخ زنی از آلیاژهای بسیار مستحکم و مقاوم تهیه گردیده و به طوری که پخ زنی 2000 متر ورق را برای هر تیغچه میسر می‌سازد. بدیهی است که استفاده از دستگاه مذکور در مقایسه با شیوه‌های سنتی هزینه‌ها را به میزان قابل ملاحظه‌ای تقلیل می‌دهد.
(2) دستگاه قیچی 16 میلی متری (گیوتین 24 تنی)

به کمک این دستگاه می‌توان ورق‌ها و قطعات آلومینیومی و فولادی را برش داد.
از این دستگاه بیشتر برای برش ورق‌های آلومینیومی تا ضخامت 20 میلیمتر و آهن آلات تا ضخامت 16 میلیمتر استفاده می‌شود. حداکثر طول برش ورق نیز 3125 میلیمتر می‌باشد. ضخامت برش st42 (mm16)، st50 (mm15) و st60‌ (mm14) است.
(3)اره نواری (Band sawing machine)

این دستگاه برای برش قطعات مختلف با ضخامت‌های متفاوت به کار می‌رود. به کمک این دستگاه هم چنین می توان قطعات را بر حسب زوایای 30 و 45 درجه نیز برش داد. ماکزیمم ابعاد قطعه کار به وسیله این دستگاه در زوایای مختلف در جدول زیر آمده است.
30 درجه از سمت راست
(ابعاد بر حسب mm) (ابعاد بر حسبmm)
45درجه(از هر دو طرف) 90 درجه
(ابعاد بر حسب mm) شکل
380
380
550*380 500
500
500*600 500
500
500*850 گرد (دایره‌ای)
مربع
flat
وزن دستگاه اره برقی kg5800 و ابعاد آن (mm)2775*(mm)3730*(mm)3730 می‌باشد.
پهنای برش mm500، سرعت برش min/m 185-19، ابعاد ارش برش 7500*3/1*54 میلیمتر و جنس اره از فولاد فنر و فولاد تندبر می‌باشد.
کارگاه رنگ باس داکت
در این کارگاه پوسته‌ها، کنداکتورها و قطعات جانبی رنگ آمیزی می‌شود. سیستم کامل
شستشوی، رنگ آمیزی و پخت اتوماتیک لوله‌های باس داکت که متناسب به اندازه لوله‌های باس داکت احداث شده است شامل محفظه‌های ذیل می‌باشد:
1- واحد انتقال و خوراک دهی به سیستم به ابعاد 12*1 متر

2- واحد چربی گیری آبشویی با ابعاد 12*3 متر
3- واحد خشک نمودن، رنگ آمیزی و گاز زدایی با ابعاد 12*4 متر
4- واحد پخت لوله باس داکت با ابعاد 12*2 متر
5- واحد تخلیه و انتقال به ابعاد 12*2 متر
تجهیزات استقرار یافته در کارگاه رنگ باس داکت

1- گاریهای بارگیری و ریل‌های مربوط به آن
2- جک تخلیه لوله از گاری ورودی همراه با تعلقات
3- کابین چربی گیری و آبشویی
4- کابین رنگ آمیزی
5- کوره پخت رنگ

6- کابین شستشوی دستی
7- کابین رنگ دستی
8- سیستم‌های برق، کنترل و ابزار دقیق
اکنون به بررسی واحدهای مختلف کارگاه رنگ می‌پردازیم.

واحدهای نقل و انتقال دوران
به منظور نقل و انتقال لوله‌های باس داکت دو واحد زنجیر کانویر زمینی جهت انتقال لوله در هر یک از واحدهای شستشو و واحد رنگ آمیزی در نظر گرفته شده است. هم چنین جهت انجام فرآیند در هر یک از واحدها از سیستم‌های نیوماتیک و رولیک‌های دوار استفاده شده است. بدین ترتیب که لوله‌ها توسط کانویر زمینی تا محل اجرای فرآیند انتقال می‌یابد. سپس توسط سیستم دوار جهت اجرای فرآیند از سطح زنجیر جدا شده و عملیات مورد نظر بعدی آن انجام می‌پذیرد و در ادامه فرآیند واحدهای دوران، لوله را در مسیر حرکت کانویر جهت انتقال به واحد بعدی قرار می‌دهند.

این عملیات به صورت پیوسته تا اجرای کامل عملیات ادامه می‌یابد.
جهت بررسی دقیق جزئیات مربوط به واحد نقل و انتقال و دوران به نقشه جزئیات ارائه شده مراجعه شود.
واحد شستشو و چربی گیری

به منظور اجرای عملیات رنگ آمیزی مناسب ابتدا در واحد شستشوی عملیات پاکسازی و تمیز کاری لوله از آلودگی‌های سطحی مانند چربی و همین طور ذرات گرد و غبار صورت می‌پذیرد.

عملیات تمیز کاری لوله ابتدا از مرحله پیگیری آغاز می‌گردد. در این مرحله مواد چربی‌گیری محلول با فشار و حرارت سطوح داخلی و خارجی لوله را چربی گیری می‌نماید.
در مرحله بعد به منظور دسترسی به شستشوی مناسب، لوله وارد محفظه آبکشی می‌گردد. در این مرحله نیز سطوح داخلی و خارجی لوله با فشار آب در درجه حرارت مناسب آبکشی می گردد.
در پایان این مرحله لوله آمادگی لازم جهت اجرای عملیات رنگ آمیزی را به

دست می‌آورد.
واحد رنگ آمیزی
لوله پس از کسب شرایط مناسب به واحد رنگ آمیزی انتقال می‌یابد. این واحد با داشتن دو ونتیلاتور، باد بزن مکنده (ventilator) و هم چنین آبشار زمینی شرایطی را به وجود می‌آورد که عملیات رنگ آمیزی در محیط مناسبی انجام پذیرد.

در این واحد ابتدا لوله در طی مدت زمان مناسبی دوران نموده و با استفاده از جریان هوای فشرده مسیر رنگ آمیزی را از رطوبت باقی مانده خشک می‌نماید.
پس از این مرحله و به منظور چسبندگی رنگ نهایی (Top coat) عملیات رنگ آمیزی آستری (H-primer) به صورت ایراسپری در داخل و خارج لوله انجام می پذیرد. پس از طی زمان خشک شدن رنگ آستری عملیات رنگ آمیزی نهایی داخلی و خارجی لوله به صورت ارلس انجام می‌پذیرد. در این واحد پس از گذشت زمان مربوط به قوام ظاهری رنگ و همین طور عملیات گاززدایی، لوله آماده می‌گردد تا جهت قوام نهایی وارد کوره رنگ گردد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی مقاله در مورد ایده پدیده شناسی یا بررسی اجمالی ام

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله در مورد ایده پدیده شناسی یا بررسی اجمالی امهات های پدیده شناسی فایل ورد (word) دارای 39 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله در مورد ایده پدیده شناسی یا بررسی اجمالی امهات های پدیده شناسی فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله در مورد ایده پدیده شناسی یا بررسی اجمالی امهات های پدیده شناسی فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله در مورد ایده پدیده شناسی یا بررسی اجمالی امهات های پدیده شناسی فایل ورد (word) :

ایده پدیده شناسی یا بررسی اجمالی امهات های پدیده شناسی

همبستگی میان سخنرانی های گوتینگن (ایده پدیده شناسی و دیگر آثار هوسرل)
هر چند که بسیاری از مطالب اساسی پدیدارشناسی بطور مفصل در بخش دوم آمده است،‌در اینجا بیشتر به سخنرانی هایی که در سال 1907 در گوتینگن انجام شد تاکید می شود زیرا این سخنرانی ها که بعدا تحت عنوان کتاب ایده پدیده شناسی به چاپ رسید رشته افکاری را بدست می‌دهد که در تمام آثار بعدی او بسط وتوسعه وگسترش یافتند. هرچند که نوع آوری های او را

نمی توان نادیده گرفت اما آنها هیچکدام به معنی نقض آشکار یا ضمنی این سخنرانی نمی باشد بلکه در گسترش و تعمیق آنها است.موهانتی در کتاب توسعه اندیشه هوسرل برخلاف اینگاردن تاکید بر وحدت اندیشه های هوسرل در دوره گوتینگن و دورهای بعدی آن دارد. به عقید اوگر چه در دوره فرایبورگ مضامین جدیدی در اندیشه های هوسرل ظهور می‌کند اما با نوآوری رادیکالی که اندیشه های قبلی اورا نفی کند روبرو نیستیم بلکه ریشه های همه آنها به دورهای گذشته بر می گردد.حتی ایده زیست-جهان کشفی بسیار تازه نبود زیرا و در نوشته های اولیه او درباره

مکان وهندسه اشاره به این دارد که حقیقت علمی نتیجه و سیر مثالی شدن حقیقت ماقبل علمی است. همچنین ارجاع به تاریخ را در سمینار سال 1898 مورد اشاره قرار میدهد و همینطور اتکاء تجربه های منطقی به تجربه های ما قبل منطقی به سالهای 1891 بر می گردد. به عقیده او این مضامین در دورهایی به پشت صحنه رفته و در دورهای دیگر ظاهر شده اند: هربرت اشپینگلر اینچنین اظهار نظر می‌کند هر چند که هوسرل در صدد ایجاد فلسفه ای سیستماتیک به سیاق قبل ازخویشتن نکوشید امادرجهت فلسفه ای که در حل مسائل بنیادی و بنیاد سازی است کوشش کرد بطوریکه فلسفه آن او را می توان جستجوی معکوس برای دست یافتن به شالودهای

استوار دانست.
بهرصورت این سخنرانی نشان داد که او گام جدیدی نسبت به آنچه را که در کتاب پژوهش

های منطقی دنبال کرده بود آغاز کرده است. نو وجدید نه تنها از این نظر که اونقد شناخت را بطور جدی احساس کرده بود بلکه از این نظر که به نقد شناخت از زاویه کاملا نو وجدیدی،نسبت اندیشه های فلسفی و گذشته، می پرداخت. او برای اولین بار عمل فکر کردن وپدیده وشناخت را یکی گرفت وسعی کرد با بررسی مستقیم ومشاهده خود پدیده جهات بسیار گوناگون وفراگی

ر عمل فکر کردن را توصیف کند.
بطور خلاصه برخی از نکاتی را که قبلا تحت عنوان ریشه های اصالت روان شناسی آمد مجددا از سر می گذارنیم.
متعال و حال از دیدگاه روان شناسی و پدیدارشناسی
گفته شد دکارت ذهن را حوزه ای خودبسته بشمار آورد. از اینرو همه رویدادهای روانی که در آن جریان دارند در فضای بسته آن محدود می گردند. لذا یکی از مشکلات اساسی دکارت این بود که چگونه ذهن می تواند معرفت صحیحی از جهان خارج داشته باشد. بهر صورت جان لاک نه تنها نتوانست در حل این مشکل گامی بردارد بلکه با تحلیل های امپریستی سبب شد که براکلی با صراحت اعلام نماید امکان ندارد.یک محتوای ذهنی را با چیزی که خودش بنا به فرض هرگز داده نشده است مطابقت کنیم. بعد از او هیوم سعی کرد با تداوم مسیری که براکلی بنیاد گذاشته بود همه اشکال معرفت را به شکل امپریستی توضیح دهد. هیوم تمام اشکال معرفت را براساس روابط ایده ها و جریانهای روانی در داخل ذهن توضیح داد.به اضافه طرفداران روان شناسی توصیفی گرچه منتقد اندیشه های هیوم بودند اما آنها جهان خارج از ذهن را موضوعی غیریقینی، مبهم مشکوک بحساب آوردند. هوسرل در تداوم اندیشه های روان شناسی تجربه گرا وتوصیفی اصل بازنمایی ایدها از چیزهای فراذهنی را مردود به حساب می آورد.
لذا پدیده در اولین گام به مثابه عمل فکر باید بازنمایی هیچ چیز فراذهنی بحساب نیاید. باید به صورت امری با خود-دادگی و بداهت محض قابل مشاهده باشد.
زیرا دکارت از طریق شک دستوری با تأمل ساده درباره آن بدون هیچ تردیدی وجود آن را ثابت کرد. وروشن کرد تنها ازطریق صید وتصاحب« مشاهده ای» ومستقیم عمل فکر ، بصورت امر یقینی بر من ظاهر می شود و خودافکار بصورت دادهای مطلقی مشاهده می شوند. در اینجا بنظر می آید که راه صعب العبوری در جلو ما گسترده می شود وآن این است آیا بداهت و خود-دادگی عمل فکر ما را از این مصون میدارد که آنرا عملی روان شناسانه یا به عبارت دیگر آنرا عملی درکل حوزه طبیعت بحساب نیاوریم؟
این نکته ای است که حتی توسط دکارت ویا امپریست ها وطرفداران روان شناسی توصیفی مورد ملاحظه قرار نگرفت بلکه برای آنها این مسئله بصورت یقینی پنداشته می شد.. همانطور که گفته شد هوسرل در ابتداد درکتاب پژوهشهای منطقی در جریان استوارسازی منطق محض روشن نمود که میان قوانین منطق محض وقوانین طبیعت تفاوت اساسی وجود دارد.اما اوبرای روشن نمودن توالی فاسد روان شناسی و نشان دادن عمل فکر به مثابه جریانی غیرروان

شنا

سی در محدوده استدلال های آمده در کتاب پژوهشها متوقف نماند بلکه تا استقرار تثبیت ذهنیت استعلایی پیش می رود زیرا موفقیت پدیدارشناسی در گروه نفی وطرد عمل فکر به مثابه عملی روان شناسی میباشد.پس در مجموع برای مطالعه و پژوهش در خصوص هر پدیده ای یا عمل فکر لازم میآید

الف: هیچ پدیده ای را بازنمایی چیزی فراذهنی بحساب نیاوریم

ب:هر پدیده یا عمل فکر را امر روان شناسی بحساب نیاوریم
هوسرل برای حذف دو جهت فوق از هر پدیده وفراهم آوردن امکان مطالعه و پژوهش پدیده شناسی تعویل یا کاهش پدیدارشناسی(phenomenological reduction) را بکار می برد.
در خصوص مطالب فوق در بخش دوم مفصلا بحث شده است اما در اینجا از نگاه هوسرل در کتاب ایده ها پدیدارشناسی را بررسی می کنیم.
دوباره سوالی را که اندکی قبل طرح کرده بودیم دنبال می کنیم. آیا بداهت وخوددادگی عمل فکر آنطور که دکارت به آن پرداخت ما را از این مصون میداردکه آنرا عملی روان شناسانه به حساب نیاوریم؟ هر چند مطالبی را که هوسرل در کتاب پژوهش های منطقی آورده است از نظر دور نکرده ایم.
در گذشته این سوال پرسیده شد، چرا این شکایت وجوددارد چگونه شناخت می تواند به یک موجوددست یابد اما شکاکیتی در مورد خودافکار تا بدانجا که فقط به افکار محدود می‌شود وجود ندارد؟ در آنجا ضمن تحلیل ریشه های این پرسش پاسخ دکارت وامپریست ها را مورد بررسی قرار دادیم. در اینجا شکل دیگری آن را دنبال می کنیم تا از این طریق به سوی پدیدارشناسی هدایت می شویم.
پاسخ روان شناسی نسبتا ساده وروشن است. زیرا روان شناس خود افکار را با واژه حلول و آنچه را که غیرافکار وخارج از ذهن وجود دارد با واژه متعال روشن می نماید. آنچه که برای دکارت و برای هر شکل روانشناسی چه تجربی و چه توصیفی یقینی گرفته شده بود این بودکه خود افکار (عمل روانی فکر کردن) اموری حلولی میبا شند و آنچه غیر از خود افکار می باشد امور متعال بحساب می آیند. بادقت در دیدگاه هیوم روشن میگردد که او همه علوم عینی اعم از علوم مختلف طبیعی و انسانی و اطلاق ریاضی به طبیعت تا آنجا که مدعی شوند امور عینی وخارج از ذهن را بازنمایی می کنند از هیچ درجه و اعتباری برخوردار نمی باشند اما او و دیگر روان شناسان توصیفی از این مسئله اساسی غفلت میکردند که امور روانی تا به آنجا که به صورت امور واقعی پنداشته شوند در حوزه طبیعت و به مثابه علوم عینی به حساب می آیند و هیچ یقینی را سبب نمی شوند. آنها از خودشان اصلا نپرسیدند که آیا آنچه در این حوزه روی می دهد ممکن نیست امور متعال باشد. و از سنج همان امور خارج از ذهن به حساب آیند؟ آنها میان حال ومتعال تمایزی صوری برقرار نمودند اگر آنها بنیادهای هر دو را بررسی می کردند به وهم گویی خود وتناقض آشکار گفته های خود واقف میشدند. هوسرل در کتاب بحران آن گاه که بنیادهای علم رنسانس وعلوم گالیله را بررسی می کند ساختار یگانه علم روان شناسی و دیگر علوم عینی را در زیر تئوری طبیعت که توسط گالیله ارائه شد روشن می نماید.
طرفداران اصالت روان شناسی وقتی از حلول سخن می گویند حلول در یک چیز واقعی طبیعی (reale Immaneze) را منظور دادند و آگاهی نفسانی را مانند همه جری

انهای امور واقعی طبیعت به حساب می آوردند. در این دیدگاه متعلق شناخت یا عین شناخت جزئی از آگاهی نفسانی می باشد و در درون آن حال است. لذا هر پدیده یا متعلق شناخت و یا هر روند فکری چیزی جز امور واقعی طبیعی بحساب نمی آید.هر عین یا ابژه که متعلق به خود جریان آگاهی است قابل دست یابی و مشاهده است.
بر این اساس هر آنچه را که عمل شناختی بحساب می آید باید مربوط

به خود حوزه آگاهی و جریان نفسانی دانست و بدینطریق هر روایت بازنمایی منتفی می شود کل شناخت و همه علوم چیزی جز رویدادهای روانی که مربوط به خود اعمال ذهنی هستند بحساب نمی آیند.
هوسرل با توسل به تعویل پدیدارشناسی است که حلول در آگاهی ذ

هن را با حلول به معنای خود-دادگی که به «بداهت »(Evidens) متقوم می شود تعویض می کند.
طرفداران اصالت روان شناسی هرگز اندیشه نکردند که اگر قرار است بداهت و یقین از هر امر متعال منفک شود پس آیا پذیرفتن واقعیت روان شناسی به مثابه امری واقعی تناقض آشکار نمی باشد. تنها تعویل پدیدارشناسی علوم عینی است که علوم را به ایده علم به ایده مدعی اعتبار تبدیل می کند و ما را از این تناقض گویی خلاص کند.هوسرل می نویسد
من باید همه علوم را فقط به عنوان پدیده و بنابراین نه به عنوان نظامهایی از حقایق معتبر، نه به عنوان مقدمات ،حتی نه به عنوان فرضیاتی برای خودم که با آنها به حقیقت برسم لحاظ کنم. این شیوه باید در قبال کل روان شناسی وکل علوم طبیعی اختیار نمود .
هوسرل در کتاب بحران تعویل علوم عینی را به پدیده از طریق زیست –جهان( life-word) به طور جامع وکامل توضیح میدهد.
با تعویل پدیدارشناسی تمایز آشکاری میان حلول آنطور که روان شناسی مراد میکند با خود-دادگی که با بداهت متقوم می شود آشکار می گردد. اگر قرار باشد همه حوزه ذهن امری متعالی وواقعی پنداشته شود در این صورت چه چیزی میتواند فی نفسه داده شود بلکه همه «موجود در بیرون فرض‌می‌شوند » در این صورت هیچ شناختی علمی از متعال نمی تواندجهل مرا برطرف کند در این صورت که عمل فکر به صورت متعال بحساب آید هیچ چیزی قابل «مشاهده» (schauen مترجم انگلیسی آنرا با واژه see آورده است و او می خواهد با گیومه نشان دهد که معنای آن از دیدن معمولی فراتر می رود) نیست.اگرطرفداران اصالت روان شناسی غیر از این می اندیشند باید از ادعای خود مبنی بر امکان عدم شناخت امر متعال دست بردارند. و نظریه بازنمایی از چیزهای فراذهنی را بدون هیچ اما واگری بپذیرند.هر گونه مشاهده ای در چهارچوب اصالت روان شناسی عبارت است از مشاهده یک نفر نابینا از چیزها بطریق استدلال علمی. در این صورت ادعای اصالت روان شناسی مبتنی برفرض قبول واقعیت علوم عینی وعمل فکر و سخن گفتن از بداهت وخود-دادگی تناقضی آشکار است. زیرا با این فرض هیچگونه بداهت وخود-دادگی در کار نمی تواند باشد بهر صورت حال حقیقی (rell Immante ) یا خود-دادگی که با بداهت تقویم می شود باید مبنای تشکیک ناپذیری بدانیم که بر هیچ امر فراذهنی دلالت نمی کند واین فقط به برکت تعویل پدیدارشناسی برای ما بدست آمد.
پس به مدد آن تعویل توانستیم حوزه نقد شناخت را بطور کلی از هر آنچه متعالی است رها کنیم وبرای استمرار فلسفه یقینی خود را از هر گونه استفاده از علوم عینی رها کنیم ومعرفت را بر پایه خود-دادگی استوار سازیم و از هر گونه جستجو را برای دیدن طبیعت عمل معرفت از طریق توسل به استنتاج ،استقراء محاسبه و غیره متوقف نمائیم.و باید از این اشتباه که مرتبا سعی می کند ما را به این لغزش بکشاند که دادهای جدید بدست آمده را از طریق دادهای قبلی یا از چیزهای مدعی دادگی با خود –دادگی به معنای «مشاهده» یکسان

بگیریم پرهیز کنیم .
تعویل پدیدارشناختی II، تعالی یا عینیت پدیدارشناختی ومیدان و حیطه پدیدارشناختی وهمچنین تعویل پدیدارشناختی III یا تجرید آیده تیک، «مشاهده» ماهیت
تا زمانی که من به مثابه اندیشنده دکارتی به مثابه من ذهنا فعال، به عنوان انسانی در زمان و شی ای میان اشیا بحساب آیم نمی توان از داده مطلق سخن گفت، زیرا تا زمانی که من به مثابه اشیاء طبیعت در مرکز شناخت باشم و معیار سنجش باشم

چیزی جز از نسبیت و ذهنیت نمیتوان سخن گفت وامکان هیچگونه شناخت مطلقی ممکن نیست. افلاطون حق داشت با پروتاگوراس که انسان را معیار همه چیز می دانست مبارزه کند. لازم به نظر می رسد که این من با اوصاف فوق مورد تعویل پدیدارشناسی قرار بگیرد. بدین طریق ما سرانجام باید نظرگاه روان شناسی وروان شناسی توصیفی را ترک کنیم. اما پس از این تعویل اگر آن پرسش را مجددا تکرار کنیم که چکونه ممکن است روندهای ذهنی من به چیزی دست یابد که فی نفسه در ورای من موجود است به مدد تحلیل های انجام شده این زمینه فراهم گردیده است تا بپرسیم، اگر عمل فکر یا شناخت دیگر به مثابه جریانهای روانی واقعی، جریانهای شبیه همه جریانهای طبیعت، نمی باشد آیا در این صورت عمل فکر میتواند به چیزی دست یابد که حال در آن نباشد؟ چگونه خود-دادگی مطلق شناخت می تواند به چیزی که خود-داد نیست دست یابد واین دستیابی را چگونه میتوان فهمید؟ اگر متد شناخت در ابتداء بوسیله اپوخه هر چیز متعالی را نفی می کرد اما باید کوشش کند تا امکان دسترسی به عین را تبیین کند زیرا خود شناخت به معنای شناختن چیزی است ومعنای رابطه داشتن در خود شناخت نهفته است.
هیچ تردیدی باقی نمی ماند که نمی توان همیشه در شک باقی ماند وازمعتبر دانستن هر چیزی امتناع نمود. بخصوص هر آنچه که خود عمل فکر می دهد. زیرا عمل فکر اگر هر داده شده ای را از پیش نفی کند باید خود دادهایی را به مثابه شناخت نخستین وضع کند.
برای روشن تر شدن مطلب شک دکارتی را مرور می کنیم. شک درباره چیزها است. هر شکی درباره امری است از آنجا که خود عمل فکر در بداهت محض خودش را می دهد. هر عمل فکر به مثابه شک ،شک درباره چیزی، معطوف به چیزی است که آن حال در عمل فکر نیست لکن داده است وقابل «مشاهده» کردن است. هر عمل فکر خواه ادراک،تخیل،حکم،یا استنتاج کردن، صرف نظر از اینکه این اعمال یقینی باشد یا غیریقینی موجود یا ناموجود باشند، این بدیهی وروشن است که من این یا آن را ادارک، تخییل یا حکم و استنتاج می کنم.
همیشه بطور مبهم از ادراک،تخیل ،; سخن گفته شده است اما با تامل روشن می گردد که همیشه ادراک از چیزی است و یا تخیل از چیزی است .. لذا صرف نظر از اینکه آیا مسئله دسترسی شناخت به عین آن چگونه است شناخت به حیطه متنوعی از اعیان قصدی مربوط می شود که همه آنها ضمن اینکه در آن حال نمی باشند اما قابل «مشاهده» کردن می باشند. هر روند ذهنی وقتی در ادراک داده شود(در شکل ادراکات، احکام ودیگر امورمتحقق)به ابژه مورد مشاهده تبدیل میشود. این ابژه یا عین در این مشاهده داده می شود به مثابه چیزی که در اینجا و اکنون هست. و در بودن آن نمی توان هیچ شکی کرد. ممکن است آن در تخیل داده شود باز در این صورت آن در جلو چشمان ما حضور دارد اما نه به مثابه ادراکات واح

کام وامور واقعا متحق بلکه به مثابه فعلیت ها و در این حالت هم به یک معنا داده شده اند. دیگر ما درباره آنها با اشاراتی مبهم سخن نمی گوئیم.
در حیطه ای از دادهای مطلق گشوده می شود که حال در فکر نبوده ،صرف نظر از وجود و عدم آنها، به یک معنا متعال از فکر هستند. فقط مطلقا روشن است که در این میدان پدیدارها «مشاهده» می شوند این حیطه ای وسیع و منفرد از پدیدها است که میتواند بنیاد وپایه هر گونه اعمال منطقی قرار گیرند اما آیا چنین چیزی بر پایه این مفردات ممکن است.
باید خود این پدیدارها مورد تعویل پدیدارشناسی قرار

گیرند این تعویل را میتوان تجرید آیده تیک نامید.اما چگونه میتوان تجرید آید نیک را انجام داد؟
مجددا به دکارت باز می گردیم در قبل گفته شد که د

کارت چگونه ادراکات روشن ومتمایز را برخوردار از اعتبار عینی بحساب آورد وهمینطور توضیح داده شد که چگونه خود عمل فکر به صورت خود-دادگی مطلق دربداهت محض داده شد و بواسطه همین دادگی در بداهت محض بصورت امورعینی ظاهر شد.لذا این تضمین فراهم می آید که هر گاه چیزی دربداهت محض ودر «مشاهده ای» محض و بطور مستقیم داده شود دارای اعتباری عینی است به همان میزان که خودعمل فکر در حیطه بداهت اعتبار عینی بدست آورده است.برای ما همانطور مثل دکارت بداهت ملاک اعتبار است هر آنچه که در بداهت و «مشاهده» داده شود از اعتبار عینی برخوردار است آن «هست» در اینجا «اکنون»، در نزد من وبرای «من» به مثابه اندیشنده دکارتی وجود دارد.

وهمینطور درقبل گفته شد که پدیدها منفرد عمل فکر که در میدانی از «مشاهده» قرار دارند اما نمی توانند دارای اعتبار کلی باشند بدین معنا از آنجا که آنها بصورت منفرد هستند بر پایه آنها هیچگونه اعمال منطقی ممکن بنظرنمی رسد. برای دست یافتن به اعتبار کلی باید کل آن پدیدهای در میدان مشاهده محض مورد تعویل پدیدارشناسی واقع شدند این تعویل را تجریدی آیده تیک می نامیم تا از طریق این تجرید به کلیات قابل مشاهده دست پیدا کنیم با این کار از سمت دادهای منفرد به سمت عینت جدیدی که مطلقا داده شده است وآن حوزه ماهیات می باشد وارد می شویم.
امکان اعمال منطقی در حوزه ماهیات بدست آمده از طریق این تجرید فراهم می آید. باز مجددا قابل ذکر است که ماهیات بدست آمده در عمل فکر حال نمی باشند اما مطلقا داده شده هستند وخود کلی که در جریان آگاهی به بداهت داده میشود امری منفرد نیست بلکه فقط یک کلی است و به معنای حقیقی (reellen) متعالی است. دراینجا لازم است منظور از این متعالی ومتعالی در معنای قبل (تعالی امور فراذهنی ) را اندکی توضیح بدهیم. امر متعالی در معنی تمام وکامل آن یعنی آنچه که داده مطلق بحساب نمی آید وقابل «مشاهده» کردن نمی باشد و بهمین واسطه نسبت به او هیچ یقینی نمی توانیم داشته باشیم امری مشکوک وغیرقابل اعتماد است اما در معنای دیگر عبارت از این است که این امر (ماهیت) از آنرو که د رخود عمل فکرحال نمی باشد متعالی است اما از آنجهت که دارای خود-دادگی بوده و قابل« مشاهده» می باشد دیگر بدان معنای اول متعالی نیست. بزودی خواهیم دید که ماهیت چگونه در خود پدیده تقویم میشود.
در معنای اول منظور از متعالی امری است که به مثابه موجود بحساب می آید موجود از آنرو یقینی پنداشته می شود ومسلم گرفته شود. آنطور که آن بن

ظر می آید آنطور که آن ادارک می شود و احساس ما آنرا تشخیص میدهد. این شی که در بیرون در مقابل ما قرار دارد ادراک حسی بدین معنا داریم که آن به مثابه موجودی یقینی پنداشته و آنطور که هست احساس ما را متاثر می کند اگر به زبان سنتی سخن بگویم صورتی از آن شی آنطور که دربیرون از ذهن هست در ذهن ما تصویر می شود در واقع تصویر آن در ذهن ما دقیقا همان شی را بازنمایی (representation) می کند. تمام اعمال

ذهنی ما در اطراف این تصویر ذهنی که از خارج آمده است متمرکز است وهمچنین ذهن دارای اصل هایی می باشد که این تصاویر براساس آنها مورد تجزیه وترکیب قرار داده و می شناسد. این اقوال سنتی گذشته قبل از تجربه گرایی انگلیسی و همچنین اقوال فلاسفه وعقلگرایان یا دانشمندان فیزیک می باشد.
پس قول فوق بطور اساسی مورد نقد شناخت (پدیدار شناسی) می باشد. بنیاد اساسی این قول مبتنی برامر متعالی است این گونه متعال را پدیدارشناسی طرد می کند.
آنچه که متعال در معنای دوم است این است که حال در عمل فکر نیست اما دارای خود-دادگی و در بداهت داده میشود. پس هر آنچه که یقینی بحساب آید آن است که در بداهت محض «مشاهده» شود واین بطور اساسی خصلت و ویژگی پدیده است لذا همه چیز اجازه ورود فقط به صورت پدیده دارند. و این بدین معنا است که استقرار پدیده شناسی فقط به «مشاهده» ودادگی در بداهت می تواند میسر شود. مبانی پدیدارشناسی با استنتاج ،استقراء،نتیجه گیری و غیره قابل استقرار نمی باشد.
موجود و پدیدارشناسی
لازم می آید اشاره ای به معنی موجود فلسفه پدیدارشناسی هوسرل داشته باشیم.
نباید از واژه موجود فورا تداعی به امری داشته باشیم که بیرون از ذهن وجود دارد و قابل اشاره است بلکه منظور این است که هر چیزی که متعال از ذهن بحساب آید خود جهان یا خدا یا کثرات ریاضی مورد تعلیق قرار می گیرند. کثرات ریاضی تا بدانجا که به صورت اموری که مربوط به عمل فکر نباشد واموری که داده شده و قابل«مشاهده» نباشندامری مشکوک بحساب می آید و در حوزه پدیدارشناسی مورد توجه نمی باشد.موجود بهر معنا باید در علوم عینی مورد تحقیق واقع شود پدیدارشناسی اساسی و مبنای خود را بر پدیده گذاشته است. مطالعه عینیت های متعال از عمل فکر تا آنجا که این عینیت ها در خود پدیده تقویم می شوند قابل بررسی هستند آنچه که در میدان پدیدارشناسی «مشاهده» میشود بخودی خود دارای حق اعتبار می باشند. لذا اصل مطلب عبارت است، از به چنگ آوردن داده مطلق وضوح مطلق درباره داده که هر شک معقولی را منتفی می کند و در یک کلام به چنگ آوردن بداهت مطلق و مشاهده ای که خود را تثبیت می کند .

مرور مختصری به آنچه بحال آمد.
تا به اینجا عمل فکر را به مثابه اندیشیدن ،تخیل کردن،ادراک کردن،; که حال حقیقی بودند با اتکاء به شیوه دکارتی کشف کردیم. اینها ماهیاتی هستند ضمن اینکه حال نمی باشند دارای خود دادگی محض و در بداهت «مشاهده» میشوند سپس سعی‌کردیم که ارتباطاتی را که در این ماهیات ریشه دارد توضیح دهیم بدینطریق هر عمل اندیشیدن، ادراک کردن و تخیل کردن ; مربوط و مرتبط به چیزی است آنها به مثابه پدیدارها ظاهر می شوند هر چند حال در عمل فکر نمی باشند اما خود-داده هستند و«مشاهده» می شوند. و این با توسل به اندیشه دکارتی روشن گردید. و سپس با اعمال تجرید آیده تیک حوزه پدیدارهای منفرد ماهیات ظاهر گردیدند. وروشن گردید که ماهیت یا امر کلی هر چند در عمل فکر محوی نیست اما خود-داده و در بداهت محض «مشاهده» میشود.
تحلیل عمیق پدیده یا مشاهده امر متعال، و همچنین «مشاهده» ماهیت در امور منفرد و شمول ماهیت بر تقویم

پدیده شناسی در اینجا نه تنها به پایان خود نزدیک نشده است بلکه مراحل ساده وابتدایی خود را پشت سر گذاشته است و از این بعد باید روشن نماید که چگونه افکار واندیشه ها انواع تعالی هایی را در خود پنهان نموده اند و باید نشان داد که چگونه یک عین در درون پدیده متقوم می شود.
یک پدیده ادراکی صوت را در نظر می آوریم. پس از انجام کاهش پدیده شناسی فقط با پدیده صوت روبرو هستیم پس ازکاهش پدیده شناسی با پدیده ای محض روبرو هستیم که با بداهت «مشاهده» می‌شود.
اما با بررسی های تاملی بیشتری روشن می گردد که این پدیده تعالی های بسیاری را در خود نهفته دارد. خاطره نزدیکی ا زیک صوت که مدت کوتاهی قبل به صورت یک اکنون بالفعل وجود داشت اکنون که به یاد آورده می شود نقطه عینی در زمان را تشکیل داده است. اگر صوت تداوم یابد خود را با محتوای یکسان و یا متغیری نشان میدهد. و بصورت امر واقعی در محدوده معینی بطور یکسان و یا با تغییر مشاهده می شود. بدینطریق این پروسه به صورت امری عینی تبدیل می شود. زیرا از اینجا به بعد بطور قصدی درک می شود هر چند که آن دیگر موجود نیست. ملاحظه می کنیم که چگونه با تامل بر روی پدیده ای که در ابتدا ساده و بسیط می آمد و با بساطت «مشاهده» می شد و به صورت «اینجا» و «اکنون»قابل«دیدن» بود به ورای لحظه کنونی گسترش یافته و از اینجا واکنون بالفعل بسیار فراتر رفته اس

ت.زیرا بطور قصدی در لحظات مداوما جدید بصورت امری عینی به یاد آورده می شود.همچنین خود زمان بصورت یک داده بدیهی ظاهر می گردد زیرا آنچه را که اینجا و اکنون بود به صورت لحظات مداوما جدید درک می شود و بدینطریق تداوم و به یاد آوردن لحظات قصد شده اینجا و اکنون است که پدیده زمان را ظاهر کرده است. علاوه پدیده زمان بصورت عینی «مشاهده» می شود که بود و هست و همچنین دارای دوام وتغییر است به این طریق پدیده های اکنون بودن،

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی طرح (کارآفرینی) شرکت تولید آب معدنی و خدمات رسانی

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی طرح (کارآفرینی) شرکت تولید آب معدنی و خدمات رسانی آن فایل ورد (word) دارای 47 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی طرح (کارآفرینی) شرکت تولید آب معدنی و خدمات رسانی آن فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی طرح (کارآفرینی) شرکت تولید آب معدنی و خدمات رسانی آن فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی طرح (کارآفرینی) شرکت تولید آب معدنی و خدمات رسانی آن فایل ورد (word) :

این شرکت در سال 1381 تاسیس گردیده است . شرکت فوق در پی آن است که تولید آب معدنی وخدمات رسانی آن را مدنظر قرار دهد.
ابتدای ورود شرکت اتاق نگهبانی می‌باشد وبعد از عبور از محوطه وفضای باز شرکت به ساختمانها وسوله های اداری و تشکیلاتی می رسیم که هر بخش فعالیت مربوط به خود را داراست مانند: دفتر امور اداری، امورکارگزینی، بازاریابی و...

مالکیت شرکت:
مالکیت این شرکت بر عهده 2 نفر از سهامداران می‌باشد که هر یک به میزان مساوی سرمایه گذاری کرده اند و به نسبت مساوی از سود بهره مند می‌شوند.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر
<   <<   11   12   13   14   15   >>   >