پروژه دانشجویی مقاله مسئله تفکیک جنسیتی در سازمانها و استنادپذیری قانونی و شرعی آن فایل ورد (word) دارای 17 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله مسئله تفکیک جنسیتی در سازمانها و استنادپذیری قانونی و شرعی آن فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله مسئله تفکیک جنسیتی در سازمانها و استنادپذیری قانونی و شرعی آن فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله مسئله تفکیک جنسیتی در سازمانها و استنادپذیری قانونی و شرعی آن فایل ورد (word) :
مسئله تفکیک جنسیتی در سازمانها و استنادپذیری قانونی و شرعی آن
وقتی صادق کوشکی، دانشآموخته دانشگاه امام صادق(ع) در مناظره تلویزیونی روز جمعه در پاسخ به پرسشی مربوط به الزام بر تفکیک جنسیتی گفت: «به فرض اینکه در تفکیک جنسیتی پافشاری صورت گرفته است مگر در اختلاط جنسیتی که در این هشتاد ساله
در نظام دانشگاهی حاکم بوده چه خیری دیده ایم. بگذارید زمانی هم تفکیک جنسیتی حاکم باشد»، به خاطر نداشت که سال 84 رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با هم دانشگاهی های وی فرمودند: «همه خیال مىکنند دانشگاه اسلامى که مىگوییم، یعنى حجابها اینطورى باشد، پسرها آستین کوتاه نپوشند و زلفها بلند نباشد؛ اینها که معناى د
انشگاه اسلامى نیست!»
صادق کوشکی از هشتاد سال اختلاط جنسیتی گفت که خود می دانست هیچ ربطی به اسلامی یا غیراسلامی بودن دانشگاه ها نداشته است. کسی هم نیست که نداند در زمانی نه چندان دور، حضور زنان در دانشگاهها قحطی بود و باوقوع انقلاب اسلامی، زنان به آگاهی و برابری در حقوق با مردان دست یافتند و جایگاه خود را در چشمانداز علمی کش
ور بر فراز نشانند. از اینرو، عارضه اختلاط اگر هم در دانشگاهها رو به گسترش نهاد هرگز ترفندی اباحهگرانه نبود که دل را نگران دین مردم کند.
شوربختانه در میان گفتار کسانی که اسلامی سازی
دانشگاهها را مترادف با تفکیک جنسیتی میپندارند کمتر دلیل و توجیهی شرعی و قانونی میتوان یافت تا بر آن اساس بتوان تدبیری نمود، داوران و ناظران، اما، در این دست مباحث به «جهت صدور» می نگرند و آنها را به پای اسلام و قوانین شریعت مینویسند.
مراجع تقلید و علمای شریعت هرگز از حضور در تجمعات مختلط که خوف فساد در آن نیست منعی نکردهاند و بنابر اصل، تشخیص فسادانگیزی در این موارد را به عرف وانهادهاند. بنابر این مداخلههای عرفی برخی از بزرگان درباره تفکیک جنسیتی،
اظهار نظرهای شخصی این بزرگواران تلقی م
یشود که حتی برای مقلدان ایشان نیز استنادپذیری ندارد و عموم مقلدان نیز در تعیین مصادیق باید به عرف رجوع کنند.
برخی از معتقدان به تفکیک جنسیتی، عریضههای خود را به پای «ستاد اسلامی شدن دانشگاهها» و «سند دانشگاه اسلامی» مینویسند، اما شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی ماموریت خود را چنین میداند:
«شورای اسلامی شدن دانشگاهها قوه عاقله ای است که با درک صحیح و جامع از ابعاد مفهوم اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی و شناخت دقیق از وضعیت موجود این حوزه، اقدام به تدوین سیاستها، راهبردها و برنامههای مناسب نموده و با نظارت کمی و کیفی بر حسن انجام برنامهها، دستگاهها و نخبگان را در طی این فرآیند، راهبری مینماید.»
همچنین این شورا در پایگاه خود سندی با عنوان «سند دانشگاه اسلامی» منتشر نموده است. طبق تعریف شورای اسلامی شدن دانشگاه ها اصول دانشگاه اسلامی عبارتند از:
اصول عمومی
ـ اهتمام به علم و دانش و اعتقاد به تأثیر بنیادی و قطعی آن در اداره صحیح جامعه و تأمین رفاه و سعادت مردم و رشد و توسعه متوازن.
ـ اهمیت داشتن فکر و اندیشه و وجود آزادی برای تحقق و نقد و بررسی آراء و نظریات گوناگون.
ـ داشتن آگاهی از مسایل ومباحث فکری واجتماعی در عرصه سیاسی جامعه و مشارکت در صحنه زندگی اجتماعی و ایفای نقش در آن.
ـ شناخت سنتها و مفاهیم اخلاقی، ارزشی و فرهنگی جامعه.
اصول اختصاصی
ـ دانشگاه اسلامی دانشگاهی است که در آن:
ـ بینش توحیدی بر تمامی شئون دانشگاه و تفکر و اندیشه دانشگاهیان حاکمیت دارد و علمآموزی به منزله یک عبادت در جهت ایجاد و تقویت این نگرش ایفای نقش میکند.
ـ محیطی سرشار از معنویت و مکارم اخلاق به منظور رشد و تعالی فردی و تربیت صحیح و تزکیه و تعلیم نفوس ایجاد میشود و حیات و شخصیت معنوی و اخلاقی افراد اعتلا مییابد.
ـ افراد در پرتو معارف اسلامی با احساس تعهد و مسؤولیت نسبت به رشد و تعالی جامعه و تحقق اهداف و ارزشهای اسلامی در فعالیتهای اجتماعی مشارکت میجویند.
بنابراین بر اساس سند دانشگاه اسلامی نیز نمیتوان این نگاه قشری گرایانه مدعیان اسلامی سازی دانشگاه را توجیه کرد. نباید به فراموشی سپرد که از مهمترین منتقدان نگاه قشری گرایانه به اسلامی سازی دانشگاهها امام خمینی و آیتالله خامنهای بودهاند.
دکتر علی شیخ الاسلامی که زمانی ریاست دانشکده ادبیات و علوم انسانی را برعهده داشته در بیان خاطرات خود میگوید: «در سالهای ابتدایی و اولیه انقلاب اسلامی برخی از دانشجویان و چه بسا استادان فکر می کردند یکی از کارهایی که باید در دانش
گاه انجام بگیرد این است که میان دانشجویان دختر و پسر کده ادبیات دانشگاه تهران که من مسئولیت آن را بر عهده داشتم بدون اطلاع قبلی من یکی از کلاس های گروه فلسفه را انتخاب کردند و دیوار چوبی کوتاهی میان محل نشستن خواهران و برادران کشیدند و بعد که من خبردار شدم صراحتاً مخالفت کردم. مسئله به دانشگاه کشیده شد که نظر دانشگاه را بپرسند. دانشگاه هم از خود من سئوال کردند که نظر شما چیست؟ گفتم من موافقتی با این امر ندارم و چون خانم فاطمه طباطبایی دانشجوی رشته فلسفه دانشگاه تهران بودند مسئله را با ایشان مطرح کردم اما قبل از اینکه از ایشان جواب بگیرم، اواسط هفته از دفتر مرحوم حاج احمد آقای خمینی به من تلفن شد که نظر امام این نیست و بگویید دیوار را بردارند و چنین کاری نکنند و ما این نظر را اعلام کردیم. ایشان نظر امام را با این محتوا و تعبیر اعلام کردند که چون چنین امری در عالم اسلام سابقه ندارد و به ما چنین دستوری نداده اند، بنابراین کاری که در اسلام سابقه ای ندارد ما نباید نسبت به آن امر مبادرتی داشته باشیم. با همین جملات کوتاه ایشان به مسئله خاتمه دادند و همه در مقام اطاعت برآمدند و دیوار برداشته شد و اوضاع به حال عادی بازگشت. آیت الله خامنه ای که رئیس جمهور وقت و خطیب نماز جمعه تهران بودند جمعه همان هفته ضمن خطبه های نماز جمعه تهران اعلام کردند که در یکی از دانشگاه ها چنین قصدی بوده و حضرت اما
م(ره) با آن موافق نبوده اند و به همین دلیل موضوع منتفی شده است.»
مقام معظم رهبری نیز در تعریف اسلامی کردن دانشگاهها میفرمایند: «اسلامیکردن دانشگاهها یک معنای عمیق و وسیع و جامعی دارد، و به اعتقاد من، از نان شب برای دانشگاهها واجبتر است. اگر بخواهید دانشگاه، علمی هم بشود، باید اسلامی بشود؛ از شاخصههای اسلامی شدن، علمی شدن و عمیق شدن است، خودباور بودن استاد و دانشجو است، اتکا به نفس داشتن استاد و دانشجو است. همه مسئله این نیست که حالا یکی با آستین کوتاه بیاید، یکی با چهار تار موی پیدا بیاید. مسائل اسلامی کردن که این نیست. البته یکی از خصوصیات دانشگاه اسلامی این است که تدین در آن وجه غالب است؛ چ
ون جامعه ما جامعه اسلامی است و تدین در آن، وجه غالب است.»
باری، هرچند برخی به استناد مصوبه صد و بیست و یکمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ششم مرداد سال 66 بر لزوم طرح تفکیک جنسیتی تأکید میکنند نمیتوان گفت تفکیک جنسیتی به صورتی که در دانشگاهها مطرح است از اولویت ها و استثنائات نظام اسلامی است و بر فرض که طرح تفکیک جنسیتی در دستور کار دولتی باشد نباید آن را به دانشگاه ها اختصاص داد و باید در پی تفکیک جنسیتی در بیمارستان ها، فروشگاه های بزرگ، تفرجگاه ها و دیگر اماکن عمومی نیز بود!
چندی است بحث هایی راجع به تفکیک جنسی دانشگاهها بر افواه افتاده و این طرح در برخی دانشگاهها نیز اجرایی شده است ، با توجه به اینکه دبستانهای ما تفکیک جنسی اند در حالیکه در آن سن میل جنسی ندارند اما دانشگاههای ما و در اوج شهوت جنسی تفکیک جنسی نیستند ، در این مقاله می کوشیم در باب مزایای این طرح نکاتی را بیان کنیم .
1-ابتدا باید توجه داشت که جنس با جنسیت تفاوت دارد منظور از جنس بیشتر ویژگی های فیزیکی و ظاهری است و منظور از جنسیت بیشتر ویژگی های شخصیتی و باطنی البته این دو با هم مرتبطند اما بهتر است
بگوییم تفکیک جنسی نه تفکیک جنسیتی.
2- تفکیک جنسی دانشگاه ها مثل هر کار جدیدی در ایران
اول با کلی سر و صدا رو به رو می شود اما کم کم برای همه عادی می شه و متوجه می شوند آنقدر هم که فکر می کردند چیز بدی نیست بلکه بر عکس کلی برکت به همراه دارد.
3- دانشگاههای تک جنسیتی در ایران ، علیرغم پیش بینی هایی که می شد ، جزو دانشگاههای موفق محسوب می شوند . در راس این دانشگاهها دانشگاه امام صادق و دانشگاه الزهرا می باشند که هم در زمینه تربیت نیروی متخصص تئوریک و هم در زمینه تربیت مدیران کشور
ی کارنامه خوب و قابل قبولی دارند که حتی با دانشگاههای درجه یک و با سابقه کشور نظیر تهران و شهید بهشتی پهلو می زند ؛ پس اگر کسی حقیقتا فکر می کند با تفکیک جنسی دانشجویان دچار رکود علمی می شوند ، سخت در اشتباه است ؛ بلکه کاملا بر عکس تفکیک جنسی موجب تمرکز حواس و پرهیز از مسایل حاشیه ای و اهتمام جدی تر و عمیق تر به مساله
علم آموزی و پژوهش گری می شود.
4- تفکیک جنسی موجب آرامش خاطر بیشتر افراد می شود باعث می شود روحیه تنوع طلبی در دختر و پسر به وجود نیاید و نیز موجب می شود روحیه رقابت برای جلب توجه دخترها که در پسرها ، به هنگام همراه بودن با دخترها در آنها ایجاد می شود ، به وجود نیاید . حقیقتا همین که دختر و پسر از هم جدا باشند خودش موجب تمدد اعصاب می شه باعث می شه آدم بهتر بتون تمرکز کنه و برای آینده اش تصمیم بگیره باعث می شه آدم کمتر دچار هیجانات زودگذر بشود.
5- تفکیک جنسی در دانشگاهها تنها در مقطع لیسانس امکانپذیر است نه در مقاطع تحصیلات تکمیلی . در واقع امروزه دوره های لیسانس هم شان دبیرستان در بیست ، سی سال پ
یش است ؛ بنابراین تفکیک جنسی در دوره های لیسانس مثل تفکیک جنسی در دبیرستان است من مطمئنم اگر این کار شود هیچ اتفاق مهمی نمی افتد نباید افرادی این مساله را خیلی مهم و جدی و چالش برانگیز تلقی کنند مطمئنم این کار به نفع همه است.
6- تعداد قابل توجهی از دخترها برای خوش گذرانی و پسربازی به دانشگاه می آیند به همین علت هفتاد درصد دانشگاهها شده است دختر ، که عوارض منفی آن که همان تحقیر مرد و پدر است بعدا مشخص خواهد شد ، تفکیک جنسی قطعا در کاهش میل دخترها به دانشگاه آمدن و ایجاد تعادل در تعداد دانشجویان دختر و پسر موثر خواهد بود.
7-تفکیک جنسی در دانشگاهها تاثیر زیاد و بی بدیلی در کاهش فساد و بی بند و باری در جامعه خواهد داشت.
8- تفکیک جنسی علاوه بر سلامت اخلاقی ، سلامت روحی و روانی جامعه را نیز ارتقا داده و موجب پایین آمدن سن ازدواج و تحکیم بنیان خانواده می شود .
9- تفکیک جنسی در دانشگاه موجب این می شود که دخترها بدانند باید فکر و ذکر اصلیشان خانه داری و تربیت فرزند و مادری باشد نه کار دیگر همین امر موجب می ش
ود که هم فساد کم شود و هم دخترها در سن پایین تری ازدواج کنند. بعضی مواقع آدم با خود فکر میکند این دخترهای مدرن چگونه می خواهند مادر شوند خدا به داد ما و فرزندانمان برسد .
10- تفکیک جنسی موجب آرامش خاطر بیشتر خانواده ها ، به وژه خانواده های مذهبی ، در باب فرزندانشان ، به ویژه فرزندان دختر ، می شود و باعث می شود آنها با طیب خاطر و سکینه بیشتری فرزندانشان را به دانشگاه ، به ویژه دانشگاههای دور از شهرشان ، بفرستند . تفکیک جنسی مایه نزول خیر و برکت الهی و جلب الطاف و رحمت خدا به این کشور الهی و اهورایی خواهد شد . تفکیک جنسی موجب کم شدن گناه و کاستن از سقط خدا خواهد شد ان شاء الله تفکیک جنسی موجب کاهش طلاق می شود .
11- تفکیک جنسی و علاوه بر آن اختصاص نیمی از دانشگاه به پسران موجب می شود اکثر دختران جامعه ما که دختران خوبی هستند بتوانند همسری هم کفو خود بیابند چون در وضعیت فعلی که 70 درصد دانشگاه پسران هستند تنها 30 درصد دختران می توانند همسر هم کفو خود بیابند .
12- تفکیک جنسی اسمش یه خورده گوش خراش است ولی رسمش ان شاء الله دل نواز باشد .
13- متاسفانه تفکری وجود دارد که می گوید دختر باید برای ازدواج پسرها را بشناسد و پسر هم برای ازدواج باید دخترها را بشناسد و بهترین جا هم برای این کار دانشگاه است اما حقیقت این است که اگر کسی هدفش واقعا ازدواج باشد نه هرزه بازی با کمی تامل در می یابد برای ازدواج تنها باید طرف مقابل خود را آنهم به صورت خیلی کلی شناخت و سپس یا قبولش کرد و یا ردش کرد . واقعا اگر لازم است برای ازدواج همه مردها و همه زنها را شناخت و برای این شناخت هم باید لا لوی همدیگه بود پس چرا پدران و مادران ما که لا لوی همدیگه نبودند و در نتیجه شناخت زیادی از جنس مقابل نداشتند زندگی های موفق تری دارند به نسبت زنان و مردان مدرن که با هزار تا از جنس مقابل سر و کار و سر و سر دارند و از همه جای همدیگر با خبر می شوند و شناخت پیدا می کنند ؟ آیا این همه آمار طلاق خود بیانگر پوچ بودن این دعوی نیست ؟! دختر و پسر اگر حقیقتا هدفشان ازدواج باشد و لاغیر فقط کافی است به صورت کلی طرف مقابل خود را بشناسند و از خانواده اش نیز شناخت پیدا کنند و سپس یا رد کنند و یا قبول .مطمئنا ازدواج ایی که اینگونه سر بگیرد بسیار مانا تر از ازدواج های مدرن است . بنابراین این بهانه که دانشگاه باعث می شود دختر و پسر همدیگر را بشناسند و بنابراین باید ادغام باشند بهانه ایی پوچ و پلید است و بهتر است که دانشگاهها تفکیک جنسی بشوند .
14- نمی دانم چرا ما ایرانی ها هر اتفاق جدیدی که می خواهد بیفتد آنقدر می ترسیم و دست و پایمان می لرزد ، مطمئنم تفکیک جنسی موجب آرامش خاطر و البته پایین آمدن سن ازدواج جوانان نیز می شود .
15 – تفکیک جنسی موجب این می شود که زنها و مردها به هم شبیه نشوند زیرا به قول معروف المجالسه موثره مجالست دو غیر هم جنس موجب شباهت یافتن آنه
ا به یکدیگر می شود و همین مساله در غرب موجب شده که تمایل به همجنس بازی روز به روز زیاد تر شود زیرا دیگر نه زنان زن واقعی اند و نه مردان مرد واقعی و همه آنها به نوعی دچار اختلال جنسی و نفاق جنسیتی شده اند .
16- باید برای روزی تلاش کرد که داشگاههای ما تفکیک جنسی باشند ُ تمام خوابگاههای دانشجویی تعطیل باشند و حداقل 55 درصد ظرفیت دانشگاه پسر باشد . این کارها باعث می شود کمی از باد دماغ دخترها بخوابد و کمی روشان کم شود و دیگر به خود اجازه تحقیر پسران را ندهند.
17- دخترها مخالفت بیشتری با تفکیک جنسی دانشگاه ها دارند ( این را از روی کامنتهایی که آمده و دیگر قراین می گویم ) به نظرم این بدان جهت است که دانشگاه تنها جایی است که دختران می توانند فارغ از نظارت خانواده اعمال نامشروع و پسربازی و ; انجام دهند ، به همین دلیل 70 درصد دانشگاه هم دختران گرفته اند ، در حالیکه پسرها جاهای دیگری هم برای چنین کارهایی دارند . تفکیک جنسی باعث می شه این دخترهای بی در و پیکر مدرن و روشنفکر کمی خودشون و جمع کنند بعضی افراد معتقدند تفکیک جنسی موجب همجنس گرایی می شه ! واقعا حرف از این عجیب تر می شه زد ؟! اگه اینطور بود که الان تو غرب یک همجنس باز وجود نداشت و در مملکت ما همه همجنسباز بودند !
18- تفکیک جنسی باعث کاهش سن ازدواج به ویژه در میان دختران می شود .
19- عده ای می گویند تفکیک جنسی توهین به دخترهاست عده ای دیگر می گویند توهین به پسرهاست اما حقیقتا تفکیک جنسی نه توهین به دختر هاست و نه توهین به پسرهاست ؛ فقط توهین به شیطان است که در کمین انسانهاست .
20- تفکیک جنسی موجب بهبود وضعیت حجاب و عفاف در جامعه خواهد شد . اجرای طرح تفکیک جنسی در دانشگاهها چه بسا باعث کاهش نیاز جامعه به گشت ارشاد شود .
21- اجرای طرح تفکیک جنسی در دانشگاهها ُ بیش از هر چیز به کمی شجاعت و اندکی ایمان و لختی خداترسی و مردم نترسی و نیز شطحی بی اعتن
ایی به بدنامی و بدنانی و ذره ای اعتماد به نفس محتاج است امیدواریم که مسئولی این اندک ها را داشته باشد .
22- عده ای تفکیک جنسی را کار بیهوده و یا کم هوده می دانند گر چه با نظرشان موافقم اما به هر حال به قول قدیمی ها : کاچی به از هیچی ( دیگر چه می توان کرد الغریق یتشبث بکل حشیش:فردی که در حال غرق شدن است به هر خس و خاشاکی برای نجات خود دست می زند )
23- تفکیک جنسی و اختصاص 55 درصد ظرفیت دانشگاهها به پسرها موجب می شه تا در آینده جایگاه پدر تحقیر نشود چون در شرایط فعلی یک دختر فوق لیسانس باید با یک پسر فوق دیپلم ازدواج کند که تبعات آن جز تحقیر شوهر و پدر نخواهد بود حال آنکه نقش اقتدار پدر در تربیت فرزندان بسیار حایز اهمیت است .
24- تفکیک جنسی باعث می شه که مجبور نشیم بکارت مصنوعی وارد کنیم ( ی اخیرا یکی از وارد کننده های محصولات آرایش بهداشتی اقدام به واردات گسترده پرده بکارت مصنوعی از کشور چین نموده است همانگونه که همه میدانند پرده بکارت در فرهنگ مسلمانان نشانه پاکدامنی دختر است و وارد نمودن و ترویج استفاده از این گونه ابزار راه را برای ترویج فساد در جامعه باز میکند جالب فروش این محصول در آنجاست که این محصول از ط
ریق پست جمهوری اسلامی ایران و همراه با یک فیلم آموزشی عرضه می شود به امید آنکه نهاد های نظارتی در مقابل فروش این چنین محصولاتی واکنش سریعی را از خود نشان دهند تا حریم جامعه به آلودگی های پنهان مبتلا نگردد.) و ا اگه م
جبور بشیم کمتر وارد کنیم ؛ خبر زیرا بخوانید ، دیگه تو این دنیای وانفسا به چه کسی می شه اطمینان کرد آدم چطوری می تونه به یه دختر برای همسری و مادری بچه هاش اطمینان کنه که قبلا کسی دست خورده و دهنیش نکرده باشه .
25- ایکاش می شد در دانشگاهها علاوه بر تفکیک جنسی دختر و پسر ، برای دخترها چهار واحد مادری و فرزند پروری هم گذاشت که دیگر تا یه مدرک لیسانس و فوق لیسانس گرفتند از مادری و خانه داری عارشان نشود .
26- تفکیک جنسی دانشگاهها از به وجود آوردن عشق های پوچ و دروغین و سرکار گذاشتن همدیگر و دروغهای شاخ دار به هم گفتن و; جلوگیری به عمل می آورد.
27- تفکیک جنسی موجب ایجاد آرامش فکری و روانی بیشتر در سطح دانشگاه ُ خانواده و جامعه می شود و توقع افراد را از همسر آینده شان یا همسر فعلیشان کمتر و معقول تر می نماید .
28- برای اسلامی کردن دانشگاهها تنها تغییر در محتوای دروس تدریسی یا همان شاکله دانشگاهها بسنده نیست بلکه باید شکل دانشگاهها نیز اسلامی شود که برای اینکار تفکیک جنسی یکی از بهترین راهکارهاست.
29 – اگر دانشگاهها تفکیک جنسی بود هیچ وقت حادث
ه ای مانند حادثه پل گیشا رخ نمی داد زیرا با هم بودن دختر و پسر تو دانشگاه باعث می شه که عشق های آتشینی شکل بگیره که اکثر اونها به ناکامی می انجامه که باعث سرخوردگی بیشتر پسرها می شه من خودمم دچار این سرخوردگی شدم حادثه پل گیشا اوج سرخوردگی بود مطمئن باشید از این سرخوردگی ها تو دانشگاه زیاده هر پسری که دانشگاه رفته حرف من و تایید می کنه
ما در این مقاله به اجمال از مزایای تفکیک جنسی
دانشگاهها سخن گفتیم اما حقیقت آنست که بررسی بیشتر این مساله محتاج کار کارشناسی دقیق تر و عمیق ترست که امیدواریم توسط دیگر دوستان انجام گردد.
بحث تفکیک جنسیتی همواره یکی از بحثهای جنجالی در هر دورهای از تاریخ بوده است! جداسازی زن از مرد چه در محیطهای عمومی، چه محل کار و چه دانشگاه، همیشه مخالفین و موافقین سرسختی داشته که هر کدام از طیفها برای مدعایشان دلایلی نیز دارند.
جالب اینکه همیشه از این مباحث استفادههای سیاسی میشود و از آنجالبتر، مباحث مربوط به حقوق شهروندی و حق انتخاب و غیره رو میآید!
اما فارغ از مسائل این چنینی، جالی خالی بحث کارشناسی درباره چرایی و لزوم این تفکیک همیشه حس میشده است. اینکه چه عواملی سبب میشود تا چنین تفکیکی ضروری به نظر برسد و اینکه این تفکیک، از منافع چه کسانی دفاع میکند.
آبی که برای فمینیستها گل آلود شد
جنجال تفکیک جنسیتی با اینکه مسئله جدیدی نیست اما این بار با تصمیمی که شهرداری اتخاذ کرد دوباره بالا گرفت. قالیباف در دفاع از این طرح گفت که مثلا اگر در یک اتاق، یک مجموعه کاری که با هم همکاری میکنند و سه یا چهار نفر آنها آقا و سه چهار نفر دیگر خانم هستند و همه در یک رابطه مثلا در رابطه با بودجه فعالیت میکنند، میتوان کاری کرد که آنچهار خانم در یک اتاق و چهار آقا در اتاق دیگری کار کنند.
وی همچنین اذعان داشت «ما غیرت دینی داریم. نباید اجازه بدهیم یک خانم در طول وقت اداری و طی روزها و ماهها ساعتهای تماس و معاشرتاش با نامحرمان بیشتر از محرم و شوهر و فرزندش باشد. غیرت ما کجا رفته؟»
این حرف اما به مذاق خیلیها علی الخصوص فمینیستهایی که منتظرند تا از هر اتفاقی به نفع خودشان بهره برداری کنند، خوش نیامد. بحث تفکیک را با تبعیض مخلوط کردند و آب به آسیاب رسانههای خارجی ریختند. تا جایی که خیلی از کارشناسان موافق هم حتی به خود اجازه اظهارنظر در این مورد هم ندادند!
چرا میگوییم تفکیک؟
بعید است کسانی که با تفکیک جنسیتی مخالفند این را ندانند که تفکیک با حضور زن در اجتماع تداخلی ندارد! اینکه نقش سنتی زن در جامعه فراموش شده و آسیبهای این فراموشی، در حال حاضر مورد بحث نیست. بحث فعلی در مورد سالم سازی فضای کار برای بانوان است. چیزی که معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده هم بر آن تاکید کرده و گفته که معتقدیم که زنان و بانوان ما از چنان کرامت و شرافتی برخوردار هستند که به راحتی میتوانند توانایی خود را در همه عرصهها نشان دهند و سالمسازی فضای کار برای کار کردن زنان از همه جهت مورد قبول است.
چیزی که بسیاری از کارشناسان هم به آن معترفند و زوایای مختلفش را بررسی کرده اند. حتما همه کسانی که در محیطهای کاری مختلط حضور دارند معترف به این امر هستند که اختلاط، مشکلات و آسیبهای جدی را به دنبال دارد. اما این آسیبها چه میتوانند باشند؟
خشونت کلامی، اولین مشکل اختلاط در محیط کار
خشونت کلامی، تعریفهای بسیار دارد. این خشونتها به چند بخش تقسیم میشوند و در فضاهای عمومی و خیابانها، محیط کار و حتی فضاهای مجازی به چشم میخورند.
در محیط کار، وقتی هفت هشت ساعت از روز دو
نفر در کنار هم کار میکنند، احتمال شکستن حریمها بالا میرود و چه بسا یک همکار مرد به خودش اجازه دهد با تعریف کردن جکهای جنسیتی، بیان کردن شوخیهای جنسی و یا حتی به تمسخر گرفتن تواناییهای زنان، این خشونت را ایجاد کند؛ چیزی که آن را اغلب با نام «متلک» میشناسیم!
به کار بردن این الفاظ میتواند برای زنان ناراحت کننده و در درازمدت آسیب زا باشد.
اختلاط و سست شدن بنیان خانواده
هر چقدر هم که منورالفکر (!) باشیم نمیتوانیم منکر این شویم که وقتی زن و مردی ساعتها کنار هم نشستهاند و با هم تعامل هر چند کاری دارند، بینشان صمیمیت ایجاد میشود. صمیمیتی که در درازمدت عادی شده و میتواند تهدیدی برای خانواده باشد.
این امر از دو جهت قابل بررسی است. یکی برای زنان و مردان متاهل و دیگری برای ازدواج نکردهها. صمیمیت و معاشرت با همکار آن هم در طول روز و در ساعتهای متمادی، میتواند اشتیاق حضور در منزل و در کنار خانواده بودن را از فرد بگیرد و زمینه ساز مشکلات بعدی شود.
آمارها نشان میدهند که حضور مداوم زنان در محیطهای کاری که در آن اختلاط محرم و نامحرم جدی گرفته نمیشود، سست شدن بنیان خانواده را در پی دارد.
از طرف دیگر روابط آزاد و اختلاط، نیازهای سطحی به جنس مخالف را مرتفع کرده و زن و مرد در سن ازدواج، دیگر نیازی به تشکیل خانواده حس نمی
کنند و چه بسا این اختلاط، موجب سخت شدن انتخابشان برای ازدواج هم بشود.
با توجه به تمامی این موارد، به نظر میرسد اولین و آخرین متضرر این اختلاط خود کارمندان هستند و اگر در بین آنها نارضایتی از تفکیک جنسیتی محل کار وجود دارد برای این است که آسیبهای دراز مدت این اختلاط برایشان به خوبی تبیین نشده است.
کلمات کلیدی :
»
نظر