سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پروژه دانشجویی تحقیق تراشکاری و ایمنی های لازم فایل ورد (word)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی تحقیق تراشکاری و ایمنی های لازم فایل ورد (word) دارای 70 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی تحقیق تراشکاری و ایمنی های لازم فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی تحقیق تراشکاری و ایمنی های لازم فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی تحقیق تراشکاری و ایمنی های لازم فایل ورد (word) :

تراشکاری و ایمنی های لازم
در یک کارگاه تراش فردی مجاز به کاراست که با مسائل فنی آشنا شده باشد و دوره فلز کاری را نیز گذرانده ومسلط و آماده برای یادگیری در کارگاه تراش باشد.
قبل از هر چیز ایمنی های لازم را باید بداند.
الف- ایمنی های اصلی و مهم
قبل از هر کاری با ماشین ابزار به نکات مهم ذیل باید توجه کامل نمود که به دو بخش تقسیم می شوند:
A: کارهایی که بایستی انجام شود:
1- بایستی فرمانها و اهرمها را بشناسد
2- در صورت داشتن سئوال در مورد هر چیز آنرا بپرسد
3- همیشه ابزار صحیح برای کارکردن در اختیار داشته باشد.
4- برای ابزاری که خراب میشود و یا می شکند جانشین داشته باشد.
5- از ابزار مواظبت کند و برای تهیه آنها قبل از استفاده از دستگاه اقدام نماید.
6- گذرگاه ومسیر استفاده از ماشین را همیشه تمیز نگاه دارد.
B- کارهایی که نبایستی انجام داد:
1- در کارگاه و اطراف ماشین بیهوده قدم نزند و ندود
2- هیچ چیزی را روی زمین نیاندازد.
3- هر چیزی که تهیه می شود را لمس نکند
4- در زیر قلاب و بار حرکت نکند
ب- ایمنی های مربوط به ماشین:
1- ماشین را تمیز نگهدارد و روغن کاری بنماید.
2- قبل از استارت زدن با ماشین آشنایی کامل داشته باشد.
3- قبل از ترک کردن ماشین آن را خلاص و خاموش کند.
ج- ایمنی های مربوط به پرسنل:
1- هر خبر و گزارشی را در کوتاهترین زمان مطرح نماید.
2- از کفش و لباس کار برخوردار باشد.
3- قبل از استفاده از کار ازتمیز بودن برای نشستن روی ماشین اطمینان حاصل نماید.
4- دگمه های لباس کار باز نباشد و یا زیپ آن همیشه بالا کشیده شده باشد.
5- موهای سر را همیشه کوتاه نگهدارد
6- ازبستن ساعت و انگشتر و هرگونه مشابه آن پرهیز نماید.
7- براده ها؛ قطعات داغ و سایر آنا را توسط دست لمس نکند.
8- روی ماشین خم نشود و یا تکیه ندهد
برای مواظبت و محافظت ازماشینهای افزار عوامل زیر را باید در نظر داشت.
1- قبل از شناسای از طرز کار هر ماشین نباید آنرا به کار انداخت تا موجب خرات جانی و مالی گردد.
2- محلهایی از ماشین که نیاز به روغنکاری روزانه دارد باید مرتباً اعمال گردد.
3- قبل از استارت کردن ماشین از درست قرار گرفتن اهرمهای آن باید اطمینان حاصل کرد
4- حرارت یاطاقانهای ماشین نبایستی بیش از حرارت دست شود بنابراین زمان کارکدد باید معلوم باشد
5- از جمع شدن براده ها در راهنماهای ماشین بایستی جلوگیری شده و همیشه آنها را تمیز نگهدارد
6- راه نفوذ آب و گرد و غبار به داخل الکترود موتورها باید کاملاً بسته باشد و دارای حفاظ باشد
7- برای تمیز کردن مداوم ماشین نباید از هوای فشرده استفاده شود، تا عمر ماشین زیا شود
8- توجه به علائم و تابلوهای جلوگیری از خطرات بسیار مهم بوده و ضامن ایمنی وسلامتی خواهد شد.
علائمی استاندارد شده را جهت معرفی و شناخت در اختیار گذاشته تا در موارد برخورد با آنها مورد استفاده صحیح قرار گیرد.
بعضی از این علائم با عنوان انجام دهید و بعضی با عناوین انجام ندهید می باشد و اصولاً علائم سیاه رنگ جهت انجام ندادن کاری بشمار می آید و علائم سفید رنگ فرمان اجرای عملی را نشان می دهد.
مثلاً
اگر اهرمی در روی ماشین قرار دارد و قابل حرکت در سه جهت رفت و برگشتی درمحورهای Z-Y-X باشد و فقط در جهت رفت و برگشتی X آن را مجاز به حرکت باشد از علامت خبری که دور آن دایره کشیده شده استفاده می شود.
ساختمان یک ماشین تراش و توانایی آن برای کارهای مختلف :
ماشین تراش نیز یکی از ماشینهای افزار است که با دقت زیاد ساخته شده و خیلی حساس و گرانقیمت می باشد.
این ماشین قادر است قطعات را به صورت استوانه ای یا گرد تولید نماید و بهمین خاطر به ماشینهیا گردان نیز معروف است
72S ماشین تراش معمول یا مرغک دار:
اصولا قطعات از طرف مختلف ساخته می شوند

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی مقاله در مورد مقام انسان از نظر قرآن فایل ورد (w

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله در مورد مقام انسان از نظر قرآن فایل ورد (word) دارای 67 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله در مورد مقام انسان از نظر قرآن فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله در مورد مقام انسان از نظر قرآن فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله در مورد مقام انسان از نظر قرآن فایل ورد (word) :

مقام انسان از نظر قرآن

اسلام زن را چگونه موجودی می داند؟ آیا از نظر شرافت و حیثیت انسانی او را برابر با مرد می داند و یا او را جنس پست تر می شمارد؟ این پرسشی است که اکنون می خواهیم به پاسخ آن بپردازیم.

فلسفه خاص اسلام درباره حقوق خانوادگی
اسلام در مورد حقوق خانوادگی زن و مرد فلسفه خاصی دارد که با آنچه در چهارده قرن پیش می گذشته و با آنچه در جهان امروز می گذرد مغایرت دارد. اسلام برای زن و مرد در همه موارد یک نوع حقوق و یک نوع وظیفه و یک نوع مجازات قائل نشده است. پاره ای از حقوق و تکالیف و مجازاتها را برای مرد مناسب تر دانسته و پاره ای آنها را برای زن. در نتیجه در مواردی برای زن و مرد مشابه و در موارد دیگر وضع نامشابهی در نظر گرفته است.

چرا؟ روی چه حسابی؟ آیا بدان جهت است که اسلام نیز مانند بسیاری ازمکتب های دیگر نظرات تحقیرآمیزی نسبت به زن داشته و زن را جنس پست می شمرده است و یا علت و فلسفه دیگری دارد؟ مکرر در نطقها و سخنرانیها و نوشته های پیرامن سیستمهای غربی شنیده و خوانده اید که مقررات اسلامی را مورد مهر و نفقه و طلاق و تعدد زوجات امثال اینها بعنوان تحقیر و توهینی نسبت به جنس زن یاد کرده اند. چنین وانمود میکند که این امور هیچ دلیلی ندارد جز اینکه فقط جانب مرد رعایت شده است. می گویند تمام مقررات و قوانین جهان قبل از قرن بیستم بر این پایه است که مرد جنساً شریفتر از زن است و زن برای استفاده و استمتاع مرد آفریده شده است حقوق اسلامی نیز بر محور مصالح و منافع مرد دور می زند.
می گویند اسلام دین مردان است و زنان را انسان تمام عیار نشناخته و برای او حقوقی که برای یک انسان لازم است وضع نکرده است اگر اسلام زن را انسان تمام عیار می دانست تعدد زوجات را تجویز نمی کرد حق طلاق را به مرد نمی داد، شهادت دو زن را با یک مرد برابر نمی کرد، ریاست خانواده را به شوهر نمی داد، ارث زن را مساوی با نصف ارث مرد نمی کرد، برای زن قیمت بنام مهر قائل نمی شد زن استقلال اقتصادی و اجتماعی می داد و او را جیره خوار و واجب النفقه مرد قرار نمی داد. اینها می رساند که اسلام نسبت به زن نظریات تحقیرآمیز داشته است او را وسیله و مقدمه برای مرد میدانسته است می گویند: اسلام با اینکه دین مساوات است و اصل مساوات را در جاهای دیگر رعایت کرده است در مورد زن و مرد رعایت نکرده است.
می گویند اسلام برای مردان امتیاز حقوقی و ترجیح حقوقی قائل شده است و اگر امتیاز و ترجیح حقوقی برای مردان قائل نبود مقررات بالا را وضع نمی کرد.
اگر بخواهیم به استدلال این آقایان شکل منطقی ارسطوئی بدهیم به اینصورت درمی آید: اگر اسلام زن را انسان تمام عیار می دانست حقوق مشابه و مساوی با مرد برای او وضع می کرد، لکن حقوق مشابه و مساوی برای او قائل نیست. پس زن را یک انسان واقعی نمی شمارد.

تساوی یا تشابه؟
اصلی که در این استدلال بکار رفته این است که لازمه اشتراک زن و مرد در حیثیت و شرافت انسانی، یکسانی و تشابه آنها در حقوق است. مطلب که هم از نظر فلسفی باید انگشت روی آن گذاشت این است که لازمه اشتراک زن و مرد در حیثیت انسانی چیست؟ آیا لازمه اش این است که حقوقی مساوی یکدیگر داشته باشند بطوریکه ترجیح و امتیاز حقوقی در کار نباشد، یا لازمه اش این است که حقوق زن و مرد علاوه بر تساوی و برابری، متشابه و یکنواخت هم بوده باشند و

هیچگونه تقسیم کار و تقسیم وظیفه ای در کار نباشد، شک نیست که لازمه اشتراک زن و مرد در حیثیت انسانی و برابری آنها از لحاظ انسانیت، برابری آنها در حقوقی انسانی است، اما تشابه آنها در حقوق چطور؟
اگر بنا بشود تقلید و تبعیت کورکورانه از فلسفه غرب را کنار یگذاریم و در افکار و آراء فلسفی که از ناحیه آنها می رسد به خود اجازه فکر و اندیشه بدهیم اول باید ببینیم آیا لازمه تساوی حقوق، تشابه حقوق هم هست یا نه؟ تساوی غیر از تشابه است، تساوی برابریاست و تشابه یکنواختی. ممکن است پدری ثروت خود را بطور مساوی میان فرزنان خود تقسیم کند، اما بطور متشابه تقسیم نکند مثلاًممکن است این پدر چند قلم ثروت داشته باشد هم تجارتخانه داشته باشد و هم ملک

مزروغی و هم مستغلات اجاری، ولی نظر به اینکه قبلاً فرزندان خود را استعدادیابی کرده است در یکی ذوق و سلیقه تجارت دیده است و در دیگری علاقه به کشاورزی ودر سومی مستغل داری، هنگامی که می خواهد ثروت خود را در حیات خود میان فرزندان تقسیم کند با درنظر گرفتن اینکه آنچه به همه فرزندان می دهد از لحاظ ارزش مساوی با یکدیگر باشد و ترجیح و امتیازی ازاین جهت در کار نباشد، به هرکدام از فرزندان خود همان سرمایه را میدهد که قبلاً در آزمایش استعدادیابی آنرا مناسب یافته است.

کمیت غیر از کیفیت است، برابری غیر از یکنواختی است. آنچه مسلم است این است که اسلام حقوق یک جور و یکنواختی برای زن و مرد قائل نشده است. ولی اسلام هرگز امتیاز و ترجیح حقوقی برای مردان نسبت به زنان قائل نیست، اسلام ا صل مساوات انسانها را درباره زن و مرد رعایت کرده است. اسلام با تساوی حقوق زن و مرد مخالف نیست، با تشابه آنها مخالف است. کلمه تساوی و مساوات چون مفهوم برابری و عدم امتیاز در آنها گنجانیده شده است جنبه«

تقدس» پیدا کرده اند، جاذبه دارند، احترام شنونده را جلب می کنند، خصوصاً اگر با کلمه« حقوق» توأم گردد.
تساوی حقوق! چه ترکیب قشنگ و مقدسی! چه کسی است که وجدانی و فطرت پاکیداشته باشد و در مقابل این دو کلمه خاضع نشود؟!
اما نمیدانم چرا کار ما روزی پرچمدار علم و فلسفه و منطق درجهان بوده ایم باید به آنجا بکشد که دیگران بخواهند نظریات خود را در باب« تشابه حقوق زن و مرد» با نام مقدس«تساوی حقوق» به ما تحمیل کنند!!

این درست مثل این است که یک نفر لبوفروش بخواهد لبو بفروشد اما بنام گلابی تبلیغ کند.
آنچه مسلم این است است که اسلام در همه جا برای زن و مرد حقوق مشابهی وضع نکرده است همچنانکه در همه موارد برای آنها تکالیف و مجازاتهایی مشابهی نیز وضع نکرده است. اما آیا مجموع حقوقی که برای زن قرار داده ارزش کمتری دارد از آنچه برای مردان قرار داده؟ البته خیر چنانکه ثابت خواهیم کرد.

در این جا سئوال دومی پیدا میشود، و آن اینکه علت اینکه اسلام حقوق زن و مرد را در بعضی موارد نامشابه قرارداده است؟ چرا آنها را مشابه یکدیگر قرارنداده است؟ آیا اگر حقوق زن و مرد هم مساوی باشد و هم مشابه بهتر است با اینکه فقط مساوی باشد و مشابه نباشد. برای بررسی کامل این مطلب لازم است که در سه قسمت بحث کنیم:
1- نظر اسلام درباره مقام انسانی زن ا زنظر خلقت و آفرینش

2- تفاوت هائیکه در خلقت زن و مرد هست برای چه هدفهایی است؟آیا این تفاوت ها سبب میشود که زن و مرد از لحاظ حقوق طبیعی و فطری وضع نامشابهی داشته باشند یا نه؟
3- تفاوت هائیکه در مقررات اسلامی میان زن و مرد هست که آنها را در بعضی قسمت ها در وضع نامشابهی قرار می دهد براساس چه فلسفه ای است؟ آیا آن فلسفه ها هنوز هم به استحکام خود باقی است یا نه؟

مقام زن در جهان بینی اسلام
اما قسمت اول قرآن تنها مجموعه قوانین نیست محتویات، قرآن صرفاً یک سلسله مقررات و قوانین خشک بدون تفسیر نیست، در قرآن هم قانون است و هم تاریخ و هم موعظه و هم تفسیر خلقت و هم هزاران مطلب دیگر، قرآن همانطوری که در مواردی به شکل بیان قانون دستورالعمل معین می کند در جای دیگر وجود هستی را تفسیر میکند. راز خلقت زمین و آسمان و گیاه و حیوان و انسان و راز موتها و حیاتها، عزت ها و ذلتها، ترقیها و انحطاط ها، ثروتها و فقرها را بیان می کند.

قرآن کتاب فلسفه نیست، اما نظر خود را درباره جهان و انسان و اجتماع که سه موضوع اساسی فلسفه است بطور قاطع بیان کرده است، قرآن به پیروان خود ، تنها قانون تعلیم نمی دهد و صرفاً به موعظه و پند و اندرز نمی پردازد ، بلکه با تفسیر خلقت به پیروان خود طرز تفکر و جهان بینی مخصوص می دهد، زیربناء مقررات اسلامی درباره امور اجتماعی از قبیل مالکیت، حکومت، حقوق خانوادگی و غیره همانا تفسیری است که از خلقت و اشیاء می کند. از جمله مسائلی که در قرآن کریم تفسیر شده موضوع خلقت زن و مرد است قرآن در این زمینه سکوت نکرده، و به یاوه گویان

مجال نداده است که از پیش خود برای مقررات مربوط به زن و مرد فلسفه بتراشند و مبنای این مقررات را نظر تحقیرآمیز اسلام نسبت به زن معرفی کنند. اسلام پیشاپیش، نظر خود را درباره زن بیان کرده است.
اگر بخواهیم ببینیم نظر قرآن درباره خلقت زن و مرد چیست لازم است به مسئله سرشت زن ومرد که در سایر کتب مذهبی نیز مطرح است توجه کنیم. قرآن نیز در این موضوع سکوت نکرده است باید ببینیم قرآن زن و مرد را یک سرشتی می داند یا دوسرشتی؟ یعنی آیا زن و مرد دارای یک طینت و سرشت می باشند و یا دارای دو طینت وسرشت، قرآن با کمال صراحت در آیات متعددی می فرماید که زنان را از جنس مردان و از سرشتی نظیر سرشت مردان آفریده ایم. قرآن درباره آدم اول می گوید: همه شما را از یک پدر آفریدیم و جفت آن پدر را از جنس خود قرار داده ایم
( سوره نساء آیه 1)درباره همه آدمیان می گویند خداوند از جنس خود شما برای شما همسر آفرید( سوره نساء وسوره آل عمران وسوره روم)

در قرآن از آنچه در بعضی از کتب مذهبی هست که زن از مایه ای پست تر از مایه مرد آفریده شده و یا اینکه به زن جنبه طفیلی و چپی داده اند و گفته اند که همسر آدم از عضوی از اعضاء طرف چپ او آفریده شده، اثر و خبری نیست. علیهذا دراسلام نظریه تحقیر آمیزی نسبت به زن از لحاظ سرشت و طینت وجود ندارد.

یکی دیگر از نظریات تحقیرآمیزی که در گذشته وجود داشته است و در ادبیات جهان آثار نامطلوبی به جا گذاشته است این است که زن عنصر گناه است، از وجود زن شر و وسوسه بر می خیزد زن شیطان کوچک است،می گویند در هر گناه و جنایتی که مردان مرتکب شده اند زنی در آن دخالت داشته است می گویند مرد در ذات خود از گناه مبرا است و این زن است که مرد را به گناه می کشاند، می گویند شیطان مستقیماً در وجود مرد راه نمی یابد و فقط از طریق زن است که مردان را می فریبد شیطان زن را وسو سه می کند و زن مرد را می گویند آدم اول فریب شیطان را خورد و از بهشت سعادت بیرون رانده شد از طریق زن بود، شیطان حوا را فریفت و حوا آدم را.
قرآن داستان بهشت آدم را مطرح کرده ولی هرگز نگفته که شیطان یامار حوا را فریف

ت و حوا آدم را قرآن نه حوا را به عنوان مسئول اصلی معرفی می کند ونه او را از حساب خارج می کند قرآن می گوید به آدم گفتیم خودت و همسرت در بهشت سکنی گزینید و از میوه های آن بخورید، قرآن آنجا که پای وسوسه شیطانی را بمیان می کشد ضمیرها را به شکل« تثنیه» می آورد، می گوید: فوسوس لهما الشیطان. شیطان آن دو را وسوسه کرد فذلاهما بغرور شیطان آندو را به فریب راهنمایی کرد، وقاسمهما ن

ی لکما من الناصحین یعنی شیطان در برابر هر دو سوگند یاد کرد که جز خیز آنها را نمی خواهد.
به این ترتیب قرآن با یک فکر رائج آن عر و زمان که هنوز هم درگوشه و کنار جهان بقایایی دارد سخت به مبارزه پرداخت و جنس زن را از این اتهام که عنصر وسوسه و گناه، و شیطان کوچک است مبرا کرد.
یکی دیگر از نظریات تحقیرآمیزی که نسبت به زن وجود داشته است درناحیه استعدادهای روحانی و معنوی زن است، می گفتند زن به بهشت نمی رود، زن مقامات معنوی و الهی را نمی تواند طی کند، زن نمی تواند به مقام قرب الهی آنطور که مردان می رسند برسد قرآن در آیات فراوانی تصریح کرده است که پاداش اخروی و قرب الهی به جنسیت مربوط نیست، به ایمان و عمل مربوط است خواه از طرف زن باشد یا از طرف مرد. قرآن در کنار هر مرد بزرگ و قدیمی از یک زن بزرگ و قدیسه یاد می کند. از همسران آدم و ابراهیم و از مادران موسی و عیسی در نهایت تجلیل یاد کرده است، اگر همسران نوح و لوط را به عنوان زنانی شایسته برای شوهرانشان ذکر می کند، از زن فرعون نیز بعنوان زنی بزرگ که گرفتار مرد پلیدی بوده است غفلت نکرده اس گوئی قرن خواسته است در داستانهای خود توازن را حفظ کند و قهرمانان داستانها را منحصر به مردان ننماید.
قرآن درباره مادر موسی می گوید: ما به مادر موسی وحی فرستادیم که کودک را شیر بده و هنگامی که بر جان او بیمناک شدی او را به دریا بیافکن و نگران نباش که ما او را بسوی تو بازپس خواهیم گردانید.

قرآن درباره مریم مادر عیسی می گوید کار او به آنجا کشیده شده بود که در محراب عبادت همواره ملائکه با او سخن می گفتند و گفت و شنود می کردند از غیب برای او روزی میرسید، کارش از لحاظ مقامات معنوی آنقدر بالا گرفته بود که پیغمبر زمانش را در حیرت فرو برده او را پشت سر گذاشته بود، زکریا در مقابل مریم مات و مبهوت مانده بود.

در تاریخ خود اسلام زنان قدیسه و عالیقدر فراوانند کمتر مردی است به پای خدیجه برسد و هیچ مردی جز پیغمبر و علی به پای حضرت زهرا نمی رسد، حضرت زهرا بر فرزندان خود که امامند و بر پیغمبران غیر از خام الانبیا برتری دارد اسلام درسیر من الخلق الی الحق یعنی در حرکت و مسافرت بسوی خدا هیج تفاوتی میان زن و مرد قائل نیست تفاوتی که اسلام قائل است در سیر من الحق الی الخلق است در بازگشت از حق بسوی مردم و تحمل مسئولیت پیغامبر یاست که مرد را برای اینکار مناسب تر دانسته است.

یکی دیگر از نظریات تحقیرآمیری که نسبت به زن وارد داشته است مربوط است به ریاضت جنسی و تقدس تجرد و عزوبت چنانکه می دانیم در برخی آئین ها رابطه جنسی ذاتاً پلید است به عقیده پیروان آن آئین ها کسانی به مقامات معنوی نائل می گردند که همه عمر مجرد زیست کرده باشد یکی از پیشوایان معروف مذهبی جهان می گوید:
« با تیشه بکارت درخت ازدواج را از بن برکنید » همانا پیشوایان ازدواج را فقط از جنبه دفع افسد به فساد اجازه می دهند یعنی مدعی هستندکه چون غالب افراد قادر نیستند با تجرد صبر کنند و اختیار از کفشان ربوده می شود و گرفتار فحشا می شوند و با زنان متعددی تماس پیدا می کنند، پس بهتر است ازدواج کنند، تا با بیش از یک زن در تماس نباشند، ریشه افکار ریاضت طلبی و طرفداری از تجرد و عزوبت بدبینی به جنس زن است، محبت زن را اجزء مفاسد بزرگ اخلاقی به حساب می آورند.

اسلام با این خرافه سخت نبرد کرد، ازدواج را مقدس، و تجرد را پلید شمرد، اسلام دوست داشتن زن را جزء اخلاق انبیاء معرفی کرد و گفت: من اخلاق الانبیاء حب النساء .پیغمبر اکرم می فرمد من به سه چیز علاقه داریم: بوی خوش، زن، نماز، برتراندراسل می گوید: در همه آئینهای نوعی بدبینی به علاقه جنسی یافت می شود مگر در اسلام، اسلام از نظر مصالح اجتماعی حدود و مقرراتی برایا ین علاقه وضع کرده اما هرگز آنرا پلید نشمرده است.
یکی دیگر از نظریات تحقیرمیزی که درباره زن وجود داشته اینست که می گفته اند زن مقدمه وجود مرد است و برای مرد آفریده شده است.

اسلام هرگز چنین سخنی ندارد اسلام اصل علت غائی را در کمال صراحت بیان می کند، اسلام با صراحت کامل می گوید، زمین و آسمان، ابر و باد، گیاه و حیوان، همه برای انسان آفریده شده اند. اما هرگز نمی گوید زن برای مرد افرید شده است. اسلام می گوید هر یک از زن و مرد برای یکدیگر آفریده شده اند: هن لباس لکم و انتم لباس لهن،زنان زینت و پوشش شما هستند و شما زینت و پوشش آنها اگر قرآن زن را مقدمه مرد و آفریده برای مرد می دانست قهراً در قوانین خود اینجهت را درنظر می گرفت، ولی چون اسلام از نظر تفسیر خلقت چنین نظری ندارد و زن را طفیلی وجود مرد نمیداند در مقررات خاص خود درباره زن و مرد به این مطلب نظر نداشته است.

یکی دیگر از نظریات تحقیرآمیزی که در گذشته درباره زن وجود داشته این است که زن را از نظر مرد یک شر و بلای اجتناب ناپذیر می دانسته اند، بسیاری از مردان با همه بهره هائی که از وجود زن می برده اند، او را تحقیر و مایه بدبختی و گرفتاری خود می دانسته اند، قرآن کریم مخصوصاً این مطلب را تذکر میدهد که وجود زن برای مرد خیر است، مایه سکونت و آرامش دل او است.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی اثرات محلول پاشی روی بر عملکرد و شاخص های رشد سه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

توجه : این پروژه به صورت فایل PDF (پی دی اف) ارائه میگردد

 پروژه دانشجویی اثرات محلول پاشی روی بر عملکرد و شاخص های رشد سه رقم اسفناج فایل ورد (word) دارای 102 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در PDF می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پی دی اف پروژه دانشجویی اثرات محلول پاشی روی بر عملکرد و شاخص های رشد سه رقم اسفناج فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

 

کلیه محصولات سایت ویکی پروژه بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قابل دانلود است.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی تحقیق در مورد تحول باستان شناسی در ایران فایل ورد

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی تحقیق در مورد تحول باستان شناسی در ایران فایل ورد (word) دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی تحقیق در مورد تحول باستان شناسی در ایران فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی تحقیق در مورد تحول باستان شناسی در ایران فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی تحقیق در مورد تحول باستان شناسی در ایران فایل ورد (word) :

تحول باستان شناسی در ایران

مقدمه
از زمان تشکیل اداره کل باستان شناسی که خود تغییر نام یافته اداره عتیقات بوده است و امروز به عنوان «مرکز باستان شناسی ایران» یکی از سازمان های تابع وزارت فرهنگ و آموزش عالی است بیش از نیم قرن نمی گذرد.

قدمت تأسیس گروه آموزشی باستانشناسی در دانشگاه تهران حتی به نیم قرن هم نمی رسد. این دو نهاد فرهنگی، تحقیقاتی و پژوهشی به عنوان دو تشکیلات سازمان یافته ایرانی به آن اندازه جدید هستند که احتمالاً تدوین تاریخ چگونگی تغییرات و تحولات آن نیاز به زمان بیشتری دارد تا مدارک و اسناد

رویدادهای درون سازمانی آنها را بتوان به راحتی در اختیار داشت. به همین جهت می توان عنوان اشاره مختصر بر تحول تشکیلات باستان شناسی در ایران را برای این بررسی انتخاب نمود و هدف از چنین بررسی را نظری بر فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی در زمینه مطالعات باستان شناسی و تشیلاتی آن در ایران و توسط ایرانیان دانست. جدید بودن تشکیلات باستان شناسی در ایران با نهادهای مشابه در سایر نقاط جهان را با یک مقایسه ساده می توان روشن نمود.

مثلاً «با مقایسه با موطه لوور (Luvro) در پاریس که در سال 1793 میلادی (برابر 1172هـ.ش) 4 سال بعد از پیروزی انقلاب کبیر فرانسه از طرف انقلابیون به ملت فرانسه اهدا شد و رسماً» موزه جمهوری فرانسه که گاهی نیز به نام موزه ملی فرانسه نامیده می شد افتتاح گردید، در ایران فکر تأسیس یک موزه ملی 123

سال بعد از آن پدید آمد. اگر در کشور انگلستان در سال 1882 میلادی لایحه حفظ میراث فرهنگی توسط یک بانکدار عضو پارلمان به نام جان لوباک به مجلس ارائه و از تصویب مجلس انگلستان گذشت در ایران مجلس شورای ملی در سال 1306 هـ . ش (برابر 1927 میلادی) موفق شد امتیاز انحصار حفاری و کاوش های باستانی در تمام ایران را که رسماً در سال 1900 میلادی (1279 هـ . ش) به دولت فرانسه واگذار شده بود فقط به طور مشروط لغو نماید (به این موضوع در آینده

بیشتر خواهیم پرداخت).
در 1750 میلادی جان وینکلمن آلمانی وقتی کتاب معروف خود به عنوان «تاریخ هنر قدیم» را نوشت در آن میزان و ملاکی برای تغییر سبک های مختلف هنری ارائه نمود. به عنوان پدر علم باستانشناسی نامیده شد و یا هنگامی که جنس جاکوب آسموسن وارسا درس سال 1884 میلادی کتاب معروف خود را تحت عنوان «ادوارد باستانی دانمارک» منتشر نمود و در آن درباره تقسیم ادوار مختلف باستانی به سه گروه سنگ و برنز و آهن که قبلاً توسط استادش کریستین

جورگنسن تامسن پیشنهاد ارائه شده بود مفصلاً توضیحاتی داد و ضمن آن برای جلوگیری از انهدام میراث فرهنگی ترقی را ارائه نمود رسماً به عنوان اولین باستانشناس در تاریخ مطالعات باستانی شناخته شد و بعدها به مقام استادی بخش باستان شناسی در دانشگاه دانمارک در کپنهاک رسید و همچنین مدرسه مطالعات و تحقیقات باستانی در پاریس که قسمتی از تشکیلات موزه لوور بود وبه نام مدرسه لوور در سال 1882 میلادی رسماً به کار آموزش ب

استانی و تربیت باستان شناسان پرداخت. اولین گروه دانشجویان باستانی دانشگاه تهران حدود سال 50 – 1949 میلادی فارق التحصیل شناخته شدند.
برای پیگیری چگونگی تکوین و تطور تکاملی تشکیلات باستان شناسی در ایران که گاهی با وقفه و سکته همراه بوده و زمانی نیز به طور طبیعی و جبری مسیر خود را طی می نموده است ابتدا به خلاصه ای از جدول زمان بندی تحولات سازمانی تشکیلات باستان شناسی نظر می افکنیم و سپس به شرح مختصری از نکات برجسته آن بسنده می نماییم.

توجه ایرانیان به میراث فرهنگی
قبل از ورود به بحث اصلی که چگونگی تکوین و تکامل تشکیلات باستانشناسی در ایران است، چگونه توجه ایرانیان را در ابتدای امر نسبت به میراث فرهنگی و آثار باستانی باید به اختصار مورد مطالعه قرار داد. بر اساس مدارک موجود چنین به نظر می رسد که در ابتدای توجه ایرانیان به آثار باستانی از حد یک تفنن زودگذر و موقت که اکثر اوقات با انهدام و ویرانی آنها نیز همراه بوده است تجاوز نمی شود. 1) در این باره بهترین شاهد مدعای اعترافات محمد حسن خان اعتماد السلطنه است که ضمن خاطرات روز شنبه 12 جمادی الاول سال 1303 هـ . ق که مطابق است با بهمن ماه 1264 هـ .ش چنین نوشته شده است:

« ; بعد از نهار خانه آمدم. تا عصر مشغول خواندن مسکوکات کهنه شدم. تازه به این خیال افتادم. سکه کهنه جمع می کنم» (اعتماد السلطنه 407)
« ضمن خاطرات روز دوشنبه 24 جمادی الاول همان سال می نویسد «صبح خواستم لباس نپوشم تمام روز خانه باشم، مشغول خواندن سکه کهنه که حالا به این خیال افتادم سکه کهنه جمع می کنم شوم باز نشد. خانه ظل السلطان رفتم. خیلی صحبت شد. به خانه آمدم. کاغذ سختی به نایب السلطنه (نوشتم) استعفا از احتساب نمودم. بعد تا عصر با شیخ مهدی و عارفخان سکه های قدیم را که تازه خریده ام خواندیم ; ) اعتماد السلطنه 413 .

این تفنن خرید و فروش آثار باستانی بیشتر در میان طبقه اعیان و اشراف جامعه در اواخر عهد ناصری رواج بوده است . آثار فرهنگ ایران به مرور و طریق مختلف وارد مجموعه های خصوصی می شده است. یکی از این راه های ورود اشیا به مجموعه های خصوصی به صورت هدیه بوده است که بهترین شاهد آن نوشته دکتر فووریه پزشک مخصوص ناصرالدین شاه قاجار است که بین سال های 1360 تا 1309 هـ . ق در ایران به سر می برد. خاطرات خود را در این مدت می نوشته است. دکتر فووریه می نویسد:

«اعتماد السلطنه در یکی از امامزاده های آهنگران کاشی های زیبایی به دست آورد که اگرچه جلای کاشی های طلایی را نداشتند ولی باز بی اهمیت نبودند سه عدد از آنها رابرداشت و به من هدیه داد ; (دکتر فووریه – 388) و ;
تأسیس نخستین موزه در ایران

شواهد ارائه شده فوق دال بر وجود آثار باستانی واشیاء عتیقه درمجموعه های تماماً ویا قسمتی از آنها دریک موزه عمومی حفاظت می شده اند هیچ گونه اطلاعی دردست نیست اما دراینکه بپذیریم که نوعی موزه اختصاصی درمجموعه بناهای سلطنتی قاجار دردوران سلطنت ناصر الدین شاه باید وجود داشته باشد شواهد ومدارک محدودی دردست است. قدیمی ترین سندی که دراین مورد دردست است عبارت اشاره آمیزی است به وجود نوعی موزه دربین بناهای کاخ سلطنتی ناصر الدین شاه درسفرنامه هوتوم شیندلر که نوشته است: ‹‹ شاهنشاه بچند فرنگی اذن دادند که آن تپه وتپه های دیگر را بکنند، حیف است که این همه چیزهای قدیم از این ولایت ببرند خوب بود اگــــر همـه چـــیز مـــثل آجــر ومهـر وغیره داخـل مـــوزه خــانه شـــاهـــنشاه گـــذاشــته می شـــد ; ››
ودرجای دیگر نوشته است که:

‹‹ سه دانه مهر هم که درحال حاضر درموزه خانه شاهنشاه هستند پیدا شده اند، وخطی که روی آن مهرها هست خط مغول قدیم است.›› ( ا . هوتوم شیندلر-207)

برای نخستین بار درجمادی الاول سال 1335 هـ .ق برابر با 1295 هـ ش . به همت شخصی بنام مرتضی قلی خان ممتاز الملک (7) مجموعه ای از اشیاء مختلف ترتیب داده می شود ودرمحلی خاص نگهداری می شود که آن را ‹‹ موزه ملی ›› می خواند. برای موزه نظامنامه ای نوشته می شود وبرای اشیاء کاتالوگی تهیه می گردد. دراین باره سید محمدتقی مصطوفی چنین می نویسد:

‹‹ ; دراین باره دربخشی از مقدمه نظامنامه وکاتالوک موزه ملی ایران که درسال 1295 هـ ش درتهران چاپ شده است ; چنین می خوانیم:
‹‹ ; دراین اوقات وزارت معارف با حسن توجهات خاصه ومجاهدات مبذوله حضرت آقای مرتضی خان ممتازالملک وزیر معارف واوقاف وصنایع مستظرفه بتاسیس یک چنین اساس تاریخی که در آتیه خدمات مهمه به ملت ایران خواهد نمود توفیق یافته محلی که مخصوص جمع آوری آثار تاریخی ایران است با سم موزه ملی افتتاح کرد ; ›› .

تأسیس موزه ملی درایران را توسط مرتضی خان ممتاز الملک که رسماً وقانوناً قسمتی از تشکیلات وزارت معارف واوقاف وصنایع مستظرفه را تشکیل می داد باید آغاز ایجادسازمان وسیع وگسترده ای دانست که درتشکیلات سازمان یافته علمی واداری امروز کشور تحت عناوین مختلف درزمینه های تحقیقاتی وپژوهشی فرهنگی وباستانشناسی مشغول فعالیت هستند.

واگذاری امتیاز کاوش های باستانشناسی وتأثیر آن درتطور تکاملی تشکیلات باستانشناسی درایران در 25 مهرماه 1306 هـ ش . مجلس شورای ملی وقت قرارداد امتیاز انحصار حفریات وکاوش های باستانشناسی درتمام ایارن را که توسط مظفرالدین شاه قاجار به دولت واتباع فرانسه داده شده بود بطور مشروط لغو نمود. قبل از امضاء رسمی این قرارداد در13 ربیع الثانی سال 1318 هـ ق مطابق 11 ماه اوت 1900 میلادی ناصر الدین شاه نظیر چنین امتیازی رابه دولت فرانسه داده بود.

ودرفصل هشتم قرارداد قید شده بود که دولت فرانسه بابت استفاده از این امتیاز باید ده هزارتومان به شاه پیشکش نماید. شاید امضاء همین قرارداد بود که سبب شد حاج زین العابدین مرغه ای (9) که با اسم مستعار ابراهیم بیک سفرنامه ای درسه جلد نوشته است ودرخارج از ایران چاپ ومنتشر نموده با حسرت هرچه تمامتر از ناآگاهی زمانه بنالد وبه سوگ از دست رفتن میراث فرهنگی این مملکت بنشیند وچنین می نوسید که :

‹‹ احوالات قابل ظهور ننموده که سبب تصدیع شود، مگر اینکه چند روز قبل امتیاز کشف آثار عتیقه شوشتر وهمدان وغیره را بتوسط وزیر مختار فرانسه بکمپانیه فرانس دادند. اگر چه ملت ایران از این عوالم بیخبرند، ولی آنها که سوء نتیجه این جور چیزها می دانند دربحر عم والم غوطه ور گشته اند، که آن همه گنج های بی پایان موروثی واجدادی ما را که مادروطن درشکم خود از چنین عصر جهت ایرانیان محفوظ داشته، ومیلیون ها ارزش داشت بیک صلواه فرنگی از دست دادند، درعوض این گنج پانزده هزارتومان میرزا علی اصغرخان صدراعظم برای خود گرفت وامتیاز آن را داد. اگر چه وعده شده بدولت هم حصه قسمت بدهند، ولی مسلم است یک انگشت بدهــان ماموریکه از جـــانب دولــت نظارت خواهـــد کرد می مـــالند وکــار تمـــام می شود;..››

از لغو مشروط امتیاز حفاری درایران تا تشکیل اداره کل باستانشناسی بیست وهفت سال بعد از امضاء قرارداد مظفرالدین شاه در25 مهرماه 1306 هـ ش مجلس شورای ملی وقت آن رابطور مشروط کان لم یکن تلقی نمود ومفاد آن را غیرقانونی اعلام نمود. درباره شرط لغو امتیازدرکتاب ‹‹ باستانشناسی ایران ›› چنین می خوانیم ‹‹ دراین هنگام موافقت شد که هیئت فرانسوی تنها درشوش به کاوش وبررسی بپردازد ودولت ایران تقبل نمود که یک موزه ویک کتابخانه درتهران بناکند وریاست آن را تا مدت 5 سال به یک نفر فرانسوی واگذار نمیاد وتعهد کرد که حداقل قرارداد این فرد فرانسوی تا سه نوبت هردفعه پنج سال تمدید یا فرد دیگرفرانسوی رابرای همین منظور استخدام کند، این بود که دولت ایران در1306 خورشیدی از آقای آندره گدار دعوت نمود که به ایران بیاید وآندره گدار درسال 1308 درایران رسماً شروع بکار کرد. ››

لغو مشروط امتیاز انحصاری حفاری وکوش باستانشناسی درایران که به دولت فرانسه داده شده بود دگرگونی ها وتحولاتی را درشکل گیری سازمانی که امروز بنام مرکز باستانشناسی ایران نامیده می شود درپی داشت. ولی قبل از پرداختن به چگونگی آن تحولات وتغییرات اشاره ای مختصر به جابجائی ‹‹ موزه ملی ›› خالی از فایده نیست. درسال 1297 هـ ش ( دوسال بعد از افتتاح موزه ملی توسط مرتضی خان ممتاز الملک) وزمانی که آقای ابراهیم حکیمی وزارت اوقاف وصنایع مستظرفه رابه عهده داشت جزو تشکیلات این وزارتخانه اداره ای بوجود آورد بنام اداره عتیقات وشاعر بلند وازه ایرانی مرحوم ایرج میرزا جلال الممالک را به ریاست آن اداره منصوب نمود. دراین هنگام کارمندان اداره عتیقات عبارت بودند ازآقایان رضاقلی رفیع الملک، رضاقلی نوروزی، سلیمان سپهبدی، حیدر قلی

شاملو( عون الوزاره) که صندوق دار اداره بود وبالاخره حاج اسد الله شالفروش ارزیاب موزه . محل موزه همچنان درمدرسه دارالفنون واقع شده بود. درسال 1304 کاخ اختصاصی ظل السلطان درتهران که به نام بانیش مسعودیه خوانده می شد از طرف رئیس الوزراء وقت خریداری وبه وزارت معارف اختصاص داده شد. اداره عتیقات که دراین زمان به علت درآمد حاصله از ارزیابی اشیاء واجازه حفاری به متقاضیان حفریات تجارتی اهمیتی بی سابقه پیدا کرده بودنظر مقامات را به خود جلب نمود وبرای اینکه از درآمدهای حاصله استفاده های دیگری شود اداره عتیقات بصورت کوچکتری بانام شعبه عتیقات به کار خود ادامه داد وبعداً با شعبه انطباعات با نام وزارت معارف، دریک اداره کل ادغام گردید وبه محل جدید وزارت معارف درعمارت مسعودیه منتقل شد. اشیاء موزه ملی نیز به اطاقی درهمان

ساختمان منتقل شد وتا زمان اتمام ساختمان فعلی موزه ایران باستان درهمان اطاق باقی ماند. ولی دردسترس مشاهده واستفاده کسی ازخارج قرارنمی گرفت. پس از اینکه قرارشد آقای گداررسماً بعنوان مأمور دولت ایران کار خود را ازآغاز سال 1308 شروع کند اداره امور عتیقات به ایشان سپرده شد وآقایان سلیمان سپهبدی با سمت بازرسی عتیقات، وحیدرقلی شاملو(عون الوزاره) درسمت ریاست موزه باهمکاری آقای گدار به کار خود ادامه دادند.

مجلس شورای ملی دوره پنجم در25 مهرماه 1306 هـ ش به دلایل وانگیزه های متفاوت وبطور مشروط چنانکه گذشت امتیاز انحصار حفاری درتمام ایران را که به یک دولت فرانسه داده شده بود لغو نمود. در12 آبان ماه 1309 هـ ش قانون عتیقات ودو سال بعد در28 آبان ماه آیین نامه اجرایی آن از تصویب هیئت دولت به شرح زیر گذشت:
‹‹ ; از این رو با مساعی مرحوم محمد علی ذکاء الملک فروغی درتاریخ 12 آبان ماه 1309 شمسی قانونی بنام عتیقات به تصویب مجلس شورای ملی رسید وآیین نامه اجرایی آن نیز در28 آبان ماه 1311 از تصویب هیئت دولت گذشت واز آن تاریخ اداره نو بنیاد عتیقات دست بکار وظیفه فنی خود گشت;››
قانون عتیقات در20 ماده تنظیم شده بود که ماده 19 اشاره دارد به نظام نامه قانون که بعداً در52 ماده شامل ماده اول، تعریف – از ماده دوم تا یازدهم، فصل اول( عتیقات غیر منقول) – از ماده دوازدهم تا هفدهم ، فصل دوم (عتیقات منقول) – از ماده هجدهم تا سی و هفتم، فصل سوم (حفاری) و از ماده سی و هشتم تا پنجاه و دوم، فصل چهارم (تجارت عتیقات).
بعداً در اجرای بند 7 و تبصره های 1 و 2 ماده 127 مکرر قانون مجازات عمومی مصوب تیرماه 1347 شمسی آئین نامه خرید و فروش اشیا عتیقه در سه فصل و شامل پنج ماده به ضوابط قبلی قانونی و اجرائی عتیقات اضافه گردید.
با تصویب قانون عتیقات توسط مجلس اداره عتیقات که چندی پیش به صورت شعبه عتیقات با شعبه انطباعات ادغام شده و به صورت اداره انطباعات درآمده بود، مجدداً بصورت یک سازمان مستقل بنام اداره عتیقات تابع وزارت معارف گردید.

پس از رسمیت یافتن اداره عتیقات بعنوان یک سازمان قانونی آقای گدار که از آغاز سال 1308 رسماً به خدمت دولت ایران استخدام شده بود در این اداره مشغول انجام وظیفه گردید. دامنه فعالیت آقای گدار بسیار گسترده بود و شامل تقریباً کلیه زمینه های در رابطه با باستانشناسی اعم از قسمت علمی و آموزشی می شده است. علاوه برنامه قبل که رونوشت آن برای گدار با عنوان رئیس کل عتیقات ارسال گردیده است. نامه ای دیگر با امضاء وزیر معارف وقت در دست است که به آقای سید محمد تقی مصطفوی که با عنوان عضو اداره عتیقات در آن اداره انجام وظیفه می نموده در 29 اسفند ماه سال 1313 شمسی نوشته شده و در آن یادآوری شده است که در مسائل فنی باید از مسیو گدار کسب تعلیمات نماید ولی در امور اداری تابع رئیس معارف اصفهان باشد.

آقای گدار که در اثر لغو امتیاز نامه 1900 میلادی در سال 1308 شمسی رسماً به استخدام دولت ایران درآمده بود در سال 1312 شمسی به یکی از تعهدات خود عمل و ساختمان موزه ای نو بنیاد را که نقشه آن را نیز خود طرح کرده بود در محل فعلی موزه ایران باستان آغاز نمود بنای ساختمان به معماری حاج عباسعلی معمارباشی به اتمام رسید و در سال 1315 اشیا موزه ملی از عمارت مسعودیه به این ساختمان انتقال داده شد. در سال 1316 شمسی این موزه رسماً با نام موزه ایران باستان افتتاح گردید و قسمت اداری اداره عتیقات نیز به این ساختمان انتقال یافت.

درزمان وزارت آقای دکتر علی اصغر حکمت سرلشکر علی ریاضی به مدت 40 روز از 9 آذرماه سال 1318 تا 20 دیماه همان سال در وزارت اسماعیل مرآت به ریاست اداره کل باستان شناسی منسوب گردید.
به تحقیق از آغاز ریاست مرحوم سید محمد تقی مستوفی بر اداره کل باستان شناسی اطلاعی در دست نداریم. سندی را آقای رشیدی کیخسروی در کتاب خود منتشر نموده است که تاریخ آن 8 اسفند ماه 1328 است. در این سند که صورت مجلس تقسیم اشیا مکشوفه در زیویه کردستان است آقای گدار به عنوان مدیر کل باستانشناسی و محمد تقی مستوفی به عنوان رئیس اداره کل باستانشناسی و آقای سلیمان سپهبدی بعنوان مدیر موزه آنرا امضا نموده اند. پس از درگذشت مرحوم حیدر قلی شاملو آقای سلیمان سپهبدی از 19 خردادماه 1314 تا 28 مردادماه سال 1329 که بازنشسته گردید در مقام مدیر موزه ایران باستان انجام وظیفه می نموده است.

در سال 1332 مأموریت آقای آندره گدار در ایران خاتمه یافت و تا آبانماه 1337 که مرحوم سید محمد تقی مستوفی بازنشسته گردید ریاست اداره کل باستانشناسی ایران با مرحوم مستوفی بود. از زمان تأسیس اداره کل عتیقات که بعداً تغییر نام داد و به نام اداره کل باستانشناسی خوانده شد تا خردادماه 1343 این سازمان در زمینه های مختلف بررسی و کاوش و مرمت و تعیین حدود آثار باستانی و ثبت آنها فعالیت داشت.

در خردادماه 1343 وزارت فرهنگ و هنر به لیست وزارتخانه ها اضافه گردید و آقای مهرداد پهلبد در این وزارت منصوب شد. به علت انتساب سببی با سلسله پهلوی از آغاز ایجاد این وزارت خانه تا قبل از پیروزی انقلاب در 22 بهمن ماه 1357 آقای پهلبد در تمام دولتها به عنوان وزیر فرهنگ و هنر عضویت داشت. هرچند وزیر این وزارت خانه همیشه ثابت بود، در عوض تغییرات داخلی این وزارت خانه متواتع بود. ابتدا عبارت «فرهنگ عامه» به نام «اداره کل باستانشناسی» افزوده شد و به همین مناسبت جزوه آئین نامه خرید و فروش اشیاء عتیقه را وزارت فرهنگ و هنر اداره کل باستانشناسی و فرهنگ عامه منتشر نمود.

در ابتدای تشکیل وزارت فرهنگ و هنر اداره مرکز باستانی ایران به آقای عبدالعلی پورمند که سابقاً عضو سازمان فرهنگ عامه که در محل اداره آن در یکی از ساختمان های کاخ گلستان واقع شده بود و ریاست آن را مهرداد پهلبد به عهده داشت انجام وظیفه می نمود، واگذار گردید. در تغییر بعدی که در این وزارت خانه به عمل آمد معاونت قسمت فرهنگی وزارت خانه به آقای پورمند داده شد که 5 اداره کل را شامل می شد. اداره کل 5 گانه عبارت بودند از فرهنگ عامه، آثار تاریخی، موزه ها، موزه ایران و باستان و مرکز باستانشناسی ایران. کلیه امور مربوط به کاوش ها و بررسی های باستان شناسی به مرکزباستان شناسی ایران واگذار گردید. دو سازمان «انجمن آثار ملی» و «سازمان حفاظت آثار باستانی» با وجودی که جزو تشکیلات وزارت فرهنگ و هنر بودند ولی مستقل از ادارات کل 5گانه نام برده درفوق عمل می نمودند .

تا قبل از انتصاب آقای دکتر فیروز باقرزاده در حدود سال 1351 به ریاست مرکز باستانشناسی ایران ابتدا آقای برومند و سپس برای مدت یکسال آقای دکتر حسین طیب نعیمی ریاست و اداره مرکز را به عهده داشتند.

درفاصله بین سال های 1350 تا 1356 ونیمه اول سال 1357 فعالیت های پژوهشی وتحقیقاتی درزمینه های مختلف علمی دراین مرکز به اندازه ای چشمگیر بود که این دوره کوتاه را باید فعالترین دوره مطالعات وتحقیقات باستانشناسی علمی درایران از زمان تشکیل موزه ملی درسال 13295 تا کنون دانست. فعالیت های عمده پژوهشی واداره مرکز را دراین دوره می توان به شرح زیر برشمرد.

1- از نقطه نظر تعداد هیئت های پژوهشی باستانشناسی با ملیت های مختلف براساس آمار منتشر شده در 1353 از 45 هیئت باستانشناسی که به فعالیتهای تحقیق علمی درزمینه های مختلف باستان شناسی درایران می پرداختند 28 هیئت مشغول حفاری وکاوش علمی وبقیه به بررسی وشناسایی آثار سطحی اشتغال داشتند( گزارش های سومین مجمع سالانه) . همچنین براساس آثار ارائه شده درسال 1363 از 23 هیئت علمی باستانشناسی که در ایران مشغول پژوهش بودند 11 هیئت مشغول کاوش و12 هیئت به بررسی می پرداختند. درهمین آمار آمده است که درهمین سال، یعنی 1357 از مرکز باستانشناسی دانشگاه تهران 9 هیئت به کاوش ویک هیئت به بررسی مشغول بودند. (گزارش فعالیتهای پژوهش ، حفظ واحیاء میراث فرهنگی)
2- از نقطه نظر برگذاری سمینارها وکنفرانس های مهم وبدون وقفه ای این دوره را باید اوج شکوفایی تبادل نظرهای تحقیقاتی پژوهش های علمی بین

صاحبنظران ایرانی وغیر ایرانی منصوب نمود. نتیجه این سمینارها مجلدات گزارش های مجمع سالانه کاوش ها وپژوهش های باستانشناسی درایران است که درسومین گزارش 14 مقاله فارسی و29 مقاله به زبان های دیگر درآن چاپ ومنتشر گردیده است. گزارشی آخرین مجمع سالانه که درپاییز 1356 برگزارگردید هنوز منتشر نشده است.

3- انتشار 12 شماره مجله وزین ‹‹ باستانشناسی وهنر›› که از مجلات بسیار معتبر باستانشناسی محسوب می شد ومورد استفاده پژوهشگران ومحققین که درزمینه های مختلف فرهنگ وهنر ایران قرارمی گرفت. اطلاعات موثقی دردست است که شماره 13 این مجله که قراربود بعد از فروردین 1357 توزیع شود وبعد از مرحله صحافی کار انتشار آن تاکنون به تعویق افتاده است.

4- جهت هرچه بیشتر غنی کردن پشتوانه وبنیه علمی مرکز باستانشناسی ایران مسئولین امر وسیله استفاده از امکانات تحصیلی وتحقیقاتی را دردانشگاه های معتبر ایران وخارج از ایران برای کارشناسان جوان شاغل درمرکز فراهم نمودند که درحال حاضر بسیاری از کارشناسان متخصص ومتعهد مرکز باستان شناسی ایران را همین افراد که پس از اتمام تحصیل به ایران مراجعت نمودند تشکیل می دهند.

5- انتقال عده ای ازکارشناسان قدیمی اداره کل باستان شناسی از مرکز باستانشناسی ایران به سایر بخش های حوزه معاونت فرهنگی وزرات فرهنگ وهنر که این انتقال موجب گردید تا آن بخش ها نیز بتوانند از وجود کارشناسان با سابقه استفاده نمایند.

دراین دوره نه فقط نامه هایی با متنی که درتصویر شماره 4 آمده است نوشته نمی شد، بلکه هیئت های مشترک علمی ایرانی وخارجی تشکیل می گردید تا به بررسی وکاوش آثار باستانی بپردازند. درجلسات سمینارها وکنفرانس های بین المللی باستان شناسان ایرانی با همتایان غیر ایرانی خود درحالی که وجه مشترکشان تخصص های علمی بود به دوره یک میز مذاکره وبحث وتبادل نظر می نشستند. چنانچه کنگره ای جهانی دررابطه با آثار فرهنگی وباستانی ایران درکشورهای دیگر همراه با نمایشگاه آثار تشکیل می شد هسته مرکزی هیئت را با باستانشناسان مرکز باستانشناسی ایران وگروه باستانشناسی دانشگاه تهران تشکیل می داد ونه مانند سابق که به یک نمونه از آن به شرح زیر اشاره خواهد شد.

‹‹ کنگره ونمایشگاه صنایع لنینگراد. دولت ایران درنمایشگاه صنایع لنینگراد شرکت نموده وآثار تاریخی وهنری ایران درنمایشگاه مذبور به معرض نمایش گذارده شد. هیئتی به ریاست آقای حکمت وزیر معارف ومرکب از آقایان دکتر سیاسی ودکتر صدیق، معاضد، مهندس ظاهرزاد بهزاد، دکتر صورتگر، برای شرکت درنمایشگاه شوروی اعزام گردید. آقای مسعودی مدیر اطلاعات نیز درمعیت هیئت نمایندگی به لنینگراد عزیمت نمود; ››

دراین اواخر اعضاء وکارشناسان مرکز باستانشناسی ایران دیگر بعنوان نماینده جهت تنظیم صورت جلسات اشیاء به دست آمده برای تقسیم بین دولت ایران وهیئت حفاریان بابررسی همراه هیئت ها اعزام نمی شدند. با تحولاتی که به .جود امده بود اصلاً دیگر اشیا به دست آمده تقسیم نمی گردید و بلکه تماماً متعلق به دولت می شد و کارشناسان غیر ایرانی برای مطالعه آثار به دست آمده مجبور بودند با استفاده از امکاناتی که در مرکز باستان شناسی ایران به وجود امده بود به تحقیق و مطالعه بپردازند.

باین ترتیب حدود 75 سال به طول انجامید تا داغ ننگنی فصل هشتم امتیاز انحصار حفاری در ایران که در سال 1900 میلادی بین دولت ایران و یک دولت خارجی به صورت یک قرارداد رسمی درآمده بود زدوده شود و هویت باستان شناسی ایران در خور شئونات ایرانیان گردد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی کارآفرینی کارخانه تولید کننده سیلندر ترمز اتومبیل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی کارآفرینی کارخانه تولید کننده سیلندر ترمز اتومبیل فایل ورد (word) دارای 79 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی کارآفرینی کارخانه تولید کننده سیلندر ترمز اتومبیل فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی کارآفرینی کارخانه تولید کننده سیلندر ترمز اتومبیل فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی کارآفرینی کارخانه تولید کننده سیلندر ترمز اتومبیل فایل ورد (word) :

خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی کارخانه تولید کننده سیلندر ترمز اتومبیل پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ; پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ; از جمله عناوین

موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ; از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد.

فصل اول
معرفی محصول

مقدمه :
سیستم ترمز اتومبیل باید قادر به توقف اتومبیل ،‌جلوگیری از سرعت اضافه در سرازیری ها و همچنین نگه داشتن وسیله نقلیه در موقع انحراف از سطح تراز بوده و طوری طرح ریزی گردند که شدت و میزان ترمز توشط راننده جهت به کنترل درآوردن ماشین قابل تغییر باشد.
در اثر عمل ترمز یک جسم سایشی ثابت بنام لنت به یک عضو گردان و یک درام یا رتور فشرده می گردد.عمل جشم سایشی روی سطح چدنی محرک ، انرژی حرکتی اتومبیل را به انرژی گرمایی در ترمز ها تبدیل می کند.این گرما توسط هوایی که در ماورای ترمزها جزیان دارد مرتفع می

شود.راننده ترمز را به واسطه مکانیسم های مکانیکی ،خلا و هیدرولیک کنترل می نماید قدرت ترمز زمانیکه روکش ساکن بروی سطح ترمز توسط نیروی پدال حرکت کند، افزایش می یابد.حداکثر میزان ترمز دقیقاً قبل از توقف چرخ واقع شده که باعث لغزش لاستیک بر سطح جاده می شود.بنابراین ترمز کردن بستگی به تماس بین چرخ و سطح جاده دارد.وقتی لاستیک بر سطح جاده می لغزد نیروی ترمز کاهش یافته و کنترل هدایتی چرخها از بین میرود.

ترمز های اتومبیل
برای ترمز مطمئن ، چندین نوع ترمز استفاده می شود.هر وسیله نقلیه باید ،‌اجازه قانونی دو سیستم جداگانه ترمز جهت ایمنی داشته باشد ، یکی سیستم اصلی ترمز که سیستم نامیده شده و به طور هیدرولیکی کار می کند و دیگری سیستم پارک ترمز که به روش مکانیکی هدایت شده و باید قادر به توقف ماشین در صورت نقص سیستم اصلی ترمز باشد.

ترمز های کاسه ای:
اختلاف اصلی بین طرح ترمزهای کاسه ای ، اتصال کفشک با محل لنگر و سیلندر چرخ می باشد .کفشکها بوسیله یک پلیت پستی ارتباط پیدا کرده و تقویت می شوند.پلیت پستی به یک سگ دست در ترمز های جلویی و در ترمز های پشتی به اکسل پیچ شده است.محل لنگر کفشک مزتبط با محور جلویی چرخ برای مشخص کردن نوع کفشک و قطعات آن استفاده می گردد.انتهای لنگر کفشک ترمز Heel نامیده می شود.فشار سیلندر چرخ به انتهای کفشک ارسال می شود.وقتی

محور ترمز کاسه ای از لبه بطرف Heel کفشک باشد کفشک هدایت کننده نامیده می شود و وقتی خلاف این جهت باشد کفشک Traling نامیده می شود.یک کفشک هدایت کننده به کفشک این امکان را می دهد که به داخل سطح درام هنگامیکه دور محور خود میگردد ، فرو رود.این امر سبب می شود که کفشک خود تامین انرژی گردد و خود را بیشتر داخل درام فرو برد.در نتیجه اصطکاک افزایش یافته و با همان میزان نیروی ترمز استعمال شده ،‌وسیله نقلیه زود تر متوقف می گردد،‌عمل خود تامین انرژی ممکن است با یدکی که به دنبال ماشین می باشد و به علت شل

بودن از ماشین جدا شده و روی زبانه اش می افتد.زبانه بر سطح جاده کشیده شده و دنباله جدا شده بسرعت متوقف می گردد ،‌این نوع خود تامینی انرژی در ترمز ها عمل سروو نامیده می شود.
کفشک با محور درام بغیر از لنگر خود تامین نیستند،‌عمل بین کفشک . درام باعث از بین رفتن اصطکاک لنت میگردد.اگر به عنوان مثال،یدک از پشت بیفتد و زبانه اش در هوا قرار گیرد به آسانی کشیده شود و یا در پستی و بلندی ها جهش نماید ،‌به آرامی توقف می نماید ترمز های کاسه ای در بیشتر اومبیل های مدرن از کفشک ترمز سروو با دو کفشک عمل کننده در جلو استفاده می

کنند که هر یک عمل سروو دارند.یکی از کفشک ها ،‌کفشک اولیه و دیگری کفشک ثانویه می باشد.انتهای اصلی ار میان یک کیله قابل تنظیم بنام تنظیم کننده:;;به لبه کفشک می رود. Heel کفشک ثانویه در مقابل میله لنگر قرار می گیرد و در مواقع استعمال ، سیلندر چرخ ترمز های دوبل توسط فشار آوردن به لبه کفشک مقابل درام ،‌باعث ترمز کردن می شود.کفشک اولیه عمل دوگانه دارد چون خودش انرژی لازمه را تامین می نماید ایم عمل دوبل با یک نیروی بیشتر ار سیلندر چرخ به

لبه انتهایی کفشک ثانویه فشار وارد می کند و این عمل به نوبه خود باعث عمل دوبل خود تامینی انرژی کفشک می گردد.عمل دوبل هر دو کفشک ترمز باعث می گردد تا کفشک ثانویه 75% از نیوری لازمه جهت ترمز کردن فراهم نماید و بلاعکس هنگامی که لبه کفشک اصلی با لنگر تماس حاصل نماید ،‌کفشک های نرمز عملشان را عوض می نمایند.

ترمز های دیسکی:
ترمز های دیسکی انرژی وسایل نقلیه را از طریق کفشک هایی که دارند به دیسک محوری نیرو وارد می کنند بدست می آورند.دیسک محوری اغلب روتور نامیده می شود.
کفشک درون محفظهای به نام گالیبر نگهداری می شود .کالیبر در سگوست یا اکسل تقویت میشود،‌دیسک یا رتور قسمتی از ترمز به حساب می آید یا به آن وصل می گردد.

فشار هیدرولیکی در سیلندر چرخ کفشک ها را در مقابل صفحه دیسک ترمز حرکت می دهد.ترمز های دیسکی عمل دوگانه ندارند بنابراین 4 الی 5 برابر بیستر از مقدار نیروی مورد نیاز توسط ترمزهای دوبل ،‌احتیاج به نیرو دارند ،‌اغلب ماشین های مسافر بری از بوستر ترمز سروو با ترمز های دیسکی برای فراهم کردن این نیروی مورد نیاز استفاده می نمایند.

ترمز دستی:
نقص ترمز یک ایراد عمومی در بین ماشینهای قدیمی به سمار می رفت دولت فدرال این موضوع را دریافت بنابراین قانونهایی به این مضمون وضع کرد که تمام اتومبیل ها و کامیونها باید یک ترمز اضطراری داشته باشند .این ترمز مجزا از ترمز اصلی کار می کند.ترمز اصلی در ماشینها مدرن

بندرت ایراد پیدا می کند ولی با ای نحال ترمز کمکی (ترمز دستی)هنوز مورد استفاده است و اغلب در مواقعی که اتومبیلپارک شده است استفاده می گردد.بنابراین بنام ترمز پارک معروف است در حالی که ترمز دستی با سیستم دوبل ترمز اصلی به کار می رود .کفشک های ترمز اصلی و لنت ها نیز برای ترمز دستی مورد استفاده قرار می گیرند .اهرم ترمز دستی که توسط راننده به حرکت

در می آید بوسیله یک کابل متعادل کننده کابل ترمز مرتبط است.از متعادل کننده یک کابل جداگانه به کفشک ترمز واقع در چرخ عقب می رود.متعادل کننده به هر یک از کابلهای ترمز نیرویی مساوی وارد می کند .کابل ترمز هدایت شده بداخل ترمز های چرخ به میله ای متصل می شوند که در برگشت محور ترمز را بکار می اندازند تا بطور مکانیکی کفشک ها باز شوند.کاربرد ترمز های دیسک

ی چهار چرخ در ماشینهای سواری معمولی به علت نیاز به نیروی اعمالی غیر وابسته ترمز دستی به تعویق افتاده است.مهندسین سیستم های ترمز دستی را برای ترمز های عقب توسعه داده اند.این ترمز ها یک تنظیم اتوماتیک برای سایش لنتشان دارند و آنها را می توان با قیمتی معادل بهای ترمز های کاسه ای تولید نمود ،‌اولین ترمز های دیسکی چهار چرخ بطور اختیاری و به همان صورتیکه اولین ترمز های دیسکی در اتومبیل های شخصی ظاهر در اتومبیل های بیمه نصب شدند.سیستم ترمز دستی که با ترمزهای دیسکی عقب استفاده می شود مکانیسمی برای ترمز کردن دارد تا به طور مکانیکی در میان پیستون کالیبر ترمز دیسکی تنظیم کردد.

مشخصات سیستم ترمز :
نوع ترمزی که توسط سازنده استفاده می شود بر پایه نیروی مورد نیاز توقف ،‌انواع اصطکاک ،‌مورد استفاده شده ،‌مکان سودمندی برای ترمز ها و حداکثر تلاش راننده می باشد.وقتی چرخها قفل

شده و سر خوردهاند ،‌صرفه نظر از تعداد چرخها یا وزن وسیله نقلیه ،‌مسافت توقف یکسان است،‌حداکثر قدرت ترمز دقیقا قبل ار قفل شدن چرخها واقع می گردد و این لحظه شورع سر خوردن نامیده می شود.تغییر در باروری یک چرخ یا تایر نقطه شروع سر خوردن را تغییر خواهد داد.و همچنین وقتی ماشین مسیر دورانی دارد یا در طی عمل ترمز وزن از بین چرخهای جلو و عقب

منتقل می شود بار تغییری می کند.این امر سبب می شو که ماشین در حین عمل ترمز تمایل به شمت جلو داشته باشد.پرتاب سمت جلو مقداری از وزن وسیله نقلیه را از چرخهای عقب به چرخ های جلو انتقال می دهد که آنرا انتقال می دهد که آنرا انتقال وزن حین ترمز می نامند.
به علت وجود یک وزن انتقال یافته بجلو ،‌ترمز های عقب باید انرژی بیشتری دریافت دارند .ترمزها انرژی وسیله نقلیه را به گرما تبدیل می کنند.لنت ترمز از موادی که رسانای ضعیف حرارت هستند

تشکیل شده ، بنابراین بیشتر گرما به کاسه ترمز و صفحه گردان انتقال می یابد اگر کاسه یا صفحه گردان بوسیله اصطکاک زود تر از سردشدن بوسیله هوا گرم شوند میزان حرارت سریعاً‌ افزایش می یابد عمل قطع ترمز زمانی است که ضریب اصطکاک خیلی پایین بیاید بطوریکه ترمزها بروی یک زمین سراشیب طولانی اتفاق می افتد .قطع ترمز ها ی کاسه ای سریعتر از ترمز های دیسکی می باشد.در ترمز های کاسه ای چون لنت قسمت بزرگی از سطح داخلی را می پوشاند

،‌مکان خنک شونده کمتری وجود دارد از طرف دیگر کفشک ها ترمز دیسکی بخش کوچکی از صفحه گردان را می پوشانند.بنابراین زمان زیادی برای خنک شدن و چرخیدن صفحه گردان لازم است.به علاوه اغلب صفحه های گردن دارای پره ها ی خنک کننده در بین هر صفحه از دیسک می باشند.هنگام حرکتوسیله نقلیه هوای خنک کننده اطراف کاسه و صفحه گردون جریان می یابد تا گرما را برطرف سازد .فاکتور دیگر حرارت که بر قطع ترمز اثر می کند انبساط کاسه یا صفحه گردون می باشد.ضخامت ترمز کاسه ای (قطر ترنز کاسه ای)زمانیکه کاسه گرم می شود افزایش م

ی یابد.قوس کفشک به اندازه کاسه طویل نخواهد بود بنابر این لنت فقط با وسط قوس کفشک تماس حاصل خواهد کرد همچنین نیروی توقفی احتیاج به فشار پدال بیشتر داشته و این به نوبه خود حرارت را در محل تماس لنت و درام افزایش می دهد.ادامه دادن ترمز مشکل را تا زمانیکه ترمز با وجود نیروی پدال بی اثر گردد حادتر می کند با گرم شدن صفحه گردون ضخامت آن زیاد می گردد ولی این امر بحرانی نیست چون پره ها در سمت دیسک صفحه گردون نیروی ترمز را فراهم می کنند.طول و عرض صفحه های ترمز تقریباً همیشه ثابت باقی مانده بنابراین انبساط صفحه گردون اثر کپی بر ترمز دارد.در طی استفاده لزوماً ترمز های کاسه ای دوبل در مقایسه با نیروی وارده بر پدال دیرتر عمل ترمز کردن صورت می پذیرد .به هر حال ،آنها تحت تاثیر اختلاف ضریب اصطکاک ترمز از چرخی به چرخ دیگر قرار می گیرند این امر سبب تمایل چرخهایی اتومبیل با بیشترین ضریب اصطکاک در طی عمل ترمز به سمت جلو می شود وقتی این تمایل به سمت جلو وجود داشته باشد نه نتها کفشک اولیه کارایی خود را در طی عمل قطع از دست می دهد بلکه نمی توند کفشک ثانویه را بکار اندازد.در میان انواع مختلف ترمز ،‌ترمزهای دوبل بیشترین احتمال قطع دارند .

کشتاورترمز:
در زمان استعمال ترمز کاسه یارتور که به وسیله لنگرها نگه داشته می شوند.لنگرها یا کفشک ها یا لنگر های کالیپر را از محل قرار گیریشان حرکت می دهند.این عمل گشتاور ترمز نامیده می گردد.میزان گشتاور توسط ارتفاع محور معین می گردد که بازوی گشتاور در واحد فیت و نیروی

متوقف کننده بین تایر و سطح جاده در واحد پوند محاسبه می شود.گشتاور ترمز در طی یک توقف ناگهانی بیش از شتاب گشتاور در خنکی کامل است بنابر این اعضای حمایت کننده ترمز و لنگرها باید به اندازه کافی قوی باشند تا بتوانند این بار گشتاور بالای ترمز را تحمل نمایند.

ترمز های کاسه ای دوبل:
از نیمه دهه 1970 ترمز کاسه ای دوبل فقط در تر مز های عقب بکار کی رفتند .مجموعه ترمز مونتاژ شده بوسیله یک Plate پشتی به عنوان یک حفاظ عمل می کند و نمی گذارد غبار به صفحه ترمز بچسبد.انتهای فوقانی کفشک ها توسط فنر های برگشت دو مجاورت لنگر قار می گیرند.و یک فنر کوتاه قسمت تحتانی را در مقابل یک پیچ تنظیم چرخ گردان قرار می دهد پین های پایین نگهدارنده با فنر و محفظه فنر کفشک ها را در مقابل صفحه تماس روی Plate پشتی می چرخاند.کابلها ، میله هاو فنر های خود تنظیم کننده ،‌برای زمانیکه لقی زیادی بین کفشک و کاسه وجود دارد افزوده

شده اند تا تنظیم کننده چرخ گردان را به صورت اتوماتیک برگرداند.نرمز های عقب از یک کابل فعال کننده میله تنظیم ترمز دستی و محور استفاده می کنند که وقتی ترمز دستی استعمال می شود بطور مکانیکی کفشک ها را بکار برد.یک سیلندر چرخ ذربین کفشک ها دقیقاً‌ زیر لنگر پین و راهنما قرار گرفته است.سیلندر چرخ که لنت ها را به هممتصل می سازد.گاهی اوقات راهنمای سوپاپ تحریک کننده نامیده می شود.این مجموعه بودن نقص مونتاژ شده ،‌توسط یک درام ترمز احاطه شده که روی چرخ سوار شده است.

لنت ها:
لنت ترمز عمدتاً از فیبر مقام حرارتی ساخته شده که با یک ماده مصنوعی مقاوم درد دای بالا ترکیب شده است.بقیه مواد سرب ،روی،برنج،مس،گرانیت و سرامیک برای دادن خاصیت مقاومت حرارتی و ضریب اصطکاک به لنت افزوده شده اند.لنت ترمز می تواند تا دمای بالایی در حد °600 درجه فارنهایت(°360)مقاومت نمایند.

کفشکها:
کفشک های ترمز یک تکیه گاه فلزی برای لنت می باشد آنها دارای یک بافت حمایت کننده که در روی آن فنر ها تحریک کننده ها و لنگر ها قرار دارند ،‌می باشند ،‌لنتها در هر دو نوع ترمز های دیسکی و کاسه ای بوسیله پرچها بسته می شوند لنگر تعبیه شده در کفشک ترمز فعالیت سروو که بوسیله کفشک ها مهیا می شوند را کنترل می نمایند.وقتی لنگر به طرف مرکز ترمز حرکت

نمایند عمل سروو افزایش می یابد اگر لنگر خیلی به سمت جلو حرکت نماید ترمز ها مثل یک کلاچ قفل کی شوند و لنگر باید برای آزاد شدن کفشک ها به سمت عقب حرکت نمایند البته این عمل بر ترمز ها مضر خواهد بود سیستم های خدماتی ترمز طوری طرح ریزی شده اند که چرخ ها با کمتر از 1001ط نیرو بر پدال ترمز قفل شوند.در هنگام قفل چرخ ها میزان اصطکاک بین لاستیک و سطح جاده به حداکثر می رسد.

سیلندر چرخ:
عمل ترمز بوسیله فشار هیدرولیکی واقع در سیلندر چرخ امنجام می گیرد در انتهای سیلندر چرخ پیستون وجود دارد.درون هر پیستون دو کاسه نمک دور میله دابط و انتهای سیلندر بسته شده تا هر گونه آلودگی را از سیلندر دور سازد وقتی فشار در سیلندر چرخ به اندازه کافی وجود داشته باشد ،روغن ،پیستون و کفشک ها را به طرف بیرون رانده تا لنت ترمز به درام اتصال یابد لنتها در شرایط عدماستعمال بین010/0 تا 015/0 اینچ یا 25/0 تا 38/0 میلیمتر درام می باشند.

به طوری که کفشک بسیار کم می تواند حرکت نماید.وقتی فشار روغن از بین می رود فنر های بر گرداننده کفشکهای ترمز را از درام مقابل لنگر بر می گردانند کفشکهای باز گرداننده همچنین یبه پیستون سیلندر چرخ فشار می آورند تا به حالت اولیه خود بر گردند این امر کمی از روغن به مخزن روغن بر می گرداند.

سیلندر اصلی:
سیلندر اصلی دارای بدنه ای قالب ریزی شده شامل مجرای سیلندر و مخزن روغن و مجراهای عبور روغن می باشد یا به عنوان ق5سمتی از بدنه قالب ریزی شده و یا قسمت پلاستیکی جدایی می باشد.مجراها یا قطعات در بین مخزن و مجرای سیلندر سوراخ شده تا روغن بسهولت به سیستم وارد و یا به مخزن برگردد.در سیلندر اصلی دوبل یک پیستون اولیه و یک پیستون ثانویه تعبیه شده است.نیروی اتعمال شده بر میله رابط (اهرم پدال ترمز ) به پیستون اولیه فشار وارد میکند.پیستون

اولیه توسط کاسه نود اولیه و ثانویه فیکس شده است در استعمال عادی پیستون ثانویه توسط نیوری هیدورلیکی که در روغن بین پیستون اولیه و ثانویه تولید می شود حرکت میکند.پیستون ثانویه توسط یک کاسه نود اصلی ،کاسه نمد ثانویه و یک کاسه وارانه فیکس شده است.هر نیمه سیلندر اصلی شامل یک مخزن روغن جدا،مجرای متعادل کننده، مجرای هواگیری ،‌مجرای خروجی و یک شیر برگشت یک طرفه در مجرای خروجی می باشد.در بحث ذیل به موقعیت پیستونهای اصلی زمانیکه ترمز ها استعمال می شوند توجه کنید.میله رابط برای استعمال ترمز ها شروع به حرکت

کرده و این امر کاسه نمد پیستون اولیه را روی مجرای متعادل کننده حرکت می دهد و مجرایی که بطرف مخزن میرود را می بندد.به محض بسته شدن مجرای متعادل کننده ، فشار در بین کاسه نمد پیستون اولیه و کاسه نمد وارونه پیستون ثانوبه تولید می گردد زمانیکه فشار بین پیستون ها افزایش یا بد پیستون ثانویه شروع به حرکت کرده و مجرای متعادل کننده را می بندد وقتی پیستون اولیه توسط اهرم ترمز و میله ابط بیشتر بطرف سوراخ حرکت نماید فشار افزایش می یابد.فشار اولیه برا وارد کردن نیرو بر پیستون ثانویه در سیلندر اصلی ادامه پیدا می کند.روغن(در ترمز های کاسه ای)شیر برگشت یکطرفه را بطرف لوله های ترمز حرکت می دهد.کاسه نمد ثانویه پیستون ، جهت انتقال روغن ترمز بکار رفته و هنگام حرکت خود بجلو آن را نیز هدایت میکند.روغن در طی عمل مکش ، پیرامون قسمت پشتی کاسه نمد اولیه حرکت می کند.کار اصلی کاسه نمد ثانویه روی پیستون اولیه جلوگیری از نشت خارجی سیلندر است.هر نشتی که اطراف کاسه نمد ثانویه روی

پیستون اولیه ،‌جلوگیری از نشت خارجی سیلندر است.هر نشتی که اطراف کاسه نمد اولیه بروز نماید از طریق مجرای هواگیری که بین کاسه نمدهای اولیه و ثانویه قرار دارد به مخزن برمی گردد و کاسه نمد ثانویه در پیستون ثانویه ، با روشی مشابه کار می کند ، با این تفاوت که ار حرکت روغن به طرف پیستون سیلندر اصلی هیچیک ار مجرا های هواگیری بسته نمی باشند این امر هائز اهمیت است.زیرا میزان روغنی که در کاسه نمد ثانویه نگهداری می شود نباید بیشتر از فشار اتمسفری باشد.

مکش:
مکش زمانی اتفاق می افتد که پدال ترمز سریعاً عمل نماید .عمل مکش به روغن دورن خطوط ترمز و سیلندر چرخ سریعتر از زمان بازگشت به یلندر اصلی نیرو وارد می کند .روغن اضافی که به خطوط ترمز نیرو وارد میکند سبب افزایش در ارتفاع پدال ترمز می شود.این روغن اضافی لقی زائد را از بین پیستون سیلندر چرخ-لنت و صفحه ترمز از بین می برد.مسیر گردش پدال –پدال موقتاً بالایی را

بوجود می آورد تا ترمز استعمال گردد.مکش امکان پذیر می باشد.زیرا پیستون سیلندر اصلی می تواند سریعت از فنر کفشک ترمز برگردد یا گردش کاسه نمد کالیپر پیستون را به محلش باز گرداند.این امر در سیلندر اصلی فشار منفی تولید می کند ،‌جاییکه طبیعتاً‌ فشار مثبت دارد ، این فشار منفی باعث می شود تا کاسه نمدهای اصلی از دیوارهسیلندر اصلی دور شوند.روغن اضافی که بوسیله کاسه نمدهای ثانویه حمل شده اند فضای بالای کاسه نمد اولیه را پر می کند هنگامی که پیستونها دوباره بطرف سیلندر حرکت می کنند ، روغن اضافی ارتفاع پدال را زیاد خواهد نمود.این امر یک فاکتور جهت ایمنی در سیستم ترمز می باشد.وقتی ترمز ها در حالت عادی هستند پیستونهای سیلندر اصلی به حال نرمال برمیگردند پیستونها به سیلندر های چرخ برمی گیردند.یان امر روغن اضافه را به مخزن دورن مجرای متعادل کننده بر میگرداند.مجرای متعادل کننده راهی برای وارد یا خارج شدن روغن از سیستم هیدرولیکی است در هنگامی که روغن بر اثر تغییر دما انبساط یا انقباض می یابد.

کفشکهای ترمز:
همانطور که اشاره شد کفشکها از جنس فلز هستند که به یک لنت محکم وصل شده اند.لنت باید بادوام باشد در طی یک ترمز شدید،کفشکها ممکن است بر درام توسط نیرویی معدل 1000 پوند (Kg453) فشرده گردند.از آنجایی که اصطکاک با بار افزایش می یابد این امر یک کشش اصطکاکی روی درام ترمز تولید میکند که باعث اعمال ترمزی قوی بر روی چرخها می گردد.همچنین مقدار

زیادی گرما توسط اصطکاک بین کفشک ها و درام تولید میشوند.وقتی دو دست بشدت بهم مالیده میشود گرم میشود .متشابهاً وقتی که درام به کفشک مالیده میگردد هر دو گرم میشوند در واقع در طی ترمز شدید ممکن است حرارت به 500 درجه فارنهایت برسد.مقداری از این حرارت از طریق لنت های ترمز به کفشکها و صفحه ترمز انتقال می یابد ،‌و از آنجا به هوای اطراف منتقل می گردد.ولی بیشتر آن توسط دیسک با درام ترمز جذب میگردد.بعضی درامهای ترمز پره های خنک کننده دارند تا گرما را سریعتر برطرف نمایند.دیسک در دو طرف خود حفره هایی دارند.در این محل

پره هایی برای بر طرف کردن گرما وجود دارد ئمای بالا به علت سوزاندن ،برای ترمز ها مضر است.همچنین با درام ها ئانت های گرم عمل ترمز اثر کمتری دارد و این دلیل قطع ترمز وقتی که آنها بمدت طولانی و به طور مداوم مثل پایین آمدن از کوه استفاده شوند می باشد.معمولاً پیستوها در سیلندر های چرخ ،‌چرخهای جلو بزرگتر هستند علت این است که وقتی ترمز اعمال می شود ،‌حرکت ماشین به سمت جلو بیشتر وزن را بر روی چرخهای جلو می اندازد.بنابراین نیروی بیشتری باید توسط ترمز های چرخهای جلو جهت متوازن نمودن عمل ترمز اعمال می گردد.فشار هیدرولیکی از سیلندر اصلی ،بین دو پیستون اعمال شده و پیستون را به بیرون می راند.سپس پین های فعال کننده به کفشک ترمز فشار وارد میکنند و آنها را تحت تماس با درامهای ترمز قرار میدهند.های پیستون طوری شکل گرفته اند که فشار هیدرولیکی آنها را محکم به دبواره سیلندر چرخ می فشارد این امر یک آب بندی خوب را مهیا می سازد که روغن را در سیلندر نگه می دارد.در خط برگشت

وقتی پاهای راننده از پدال ترمز برداشته شودکشش فنر در اهرم ترمز و فشار فنر مقابل پیستون به سیلندر اصلی حرکت میکند کشش فنر های کفشک ترمز ،‌کفشک های نرمز را وادار به دور شدن از درام های ترم می کند و بنابراین پیستونهای سیلندر چرخ را به این ترتیب روغن از سیلندر های چرخ به سیلندر اصلی به هر حالدر سیستم نشان داده شده ؛مقداری فشار در لوله توسط سوپاپ اصلی به هر حال در سیستم نشان داده شده ، مقداری فشار در لوله ها توسط سوپاپ مسدود کننده محبوس می شود.

فصل دوم
لیست پرسنل غیر تولیدی

اداری(سرویس دهنده پرسنل)
پشتیبانی(سرویس دهنده به تولید)
ردیف نام قسمت کد قسمت نام شغل تعداد پرسنل
شرایط احراز

مدرک تحصیلی سابقه کار
1 ریاست مدیر عامل 1 فوق لیسانس
2 معاونت معاون مدیر عامل 1 فوق لیسانس
3 مالی اداری مدیر مالی واداری 1 لیسانس
4 مالی و اداری کارشناس 2 لیسانس

5 برنامه ریزی تولید مدیر برنامه ریزی و تولید 1 لیسانس
6 برنامه ریزی و تولید کارشناس 3 لیسانس

لیست قطعات محصول
ردیف کد قطعه نام قطعه مشخصات فلی با شماره نقشه تعداد در واحد ساده یا مرکب ساخت یا خرید محل ساخت یا خرید جنس ابعاد فیزیکی
ط-ع-1 ملاحظه
1 CB-01-001 پوسته سیلندر ترمز 1 ساده ساخت داخلی چدن خاکستری
2 CB-01-002 پیستونهای داخلی 2 ساده ساخت داخلی فولاد خوش تراش
3 CB-01-003 رینگ لاستیکی 2 ساده ساخت داخلی SBR+NR

4 CB-01-004 گروگیرهای دو طرف سیلندر 2 ساده ساخت داخلی ‍CR
5 CB-01-005 فنر 1 ساده ساخت داخلی سنتول فولاد فنری
6 CB-01-006 پیچ هواگیری 1 ساده ساخت داخلی فولاد خوش تراش
7 CB-01-007 درپوش بین هواگیری 1 ساده ساخت داخلی پلی اتیلن
8 CB-01-008 درپوش پلاستیکی 1 ساده ساخت داخلی پلی اتیلن
نام محصول:سیلندر ترمز و متعلقات کد: فرم-پ
نام زیر متعلقات:
فرم محاسبه مواد اولیه و قطعات مورد نیاز

نام محصول: کد: فرم-ث
نام زیر مجموعه قطعات:
ردیف کد قطعه نام قطعه تعداد در واحد شرح مواد و قطعات مورد نیاز مشخصات فنی مواد مقدار لازم برای یک قطعه تولید سالانه قطعه مقدار لازم برای تولید سالانه
Ton درصد دور ریزو ضایعات مقدار تعدیلی
1 CB-01-001 پوسته سیلندر 1 چدن خاکستری Gr226 210000 46/47 50% 19/71
2 CB-01-002 پیستونهای لاستیکی 2 فولاد خوش تراش Gr37 420000 54/15 20% 65/18
3 CB-01-003 رینگ لاستیکی 2 SBR+NR Gr4 420000 68/1 5% 764/1
4 CB-01-004 گردگیرهای دو طرف سیلندر 2 CR Gr3 420000 26/1 5% 313/1
5 CB-01-005 فنر 1 مفتول فولاد فنری Gr5/5 210000 155/1 5% 2128/1
6 CB-01-006 پیچ هوا گیری 1 فولاد خوش تراش Gr5 210000 05/1 20% 26/1
7 CB-01-007 درپوش پیچ هوا گیری 1 پلی اتیلن Gr9/0 210000 189/0 5% 1985/0
8 CB-01-008 درپوش لاستیکی 1 پلی اتیلن Gr3/0 210000 163/0 5% 0662/0

لیست مواد اولیه و قطعات خریدنی مورد نیاز
نام محصول:سیلندر ترمز کد: فرم-ج
ردیف شرح مواد و قطعات مشخصات فنی مقدار سالانه
Ton نوع واحد بار Gr ابعاد استاندارد واحد بار(ط-ع-1) مقدار در واحد بار سیاست خرید بهای واحد
ریال بهای کل
1 چدن خاکستری Ccz0 94/71 2/0 داخلی 8000
2 فولاد خوش تراش 65/18 2/0 داخلی 6000
3 SBR+NR 764/1 2/0 داخلی 10000
4 CR 323/1 2/0 داخلی 4000
5 مفتول فولاد فنری 2829/1 2/0 داخلی 8000
6 پلی اتیلن 2947/0 2/0 داخلی

 

 

لیست مواد اولیه و قطعات خریدنی مورد نیاز
ردیف شرح مواد و قطعات مشخصات فنی مقدار سالانه(تن) نوع واحد بار ابعاد استاندارد واحد بار (ط-ع-1) مقدار در واحد بار سیاست خرید بهای واحد(ریال) بهای کل(ریال)
1 چدن خاکستری CCZO 71.9 Kg خرید داخلی 8000 5752*107

2 فولاد خوش ترش 1865 Kg خرید داخلی 6000 11946*107
3 SBR+NR 1.764 Kg خرید داخلی 10000 1746*106
4 CR 1.323 Kg خرید داخلی 10000 2323*106
5 مفتول فولاد فنری 12528 Kg خرید داخلی 4000 48512*105
6 پلی اتیلن 02647 Kg خرید داخلی 8000 21176*105
نام محصول:سیلندر ترمز کد:CB01000 فرم-ث

نام محصول:سیلندر ترمز
ردیف کد قطعه نام قطعه تعداد در واحد شرح مواد و قطعات مورد نیاز مشخصات فنی مواد مقدار لازم برای یک قطعه(گرم) تولید سالانه قطعه مقدار لازم برای تولید سالانه(تن) درصد دور ریز و ضایعات مقدار تعدیلی(تن)
1 CB01001 پوسته سیلندر 1 چدن خاکستری CCZO 227 210000 46/47 50% 19/71
2 CB01002 پیستوهای داخلی 2 فولاد خوش تراش 37 420000 54/15 20% 65/18
3 CB01003 رینگ لاستیکی 2 SBR+NR 4 420000 68/1 5% 764/1
4 CB01004 گروگیر های دو طرف سیلندر 2 C

R 3 420000 26/1 5% 213/1
5 CB01005 فنر 1 مفتول فولاد فنری 5/5 210000 155/1 5% 2128/1
6 CB01006 پیچ هواگیری 1 فولاد خوش تراش 5 210000 05/1 20 26/1
7 CB01007 درپوش یچ هواگیری 1 پلی اتیلن 9/0 210000 189/0 5% 1985/0
8 CB01008 درپوش لاستیکی 1 پلی اتیلن 3/0 210000 063/0 5% 0662/0

فرآیند عملیات
نام کارخانه: نام محصول اصلی:سیلندر ترمز و متعلقات کد:CB-01-000
نام محصول مورد بررسی: سیلندر ترمز نام قطعه مورد بررسی:پوسته سیلندر ترمز
ردیف مرحله شرح عملیات ماشین ابزار آلات زمان استاندارد دقیقه ظرفیت ماشین در ساعت احتیاجات جزئیات هر مرحله ساخت
تعداد ماشین تعداد کارگر فضای مورد نیاز
1 ریخته گری کوذره ذوب حرارتی صفحه بدل و قاب 24 81 1 1 4*3*5
2 پلیسه گیری شات پلاست سگ دستی 9 1 1 4*5/7*5/7
3 تراشکاری ماشین تراش فیکسچر 30 12 12 2*36*48
4 فرز کاری فرز ابزار مجرای 10 4 4 3*4/9*4/9
5 خزینه کاری خزینه – 5 2 2 5/0*2*2
6 برتو کاری برتو – 5 2 2 5/0*2*2
7 هومنینگ هومنینگ – 10 4 4 3*10*10 عملیات هومنینگ در دو مرحله انجام می گیرد

جدول فرآیند عملیات
نام کارخانه: نام محصول اصلی: کد:
نام محصول مورد بررسی: نام قطعه مورد بررسی:رینگ پلاستیکی
ردیف مرحله شرح عملیات ماشین ابزار آلات زمان استاندارد دقیقه ظرفیت ماشین در ساعت
احتیاجات جزئیات هر مرحله ساخت
تعداد ماشین تعداد کارگر فضای مورد نیاز
1 پرس پخت پرس پخت قالب 3 3 3*12*12
2 بازرسی

جدول فرآیند عملیات
نام کارخانه:
نام محصول اصلی: کد:
نام محصول مورد بررسی:
نام قطعه مورد بررسی:پیستونهای داخلی
ردیف مرحله شرح عملیات ماشین ابزار آلات زمان استاندارد دقیقه ظرفیت ماشین در ساعت
احتیاجات جزئیات هر مرحله ساخت

تعداد ماشین تعداد کارگر فضای مورد نیاز
1 سری تراش سری تراش (مخصوص پیستون) – 4 4 3*14*14
2 بازرسی

جدول فرآیند عملیات
نام کارخانه:
نام محصول اصلی: کد:
نام محصول مورد بررسی:
نام قطعه مورد بررسی:گروگیرهای دو طرف سیلندر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر
<   <<   251   252   253   254   255   >>   >