سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پروژه دانشجویی پاورپوینت بررسی روستای جیغه فایل ورد (word)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پروژه دانشجویی پاورپوینت بررسی روستای جیغه فایل ورد (word) دارای 43 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت پروژه دانشجویی پاورپوینت بررسی روستای جیغه فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است


لطفا به نکات زیر در هنگام خرید

دانلودپروژه دانشجویی پاورپوینت بررسی روستای جیغه فایل ورد (word)

توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه 

دانلودپروژه دانشجویی پاورپوینت بررسی روستای جیغه فایل ورد (word)

قرار داده شده است

 

2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید

3-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی 12 ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد

4-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است


بخشی از متن پروژه دانشجویی پاورپوینت بررسی روستای جیغه فایل ورد (word) :

اسلاید 1 :

¨تاریخ روستای جیغه:

¨روستای جیغه در حدود 300-200 سال قدمت دارد.

¨جیغه به معنای تاج بوده و دلیل نامگذاری آن به این دلیل می باشد که روستای جیغه از همه روستاهای اطراف بزرگتر بوده و کدخدا یا مباشری که به روستاهای اطراف فرستاده می شد از این روستا بود.

¨در ضمن این روستا در ابتدا با روستای شهسوار در اطراف امامزاده قرار داشت که این روستا به علت زلزله ویران شد و بخشی از مردم به این محل آمده و بخشی به شهسوار رفته اند.

¨و به گفته یکی از اهالی: علت اولیه پیدایش روستا این بود که چون در دره قرار گرفته بود به عنوان پناهگاهی برای دزدان بوده که بعدها به روستا تبدیل شده است.

¨به گفته اهالی یک محلی برآمده از سطح زمین وجود داشته که شبیه قبر بوده و از آن نوری بیرون می آمده که بعدا ً متوجه شدند که قبر ارمیان است.

¨

اسلاید 2 :

¨موقعیت روستای جیغه:

¨روستای جیغه در منتها الیه شمال غربی دهستان بدوستان و شهرستان هریس واقع شده است. این روستا از شمال و غرب به بخش ورزقان و از جنوب به روستای عبدالجبار و از مشرق به روستای شهسوار محدود می گردد.

¨این روستا در دامنه کوههای قلعه یاماجی استقرار یافته است. از نظر ویژگیهای طبیعی جزو روستاهای کوهپایه ای و از نظر نحو استقرار جزو روستاهای متمرکز تعریف می گردد.

¨روستای جیغه، 10 کیلومتر از جاده اصلی تبریز- اهر، فاصله دارد.

¨جغرافیای روستای جیغه:

¨از کوههای اطراف این روستا، آیراقلو می باشد. از این روستا یک رودخان فصلی جریان دارد که به تلخه رود میریزد. (قره لو). یکی از مشکلات عمده این روستا، وجود رانش یا زمین لغزه است.

اسلاید 3 :

¨اقلیم روستای جیغه:

¨این منطقه مانند دیگر قسمتهای آذربایجان همواره تحت تأثیر بادهای سرد شمال سیبری و نیز بادهای محلی که در حال وزیدن هستند قرار می گیرند. از جمله بادهای این منطقه :

¨مه یلی : در اصطلاح باد موسمی نامیده می شود. بادی است خنک و مرطوب که در پرواز کردن محصولات خیلی مؤثر است جهت وزش این باد از شمال شرق می باشد.

¨آق یلی : جریان باد مهمی که از شمال می وزد که باد بسیار تند و شدیدی می باشد و معمولا ً باعث خرابی می شود و اگر هنگام رسیدن دانه های گندم بیاید محصول را خراب می کند.

¨چلاز : جریان باد مهمی که از غرب می وزد و اواخر شهریور ماه، زمان وزش آن است. هنگام وزیدن این باد، کشاورزان این منطقه، محصولات خود را خرمن می کنند.

¨آیاز : از طرف غرب می وزد و همانند چلاز، زمان وزش آن اواخر شهریور است و موقع وزیدن آن، محصولات را خرمن می کنند.

¨

اسلاید 4 :

¨محیط اقتصادی روستا :

¨این روستا با توجه به نوع عملکرد اقتصادی خود که بیشتر حول صنایع قالیبافی می باشد می تواند با گسترش آن نسبت به جنوب نیروی کار برای اشتغال وسیع در بخش صنایع روستایی تأثیر فراوان داشته باشد. تعداد 160 دستگاه دار قالی در روستا وجود دارد.

¨در زمینه کشاورزی، محصولات تولیدی زراعی، به علت عدم وجود آب و بارندگی کم، بازدهی در حداقل بوده و مقدار مساحت اراضی آبی نیز بسیار اندک می باشد.

¨دامداری نیز در محدود روستا، صورت می گیرد که ییلاق و قشلاق صورت نگرفته و دائما ً از مزارع و مراتع اطراف روستا استفاده می نمایند.

¨در بخش کشاورزی درآمد عمد روستا از تولید عسل می باشد که تعداد 1500 عدد کند و در تأمین بخشی از نیازهای روستا نقش مؤثری داشته باشد.

اسلاید 5 :

¨محیط اجتماعی روستا :

¨جمعیت: کل جمعیت روستا 1332 نفر می باشد که شامل 282 خانوار است که از کل جمعیت روستا 655 نفر خانم و بقیه جمعیت را آقایان تشکیل می دهند. از نظر رشد جمعیت حدود %32 رشد جمعیت دارند که سالانه 28 تولد دارند.

¨مهاجرت: تعداد خانوارهای قبلی روستا 500 خانوار بود که 280 خانوار مهاجرت کرده اند که در گفتگو با اهالی روستا علت مهاجرت را کمی درآمد و فقر و مشکلات زیادی که به علت کم آبی و در نتیجه مشکل بودن کشاورزی بیان کرده اند.

¨روستا دارای 2 مدرسه می باشد و کلا ً 12 نفر کادر آموزشی دارد که کلا ً غیر بومی هستند. آخرین مقطع آموزشی، سوم راهنمایی می باشد. نزدیکترین دبیرستان در سرای است که حدود 30 کیلومتر از ده فاصله دارد.

¨بهداشت: دارای یک خان بهداشت می باشد و از مرکز بیلوردی هر ماه 2 بار دکتر برای خان بهداشت می آید.

اسلاید 6 :

¨بافت روستا:

¨به دلیل سردسیر بودن منطقه، روستا از بافتی متراکم برخوردار است و گسترش روستا و بافت روستا ارگانیک و غیر اصولی بوده است. و کمبود زمین، یکی دیگر از دلایل متمرکز بودن بافت روستا می باشد.

¨در بافت داخلی روستا، زمین خالی وجود ندارد و همچنین بدلیل کوهپایه ای بودن روستا، در بافت داخلی روستا، باغات و اراضی زراعی موجود نیست.

¨و زمینهای بایر در منطقه خرمنلو موجود می باشد. که برای کابریهای مورد نیاز روستا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

¨

اسلاید 7 :

¨بافت پیرامون روستا :

¨با توجه به کوهپایه ای بودن روستا، هیچگونه باغات و اراضی زراعی در داخل روستا وجود ندارد و زمینهای زراعی در کنار مسیل روستا وجود دارند. و اطراف روستا، کوه وجود دارد که روستا بر روی پای این کوه شکل گرفته است.

اسلاید 8 :

¨کیفیت ابنبه روستا :

¨ابنیه نوساز: بناهایی هستند که با مصالح مرغوب احداث می شود که مساحت آنها 3485 مترمربع می باشد.

¨ابنیه قابل نگهداری: ساختمانهایی که قابلیت سکونت دارند و در کلیه محلات روستا پراکنده اند. مساحت آنها 13194 مترمربع می باشد.

¨ابنیه مرمتی: ساختمانهایی که نیاز به مرمت دارند. بیشترین نوع ابنیه روستا از این نوع است. مساحت آنها 38056 مترمربع می باشد.

¨ 

¨ابنیه تخریبی: در بافت قدیم احداث شده اند و قابل سکونت نمی باشند. مساحت آنها 11710 مترمربع می باشد.

اسلاید 9 :

¨کاربری ابنیه :

¨کاربری های روستا با توجه به اوضاع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی روستا شکل گرفته و خدمات لازم را ارائه می دهند. در این روستا نیز همانند سایر روستاها، کاربری مسکونی بیشترین سهم از کل کاربریها را به خود اختصاص داده است.

اسلاید 10 :

¨راهها و سلسله مراتب روستا :

¨محور اصلی یا راه درجه 1 روستا از ورودی روستا (جنوب شرقی) به محور شمال غربی روستا امتداد می یابد و از اهمیت ارتباطی مهمی برخوردار می باشد. و تنها محور ارتباطی روستا با نواحی اطراف آن و شبکه های ارتباطی خارج از روستاست.

¨معابر فرعی روستا : معابری هستند که از مسیر اصلی روستا به صورت محورهای عمود بر آن انشعاب می یابند و نقش معابر جمع کننده در شهرها را بر عهده دارند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی تحقیق پاور پوینت Power Point فایل ورد (word)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی تحقیق پاور پوینت Power Point فایل ورد (word) دارای 27 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی تحقیق پاور پوینت Power Point فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی تحقیق پاور پوینت Power Point فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی تحقیق پاور پوینت Power Point فایل ورد (word) :


نرم افزار Power point می تواند برای ساخت و ویرایش اسلایدها استفاده می‌شود که در جلسات، نمایشگاهها، مراکز آموزشی و غیره به صورت نمایش تصاویر و متون به صورت ثابت و متحرک همراه با صوت برای بینندگان کاربرد دارد. این نمایش معمولاً برروی صفحه مانیتور یا overhead پرژکتور به تصویر درمی آید. نمایش شما حتی می تواند بصورت صفحات وب نیز ذخیره و برروی وب قرار گیرد، محیط اصلی Power Point شامل:
1) نوار عنوان Title Bar بالاترین نوار در Power point می باشد که نام فایل نمایش را نشان می دهد. در سمت راست این نوار سه دکمه Close، Minimise و Maximise قرار دارد که به ترتیب برای بستن، کوچک سازی و بزرگسازی برنامه به کار می رود.
2) نوار منو Menu Bar)): این نوار در زیر نوار عنوان قرار دارد و شامل 9 منوی بازشو می باشد که هر منو محتوی فرمانهای کاربردی برنامه است که برای انجام عملیات متنوع از قبیل ایجاد فایل جدید، بازکردن و ذخیره کردن فایل به کار می‌رود.
3- کادر پرسش یا Ask a question این کادر از تازه های office xp می باشد و در سمت راست نوار منو قرار گرفته است. با وجود این کادر به جای دریافت راهنمایی از منوی Help می توانیم با Type سؤال خود در کادر پرسش، عناوین راهنمایی کننده lvf,x به سوال خود را مشخص کنید. مزیت کادر Ask a question در اینست که می تواند به سهولت و سرعت و در هنگامیکه سؤال مورد نظر در ذهنتان شکل می گیرد پاسخ آن را به کمک این کادر بیابید.

4- نوار ابزار استاندارد: (Standard Tool bar) این نوار در زیر نوار منو قرار دارد. این نوار ابزار برای سادگی کار کاربر فرامین مهم نوار منو را بصورت آیکنهای گرافیکی در اختیار کاربر قرار می دهد.
5- نوار ابزار قالب بندی: (Formating Tool Bar) این نوار بطور پیش فرض به همراه نوار ابزار استاندارد در یک ردیف و زیر نوار منو قرار دارد و حاوی بیشتر ابزارهای مورد نیاز برای قالب بندی اسلایدها در پنجره نمایش می‌باشد.
6- پنجره نمایش: این پنجره یک پرده الکتریکی است که می توانید متنهای دلخواه را در آن تایپ کنید. اشکال مختلفی در آن رسم نمایید به تولید نمودار بپردازید و رنگهای دلخواه خود را به آن اضافه کنید و اشیای مختلفی را در آن وارد نمایید. این پنجره در نمای نرمال که نمای ویرایشی اصلی است از سه ناحیه outline or slide / Slide و notes تشکیل می شود که اندازه هر یک از این نواحی از طریق درگ کردن نوار خاکستری رنگ حایل بین آنها تغییر می کند.
7- کادر اسلایدها و سرفصلها: این ناحیه برگ نشانهایی را نشان می دهد که امکان انتخاب بین 2 حالت مشاهده یک طرح کلی از متن اسلاید یا برگ نشان outline و مشاهده اسلایدهای نمایش یافته به صورت تصویری کوچک یا برگ نشان اسلاید را در اختیار شما قرار می دهد.
8- پنجره اسلاید: اسلایدها را به صورتیکه در نمایش شما ظاهر خواهد شد نمایش می دهد.
9- کادر یادداشتها یا کادر nates: محلی است که یادداشتهای گوینده را در آن وارد می کنیم.
10- دکمه های نما: در پایین پنجره نمایش دکمه های نما قرار دارند که امکان مشاهده یک نمایش را بطرق مختلف فراهم می آورند.
11- کادر وظیفه: در قسمت سمت راست پنجره power point ناحیه‌ای موسوم به کادر وظیفه وجود دارد که فرمانهای پراستفاده ای را نشان می دهد که در هنگام کار روی نمایش خود به آنها نیاز پیدا خواهید کرد. ناحیه وظیفه به شما امکان می دهد سریعاً به فرمانهای مرتبط با کار خاصی که در حال انجام آن هستید دسترسی پیدا کنید بدون آنکه نیاز به استفاده از منوها و نوارهای ابزار داشته باشید. برای نمایش ناحیه خاص مورد نظر خود می توانید آن را از منوی خفخفother task pane واقع در ناحیه وظیفه فعلی انتخاب کنید.
می توانید کادر وظیفه را مخفی کرده و به این ترتیب فضای خالی قابل استفاده در پنجره برنامه را افزایش دهید. به این منظور روی گزینه take pane واقع در منوی view کلیک کنید.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی تحقیق تفسیر سوره آل عمران فایل ورد (word)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی تحقیق تفسیر سوره آل عمران فایل ورد (word) دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی تحقیق تفسیر سوره آل عمران فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی تحقیق تفسیر سوره آل عمران فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی تحقیق تفسیر سوره آل عمران فایل ورد (word) :

آیا بهشت و دوزخ الان موجود است؟
اکثر دانشمندان اسلامی معتقدند که این دو هم اکنون وجود خارجی دارند و ظواهر آیات قرآن نیز این نظر را تأیید می کند، به عنوان نمونه: در آیه مورد بحث و در آیات فراوان دیگری تعبیر به«اعدت» (مهیا شده) یا تعبیرات دیگری از همین ماده گاهی در مورد بهشت و گاهی در باره دوزخ آمده است.
از این آیات استفاده می شود که بهشت و دوزخ هم اکنون آماده شده اند اگر چه بر اثر اعمال نیک و بد انسانها توسعه می یابند.
بهشت و دوزخ در کجا هستند؟
به دنبال بحث فوق این بحث پیش می آید که اگر این دو هم اکنون موجودند در کجا هستند؟ پاسخ این سؤال را از دو راه می توان داد:
نخست اینکه:بهشت و دوزخ در باطن و درون این جهانند. ما این آسمان و زمین و کرات مختلف را با چشم خود می بینیم اما عوالمی که در درون این جهان قرار دارند نمی بینیم و اگر دید و درک دیگری داشتیم هم اکنون می توانستیم آنها را ببینیم در این عالم موجودات بسیاری هستند که امواج آنها با چشم ما قابل درک نیستند. آیه «کلا لو تعلمون علم الیقین لترون الجهیم» که در بالا اشاره شد نیز گواه این حقیقت است.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی مقاله سیستم قلبی عروقی و بیماریها فایل ورد (word)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله سیستم قلبی عروقی و بیماریها فایل ورد (word) دارای 73 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله سیستم قلبی عروقی و بیماریها فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله سیستم قلبی عروقی و بیماریها فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله سیستم قلبی عروقی و بیماریها فایل ورد (word) :

قلب یا دل یک تلمبه ماهیچه‌ای است که به گونه شبانه‌روزی خون را به سرتاسر بدن تلمبه می‌کند. قلب نزدیک صدهزار بار در روز می‌تپد. قلب در سینه قرار دارد و به گونه همیشگی در حال کار کردن و تلمبه زدن است. برای اینکه قلب بتواند این کار سنگین را انجام دهد , نیاز دارد که بدست سرخرگ‌های تاجی (کرونر)، به ماهیچه خودش هم خونرسانی مناسبی صورت پذیرد. دو سرخرگ‌ تاجی (چپ وراست) کمابیش کوچک بوده و خون در بر گیرنده اکسیژن بسیار را دریافت می ‌‌دارند.
آناتومی قلب
این عضو مخروطی شکل بصورت کیسه‌ای عضلانی تقریباً در وسط فضای قفسه سینه (کمی متمایل به جلو و طرف چپ) ابتدا در دل اسفنج متراکم و وسیعی مملو از هوا یعنی ریه‌ها پنهان شده و سپس توسط یک قفس استخوانی بسیار سخت اما قابل انعطاف مورد محافظت قرار گرفته است. ابعاد قلب در یک فرد بزرگسال حدود 69x12 سانتیمتر و وزن آن در آقایان حدود 300 و در خانمها حدود 250 گرم (یعنی حدود 0.4 درصد وزن کل بدن) می ‌باشد.
قلب توسط یک دیواره عضلانی عمودی به دو نیمه راست و چپ تقسیم می‌شود. نیمه راست مربوط به خون سیاهرگی و نیمه چپ مربوط به خون سرخرگی است. هر یک از دو نیمه راست و چپ نیز مجدداً به‌وسیله یک تیغه عضلانی افقی نازکتر به دو حفره فرعی تقسیم می‌شوند. حفره های بالایی که کوچک ‌تر و نازکتر هستند بنام دهلیز موسوم بوده و دریافت کننده خون می ‌باشند. حفره‌های پایینی که بزرگ‌تر و ضخیم ‌ترند بطن های قلبی هستند و خون دریافتی را به سایر اعضاء بدن پمپ می‌کنند. پس قلب متشکل از چهار حفره است : دو حفره کوچک در بالا (دهلیزهای راست و چپ ) و دو حفره بزرگ در پایین (بطنهای راست و چپ).

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی مقاله ارزیابی روشهای کنترل هجوم آب شورآبخوانهای

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله ارزیابی روشهای کنترل هجوم آب شورآبخوانهای ساحلی/ کویری فایل ورد (word) دارای 7 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله ارزیابی روشهای کنترل هجوم آب شورآبخوانهای ساحلی/ کویری فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله ارزیابی روشهای کنترل هجوم آب شورآبخوانهای ساحلی/ کویری فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله ارزیابی روشهای کنترل هجوم آب شورآبخوانهای ساحلی/ کویری فایل ورد (word) :

چکیده

یکی از عواملی که موجب شوری سفره های آبهای زیرزمینی به ویژه درسواحل شمالی و جنوبی و سواحل دریاچه های داخلی کشورمی گردد نفوذ آب شور به آبخوانهای مجاور می باشد که به علت برداشت بیش از تغذیه از منابع آب زیرزمینی رخ می دهد . پیامد مستقیم این تغییر ، پیشروی مرز مشترک آب شور و شیرین به طرف لایه آبدار می باشد که منجر به آلوده شدن سفره آب شیرین گردیده است . علیرغم مشاهده آثارهجوم آب شور در اکثر مناطق ساحلی دریای مازندران و خلیج فارس و دریای عمان و همچنین تعدادی از دشتهای ساحلی دریاچه ارومیه متاسفانه تاکنون اقدام مؤثری جهت جلوگیری از آنها بعمل نیامده است. یکی از چالش های پیش روی صنعت آب کشور ، یافتن راهکارهای بهینه برای توسعه بهره برداری از منابع آب زیرزمینی در آبخوانهای ساحلی/ کویری می باشد . هجوم آبهای شور از یکسو و در اختیار نبودن منابع آب سطحی شیرین از سوی دیگر، توسعه اقتصادی اجتماعی با اتکا به چنین آبخوانهایی را دشوار و یا احتمالاً نا ممکن می سازد . دراین مقاله راهکارهای مختلف مطرح در صنعت آب برای کنترل هجوم آب شور به آبخوانها شامل بهینه سازی عملیات پمپاژ ، تغذیه مصنوعی ، ایجادخط افت موازی با ساحل (لاوک پمپاژ) ، افزایش تراز سطح آب زیرزمینی در امتداد ساحل ، کنترل نفوذآب شور از طریق سیستم چاههای تزریق – بهره برداری ، احداث سدهای زیرزمینی معرفی شده و به استفاده از روشهای عددی و مدل ریاضی ، برتری نسبی برخی از روشها نشان داده شده است. در این پژوهش به چگونگی پاره ای از پارامترهای مهندسی

چون هندسه موقعیت مکانی چاهها و آهنگ تزریق / برداشت نیز توجه شده و در خاتمه بهترین حالت از میان روشهای نامبرده که بتوان آب برداری را متعادل نمود پیشنهاد می شود.

واژگان کلیدی : آبخوانهای ساحلی ، هجوم آب شور، توسعه پایدار، منابع آب زیرزمینی

×

مقدمه

کشورایران از نظرآب وهوایی جزء نواحی نیمه خشک بشمار آمده و از نظرمنابع آب نیزغنـی نبـوده ضـمن اینکـه پراکنـدگی آبهـا نیـز از نظرعوامل مکانی وزمانی مناسب نمی باشد.

یکی ازعواملی که موجب شوری سفره های آبهای زیرزمینی به ویژه درسواحل شمالی و جنوبی و سواحل دریاچه هـای داخلـی کشـورمی گردد نفوذ آب شور به آبخوانهای مجاورمی باشدکه به علت برداشت بیش ازتغذیه از منابع آب زیرزمینی رخ می دهـد. علیـرغم مشـاهده آثارهجوم آب شور دراکثر مناطق ساحلی دریای مازندران وخلیج فارس و دریای عمان و همچنین تعـدادی از دشـتهای سـاحلی دریاچـه ارومیه متاسفانه تاکنون اقدام مؤثری جهت جلوگیری ازآنها بعمل نیامده است. مطالعات انجام شده دراین زمینه نیز فراگیر نبـوده وگفتـه

می شودکه درتعدادی از دشتها درحال انجام است. نکته نگران کننده دیگردر مورد دشتهای ساحلی ایران بویژه سـواحل جنـوبی کشـور، محرزشدن آلودگی سفره ها، نه تنها دراثر هجوم آب دریا، بلکه بدلیل آنکه سازندهای تشکیل دهنده اکثر دشـتهای آبرفتـی ایـن منطقـه حاوی گچ و نمک هستند، می توانند حتی بدون هجوم آب آب دریا نیزخود عامل شورکننده سفره هابه شمارآیند.

علاوه برسفره های ساحلی اکثر آبخوانهای آبرفتی واقع درحاشیه کویر ایران که تنها تامین کننده آب موردنیاز اهالی منطقه می باشد ، به دلیل بهره برداری بی رویه دچارآلودگی شده و بعضی ازآنها دچارگرادیان هیدرولیک ازجانب کویر به سفره ها شده اند. درمورد این سـفره ها نیز می توان با بهره گیری مناسب از روش های موجود و تجربیات سایرکشورها ، از وارد شدن صدمات بیشترجلوگیری به عمل آورد.

روشهای جلوگیری از نفوذآب شور

بهره برداری درازمدت از آب شیرین سفره های ساحلی و مجاورکویرها سبب تغییر میزان تخلیه آب شیرین به دریاچـه هـا و یـا کویرهـا شده است. پیامد مستقیم این تغییر، پیشروی مرزمشترک آب شور و شیرین به طرف لایه آبدار می باشد که منجر به آلوده شـدن سـفره آب شیرین گردیده است. به منظورجلوگیری از نفوذ آب شور وکنترل آن درچنین نواحی ، روشهایی وجود داردکه بـا توجـه بـه وضـعیت بهره برداری ، ساختمان زمین شناسی ، نوع سفره و; متفاوت می باشد. ذیلاًشرحی مختصر از چندروش متداولتر درگستره بهـره بـرداری از آبهای زیرزمینی ارائه می گردد.

-1 بهینه سازی عملیات پمپاژ

آسان ترین وکم هزینه ترین روش جهت جلوگیری از پیشروی آب شور، کاهش پمپاژ تا به حدی است که سطح ایسـتابی یـا تـراز سـطح پیزومتریک درسفره آب زیرزمینی بالاتر ازسطح آب شور(دریا) قرارگرفته و منجر به تداوم شیب ملایمی بـه سـمت منبـع آب شـور(دریا) گردد. شایان ذکراست که در برخی نواحی ممکن است با تغییر درمحل پمپاژ و برنامه بهره برداری از پمپ هـا بتـوان بـه نتـایجی مشـابه رسید. در برخی موارد هم که بهره برداری از سفره آب شیرین درمنطقه تغذیه آبخوان (ورود جریان) صـورت مـی پـذیرد ، ممکـن اسـت دربعضی شرایط، شیب هیدرولیکی تند حاصله از پمپاژ، باعث افزایش حجم جریـان شـیرین ورودی بـه آبخـوان (Induced infiltration) شود.

-2 تغذیه مصنوعی

روش مطمئن کنترل هجوم آب شور(دریا)، تغذیه مصنوعی درآبخوان ساحلی ازطریق پخش آب دراسـتخرهای سـطحی بـرای آبخوانهـای آزاد و چاههای تغذیه برای آبخوانهای محبوس است. درشرایطی که تامین منبع آبی درفصولی ازسـال میسـر باشـد (مثلاًآبهـای سـطحی شهری ناشی ازبارش رگبارهای زمستانه) می توان ازطریق تغذیه مصنوعی سـطح آب سـفره را بـالاآورده واز پیشـروی آب شـورجلوگیری نمود. دربسیاری ازمناطق جهان از این روش برای ثابت مرزمشترک آب شوروشیرین استفاده نموده اند.

باین ترتیب که برای سفره های آزاد ازروشهای تغذیه سطحی مانند پخش آب استفاده نموده و برای سفره هـای تحـت فشـاراز چاههـای تزریقی استفاده شده است. اما باید درنظر داشت که ممکن است اگر آهنگ پمپاژ از آبخوان بهینه سازی نشود ، ساخت و بهـره بـرداری از تأسیسات تغذیه مصنوعی از دیدگاه اقتصادی به صرفه نباشد. دربسیاری از پروژه های انتقال بین حوزه ای مشاهده شـده اسـت کـه وارد کردن آب تکمیلی خوش کیفیت از دیگر منابع به داخل یک حوضه و تغذیه کردن آبخوان زیرزمینی و بالاخره پمپـاژ آن در ناحیـه هـای تحت پوشش و نزدیک، زنجیره ای از عملیات گران را دربرداردکه دریک دوره دراز مدت ، موجب بالارفتن بی جهت هزینه تهیـه آب مـی
گردد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >