دانلود تحقیق رابطه بین جهتگیری مذهبی و تابآوری در بین مادران دار
دانلود تحقیق رابطه بین جهتگیری مذهبی و تابآوری در بین مادران دارای فرزندان مبتلا به بیماری فایل ورد (word) دارای 21 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود تحقیق رابطه بین جهتگیری مذهبی و تابآوری در بین مادران دارای فرزندان مبتلا به بیماری فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه دانلود تحقیق رابطه بین جهتگیری مذهبی و تابآوری در بین مادران دارای فرزندان مبتلا به بیماری فایل ورد (word)
چکیده
مقدمه
فرضیه پژوهش
پرسشهای پژوهش
روش
ابزار
1) پرسشنامه تابآوری بزرگسالان49 (RSA):
2 )مقیاس جهتگیری مذهبی
یافتهها
نتیجهگیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه دانلود تحقیق رابطه بین جهتگیری مذهبی و تابآوری در بین مادران دارای فرزندان مبتلا به بیماری فایل ورد (word)
بهرامی احسان، هادی و آناهیتا تاشک، «ابعاد رابطه میان جهتگیری مذهبی و سلامت روانی و ارزیابی مقیاس جهتگیری مذهبی»، روانشناسی و علوم تربیتی، ش 2، زمستان 1383، ص 63-41
جوکار، بهرام و همکاران، «پیش بینی تاب آوری بر اساس جهتگیری مذهبی در دانشجویان»، مجموعه مقالات پنجمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان دانشگاه شاهد، اردیبهشت 1389، ص 68-67
چاوشی، اکبر و همکاران، «بررسی رابطه نماز و جهتگیری مذهبی و سلامت روان»، علوم رفتاری، ش 2 ، تابستان 1387، ص 156-149
حسینی قمی، طاهره و همکاران، «اثربخشی آموزش تاب آوری بر سطح کیفیت زندگی مادران دارای فرزندان 10 تا 13 ساله مبتلا به سرطان در بیمارستان امام خمینی(ره) تهران»، مطالعات بالینی، ش 1، زمستان 1389، ص 100-77
رحیمی، چنگیز، «اعتقادات مذهبی ، سلامت روان و رفتارهای پر خطر در دانشجویان»، مجموعه مقالات پنجمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان دانشگاه شاهد، اردیبهشت 1389، ص 129-128
شاکریان، حمیدرضا، دین شناسی، قم، دفتر نشر معارف، 1387
کشتی دار، محمد، «بررسی رابطه تحلیل رفتگی با منبع کنترل و مقایسه آن در بین مدیران دانشکدهها و گروههای تربیت بدنی دانشگاههای آموزش عالی کشور»، پژوهش در علوم رفتاری، ش 10، پائیز 1381، ص 42-31
کیانی، احمد رضا، بررسی رابطه ابعاد جهتگیری مذهبی با نوع مرزهای ارتباطی در خانوادههای ساکن شهر نکا، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مشاوره خانواده، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، 1389
نصر، سیدحسین، قلب اسلام، ترجمه محمدصادق خرازی، تهران، نشر نی، 1385
نوابخش، مرداد و حمید پور یوسفی، «نقش دین و باورهای مذهبی بر سلامت روان»، پژوهش دینی، ش 14، زمستان 1385، ص 94-71
وولف، دیویدام، روانشناسی دین، ترجمه محمد دهقانی، تهران، رشد،1380
Call, T. L., “The role of religious resources for older adults coping with illness”, Journal of Pastoral Care & Counseling, v 57(2), June 2003, p 21-
Crook, G., The negative relationship between religion and substance use/abuse, Guliford press, v 66, July 2003, p 122-
Dent, M., Real kids in an unreal world: building resilience and self-esteem in today’s children, Murwillumbah, Pennington Publications, N.S.W,
Fountoulakis, K. N. et al.,”life depression, religiosity cerebrovascular disease, cognitive impairment and attitudes towards death in the elderly: Interpreting the data”, Medical Hypotheses, v 70, 2008, p 493-
Klarreich, S. H., “Resiliency the skills needed to move forwarding a changing environment”, In S. H. Klarreich (ed), Handbook of Organizational Health Psychology:Programs to Make the Workplace Healthier, madison, CT: psychosocial press, v 4, July 1998, p 124-
Lindenthal, j. et al., “Mental status and religious behavior”, Journal Scientific Study Religious, v 9, August 1970, p 90-
Neenan , M., “Developing resilience: a cognitive”, Behavioural Approach, v2, 2009, p 425-
Newman, R., “Resilience initiative .Professional psychology”, Research and practice, v 36(3), 2005, p 227-
Park, C. et al., “Intrinsic religiousness and religious coping as life stress moderators for catholics versus protestants”, Journal of Personality and Social Psychology, v 59(3), 1990, p562-
Schoon, I., “Risk and resilience adaptation in changing times”, Journal of Marriage and Family, v 68, October 2006, p 1383-
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین جهتگیری مذهبی و تابآوری در بین مادران دارای فرزندان مبتلا به بیماری انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران دارای فرزندان مبتلا به بیماری است که فرزندانشان در بهمن 1389 پرونده پزشکی در بیمارستان امام خمینی داشتهاند. روش پژوهش به کار گرفته شده همبستگی بوده است. با روش نمونهگیری در دسترس، یگ گروه صد نفری از مادران انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامههای تابآوری فرایبرگ (شامل 43 گویه) و جهتگیری مذهبی بهرامی احسان (64 گویه) بوده است. نتایج بهدست آمده از تجزیه و تحلیل آماری نشان میدهد که رابطه معناداری بین جهتگیری مذهبی و تابآوری وجود دارد. همچنین رابطه مثبت و معناداری بین سن، سطح تحصیلات و تابآوری و جهتگیری مذهبی وجود دارد.
کلیدواژهها: تابآوری، جهتگیری مذهبی، مادران.
مقدمه
نیاز انسان به دین قدمتی به عمر تاریخ دارد، زیرا بشر از همان آغاز زندگی خود به حامی و مقتدر و تکیهگاه قدرتمند احساس نیاز میکرده است. مذهب، سیستم سازمان یافتهای از باورها شامل مشارکت، سنت، ارزشهای اخلاقی، رسومات، مشارکت در یک جامعه دینی برای اعتقاد راسختر به خدا یا یک قدرت برتر است (والش1، 2009م). لینسکی2 (1963م) مذهب را مجموعه عقایدی در باره طبیعت نیروهایی میداند که سرنوشت فرد را شکل میدهند و اعمالی که در نتیجه توسط یک گروه پذیرفته میشوند. پارگامنت3 (1997م) مذهب را این گونه تعریف میکند: « جستوجو برای معنا و ارزشی که مقدس شمرده میشود ». در این تعریف، سه واژه کلیدی وجود دارد: ارزش، جستوجو و مقدس. در اینجا فرض بر این است که مردم درپی چیزی میروند که در زندگیشان ارزش و معنا داشته باشد. همچنین در این تعریف از مذهب، بر این تکیه شده است که انسانها موجودهایی فعال و هدفمدار هستند (فولد4، 1987م) و در جستوجوی ارزش و اهمیت میباشند. جستوجو، فرایند پویایی است که شامل کشف ارزش، محافظت از آن ارزش در زمانی که بهدست آمد و در نهایت، تبادل ارزش در زمان مورد نیاز است
کلمه «دین» در زبان عربی، نزدیکترین مفهوم را به واژه «RELIGION» در زبان انگلیسی دارد و از ریشهای به معنای اطاعت، تسلیم و فروتنی در برابر خداوند گرفته شده، و «دین» در گستردهترین مفهوم خود، معیار مقدسی است که به تمام زندگی انسان شکل میبخشد. به عبارت دیگر، دین چگونگی زندگی در تمام جوانب آن است که در آموزشهای پروردگار ریشه دارد
آثار مبتنی بر رویکرد آماری به دین، امروزه حجم عظیمی یافته و به سرعت هم رو به افزایش است. کتابهایی که این ادبیات را تا حدود 1970م بررسی کردهاند (آرگایل و بیت، هلاهی، 1975م؛ اسکوبی، 1975م و استرومن، 1970م ترجمه دهقانی، 1386) همه پر از ارجاع به پژوهشهایی است که در باره موضوعهای بسیار متنوع صورت گرفته است
آلن برگین 1983م در فراتحلیلی از ادبیات این موضوع، دریافت که 47درصد بررسیهای مورد مطالعه او رابطهای مثبت را میان دین و بهداشت روانی نشان میدهد. 23درصد بیانگر رابطه منفی است و 30درصد اصلاً رابطهای میان این دو نشان نمیدهد. علت برخی از این ناهمخوانیها ممکن است نوع معیارهایی باشد که به کار میرود
مقابله مذهبی، بر نقش سازنده دین در درک و کنار آمدن با مشکلات شخصی و موقعیتی زندگی انسانها تأکید دارد. به گفته پارگامنت (1990م)، هر یک از عناصر روند سازگاری، مستلزم سنجش دقیق است. رویداد یا موقعیت مشکلآفرین را که ممکن است هر چیزی باشد (از تهییجی ناچیز گرفته تا تغییری عمده در زندگی) باید بر اساس معنای مذهبی آن در نظر فرد فهمید. اینکه شخص چگونه موقعیتی را تجربه و ارزیابی کرده، سپس توانایی خود را برای رویارویی با آن میسنجد، طبیعتاً تأثیر مهمی در ایجاد نتیجه دارد
بیشتر پژوهشهایی که امروزه در باره همبستههای روانی – بهداشتی دین صورت میگیرند از مقیاس جهتگیری مذهبی آلپورت – راس استفاده کردهاند. یافتهها نشان میدهد که مقیاس جهتگیری دینی درونی با موارد زیر همبستگی مثبت داشته است: رضایت از زندگی (تسوینگهان9، 1991م)، سازگاری روانشناختی (واتسون10، موریس11 و هود12، 1994م). خویشتن داری و عملکرد بهتر شخصی (برگین13، سترز14 و ریچاردز15، 1987م)، عزت نفس (نلسون16، 1990م)، کنترل درونی (جکسونو کورزی17، 1988م)، هدفمندی زندگی (بولت18، 1975م) روحیه و سازگاری درکهنسالی (کوتنیگ19، کوالوفرل20، 1988م). همچنین مقیاس جهتگیری درونی با موارد زیر همبستگی منفی داشته است: اضطراب و به ویژه اضطراب مرگ (برگین، مسترزو ریچاردز21، 1987م، پاول و تورسون22، 1991م) روان رنجوری23 (چاو24 و دیگران، 1990 م)افسردگی (دور25، 1987م؛1992م، گنیا26 و نلسون27، 1989م) تکانش وری28 (رابینسون29، 1990م) و خود شیفتگی30 ناسازگاراند
به نظر میرسد مذهب برای افراد نقش سپر دفاعی را بازی کرده، مجموعه وسیعی از آثار مثبت روانشناختی را در افراد ایجاد میکند
تحقیقات در باره مذهب نشان میدهد که تداوم باورهای مذهبی بر رفتارهای افراد مذهبی تأثیر میگذارد. از 1980م به رابطه مذهب و خانواده با علاقه به موضوعاتی، مانند تأثیر مذهب و سلامت فردی توجه بیشتری شد. همانطور که توماس و هنری رابطه مذهب و خانواده را بررسی کرده و گفتهاند که این دو نهاد یکپارچه هستند و باعث افزایش سلامت میشوند
کلمات کلیدی :
» نظر