پروژه دانشجویی تحقیق سکولاریسم و کشف حجاب در ایران فایل ورد (word) دارای 249 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه دانشجویی تحقیق سکولاریسم و کشف حجاب در ایران فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی تحقیق سکولاریسم و کشف حجاب در ایران فایل ورد (word)
چکیده
فصل اول : کلیات
1-1) بیان مسأله
2-1) بررسی سوابق و ادبیات موضوع
3-1) اهداف پژوهش;
4-1) اهمیت پژوهش;
5-1) پرسش پژوهش;
1-5-1) پرسش اصلی
2-5-1) پرسش های فرعی
6-1) فرضیه
7-1) تعریف متغیرها و مفاهیم وعملیاتی
8-1) روش پژوهش;
9-1) سازماندهی پژوهش;
فصل دوم : دیدگاه های نظری
1-2) تعریف نوسازی
1-2-2) نوسازی روانشناختی
2-2-2) نوسازی اجتماعی
3-2-2) نوسازی سیاسی
1-3-2) آگوست کنت (1798-1857)
2-3-2) کارل مارکس (1818-1883)
3-3-2) هربرت اسپنسر(1820-1903)
4-3-2) امیل دورکیم(1858-1917)
5-3-2) ماکس وبر (1864-1920)
6-3-2) تالکوت پارسونز
1-6-3-2) تیپ بندی جوامع از نظر پاسونز
7-3-2) نیل اسملسر
8-3-2) برینگتون مور
جمع بندی
فصل سوم : سیاست های ضد مذهبی رضاشاه در ایران
1-3) کودکی رضاخان
2-3) دیدگاههای مختلف در مورد زمینه وقوع کودتای 1299
4-3) گفتمان فکری غرب و ورود آن به ایران
1-4-3) آخوند زاده (1812-1878م|1228-1295ق)
2-4-3) میرزا ملکم خان (1833-1909|1249-1326ق)
3-4-3) عبدالرحیم طالبوف (1834-1911م|1250-1329ق)
1-4-4-3) طالبوف : دین و روحانیت
جمع بندی
1-5-3) رضاخان و مذهب
2-5-3) سیاست ضد مذهبی رضاشاه
3-5-3) مقابله با روحانیت
4-5-3) مقابله با مذهب
1-6-3) کشف حجاب
2-6-3) قیام مسجد گوهرشاد
3-6-3) طرح متحدالشکل البسه
4-6-3) دانشکده معقول و منقول
5-6-3) مؤسسه وعظ و خطابه
7-6-3) طرح اداره اوقاف
8-6-3) تخریب مدارس علمی و مساجد و;
9-6-3) تغییر ماههای قمری به ماههای شمسی و;
جمع بندی
فصل چهارم: سیاست های مصطفی کمال در مقابل مذهب و نیروهای مذهبی
1-4) زندگی نامه مصطفی کمال آتاتورک;
1-1-4) نحوه به قدرت رسیدن آتاتورک;
2-4) اندیشه های تجددگرایی در ترکهای جوان
1-2-4) ضیاء گوکالپ و ناسیونالیسم ترک;
3-4) مصطفی کمال و سلطنت
4-4) مصطفی کمال و خلافت
1-4-4) تخریب مساجد و اماکن مذهبی
2-4-4) مقابله با دراویشان
3-4-4) دگرگونی پوشاک;
4-4-4) دگرگونی حقوقی
جمع بندی
نتیجه گیری بخش دوم : مقایسه سیاستهای ضد مذهبی در ایران و ترکیه
وجوه تشابه
پیشینه نوسازی
وجوه اختلاف
تفاوت در شیوه عمل
تفاوت در ساختار سیاسی دو کشور
فصل پنجم : دین و سازمان روحانیت در ایران
مذهب شیعه
1-1-5) رهبری شیعیان در دوران غیبت
2-1-5) سازمان مذهبی شیعه
3-1-5) منابع مالی روحانیون شیعه
4-1-5) تشکیلات حکومتی روحانیون
5-1-5) اصولیون و اخباریون
1-5-1-5) ویژگیهای مکتب اصول
فصل ششم: دین و سازمان روحانیت در ترکیه
1-6) مذهب رسمی
2-6) ادیان ،مذاهب و طریقتهای موجود در ترکیه
1-2-6) شیعیان
طریقت ها و داراویش;
1-3-6) علویان
2-3-6) بکتاشیه
3-3-6) طریقت نقشبندیه
4-3-6) طریقت نورجی ها
5-3-6) سلیمانجی ها
6-3-6) طریقت تیجانیه
7-3-6) طریقت مولویه
4-6) اقلیتهای غیر مسلمان
1-4-6) مسیحیان
جمع بندی
نتیجه گیری بخش سوم
تفاوتهای دین و سازمان روحانیت در ایران و ترکیه
میزان همگرایی مذهبی
میزان مبارزه جویی
میزان استقلال سیاسی و مالی
فصل هفتم : مقاومت در برابر سیاستهای نوسازی در ایران
1-7) تأسیس جمهوری
2-7) آیه الله نائینی
3-7) آیهالله سید ابوالحسن اصفهانی
4-7) آیهالله شیخ عبدالکریم حائری یزدی
1-4-7)موضع آیهالله حائری در برابرمسایل سیاسی واجتماعی کشور
5-7) آیهالله شیخ محمد تقی بافقی
6-7) طرقت ها و دراویش;
جمع بندی
فصل هشتم : مقاومت در برابر سیاست های آتاتورک;
1-8) مقاومت جدی صورت نگرفت
2-8) شورش شیخ سعید
نتیجه گیری بخش چهارم
مقایسه مقاومت در ایران و ترکیه در برابر سیاست های ضد مذهبی
توانای بسیج اجتماعی
منابع مآخذ
منابع انگلیسی
منابع ترکی استانبولی
بخشی از منابع و مراجع پروژه پروژه دانشجویی تحقیق سکولاریسم و کشف حجاب در ایران فایل ورد (word)
ابوالحمد ،عبدالحمید ، مبانی علم سیاست ،ج اول ، تهران ، انتشارات توس ،1376
ابوالقاسمی ،محمدرضا ، اردوش حسین ، ترکیه دریک نگاه ،تهران ،انتشارات المهدی 1378
آریا ، کورش ، رضاخان و قضیه کشف حجاب ، ابرار18|10|
آریا ، قاسم ، قضیه رضاشاه و کشف حجاب ، نافه ، شماره هفتم ،42-44
الگار ، حامد، دین و دولت در ایران، نقش علما در دوره قاجار ، ترجمه ی ابولقاسم سری تهران، انتشارات توس ،1356
امینی ، داوود ، چالشهای روحانیت با رژیم رضاشاه(بررسی علل چالشهای سنت گرایی با نوگرایی) تهران ، سپاس، 1382
امینی ،علیرضا ، تحولات سیاسی و اجتماعی ایران در دوران پهلوی، تهران، صدای معاصر، 1381
آزاد ارمکی ، تقی ، مدرنیته ایرانی؛ روشنفکران و پارادایم فکری عقب ماندگی در ایران تهران، انتشارات اجتماع، 1380
مصطفی ، ازکیا ، جامعه شناسی توسعه (تهران : انتشارات کلمه ،1377)
رضا ، اکبری نوری ، اندیشه سیاسی عبدالرحیم نجارزاده تبریزی ( طالبوف ) ، فصلنامه تخصصی علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج ، سال نخست، پیش شماره دوم، تابستان 1383
هربرت اسپنسر ، مدرنیته : مفاهیم انتقادی جامعه سنتی و جامعه مدرن ، ترجمه ی منصور انصاری تهران ، انتشارات نقش جهان ،1381
آصف ، محمد حسن ، مبانی ایدئولوژیک حکومت در دوران پهلوی ، تهران ، مرکز اسناد انقلاب اسلامی ،1384
الهامی ، داود، موضع تشیّع در برابر تصّوف در طول تاریخ ، قم ، انتشارات مکتب اسلام ، 1378
اولوغ ، ایگدمیر و دیگران ، آتاتورک ، ترجمه ی حمید ناظمی ، تهران ، مؤسسه فرهنگی منطقه ای 1348
رابرت اولسن ، قیام شیخ سعید پیران – کردستان 1925، ترجمه ی ابراهیم یونسی ( تهران : انتشارات نگاه ،1377)
بابر، نوئل ، فرمانروایان شاخ زرین از سلیمان قانونی تا آتاتورک ، تر جمه ی ،عبدالرضاهوشنگ مهدوی ، تهران، سپاس ،1369
بصیرت منش ، حمید ، علما و رژیم رضاخان ، تهران ، عروج ، 1376
بهار، ملک الشعرا ( محمد تقی ) ، تاریخ مختصر احزاب سیاسی در ایران ( انقراض قاجاریه ) ،جلد اول ،تهران، چاپخانه سپهر، 1357
محسن ، بهشتی سرشت ، نقش علما در سیاست ، تهران ، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی ،1380
بهنام ، جمشید ، ایرانیان و اندیشه تجدد ، تهران ، انتشارات پژوهش فرزان روز، 1383
بیات ، کاوه ، شورش کردهای ترکیه و تأثیر آن بر روابط خارجی ایران ، تهران ، نشر تاریخ ایران ، 1374
تهاجم به روحانیت و حوزه های علمیه در تاریخ معاصر ، جلد اول ، قدر ولایت ، تهران ،1379
پروند ، شادان ، سبحانی ، زهرا ، زمینه شناخت جامعه و فرهنگ ترکیه ، تهران ، مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی بین اللملی ،1373
پهلوی ، محمدرضا ، پاسخ به تاریخ ، ترجمه ی حسین ابوترابیان ، تهران ، زریاب ،1379
پیران ،پرویز ، برنامه ریزی توسعه برون زا ، اطلاعات سیاسی ، اقتصادی ، شماره 25، دیماه
جمعی از نویسندگان ،سلسله پهلوی و نیروهای مذهبی به روایت تاریخ کمبریج ، ترجمه ی عباس مخبر ، تهران ، 1361
جعفری هرندی ، محمد ، فقها و حکومت پژوهشی در فقه سیاسی شعیه ، تهران ، روزنه ،1378
جی شاو ، استانفورد ، ازکورال ، شاو، تاریخ امپراطوری عثمانی ترکیه جدید، ترجمه ی محمود رمضان زاده ، جلد دوم ،خراسان ، آستان قدس رضوی ، 1370
حائری ، عبدالهادی ، تشیع و مشروطیت در ایران و نقش ایرانیان مقیم عراق ، تهران ، مؤسسه انتشارات امیرکبیر ،1381
حسینی ، سیدحسن ، پلورالیزم دینی یا پلورالیزم در دین ، تهران ، سروش ،1382
حسینیان ، روح الله ، چهارده قرن تلاش شیعه برای ماندن و توسعه تهران ، مرکز اسناد انقلاب اسلامی ،1382
حیدرزاده ، محمدرضا ، تعامل دین و دولت در ترکیه ، تهران ، انتشارات وزارت امور خارجه ،1380
فاطمه ، خالقی ، روشنفکرانی در مقابل آتاتورک ، حیات نو ،7|6|
خلیلی خو، محمد رضا ، توسعه و نوسازی ایران در دوره دوران پهلوی ، تهران ، جهاد دانشگاهی، 1384
امام خمینی ره، صحیفه نور ،ج 12
امام خمینی ، صحیفه نور ،ج 15
امام خمینی ره،کشف اسرار
دورسون ، داود ، دین و سیاست در دولت عثمانی ، ترجمه ی منصوره حسینی و داوود وفائی ، تهران ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1381
دعوتی ، سیدابوالفتح ، ازماجرای تلخ ” کشف حجاب “رضاخانی تا قیام خونین مردم قم ،یالثارات الحسین (ع) ، شماره
دعوتی، سید ابوالفتح ، اصلاحات به روش آتاتورک ، جمهوری اسلامی ،20|2|
دوران آتاتورک درسهایی برای امروز، ترجمان سیاسی ، سال سوم ، شماره
دیوب ، اس . س ، نوسازی و توسعه در جستجوی قالبهای فکری بدیل ، ترجمه ی سید احمد موثقی تهران ، قومس ،1377
رابیسون ، ریچارد ، ، جمهوری اول ترکیه ، ترجمه ی ایرج امینی ، تبریز، موسسه فرانکین،2536 شاهنشاهی
رحمانیان،داریوش،چالش جمهوری و سلطنت در ایران زوال قاجار و روی کار آمدن رضاشاه، تهران،نشر مرکز ،1379
روشه، گی ، تغییرات اجتماعی ، ترجمه ی منصور وثوقی ، تهران ، نی 1368
زارع ، محمد رضا ، علل رشداسلام گرائی در ترکیه ، تهران، انتشارات دفتر مطالعات سیاسی و بین اللملی ، 1382
سردارآبادی ، خلیل الله ، موانع تحقق توسعه سیاسی در دوره سلطنت رضاشاه ، تهران ، مرکز اسناد انقلاب اسلامی ، تهران، 1378
سیف زاده ، حسین ،نظریه های مختلف درباره راههای گوناگون نوسازی ودگرگونی سیاسی ، تهران ، قومس ، 1375
قادری ،حاتم ،اندیشه های سیاسی در اسلام و ایران ،تهران ،سمت ،1379
قاضی ، نعمت الله ، علل سقوط حکومت رضاشاه ،تهران ، نشر آثار، چاپ اول،1372
شریفی ،علیرضا ، کشف حجاب ، نشریه خراسان ،17|10|79
شمیم ، علی اصغر ، ایران در دوره سلطنت قاجار، تهران ، مدبر ،1375
صبوری ، منوچهر، ،جامعه شناسی سازمانها بوروکراسی مدرن ایران ، تهران ، انتشارات سخن، 1380
طلوعی ، محمود ، پدر و پسر ناگفته ها از زندکی و روزگار پهلوی ،تهران ،علم ،1374
عاقلی، باقر ، رضاشاه و قشون متحدالشکل ، تهران ،انتشارات نامک ، 1377
عباسی ، ابراهیم ، دولت پهلوی و توسعه اقتصادی تهران ،مرکز اسناد انقلاب اسلامی ، 1383
فوزی تویسرکانی ، یحیی ، مذهب و مدرنیزاسیون در ایران ، تهران ،مرکز اسناد انقلاب اسلامی ، 1380
فیاضی ، عماد الدین ، حاج عبدالکریم حائری ، تهران ،مرکز اسناد انقلاب اسلامی ، چاپ اول ،1380
فیگارو ، آتاتورک رهبر ترکیه در گذشته و حال ، ترجمان سیاسی ، سال چهارم ، شماره اول
کتانی، علی، اقلیتهای مسلمان در جهان امروز، ترجمه محمد حسین آریا ،تهران ،امیرکبیر 1383
کریمی، علیرضا ، رژیم و آزمون گیری از طلاب، تهران ، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1378
کوهستانی نژاد ، مسعود ، چالش مذهب و مدرنیسم سیر اندیشه سیاسی مذهبی در ایران، تهران، انتشارات نی ،
کین راس ، لرد ، قرون عثمانی ، ترجمه ی پروانه ستاری ، تهران ، کهکشان ، 1373
کاتم ، ریچارد ، ناسیونالیزم در ایران ، ترجمه ی احمد تدین ، تهران ، انتشارات کویر، 1371
کاتوزیان،محمد علی(همایون)، اقتصاد سیاسی ایران از مشروطیت تا سقوط رضاشاه،ترجمه ی محمد رضا نفیسی، تهران ، پاپیروس ،1366
کشف حجاب تهاجم بنیادی به فرهنگ اسلامی ، جمهوری اسلامی ،17|10|83
گاندره ،آتاتورک ، رهبر ترکیه در گذشته و حال ، ترجمان سیاسی، سال چهارم، شماره 157 ، سال چهارم ، شماره اول ،
گودرزی ،غلامرضا ، دین و روشنفکران مشروطه ، تهران، انتشارات اختران،1383
لوییس ، برنارد ، ظهور ترکیه نوین ، ترجمه ی محسن علی سبحانی تهران ، انتشارات مترجم ،
مایلی، محمد رضا ، نظامهای سیاسی (بررسی موردی نقش نظام سیاسی در روند توسعه ایران) 57- 1432، تهران ، نشر ارائه ،1378
معتضد ،خسرو، رضاشاه سقوط پس از سقوط ، تهران ، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران ،1376
معظم پور ، اسماعیل ، نقد و بررسی ناسیونالیسم، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی 1383
مکی ، حسین ، تاریخ بیست ساله استمرار دیکتاتوری پهلوی ، ج6 ، تهران ، نشر ناشر ، 1362
مؤسسه فرهنگی قدر ولایت ، حکایت کشف حجاب ج 1-2، مؤسسه قدر ولایت ، تهران 1380
مور ، بریگتون ، ریشه های اجتماعی دیکتاتوری ، ترجمه ی حسین بشریه تهران ، انتشارات دانشگاه تهران ، 1369
نورالدین ، محمد ، ترکیه جمهوری سرگردان ، ترجمه ی سید حسین موسوی ، تهران ، مرکز پژوهشهای علمی و مطالعات استراتژ یک خاورمیانه ، 1380
نهاوندی ،آرش ، پدر ترکیه نوین (مصطفی کمال آتاتورک)، فرهنگ آشتی،11|10|82
نیازمند ، رضا ، رضاشاه از تولد تا سلطنت ، تهران، جامعه ایرانیان، 1381
واترز ، مالکوم ، جامعه سنتی و جامعه مدرن ، ترجمه ی منصور انصاری ، انتشارات نقش جهان ، تهران، 1381
واحد ، سینا ، قیام گوهرشاد ، تهران ، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،1366
وبر ، ماکس ، اخلاق پروتستان و روح سرمایه داری ، ترجمه ی عبدالمعبود انصاری تهران ، انتشارات ،سمت،1371
ووسینیچ ، وین ، تاریخ امپراطوری عثمانی ، ترجمه ی سهیل آذری ، تبریز : چاپ شفق با همکاری مؤسسه اتشارات فرانکین ،1346 هجری خورشیدی
وینر ، مایرون ، نوسازی جامعه چند گفتار در شناخت دینامیسم رشد ، ترجمه ی رحمت الله مقدم مراغه ی ، ب. م، ب.ن، 1354
هانتیگتون ، ساموئل ، سامان سیاسی درجوامع دستخوش دگرگونی، ترجمه ی محسن ثلاثی، تهران، علم،1370
هوشنگ مهدوی ،عبدالرضا ، سیاست خارجی ایران در دوران پهلوی 1300-1357 ،تهران، پیکان،
بخشی از منابع و مراجع پروژه پروژه دانشجویی تحقیق سکولاریسم و کشف حجاب در ایران فایل ورد (word)
[1]. Hamed Enayat,Modern Islamic Polithcal Thought (London: Macmillan Press 1982)
2.Lord ‘Kinross’ Ataturk: The Rebirth of a Nation(London:Weidenfeld and Nicolson’1966)
3.Ozay Mehmet , Islamic Identity and Development ,study of Islamic Periphery(London: 1990) p
4 .Robert E . ward & Dnkewaryt A.Political Modernizatin in japan and Turky (Princeton : university press .1961)
5.www.Google//:Kemal Ataturk-Wikipedia.the free encyclopedia.htm
بخشی از منابع و مراجع پروژه پروژه دانشجویی تحقیق سکولاریسم و کشف حجاب در ایران فایل ورد (word)
1Kabacli , Alpay, cumhuriyet Tarihi (Istanbul: Deniz Bank, 2004)
2.M.Kemal Ataturk, Nutuk (Estanbul :Mili,2001)
3. Ozel, Mehmat, Kurtulus kurulus cmhuriyet (Estanbul :Ankara ticaret odasi,2005)
1-2) تعریف نوسازی
هر یک از رشته های علوم اجتماعی به یکی از جنبه های جریان نوسازی توجه دارند . اقتصاد دانان ،نوسازی را در درجه اوّل از نظر کاربرد تکنولوژی به دست انسان برای نظارت برمنابع طبیعت ،به منظور فراهم کردن وسایل افزایش رشد بازده سرانه ،نگاه می کنند.جامعه شناسان و انسان شناسان اجتماعی ، در درجه اوّل به جریان متنوع و متمایز شدن ، که از خصوصیات جوامع جدید است ، علاقه دارند . آنان درباره طرز پدید آمدن ساختهای نو برای عهدار شدن وظایف جدید و یا بر عهده گرفتن وظایفی که قبلاً ساختهای دیگری انجام می دادند، تحقیق می کنند و توجه آنها معطوف به تنوع هایی است که با پیدایش مشاغل جدید و دستگاه های پیچیده آموزش و پرورش نو و انواع نوین اجتماعات ، در ساختهای اجتماعی پدید می آید
جامعه شناسان ، همچنین بعضی از جنبه های مخرب جریان نوسازی را مطالعه می کنند ، از قبیل افزایش کشاکشها ، بیماریهای روانی ، خشونت ،خلافهای جوانان ،تنازعهای نژادی ،مذهبی و طبقه ای . دانشمندانان علوم سیاسی نیز به بعضی از جنبه های نوسازی توجه دارند ، توجه آنها بیشتر به رابطه مسائل ملت و حکومت پس از آغاز نوسازی معطوف است[1] . تردیدی نیست که هیچ یک از این تغییرات ،حتی اگر صریح تر و دقیقتر از این هم عنوان شود به تنهایی ما را به مفهومی کلی و جامع از نوسازی نزدیک نمی نماید . زیرا هیچ کدام چنان کلیتی ندارند که جامع جهات اقتصاد ، جامعه و سیاست « نو» باشند . بنابراین بعضی از محققین عقیده دارند که نقطه عزیمت برای تعریف نوسازی خصوصیات جامعه نیست بلکه خصوصیات افراد است. از این رو سیر یل بلک ، به عنوان یک مورخ ، درمقاله خود چنین نظر نظر می دهد که خصوصیات جوامع جدید ، رشد دانشهای جدید است که مستلزم وجود آدمهایی است که ظرفیت آنها برای کشف اسرار طبیعت و کاربرد این دانش در امورانسانی روز افزون باشد .دیوید مک کله لند از نظر گاه یک روانشناس ، اعتماد به نفس و جهت گیری برای دست به کاری زدن را کیفیات اساسی انسانهای جدید می شمارد
آرنولد اندرسن و ادوارد شیلز ، که درباره آموزش و پرورش نوشته اند ، به موضوع توسعه مهارتها و روح خلاقه توجه نموده اند . خلاصه آنکه ، تکیه همه این تعاریف بر شیوه- های نوین اندیشه است که انسانها فرصت می دهد که صنعت نو ،جامعه نو و حکومت نو ایجاد نماید[2].« مدرنیزاسیون» در زبان فارسی به مفاهیمی چون نوسازی ، امروزینه شدن ومتجدد شدن ترجمه شده است . این مفهوم فارغ از ابعاد روانشناختی– اجتماعی – سیاسی– فرهنگی ، به عنوان یک جریان و فرایندی کلی مطرح است که تعاریف متعددی ازآن ارائه شده است وامروزه به عنوان یک رویکرد در ادبیات جامعه شناسی توسعه مطرح می باشد . دانیل لرنر که از پیش کسوتان این رویکرد می باشد ، در دایره المعارف علوم اجتماعی زیرعنوان امروزه شدن چنین می انگارد
« امروزین شدن واژه رایج برای فرایندی کهن است – یعنی فرایند تغییراجتماعی به نحوی که کشورهای کمترتوسعه یافته خصایص معروف کشورهای جوامع توسعه یافته را کسب کنند. [3]»
ساموئل هانتیگتون نوسازی را فراگردی چند بعدی می داند که به درگرگونی درهمه زمینه های اندیشه و فعالیت انسانی نیاز دارد . هانتیگتون جنبه های اصلی نوسازی را در شهری شدن – می داند[4]. اینکلس و اسمیت که به مطالعات میدانی در این زمینه پرداخته اند ،نوسازی را صنعتی شدن - دنیا گروی – دموکراتیزه کردن – آموزش و دسترسی به وسایل ارتباط جمعی ، نوعی فرایند اجتماعی- روانی دانسته اند که در طی آن افراد نگرش ها ارزشها وعقاید مدرن شدن را کسب می کنند. آنچنان که بیان شد این مفهوم در ابعاد مختلف روانشناسی، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی مورد ملاحظه قرار گرفته است که به اختصار هریک از آنها را توضیح می دهیم
1-2-2) نوسازی روانشناختی
نوسازی روانی که در سطح فردی مطرح می باشد اشاره به نوعی تحرک روانی یا ذهنی دارد که در طی آن افراد ویژگیهای روانی ، انگیزشی واعتقادی تازه های کسب می کنند. هانتیگتون اعتقاد دارد که نوسازی از جنبه روانشناختی به یک دگرگونی بنیادی در ارزش ها – رویکردها و چشمداشتها نیاز دارد
2-2-2) نوسازی اجتماعی
فرایندی است که در سطحی فراتر از فرد مطرح می باشد و طی آن تنگناها و محدودیت های جامعه سنتی از میان برداشته می شود و در جامعه شاهد رشد و توسعه شاخص- هایی چون میزان شهر نشینی –با سوادی – گسترش رسانه های گروهی –صنعتی شدن –عقلایی ساختن سازمانهای اجتماعی عام شدن رفتارها – اکتسابی شدن موقیت ها – مشارکت اجتماعی و سایر موارد هستیم
3-2-2) نوسازی سیاسی
فرایندی است که با گسترش و توسعه ساخت سیاسی جامعه– افزایش مشارکت سیاسی و پیدایش نهادهایی چون احزاب و انجمن های سیاسی و در نهایت دموکراتیک شدن جامعه همراه است . هانتیگتون نوسازی سیاسی را در عقلانی شدن اقتدار– تمایز ساختارها و گسترش اشتراک سیاسی می داند
3-2) جامعه شناسان کلاسیک و اندیشه گذار
1-3-2) آگوست کنت (1798-1857)
کنت که واضع مفهوم جامعه شناسی است برمبنای وضعیت شناخت غالب در هر دوره در پی بیان قانون پیشرفت بشر می باشد . او می خواهد کشف کند که چگونه بشر با پشت سر- گذاشتن ادوار و دگرگونی هایی به دوره معاصر رسیده است . او در بررسی خود سه مرحله تاریخی را تحت عنوان قانون سه مرحله ای از یکدیگر تفکیک می کند . این سه مرحله عبارتند از : مرحله ربانی ، که در این مرحله ذهن بشر بیشتر دنبال شناسایی ماهیت ذاتی هستی ها و و علت نهایی و نخستین معلول هاست . در مرحله مابعد الطبیه بشر در پی شناسایی نیروهای انتزاعی است و معتقد است که این نیروها پدیده ها را آفریده اند
بالاخره در مرحله اثباتی بشر در پی شناسایی قوانین و کشف روابط بین پدیدهای عینی است[5]. به نظر کنت هردوره و مرحله تاریخی سازمان اجتماعی ،تفوق سیاسی و فعالیت خاص و غالب خود را دارد . به نظر کروز « گرچه تأکید کنت بیشتر بر تحول ذهن بشر و رهایی تدریجی آن معطوف بود، اما بر نکته نیز تأکید داشت که قرینه این مراحل در تحول سازمان اجتماعی و انواع سازمانها و واحدهای اجتماعی و اوضاع مادی زندگی بشری رخ می دهد . او می پنداشت که به موازات وقوع تحول ذهنی ، سازمان اجتماعی و اوضاع مادی زندگی بشر نیز دستخوش تحول می شود . کنت بر این باور بود که نباید انتظار داشت که هنگام مرگ یک نظام سامان اجتماعی و نیز فکری تازه یکباره سر بر آورد . گذار از یک نظام اجتماعی به یک نظام دیگر هرگز نمی تواند پیوسته و مستقیم باشد . در واقع تاریخ بشر با دوره های متناوب ارگانیک و بحرانی مشخص میشود.در دوران ارگانیک ، استواری اجتماعی و هماهنگی فکری بر قرار است و بخش های گوناگون هیأت اجتماعی در توازن به سر می برند . برعکس دردوران بحرانی ،پایه های یقین کهن سست، سنتها بی اعتبار وهیأت اجتماعی دستخوش عدم توازن بنیادی می شود .»
2-3-2) کارل مارکس (1818-1883)
توجه به گذار تاریخی دراندیشه مارکس نسبت به سایر کلاسیک های جامعه شناسی قطعاً از قوت بیشتری برخوردار است . اگر دراندیشه کنت محور اصلی تبیین تطور وتکامل اجتماعی معرفت و دانش بشر بود ، در اندیشه مارکس این محور چگونگی مناسبات تولید می باشد که هر دوره و عصری مناسبات خاص تولید خاص وغالب خود را دارد .به نظر او نیروهای جدید تولید ازهیچ بوجود نمی آیند . ایده های موجود به خودی خود از آسمان فرو نمی افتند ، بلکه از درون مناسبات تولیدی موجود و در تضاد با روابط ریشه دار و سنتی مالکیت پدید می آیند . در نظام کامل یافته بورژوایی هر طبقه اقتصادی مسبوق به شکل دیگری از رابطه اقتصادی بورژوایی است . یعنی مانند هر نظام آلی هر رابطه تعیین کننده ای خود به نحوی توسط دیگری تعیین شده است . کل هر نظام آلی نیز به نوبه خود مقدماتی را لازم دارد و توسعه خویش را راساً پدید آورد . فراهم شد شرایط پیدایش نظام کلی ، بخشی از فرایند توسعه آن است . از آنجا که فعالیت پیدایش همه نظام هایی کلی در تاریخ به همین صورت بوده است
اقتصادی انسان در همه جا ضروری و اجتناب ناپذیر است ، شیوه تولید را باید شالوده جامعه انسانی به شمار آورد . برمبنای شیوه تولید ،مارکس مراحل تاریخی بشر را مشخص می کند . مارکس مراحل تاریخ بشری را براساس نظامهای اقتصادی تعیین می کند و ازچهار نظام اقتصادی یا به قول خود او چهار شیوه تولید نام می برد که عبارتند از : شیوه تولید آسیایی ، باستانی ، فئودالی و بورژوایی ؛ این چهار شیوه را می توان به دو گروه اساسی تقسیم کرد
شیوه تولید باستانی ، فئودالی و بورژوایی درتاریخ مغرب زمین یکی پس از دیگری پیدا شده اند. اینها سه مرحله از تاریخ مغرب زمین اند و هر کدام دارای خصایص ، نوع معینی از مناسبات بین آدمیانی هستند که کارمی کنند ؛ خصیصه شیوه تولید باستانی ، بردگی است . خصیصه شیوه تولید فئودالی بندگی و خصیصه شیوه تولید بورژوایی مزدوری است . اینها سه وجه متمایز استثمار انسان از انسان را تشکیل می دهند . شیوه تولید بورژوایی آخرین ساخت اجتماعی تنازع را داراست ، چرا که در شیوه تولید سوسیالیستی ، یعنی در بین تولید کنندگان همبسته دیگر استثمار انسان از انسان و تبعیت کارگران یدی از طبقه ای که هم وسایل تولید و قدرت سیاسی را صاحب است وجود ندارد[6].مارکس عقیده داشت که سرمایه داری شکل خاصی ازجامعه است که با انقلابهای بورژوای قرون هفدهم و هیجدهم به وجود آمده است و سرمایه داری نوعی جامعه طبقاتی است و ساخت آن به گونه ای است که در آن افراد برای تولید ضروریات زندگی به شیوی خاصی سازمان یافته اند
مارکس عقیده داشت که رشد پویا و ذاتی سرمایه داری شرایط زوا ل آن را پدید می- آورد . به نظر مارکس قانون بنیادی توسعه سرمایه داری ، نیاز ضروری به انباشت سرمایه است بنابراین برای خنثی کردن گرایش نرخ سود به نزول در دراز مدت ، باید نسبت سرمایه به دستمزدها به طورمداوم افزایش یابد . این امر در جریان گذار ازیک سلسله دوره های جاری رخ می دهد که درکوتاه مدت به همراه خود بحرانهای سیاسی و اقتصادی پدید می آورد و دراز مدت به عمومی شدن مؤسسات صنعتی ، همگنی نیروی کار و سوق دادن آن به سوی اختلاف فزاینده می انجامد . این شرایط سبب بروز مبارزه طبقاتی دائمی میان کارگران و کارفرمایان می شود و با گذشت زمان طبقه کارگر پی می برد که تنها راه رهایی از وضع کنونی سرنگونی رژیم حاکم و به دست گرفتن کنترل دستگاه دولتی ، لغو ماکیت خصوصی بر ابزار تولید و برقراری یک نظام اجتماعی جدید است که افزایش تمرکز و تراکم سرمایه به نوبه خود به این روند کمک خواهد کرد
3-3-2) هربرت اسپنسر(1820-1903)
اندیشه اندامواره ای و تکامل جوامع انسانی شاید دربارزترین شکل خود درمیان جامعه- شناسان کلاسیک از آن هربرت اسپنسر جامعه شناس انگلیسی باشد . اسپنسر بر این باور است که جامعه یک اندامواره است ؛ وی معتقد است که جوامع وارگانیزمهای زنده ازقوانین مشابه پیروی می کنند . به نظر او این مشخصه اندام واره های اجتماعی است که همانند اندامواره های زنده زمانی که از لحاظ فیزیکی رشد می کنند از لحاظ ساختار نیز بزرگتر می شوند . همانند حیوانات پست ، جنین انسان نیز دارای چند قسمت مشخص است ، ولی وقتی که جنین بزرگتر می شود اندامهایش زیادتر شده و هر کدام به تفکیک کاری انجام می دهد در مورد جامعه نیز چنین است
در ابتدا عدم همانندی در میان گروه های آن از نظر تعداد و درجه نامحسوس است ؛ ولی وقتی که جمعیت افزایش می یابد تقسیمات وزیر تقسیمات بیشتر و حسابگر می شود. ملاحظه می شود که در اندیشه اسپنسر نوعی حرکت ازساده و بسیط بودن به سوی پیچیده وپیچیده تر شدن درمورد جوامع وجود دارد .چون اسپنسر می گوید که تکامل ، تغییرازیک حالت نسبتاً معین منسجم و چندگون است این تکامل در واقع همان فراگرد جهانی است که هم نخستین دگرگونی هایی را که کل جهان بایستی به خود دیده باشد تعین می کند و هم آخرین دگرگونی هایی را که ما در جامعه و فرآورده های زندگی اجتماعی می یابیم . در اندیشه اسپنسر فرایند تفکیک یا تمایز عاملی محوری برای تبیین تغییر و تطور جامعه است . جوامع را به جوامع ساده ، ترکیبی ، ترکیبی مضاعف ، و ترکیبی شدید تقسیم بندی کرده بود
اسپنسرعلاوه بر طبقه بندی جوامع برحسب مرحله تکاملی و درجه پیچیدگی شان جوامع را بر مبنای نوع سازماندهی و تنظیم اجتماعی به دو نوع جامعه نظامی و جامعه صنعتی تقسیم می کند . سنخ نظامی سنخی است که در آن ملت ، ارتشی است که بسیج می شود و ملت ارتشی خفته است و از این رو ساختار ارتش و ملت همانند و مشترک است
مشخصات سنخ صنعتی را باید از داده های ناکافی و در هم و برهم استخراج کرد . تخاصم و دشمنی کم و بیش همیشگی با جوامع دیگر ، تقریباً در همه جا وجود داشته و همواره لازمه هر جامعه ای بوده است . ساختار اجتماعی مناسب برای دفاع و تهاجم تقریباً در همه موارد وجود دارد و ساختاری را پنهان می کند که ریشه در حفظ حیات اجتماعی دارد و آن را به نحو دیگری حفظ می کند[7]
4-3-2) امیل دورکیم(1858-1917)
کلمات کلیدی :
»
نظر