سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانلود مقاله خلاصه ای از زندگی امام حسین فایل ورد (word)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله خلاصه ای از زندگی امام حسین فایل ورد (word) دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله خلاصه ای از زندگی امام حسین فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله خلاصه ای از زندگی امام حسین فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله خلاصه ای از زندگی امام حسین فایل ورد (word) :

خلاصه ای از زندگی امام حسین

در مقابل این قوم عده ای ولادت امام حسین علیه السلام را در سال سوم هجرت ذکر کرده اند که از آن جمله مرحوم شیخ نکینی از علمای شیعه و از اهل سنت هستند در مورد ماه و روز ولادت آن بزرگوار نیز مشهور ان است که در پنجم ماه شعبان بوده و این قول را مورخانی که در بالا نامشان برده شد اختیار کرده اند.

گرچه اقوال دیگری نیز مانند سوم شعبان و اخر ماه ربیع الاول و یا سیزدهم ماه رمضان نقل شده که این دو قول اخیر خلاف مشهور است و قوم سوم را همان گونه که مرحوم مجلسی که مزیت فن حدیث است نسبت به مشهور می دهد ما نیز می پذیریم چون امام حسین (ع) متولد شد او را نزد پیامبر می آوردند تا نامی برای او بگذارد پیامبر (ص) فرمود: من در نامگذاری این فرزند بر خدای عزوجل سبقت نمی گیرم.

چون امام حسین به دنیا آمد رسول خدا (ص) در گوش راست او اذان و در گوش چپ او اقامه گفت و در روز هفتم ولادت آن حضرت دستور داد.
سر نوزاد را تراشیدند و هم وزن موی سرش صدقه داد و گوسفندی برای او عقیقه کرد و ران آن گوسفند را برای قابله فرستاد و در روز 7 ولادت امام دو گوسفند خاکستری رنگ برای او عقیقه کرد و رانی از آن را به همراه یک دینار به قابله داد سپس سرش را تراشید، و هم وزن موی سرش نقره صدقه داد، و آنگاه بر سر آن نوزاد عطر مالید خبر دادن پیامبر (ص) از آینده غم انگیز نوزاد در روایات

اهل سنت نظیر روایت فوق نقل شده، در برخی از این روایات آمد، که اسماء گویند من حسین(ع) را نزد پیامبر (ص) بروم و در دامان آن حضرت نهادم پیامبر گریست! من عرض کردم پدر و مادرم به قربانت سبب گریه شما چیست به راستی این پسر مرا گروه ستمکار از امت من خواهند کشت که خدای تعالی شفاعت مرا به آنها نرساند و بدنبال آن فرمود. ای اسماء این خبر را به فاطمه مده زیرا تازه زاست و این خبر غم انگیز برای او در این در حال خوب نیست.

 

دوران کودکی امام حسین (ع)
دوران زندگانی آن دو بزرگوار با جد بزرگوارشان پیامبر (ص) از ویژگی خاصی برخوردار است زیرا شدت علاقه پیامبر (ص) به آن دو موجب شده بود که همگان آن دو کودک را احترام کنند و دوست بداند و در خصوص علاقه پیامبر (ص) به امام حسین (ع) روایات متعددی است که به چند نمونه اشاره می کنیم این جدیث معروف است که رسول خدا فرمود حسین از من است و من از حسین.

درباره شدت علاقه پیامبر (ص) به امام حسین (ع) روایات نقل شده که گوید پیامبر(ص) حسین بن علی را بر شانه خود سوار کرده بودی مردی آن حضرت را دید و رو به حسین (ع) کرده و گفت ای پسرک خوب و سوار شده ای رسول خدا(ص) فرمود او هم خوب سواری است ص 23 همانگونه که قبلاً یادآور شدیم بهترین و شیرین ترین دوران عمر امام حسن و امام حسین (ع) دوران زندگانی

در کنار جد بزرگوارشان پیامبر (ص) بود پس از رحلت آن حضرت دوران مصیبت و مظلومیت این خانواده شروع شد. رحلت جانگداز پیامبر که برای همه مسلمانان فاجعه بزرگی بود برای این دو آقازاده نیز ضایعه ای غیر قابل جبران بود و پس از آن بود که دشمنان سعی در منزوی کردن این خانواده گرامی کردند و آن هم مصائب را برای آنان بوجود آوردند، و هر روز غم تازه ای بر غمهای آنان افزودند. شیخ صدوق به سند خود از جابر بن عبدالله انصاری نقل می‌کند سه روز قبل از رحلت

رسول خدا(ص) از آن حضرت شنیدم که علی(ع)را مخاطب ساخته و به او چنین فرمود. درود خدا بر تو ای پدر دو ریحانه و گل خوشبوی من، تو را به دو ریحانه خود از دنیا سفارش می کنم که به زودی دور کن و اساس زندگی تو شسته خواهد شد و خداوند پس از من نگهبان تو است.و در حدیثی دیگر آمده: هنگام رحلت پیامبر (ص) حسین (ع) آمدند و خود را روی سینه آن حضرت انداختند و گریه می کردند، علی (ع) خواست آن دو را از روی سینه پیامبر (ص) دور کند رسول خدا (ص) فرمود این دو راه واگذار، تا از من بهره گیرند و من نیز از آن دو بهره گیرم که پس از من به آن دو ناگواری خواهد رسید و آنگاه رو به اطرافیان و عبادت کنندگان خود کرد فرمود: براستی که من در میان شما از خود به یادگار می گذارم کتاب خدا و عترتم، خواندانم را، پس هرکس کتاب خدا را ضایع سازد، چنان است که سنت مرا ضایع کرد، و هرکس سنت مرا ضایع سازد، چنان است که عترت مرا ضایع کرد، براستی که این دو از یکدیگر جدا نشوند تا در کنار خوش کوثر بر من در آیند.

شهادت مادر
پس از رحلت پیامبر (ص) هنوز هشت سال از عمر آن حضرت نگذشته بود که دومین مصیبت ناگوار یعنی شهادت مادر عزیزشان فاطمه (س) اتفاق افتاد، ماجرای جانگداز شهادت زهرا (س) بر اثر غم و اندوه و ستمهایی بود که بعد از پدر بزرگوارش بر آن بانوی معصومه رسیده بود و به فاصله اندکی بعد از رحلت پیامبر (ص) منجر به شهادت آن بانوی گرامی گردید.

در آن ایام اندک نزدیکان و از جمله فرزندان بانوی اسلام کمتر می شد که زهرا(س) را گریان نبینند خصوصاً هرگاه چشم فاطمه (س) بر امام حسن و امام حسین(ع) می افتاد داغ دلش تازه می شد و محبتها و عواطف رسول خدا(ص) را نسبت به آن دو فرزند عزیز یاداور می شد و گریه می کرد. درباره ای از روایت آمده که زهرا(س) چند روز از رحلت پیامبر(س) گذشته بود دست حسین را می گرفت و به کنار بقیع می آمد و آنها را به خانه می برد و علی بن عیسی اربلی داستان

شهادت فاطمه (ع) را نقل کرده تا آنجا که می گوید: اسماء گفت هنگامی که زهرا (ع) از دنیا رفت من پارچه ای روی جنازه او کشیدم در این وقت حسین (ع) وارد شده و گفتند ای اسماء مادر مادر چنین وقتی نمی خوابد اسماء عرض کرد ای فرزندان رسول خدا مادرتان نخوابیده بلکه از دنیا رفته است.
امام حسین(س) پیش آمده پای مادر را می بوسید و می گفت مادرجان فرزند تو حسین هستم با من سخن بگوی پیش از آن که قلبم بشکافد و مرگم فرا رسد. اسماء که چنان دید به آن دو بزرگوار عرض کرد ای فرزندان رسول خدا نزد پدرتان بروید و او را از مرگ مادرتان خبر کنید حسین (ع) به مسجد آمدند و صدایشان به گریه بلند شد اصحاب رسول خدا(ص) بیرون آمد و سبب گریه آن دو را پرسیدند و همین که علی(ع) از ماجرا مطلع گردید بی تاب شده و به خانه آمد و دستور غسل و تهیه کفن فاطمه (ع) را داد. و در چند روایت آمده که حسین (ع) در ماجرای دفت و نماز بر مادرشان فاطمه نیز حضور داشتند و برخی از محدثان نام شش تن از مردان را که نماز بر جنازه

فاطمه شرکت داشته اند بدین شرح ذکر کرده اند. ابوذر، سلمان، مقداد، عمار، خدیفه، عبدالله بن مسعود و طبق نقل دیگری در آن شب فقط علی(ع) و ابن عباس حاضر بودند ولی صحیح تر همان روایتی است که می نویسد علی(ع) و جسین و عقیل ،سلمان ابوذر، عمار پریده بر بدن زهرا نماز خواندند.

وصیتهای علی (ع) به امام حسین (ع)
همان گونه که می دانیم دوران مصیبت بار و تلخ زندگانی علی (ع) با شهادتش به دست شقی ترین و ناپاکترین افراد بشر یعنی ابن ملجم مرادی در شب بیست و یکم ماه رمضان در سال چهلم هجری به پایان رسید و ان مجسم تقوا و عدالت قربانی یک توطئه اموی خارجی گردید.
علی (ع) همان گونه که به امام حسین(ع) توجه داشت به امام حسین(ع) نیز توجه خاصی داشتند و در فرصتهای مناسب از تذکرات سودمند و سفارشهای سازنده به آن فرزند عزیز دریغ نداشت و سفارشها و وصیتهایی به او فرمودندای پسرم تو را به تقوای الهی در بی نیازی و نیازمندی سفارش می کنم و به سخن گفتن حق در حال خوشحالی سفارش می نمایم، هرکس که زیاد حرف بزند خطا و لغزش گفتارش زیاد است و کسی که خطا و لغزش او زیاد شد حیا و شرمش کم شود و کسی که شرفش کم شود پارسایی و ورع او گم شود و کسی که پارسائیش کم شد دلش خواهد مرد و کسی که دلش بمیرد داخل دوزخ ردد.

امام حسین(ع) در مراسم کفن و دفن پدر
همان گونه که در شرح حال امیرالمؤمنین (ع) به تفصیل بیان کردیم آن حضرت در شب بیست و یکم ماه رمضان سال چهلم هجری به شهادت رسید و امام حسین(ع) به کمک برادرش امام مجتبی(ع) طبق وصیت پدر شهیدشان جنازه او را برداشته و به نجف کوفه آورده و در آنجا دفن کردند و قبر مطهر آن حضرت سالها پنهان بود و کسی جز امامان معصوم و احیاناً برخی از نزدیکان اهل بیت از

آن با خبر نبودند تا این که در زمان هارون الرشید در ضمن ماجرایی آن قبر مطهر آشکار گردید شهادت امام حسین(ع) و بعد از ان که حدود ده سال از ماجرای صلح گذشت معاویه به فکر ولیعهدی فرزند فاسق خود یزید افتاد که توسط مغبره بن شعبه این طرح پی ریزی و پیشنهاد شده بود

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

دانلود تحقیق سیاد گیری بی تلاش فایل ورد (word)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود تحقیق سیاد گیری بی تلاش فایل ورد (word) دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود تحقیق سیاد گیری بی تلاش فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود تحقیق سیاد گیری بی تلاش فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود تحقیق سیاد گیری بی تلاش فایل ورد (word) :

چرخه یادگیری
یادگیری ما را نمی توان با مقیاسی مانند عقربه سوخت ماشین اندازه گیری کرد که از خالی تا پر تغییر می کند. ما با مرور دوباره آنچه که قبلاً آموخته ایم و باز اندیشی در افکار و طرحهایمان برای یادگیری در آینده، یاد می گیریم. و همیشه چیزهای بیشتری برای آموختن وجود دارد.
معروف ترین چرخه یادگیری چرخه کولب است که چهار مرحله را برای یادگیری شناسایی کرده است :
تجربه عمل
تفکر مفهوم ساختن
این مدل نشان می دهد که ما چگونه از طریق تجربه و از مقایسه تچربه خودمان با دیگران یاد می گیریم که چگونه تجربه هایمان را تحلیل کنیم و برای کارهای جدیدی برنامه ریزی کنیم . اگر تمام فازهای این چرخه را طی کنیم یادگیری تجربی ، چنانکه به این اسم مشهور است، به تجربه اندک ما محدود نمی شود.
سبک های یادگیری
همه ما به یک روش یاد نمی گیریم. ما گرایش داریم روش هایی را که با آنها راحت تر هستیم انتخاب کنیم و بقیه روشها را کنار بگذاریم. این نکته مهم است که ما از سلیقه مان در مورد سبک های یادگیری باخبر باشیم تا بتوانیم :
• از روش های یادگیری مان استفاده کنیم که با آموزش خاصی که فرا می گیریم، سازگار باشد.
• یادگیری مان را در روش های ضعیف تر بهبود بخشیم.
نکته مهم آن است که بدانیم سبک های یادگیری خصوصیات فردی افراد نیستند و ما همه در شرایط متفاوت سبک های متفاوتی را به کار می گیریم. هر چند، معمولاً ما یک یا دو سبک را بر بقیه ترجیح می دهیم . به گفته هانری و مامفورد (1984) برای اینکه چرخه یادگیری (چرخه کولب را نگاه کنید ) را کاملاً طی کنیم ، باید هر چهار سبک یادگیری را در پیش گرفت . ضعف یا قبول نکردن هر کدام از این سبک های یادگیری ، فرآیند یادگیری را دچار مانع می کند.
وضعیت های یادگیری
وقتی دانش آموزان در حال کسب مهارت یا دانش جدیدی هستند، اندیشیدن به وضعیت یادگیری شان یعنی میزان توانایی و آگاهی شان از آن سودمند است. اگر یادگیرنده از نیاز خود آگاه نباشد، نمی تواند از پیش نهادهای کمک استفاده کند. دابین چهار وضعیت برای یادگیری پیش نهاد می کند :
یادگیرنده اغلب در حالیکه نسبت به نیازها و ضعفهای آموزشی خود در وضعیت ناکارآمد خود آگاه است، شروع به یادگیری می کند. متاسفانه خیلی از ما در مرحله ناکارآمد ناخودآگاه (آن کس که نداند و نداند که نداند!) هستیم. فهمیدن این وضعیتها برای هدایت یادگیرندگان به وضعیت مطلوب کارآمد ناخودآگاه، مثلاً در راندن یک ماشین، بسیار ضروری است.
انگیزه برای تحصیل در سطوح عالی تر
انگیزه یادگیرنده نقش مهمی در فرآیند یادگیری بازی می کند. مقدار انگیزه ما به این بستگی دارد که چه کسی هستیم، چه چیزی می خواهیم یاد بگیریم و شرایطی که در آن یاد می گیریم چیست. بررسی هایی که تایلور (1983) روی دانشجویان دانشگاه این انجام داد نشان داده است که در تحصیلات عالی چهار رویکرد عمده در انگیزش دانش آموزان وجود دارد. هر کدام از این رویکردها ( و نه خصوصیات فردی!) را می توان به به دو زیر گروه علاقه درونی به فرآیند یادگیری و علاقه بیرونی به یادگیری به عنوان وسیله ای برای رسیدن به یک هدف تقسیم کرد. این چهار رویکرد را می توان به صورت زیر خلاصه کرد :

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

دانلود پاورپوینت ساخت و ساز اصولی فایل ورد (word)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

دانلود پاورپوینت ساخت و ساز اصولی فایل ورد (word) دارای 95 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت دانلود پاورپوینت ساخت و ساز اصولی فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی دانلود پاورپوینت ساخت و ساز اصولی فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پاورپوینت ساخت و ساز اصولی فایل ورد (word) :

.1دیوار چینی اطراف زمین

.2 خاک برداری پی

.3آماده سازی بستر

.4پی آجر چینی

.5آرماتور بندی و نصب صفحه ستونها

.6بتون ریزی پی

.7نگهداری بتن پی

.8نصب اسکلت فلزی

.9اجرای سقف تیرچه بلوک

.10نگهداری بتون سقف

.11دیوارچینی و پارتیشن بندی

 

 

 

دیوار چینی اطراف زمین

1- آب پاشی بر روی آجرها یا در اصطلاح غرقاب نمودن آنها قبل از دیوارچینی موجب

استحکام بیشتر دیوارمیگردد . آجرهایی که سیراب شده باشند آب ملات ماسه سیمان را

جذب نکرده و موجب افت کیفیت آن نمیشود.

2- در صورتی که از آجرهای مستعمل و قبلا استفاده شده استفاده میکنید توجه داشته باشید که استفاده از آجرهای نیمه به یکپارچگی دیوار صدمه میزند. در یک دیوار مطمئن میبایست در هر ردیف (رج) تنها در صورت نیازاز یک نیمه برای به پایان بردن آن ردیف (رج) استفاده شود.

 

 

3- اجرای ستونهای نگهدارنده بتنی در فواصل منظم در صورتی که با رعایت اصول فنی

نباشد کارایی مناسب نخواهد داشت. نکاتی که به طور حتم باید در اجرای ستونهای

نگهدارنده بتنی رعایت شوند به شرح زیر می باشند:

 

الف- به هیچ وجه نباید از دیوار آجری نامنظم دو طرف دیوار به عنوان قالب استفاده

نمود.

ب- باید قبل از اجرای دیوار ستونهای نگهدارنده بتنی اجرا شوند و دو طرف ستونهای

بتنی قالب بندی شوند.

ج- برای اتصال ستون های بتنی نگهدارنده با دیوار آجری باید از میلگرد های افقی

استفاده نمود. می توان در هنگام اجرای دیوار نیز زائده های منظم بتنی در دیوار ایجاد

نمود.

خاکبرداری پی

آغاز هر کار ساختمانی با خاکبرداری شروع میشود . لذا آشنایی با انواع خاک برای افراد

الزامی است.

 

الف) خاک دستی: گاهی نخاله های ساختمانی و یا خاکهای بلا استفاده در محلی انباشته

یکپارچگی و باربری جزء خاکهای غیرباربر دسته بندی میشوند در زمان خاکبرداری برای

فونداسیون ساختمان ما دوباره نمایان میشوند. باید توجه نمود که این خاک قابلیت باربری

ندارد و میبایست بطور کامل برداشت شود. شناختن خاک دستی بسیار آسان است، وجود

قطعات و اجزای دست ساز بشر مانند آجر، موزاییک، پلاستیک و ... در خاک نشان دهنده

دستی بودن خاک است.

 

ب) خاک نباتی: خاک های فرسوده و یا نباتی سطحی به خاکهایی گفته میشود که ریشه

گیاهان در آن وجود داشته باشد این خاک برای تحمل بارهای وارده از طرف سازه مناسب

نمیباشد. برای شناختن خاکهای نباتی کافی است به وجود ریشه درختان و گیاهان و

برگهای فرسوده و سستی خاک توجه شود.این خاک با فشار انگشتان فرو میرود.

 

ج)خاک طبیعی بکر(دج): به خاکی که پس از خاک نباتی قرار دارد خاک طبیعی بکر میگویند

توجه داشته باشید که همواره میبایست فونداسیون برروی خاک طبیعی بکر اجرا گردد.

 

 

 

 

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

دانلود مقاله آشنایی با آداب و سنن شهرکاشان فایل ورد (word)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله آشنایی با آداب و سنن شهرکاشان فایل ورد (word) دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله آشنایی با آداب و سنن شهرکاشان فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله آشنایی با آداب و سنن شهرکاشان فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله آشنایی با آداب و سنن شهرکاشان فایل ورد (word) :

آشنایی با آداب و سنن شهرکاشان

تاریخچه شهر کاشان
نام شهر کاشان در مآخذ اسلامی، ”قاشان“ یا ”قاسان“ ضبط شده و از شهرهای بسیار قدیمی ایران است. به استناد تحقیقات باستان شناسان در تپه های سیلک واقع در 4 کیلومتری غرب کاشان، این ناحیه یکی از نخستین مراکز تمدن و محل سکونت بشر ماقبل تاریخ شناخته شده است. کاشان در زمان ساسانیان منطقه ای آباد بوده است.

این شهر در دوره اسلامی نیز یکی از شهرهای مهم و معروف عراق و عجم بود. به استناد جغرافی دانان اسلامی، نام قدیم کاشان ”چهل حصاران“‌ نیز بوده است. در سال 442 هـ . ق طغرل اول سلجوقی برشهرهای بزرگ جبال عجم استیلا یافت. در سال 532 هـ .ق ملک سلجوق بن محمد بن ملکشاه با سپاهیان خود به کاشان حمله برد و خرابی های زیادی به بار آورد. درسال 594 هـ .ق یکی دیگر از سرداران سلطان تکش خوارزمشاه به نام میاجق که حاکم ری بود اینتاج را کشت و برای دست اندازی به فرمانروایی او به کاشان حمله برد وشهر را محاصره کرد، بعد ازمدتی که نتیجه ای حاصل نشد با مردم کاشان صلح کرد ولی سپاهیانش به روستاهای اطراف کاشان خسارت زیاد وارد کردند.

بعد از درگذشت تکش، به فرمان سلطان محمد خوارزمشاه (596 – 618 هـ .ق) فرزندش رکن الدین به حکومت ری، قم، و کاشان منصوب گردید. درسال 621 هـ .ق در هنگام تاخت و تاز سپاهیان هلاکوخان درحدود کاشان، خواجه نصیرالدین طوسی که از ملتزمین رکاب خان مغول بود، به احترام وجود بابا افضل الدین مرقی کاشانی سپاهیان را از کشت و کشتار مردم کاشان بازداشت و درسال (663- 680 هـ .ق ) خواجه بهاء الدین محمد به حکومت اصفهان و کاشان منصوب شد. در سال 674 هـ .ق هندوشاه نخجوانی حاکم کاشان بود و درسال

757 و 768 این شهر جزو قلمرو آل مظفر بوده است. کاشان به کرات بر اثر زلزله ویران شده است. ازجمله در سال 1192 هـ .ق در دوره سلطنت کریم خان زند بر اثر زلزله خسارت بسیار دید. آخرین بار درسال 1260 هـ .ق زلزله سختی کاشان را لرزاند و باعث ویرانی روستاها و قصبات اطراف آن شد. شهر کاشان معماری ویژه بومی جالب توجهی دارد و آثار بناهای تاریخی ومذهبی فراوانی در آن به جا مانده است.
ضرورت تعدیل در برخی سنتها

رعایت آداب و سنن درجامعه یکی از مهمترین مسائل پسندیده اجتماعی است که موجب ارتباط انسانها و تحکیم جامعه می شود ولی باید در اصلاح و تعدیل آنها اقدامی صورت گیرد که موجب رنجش و اتلاف وقت افراد جامعه نشود. از جمله اینها برگزاری مجالس ترحیم است که درچند سال اخیر به تکرار مکررات تبدیل شده است و دربیشتر موارد مردم به دلیل مشغله های زیاد کاری با اکراه دراین مجالس حضور پیدا می کنند. طبق نظرخواهی های انجام شده بهتر است دراین خصوص تعدیل و به اصلاح پاره ای از موارد اقدام شود، چنانچه پیامبر عظیم الشأن اسلام نیز ما را به رعایت اعتدال در همه موارد دعوت کرده است موارد قابل توجه عبارتند از 1- مجالس ترحیم و شام غریبان را یکجا برگزار کنیم و در برگزاری سایر مراسم به اولین پنجشنبه اکتفا و مابقی را حذف کنیم.

2- مراسم اولین عید (عید سیاه) را روز ماقبل از عید برگزار کنیم تا مردم بهتر بتوانند از روزهای عید استفاده کنند و همچنین خانواده های معزا هم در روزعید معذب نشوند 3- چنانکه مشاهده می شود خیرات اموات نیز در شهر ما به نوعی چشم و همچشمی تبدیل شده است و بعضی از خانواده های کم درآمد نیز به تأسی از دیگران و برخلاف میل باطنی متحمل هزینه هایی ازطریق قرض می شوند 4-دیگر اینکه در جهت صرفه جویی در هزینه و کار زیباسازی شهر در چاپ اعلامیه های ترحیم به نوشتن اظهار همدردی در یک اعلامیه اکتفا کنیم و هزینه های مازاد را در امور خیریه از قبیل کمک به خانواده های بی بضاعت و انجمن های خیریه ، کمیته امداد و خرید لباس و لوازم تحریر کیف و کفش دانش آموزان و وسایل مورد نیاز مدارس و بیمارستانها صرف کنیم. انجام و رعایت این امور ممکن نیست مگر با کمک و همیاری امام جمعه محترم و سایر علمای معزز و حوزه علمیه و آگاهان به مسائل جامعه و فرهنگیان محترم و مردم شریف که باید دست به دست هم دهیم و در اصلاح امور جامعه خویش قدم مثبت برداریم.
آداب و مراسم ماه مبارک رمضان در قمصر کاشان

ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی، ماه عبادت و پرهیز از گناه و از خود بریدن و به پروردگار پیوستن است. در ماه رمضان در کنار بجای آوردن فرامین الهی در هر شهر و دیاری با توجه به فرهنگ بومی و جغرافیای طبیعی و انسانی، برای هرچه باشکوه تر برپا داشتن این فریضه الهی آداب و مراسم هایی با توجه به فرهنگ آن شهر صورت می گیرد.
مردم شهر قمصر در این ماه آداب و مراسم خاص دارند و درکنار آن شایستگی و برازندگی خود را مدیون سه ماه پرخیر و برکت می دانند، اول همزمان با ولادت امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) در 13 ماه رجب حرم و بارگاه آن حضرت با گلاب ناب این شهر عطرآگین و غبارروبی، دوم همزمان با حلول ماه شعبان مقدس ترین نقطه روی زمین «خانه خدا» با گلاب ناب این شهر شستشو و در زادروز ولادت باسعادت امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) و امام زین العابدین(ع) عتبات عالیات و بارگاه منور آن امامان معصوم با گلاب ناب این شهر عطرآگین می شود.

سوم در آستانه ماه مبارک رمضان تمامی مساجد و اماکن مذهبی ایران با گلاب ناب این شهر غبارروبی و عطرافشانی می شود.
مردم قمصر آداب و مراسم خاصی برای ماه مبارک رمضان دارند. در شهر قمصر چند روز مانده به ماه مبارک رمضان متولی یا خادم هر مسجد بر فراز گلدسته آن می رود و با صدای بلند از زنان و دختران دعوت می کند برای نظافت خانه خدا بشتابند.
به دنبال آن بسیاری از بانوان و دختران داوطلب به مسجد می آیند و دسته جمعی به آب و جاروی مسجد و شستن فرش و زیلو و ظرف ها و آماده سازی وسایل پذیرایی از نمازگزاران و مهمانان ماه رمضان می پردازند.

پس از غبارروبی، محراب مسجد توسط پیش نمازمسجد یا یکی از سادات با سلام و صلوات با گلاب ناب قمصر شستشو و معطر می شود و بدین ترتیب مردم به استقبال ماه مبارک رمضان می روند.

رؤیت هلال در شب اول ماه رمضان در شهر قمصر هم منحصر به فرد است، مردم در این شب به همراه یک قرآن، یک آیینه و یک سینی که داخل آن ظرف آب با کمی سبزی و گلاب پاشی پر از گلاب است رو به قبله می نشینند و سعی می کنند ماه را در آیینه ببینند.
به محض دیدن ماه شخص با سوادی با صدای رسا «سوره یاسین» را قرائت می کند و دیگران آهسته با او این سوره را می خوانند. بعد یک حمد و سه «قل هوالله» قرائت می کنند و چند صلوات می فرستند و بر روی خود و خانواده گلاب می پاشند و سرانجام جرعه ای از آب و سبزی را می نوشند و عقیده دارند خوردن آن آب و سبزی به آنها نیروی قناعت می دهد و باعث می شود بدون ناراحتی و سختی در ماه مبارک رمضان روزه بگیرند. پس از این اعمال یک نفر طبل می زند تا اگر کسانی موفق به دیدن ماه نشده اند مطلع شوند. ناگفته نماند، پس از رؤیت هلال چشمانشان را می بندند و سپس بر قرآن مجید، انگشتر عقیق، آب، سبزه یا بر روی سادات می گشایند و صلوات می فرستند تا ماه رمضان را به میمنت آغاز کنند و تا پایان ماه از عهده اجرای فرامین حق برآیند.

یکی از روش های تشخیص سحر در ماه رمضان در منطقه کاشان، بانگ خروس است، خروس شب هنگام سه بار می خواند، بار اول نیمه شب، بار دوم ساعتی بعد از نیمه شب و بار سوم هنگام سحر، مردم کاشان داشتن خروس بویژه خروسی سفید را خوش یمن می دانند و اعتقاد دارند خروس سفید نمادی از خروس عرش الهی است و سبب خیر و برکت است.
مردم قمصر در رسمی دیگر با خواندن سوره های یاسین و طه، نیت می کنند سحر از خواب بیدار شوند، همچنین معتقدند اگر هنگام خواب چند مرتبه دستشان را بر متکا (بالش) بزنند و بگویند: «دین هفتاد آسیابان به گردنت اگر سحر مرا بیدار نکنی» حضور ذهن می یابند و سحر از خواب بیدار می شوند.

در شب بیست و هفتم ماه رمضان که برابر با قصاص ابن ملجم مرادی، قاتل حضرت علی(ع) است آداب و رسوم خاصی در منطقه کاشان وجود دارد از جمله در قمصر در این شب برای کسی که بیمار است و امیدی به بهبودش نیست پیراهن مراد می دوزند.
زنی از بستگان بیمار پارچه ای می خرد و از چند زن خیاط دعوت می کند شب بیست و هفتم به مسجد بیایند بعد از نماز عشا هنگام خواندن دعا پارچه را ببرند و پیراهن مورد نظر را می دوزند و هنگام دوختن مرتب صلوات می فرستند.

بعد از دوختن پیراهن از آخوندی می خواهند روضه حضرت ابوالفضل(ع) بخواند و بیمار را دعا کند آن گاه همه رو به قبله می نشیند و دعای «امن یجیب;» می خوانند و صاحب نذر مقداری خرما بین جمعیت تقسیم می کند، بعد آخوند با عده ای از مؤمنان به دیدن بیمار می روند و هنگام عیادت برای او دعا می خوانند و پیراهن را به تن او می پوشانند و عقیده دارند خداوند بیمار را شفا خواهد داد.
مراسم عیدفطر نیز در منطقه کاشان باشکوه هرچه تمام تر برگزار می شود در کنار آداب این عید مثل نماز زیارت اهل قبول، فطریه و; کارهای خوب و پسندیده دیگری هم در گذشته در این منطقه انجام می گرفته است.

نگاهی به آداب و رسوم عزاداری محرم در کاشان
بزرگداشت نهضت عاشورا در گوشه و کنار سرزمین ایران با آداب و سنن خاص و به اشکال مختلف عزاداریهای سنتی اجرا می‌شود.
عزاداری امام حسین (ع) در کاشان نیز از قدیم با شوری وافر برپا می‌شود، بطوریکه اولین دسته بندی عزاداری محرم را “میرزا شرف‌الدین علی حسینی”، یکی از سادات کاشان، برپاداشت و همین امر نشانه ارادت مخلصانه و دیرینه مردم این شهرستان به‌پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) به ویژه حضرت سیدالشهدا (ع) و برادر وفادارش حضرت ابوالفضل (ع) است.
از جمله آداب و سنن عزادارای امام حسین در کاشان، علاوه بر روضه خوانی، نوحه سرایی و مرثیه خوانی، برداشتن علم و علمات، کتل و بیرق، شامل عزاداری در بازار، نخل برداری، شمع زنی و چهل منبر، جریده، عزاداری سقاها و سقا کردن کودکان است.

از اولین روز محرم، دسته‌های عزاداری به نوبت در بازار کاشان به سینه زنی و زنجیرزنی می‌پردازند.
هیات‌های بزرگ از دو مسیر به بازار وارد می‌شوند و در نهایت در تیمچه تاریخی” امین الدوله”، اوج سوگواری و عزاداری خود را به نمایش می‌گذارند.
در برخی از این مکان‌ها، دسته‌ها و هیات‌ها توقف می‌کنند و دقایقی را به روضه خوانی و سینه‌زنی اختصاص می‌دهند.
نخل برداری که نماد و نشانه تشییع جنازه حضرت سیدالشهدا (ع) در روز عاشوراست، در بیشتر شهرهای ایران، همچنین کاشان انجام می‌شود.
در کاشان پنج نخل شامل ” نخل سرپره”، “نخل درب فین”،” نخل درب باغ”، “نخل کلهر” و” نخل باباشرف” وجود دارد.
” علی اصغر شاطری” یکی از محققان و مورخان کاشان درباره مهیا کردن این نخلها در مقاله‌ای نوشته است: مردم این نخل‌ها را در دهه اول محرم آماده می‌کنند و لباس سیاه می‌پوشانند.

نحوه پوشاندن لباس به نخل در کاشان بر خلاف سایر نقاط کشور بسیار ساده و بدون تشریفات است.
ابتدا نخل را با گلاب کاشان معطر می‌کنند، سپس لباس سیاه نخل، معروف به چادری، را با فریادهای “یاحسین” بر نخل می‌پوشانند و پارچه سبز رنگی که نشان از آقایی و سیادت سادات بنی فاطمه است ، به صورت عمامه بالای نخل می بندند.
پیراهن مانندی که آغشته به خون است را به نشانه شهادت به قسمت عقب نخل می آویزند.
به برخی نخلها شمشیر، خنجر، سپر، کلاه خود و آیینه نیز نصب می‌کنند.
شمع زنی و چهل منبر از دیگر ایین عزای حسینی در کاشان است.

ساعاتی به غروب روز تاسوعا، بسیاری از نذرداران و علاقه‌مندان به شرکت در مراسم شمع زنی، 72شمع به یاد 72شهید روز عاشورا در دست می‌گیرند و با وضو و طهارت و پا برهنه در چهل مکان مقدس مثل زیارتگاهها، مساجد و حسینیه‌ها شمع روشن می‌کنند.
دلیل اینکه این آیین در چهل مکان مقدس اجرا می‌شود، آن است که کاروان اسرای کربلا را تا شهر شام در چهل منزل گردانده‌اند.
یکی دیگر از آداب محرم در دسته‌های سوگواری سالار شهیدان برداشتن علمی است به نام” جریده”.
در تاریخ فرهنگ عامه کاشان آمده‌است : ” علم جریده” شبیه به نیزه بوده و دارای یک یا دو تسمه آهنین هلالی شکل، دو پنجه فولادین، دو عدد شیر،کشکول مسی، رشته‌های مروارید، جاشمعی و چند تکه پارچه قیمتی است.

“جریده” در واقع‌نمادی از ویژگی‌های علمدار کربلاست، کشکول به نشانه سقایی حضرت، هلال تشبیه رخسار او به ماه، آیینه صداقت و یکرنگی حضرت ابوالفضل و رشته‌های مروارید نشانه رشته الفت و وفاداری ایشان به حضرت سیدالشهدا(ع)، است.
همچنین علم نشانه علمداری و سپهداری، پنجه‌های فلزی نشانی از دستهای بریده حضرت ابوالفضل العباس (ع) است.
از دیگر اعتقادات مردم کاشان است که آب در کشکول می‌ریزند و از این آب به بیماران می‌دهند تا به خواست خدا شفا یابند.
عزاداری سقایی نیز از قدیم در کاشان رایج بوده است.

این نوع سوگواری با خواندن مصیبت‌های وارده بر خاندان رسول خدا(ص) به صورت ذکر گرفتن و نوحه سرایی، دسته جمعی و هماهنگ همراه است.
مجلس “عزاداری سقایی” با نوحه سرایی سرپرست هیات که به بابا مشهور است، آغاز می‌شود و رسمیت می‌یابد و در آخر به دعا ختم می‌شود.
“سید محمد معتمدی” یکی از محققان در مورد چگونگی سقا کردن کودکان در کاشان می‌نویسد: بعضی از خانواده‌های بی‌فرزند یا کسانی که طفلشان مریض است، از خدا می‌خواهند که به آنان فرزندی عطا کند یا فرزندشان شفا یابد تا او رابه عضویت هیات سقایان و خدمتگزاری اباعبدالله الحسین(ع) درآورند.

معمولا در هفت یا هشت سالگی کودک، در مجلسی بابا و سرپرست هیات سقایان دعوت می‌شود و او را لباس سقایی می‌پوشاند و در این حین، قصیده‌ای مخصوص می خواند.
لباس و وصله‌های سقایی شامل” کلاه ترمه” به نشانه تاج افتخار خدمتگزاری امام حسین (ع)، “شیر و قلاب” به نشانه کمربند سقایی، کشکول به‌نشانه مشک آب سقایی، لنگ به جای نطع سقایی، رشته‌ای قرمز به نشانه رشته غم و ماتم امام حسین (ع) است که به کمر کودک می‌بندند.

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

دانلود مدیریت امور کارکنان یا مدیریت منابع انسانی 28 ص فایل ورد

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

توجه : این پروژه فقط به صورت فایل (با پسوند) zip ارائه میگردد
تعداد صفحات فایل : 31

 

فرمت فایل : ورد

 

قسمتی از محتوی فایل

 

تعداد صفحات : 31 صفحه

مدیریت امور کارکنان یا مدیریت منابع انسانی پیشگفتار این مقاله در این باره بحث می‌کند که بسیاری از کارهای مرتبط با مفهوم مدیریت منابع انسانی قبل از پیدایش مفهوم این مدیریت در نیمه دهه 1980، زیر نامهای مختلف دیگری مطرح بوده‌اند.
این کارها توسعه زیادی یافته‌اند اما جهت آن تکاملی بوده است.
این توسعه به خاطر هیچ رویکرد ناگهانی ناشی از نظریه مدیریت منابع انسانی رخ نداده است.
این واقعیت را که سرعت تحول مدیریت امور کارکنان در حال حاضر نسبت به سالهای قبل از دهه 1980 بیشتر است نمی‌توان به ظهور مدیریت منابع انسانی به‌عنوان یک فلسفه نسبت داد.
این امر به‌واسطه تحول سریع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی محیط کسب و کار بر سازمان تحمیل شده است.
این تحول همچنین در نتیجه حرفه‌ای‌گرایی روزافزون آن دسته از مسئولان امور کارکنان صورت گرفته است که از سوی مؤسسه رسمی امور کارکنان و توسعه1و به‌وسیله نهادهای علمی در حال رشد مورد ترغیب قرار گرفته‌اند.
نهادهایی که ایده‌هایی درباره مدیریت منابع انسانی را به‌صورتی جامعتر و به کمک طیف وسیعی از انتشارات با کیفیت‌تر منتشر ساخته‌اند.
مقدمه آن دسته از مسئولان امور کارکنان که غالباً نگران، سردرگم و گیج‌اند که احتمالاً از مباحث بی بی‌حاصل معمول مدیریت منابع انسانی و مدیریت امور کارکنان ناشی شده است.
ما از خود می‌پرسیم: آیا این دو مفهوم با هم فرق دارند؟
آیا یکی از دیگری بهتر است؟
آیا واقعاً چیزی در جهت بهتر یا بدتر شدن اوضاع تغییر کرده است؟
آیا این امر واقعاً مصداق نو شدن لباس امپراطور و عدم تغییر در ماهیت تفکر او نیست (آرمسترانگ، 1987)؟
 نویسنده مدت زیادی است در این حرفه مشغول‌اند، به‌خاطر برداشتهای پیشین خود پایان و اغلب منابع انسانی اکنون اصطلاحی متعارف شده است.
مثلاً در سه چهارم آگهیهای استخدامی به جای امور کارکنان به منابع انسانی اشاره می‌شود.
با این حال می‌بینیم که رهبران و مدیران منابع انسانی امروز همان کارهایی را انجام می‌دهند که رهبران و مدیران امور کارکنان 20 سال پیش انجام می‌دادند.
مفاهیم و کارهای باب روزی چون ارزیابی عملکرد، تحلیل مهارتها و پرداخت براساس شایستگی بدون هیچ تفاوت عمده‌ای در محتوا (و غالباً به اجبار)، در لفافه‌ای بسته بندی جدید شده‌اند.
مدها پیوسته می‌آیند و می‌روند.
این مقاله تا حد زیادی بر تجربه نویسنده به‌عنوان فردی متکی است که در دوره زمانی قریب به 40 سال در امور کارکنان، مهندسی و صنایع غذایی و در چاپ و نشر اشتغال داشته است.
دلیل نوشتن این مقاله این است که من نیز همچون بسیاری از دیگر مسئولان، وقتی مفاهیم یا تکنیکهایی به‌عنوان ایده‌های جدید معرفی می‌شد در حالی که ما همواره زیر عناوین دیگر از آنها استفاده می‌کردیم، حیرت زده و حتی مظنون می‌شدم.
موضوع بحث من این است که علی رغم تغییر مداوم زمینه‌هایی که مسئولان امور کارکنان به آن می‌پردازند، بسیاری از رویکردهای مورد آزمایش واقع شده در این سالها، امروز نیز عیناً می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.
اطلاق نام جدید به آنها در ماهیتشان تغییری ایجاد نمی‌کند.
ایده‌های موضوع فعالیت دانشگاهیانی مثل آرگریس، بویاتزیس، فلندرز، کولب، لاولر، مک گریگور، تایسون، و

 

 

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر
<      1   2   3   4   5   >>   >